27 Haziran 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

27 Haziran 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

sa, pa S ABERLER Na Şikâyetler Hariciye vekâletinde tetkik olunuyor Ankara, 26-4Vakıt) — Tacir- lerimiz. Ruslardan O müşkülât gördüklerinden; İstışit ve: me müracaat etmişlerdi. Veki- let bu mütevali şikâyetleri de- Buran müşküllerin Ruslarla ara- mızda mevcut Ücaret mukave- leşine uyup uymadığının tetkiki için Horitiye vekâletine mürs- caat etmiştir. Hariciye vekâleti meseleyi hukuk müşavirliğine havale et mişlir. Müşavirler tetkike baş- lamışlardır. Yozmadı se hast Yozgat, 25 (A.A) — Bu- gün saat 17-30 da başlıyıp yarım saat devam eden yağ- mur ve doludan sonra, ka- sabayı sel almış bazı mahal İer su altında kalmıştır. İki köprü ve bir kaç bina yıkık mıştır. Ankarada Törk - Yunan müza- keratı bugün başlıyor Ankara, 26 (Vit) — Bi- taraf azalar ve müteakiben Papa ile Diyamandopulos Hari- tiye Vekilini ziyaret etmiş lerdir. Ziyaret kısa bir müd- det devam etmiştir. Müzake- ratın yarın başlaması ihtimali Jah B. idareye ait bazı hü- susu hakkında vekil beyle görüşmek üzre dün akşamki ekispresle Ankaraya Türkiye- - Suriye Tevfik Rüştü B. le M, Baiyan arasında tel- graflar teati edildi Ankara, 26 (A.A) — Tür kiye - Suriye -hodut messili hakında Imza olunan iulâf- lar üzerine Hariciye: Vekili doktor Tevfik Rüştü Beye fendi ile Fransız hariçiciye nazırı M. Briand arasında stideki telgraflar testi olun- Nadir Han Habibullahı ickrar mağlüp etti Berlin, 25 ( A. A. ) — Kalkütada bildi- riliyor :- Efganistan - hududundan alınan haberlere nazaran Nadir. Han, Hahibulla ha karşı yeni bir muvaffakiyet kazanmış ve Habibullah, Argön: kalesini. taliliyeye mevbur olmuştur. Fransız meclisinde Fas meselesi Paris, 25 (A.A) — Mebusan meşlisi, Fas mestlesi hak- kındaki istizahların; müzakeresine devam etmiş ve M. Pe leve, Ait Yakup meziinin muhuşaradan kurtarılmış ve Vazi- yetin tabil bir hal almış olduğunu ve bunu erbabı kıyamın vücuda getirmiş oldukları muksvemet battım tedrici surette kınp ortadan kldırmağa müsandebahş Olduğunu söyliyerek demiştir ki: Ait Yakupile Elbordj mecezileri, mes'ul rilesa- nın reyi ile'akınlara mani olmak için işgal edilmiştir, Son baskın. esnasında maktol düşmüş olan Alt Yakup kumandanı hakkında hiçbir suretle mmuahezede bulunulamaz. Son: hadisatın, -Rit vakayil ile hiçbir alâkası yoktur. “Hatip, netice olarak, yollar ve demiryolları inşası ve Afri- ka ordusunun hali hazırdaki şeraite intibak ettirilmesi İçin Meihaz edilecek tedbirleri teşrih etmiştir. Meclis, bir gece celsesi aktedrek, Fas meselesi hakkındaki istizahların müzakeresine devam edecektir. Paris, 26 (A.A) — Meb'usan meclisi, gece Yas meselesi hakkındaki müzakratına devam etmiştir. M. Briând, Fransız himayesi altnda bulunan kabileleri himaye ve muhafaza etmek lâzım geldiğini ve aksi Surette harektin mümkün ol mıycağını söylemiş ve demiştir ki: “Tafilaletin işgaline alt olup hükümete tevdi edilmiş olan plân reddedilmiştir. Ait Yakup ile Elbordi, iki kabilenin telebi üzerine işgal edilmiş- tir. Memleketin yeni askri harekâta atılmış olduğu suretineki endişeler manasizdır. Fransa, Fasta sulh ve sükün arzu et mektedir. Ve bunu her türlü vesaltle muhafaza edecektir. Meclis, sosyalistlerin son vukuat hakkında parlâmento encümenlerinin tahkikat yapmasını talep eden taktirini 207 reye karşı 347 reyle ve radiksllerin hâkömeti usuli bir takriri sulh siyaseti takip etmeğe davet eden takririni 263 reye karşı 330 rey ile reddetmiştir. Meclis hükümete beyanı itimat takririni kabul etmiştir. Mükümet muhalefetin iki tak- ririne mukabil itimat meselesini ileri sürmüş idi. “Numancia, #ayyaresinden hâlâ haber yok! Londra, 25 (A.A) — Madritten bildiriliyor İspanyol tayyare mehafilinde *Numancia» tayyaresi râkipleri hakkında henüz ümit kesilmemiştir. Londra, 25 (A.A) — Hâli hazırda Cebelüttarığa doğru yolda bulunan (Eagle) namındaki tayyare taşıyan vapor, Nomanciann aranması hususuna iştirak emrini almıştır. Pontedelgrad, 25 (A.A) — Zair gambotu Numancla tay- yaresine ait bir ize bile rastgelmeden dönmüştür. Sırplar tekzip ediyorlar Belgrad, 26 (A.A) — Hudut muntakasında 600 kişinin tevkif edildiği tekzip olunuyor. Yalnız 9 kişi geyri kanuni bir teşkilâda alâkadar olmakla zannaluna alınarak tevkif edilmiştir. Meksikoda feci bir yanlışlık Meksiko, 25 (A.A)— Sarranca mıntakası üzerinde bir keşif uçuşu yapan bir hükümet tayyaresi toplanmış bir w- kım kıtaat görmüş, ve bunları asi kuvvetler farzile üzerlerine bombalar atmıştır. Halbuki bu kıtalar hükümete mensup kuvvetlerden ibaret Idi Aaralarında biri zabit olmak üzere 16 kişi ölmüş ve 1S kişi yaralanmışur, İngiliz kabinesi neler yapacak? Londra, 26 (A.A. Amele fırkasının parlâmento hizbinin bir içlmada nutuk söyliyen M. Makdonuld, İngiltere ile Amerikanın şimdiye kadar uyuşmalarının önüne geçen bütün manldların her iki tarafın birini iyice anlamamış olması ol- duğuna tamamen kani bulunduğunu söylemiştir. Mumaileyh bugün en mühim elan cihet, muhtelif milletlerin mütekabil ihtiyaçlarını idrak etmeleri olduğunu ilâve ederek önümüz. deki tahdidi teslihat müzakeratınasböyle bir mütekabil an. laşma muhiti vücuda getirmeğe çalışacağını söylemişür. Hariciye nazırı M. Henderson, müteakıben söz alarak sulhun teşyidi ile diğer memlekilerle olan münasebatını İn- kişala mazhar etmek hususlarını-en büyük vazife olarak telâkki | etmekte oldu gunu söylemiştir lunan konservatuvar mü- | oturuyorum. Orada tarlam dürü Yusuf Ziya Bey, izah | var. Bostan ekerim, arpa VAKİ omurların kazanç Vergisi KÜnterafı “b imei “mayıfamızdadır) Hazirandan muteber olan İküsuratm * —i kanununda da bir s:: (o t yoktur. Şu inemurlâm ve- lev eylüle kadar da kazanç vergisi, ile: mükellef. tutul!- maları lâzımdır. Bir mesele daha var: Bu mükellefiyet eylüle kadar - dir. Şayet Bürem. bir kısım memurlara bu müddet zar" fında tatbik edilmezse gene yüzde 5: “verilecek midir? Bu da âyrı bir meseledir. Dün bu mesele hakkında fikrini sorduğumaz : Defter- sa Bey de şunlar s0) miştir: len Meımurlardan yapı" lansyüzde 5 kazanç tevki- Ai teadül şlşânununa muha- Hf değildir. Çünkü kâsürü/ tın tevhidi kanununun 7 inci maddesinde “teadül kanu- nundan * istifade edecekler hariç , denilmekle teadül kanununun / imali bükümle- lerinin meriyet o mevkiine gireceği eylâl ayı kasdedil- miştir. Şu hâlde daha eylül gelmeden © ve memurlar teadül Kanunundan istifa- deye > başlamadan kazanç vergisinden muafiyet mev- zuu bahsalamıyacağı aşi- kârdır. Hileli i cevizler çok şayanı kili ŞE mer RE kard Polis beşinet şube müdür yeti şayanı dikkee “bir güm- rük kaçakçılığını meydana çıkarı E gün Gülatada Aslan hanında oturan komusyoncu Ali Haydar, efendi tarafından İkenderiyeye teslim edilmek üzere İngiliz bandırilı. Reşit yapuruna otuz çuval ceviz yükletilmiştir. (AH “markalı (olani bu ceviz çuvalları evvela rüsü- mat memurları - tarahından alclusül üüsyene edilmiştir. Fakat çuvallar bir defada şüphe üzerine zabıta memur- ları tarafndan gözden, geçi- rilmiş, cevizlerden biri kırı- lınca içinde meyva “yerine afyon ve estar bulunduğu görülmüştür. Bunun üzerine çuvalların otuzu da vapurdan çıkarılmış Beşinci şube müdüriyetine nakledilmiştir. Komusyoncu Alt Haydar et. kaçakçılığın meydana çıkması üzerine kaçmak istemişse de yakalanmıştır. Komusyoncu bu hileli cevizlerin Nüriosmaniye hanında 27 numarada bulu- nan Salih zade Neşet beye alt olduğunu söylemiştir. Ce- vizler tekrar tekrar muayene edilmektedir. Denizlite işidilmemiş bir facia Bir kedi Altı aylık çocuğun aleti tenasüliyesini ve husyelerini yedi Çocuk bir az sonra ölmüştür Yeni Asır refikimiz dünkü posta ile gelen mushasında pek acıklı ve. işidilmemiş bir vak'a haber veriyor. Denizlide bir kedi altı aylık bir çocuğun “aleti tenasüliyesini busyele- rini yemiş çocuk biraz sonra iztiraplar içinde ölmüştür. Arkadaşımız vak'ayı şu suretle anlatıyor: | © Denizlinin Körveçlik karyesinde Çıkrakçı oğla ailelerin. den Emir Ayşe H. alu aylık erkek çocuğunu evin sofasın- da donsuz bir balde bırakarak ahırda hayvanlarile meşgul olduğu bir sirada altı aylık bir kedi yavrusu zavallı çocu gün aleti" tenasüliyesi ile“ husyelerini tamamen yemiştir. Ç feryadım mutat ağlamalarına hamleden validesi işini Ki; koşmağa lüzum görmemiş ve işini bitirdikten sonra çocuğunun yanma gitmiştir. Zavallı valide feci bir manzara ile karşılaşmış ve bu elim manzara karşısında fer- etti: — Pehlivan o konserva- tuvarda mâaşlı memurdur. Plâklara konservatuvar na- mına çalar. Konservatuvar da her plâk satışından 20 kuruş alır. alır. <5 Çök “öy “Pehiiiötin başka (O meşgelesi ekerim, buğday ekerim, rençbeflik yaparım. Ve. avuçlarının içindeki nasırlan, gösterdi; — Bunlar saz çalmaklâ olar mu hiç,'dedi, — Kuzum pehlivan, zey- — Hay hay, nasıl ister. seniz, yatlar içinde yere düşerek bayılmıştır. Ayşe hanımın istimdadına koşan komşular çocuğu ayılt- mağa çalışmışlar ise de Zavallı yavrucuk iki saat sonra pek elim bir lerini ebediyen kapamıştr. Yerli malları koruma İzmir kadınları esaslı surette çalışıyorlar - Yerli. mallar. koruma işi nin İzmirde “haylı ilerlediği ve busâhada asıl kıymedi rolü oyniyacok olan kadın- lann sarf o mesai “ettikleri memnuniyetle haber alınmak- tadır. Bü“cümleden olarak evvelki “gün İzmirde Verem mücadele cemiyeti salonunda Vali paşanın refikası Maide Kâzım . hanımefendinin riya- setinde bir içtima yapılmıştır. Bu içtimada İzmirin mümtaz ve. münevver bir çok hanım- Jarı bazır bulunmuşlardır. Yerli o mallarını korumak ve buna dair tedabir ittihaz etmek İçin müzakerar cere- yan etmiştir . Hanımlarımız yerli malları ile çok yakın dan alâkadar olmak husnsun- da büyük bir tehalük göster miğer ye İzmirin muhtelif Zİ, Sa SA add şekilde hayata henüz pek yeni açmış olduğu göz Muhtelis veznedar Jandarma muhafaza- sında İzmire getirildi Anadolu refikimizde Kumuza göre: Dikili Malsandığın- dan 10 bin lira çalarâk kaçın ve Karadeniz sahilinde yakalanır veznedir Ömer Lütfü efendi iki jandarma muhafazasında olarak İzmire iade edilmiştir. Defterdar Ömer, Lütfü e- fendiyi isticvap etmiştir. Maz- nun hapisancye: gönderilmiş- tir, . g mmemnenenressannaşannnrummmaamaşosan sana koruma Kolu, namlle birer şube açmağa karar vermişler- dir. Verilen . karara , göre, bu teşkilâun talimatını tesbit cg mek için temmuzun 7 nd günü ikinci bir içtima daha aktedilecektir. Şul İzmir mehahlâtile' “Bayrak. Iç Burnova ve Bucada açıle- Efganistanda yeni mücadeleler oluyor EE) VAKIT Es) Dahilde: e bni Kadriye H. meselesinde müddelumumilik ve müs. tantıklığın farklı. noktal na- zarlar izhar ettikleri söyle- nilmektedir. © Müflis oKofakosun muhakemesinde dün müd- deilumiümilik, O tehevvüren R katilden tecrim istemiştir. © Bulgaristanda mah- fvzen getirilen Ferdi B. in Kadriye H. meselesile alâ- kası görülmemiş, serbest bırakılmıştır. © Vilâyet umumi mec. lisi cumartesi günü topla- -nacaktır; * © Cerrah paşa hastane Si pavyonunun dahili tesi Satı 76 bin liraya ihale edilmiştir. © Cemiyeti belediye dün toplanarak kadıköyünde bir park inşa edilmesine karar vermiştir. © Hakk Şinasi paşa Trakyaya teftişe gitmiştir. 9 Ali ikusat medisi azalarının Anadoludaki tet- i i i i Ss Hariçte: RR Figanistanda Nadir han Habibullahı- mağlüp etmiş. tir, © Fransız medisinde Fas meselesi çok heyecanlı müzakereleri mucip olmuş, neticede hükümet itmet kazanmıştır, © Böymatta bulunan İcgiliz başvekii M. Mak donalt, milletlerin müteks- bil anlaşmaları iözumundan bebsederek tahdidi teslihat konferansından ümitvar ol duğunu söylemiştir. & Sırplar 600 Bulgan tevkifi hakkındaki Bulgar menbalarından çıkan şayı. aları tekzip etmektedir. kik seyahatının proğranmnı hazırlayacak olan komisyon dün toplanmıştır. © ingiliz lira 10155 kuruşa çıkmıştır. © Zabita bazı memur. ların alâkadar bulunduğu bir korsan şebekesini ele geçirmiştir. abifta UNU e By By ty ayy yi yg yy Limanda hırsızlık ya- pan çete yakalandı Resmi mevkie sahip bazı kimseler hakkında da tahkikat yapılıyor Birkaç aydanberi. limanda mavunalardan, & vapurladan sıksık eşyayı ücariye çalın- ması zabıta tarfından ehem- miyetle takip edilmekte idi Dün Liman şirketinin 343 numaralı ve Mustafanın idare- sindeki mavunası İngiliz ban- dıralı Klomanyan yapurun- dan çıkarılan ipekli kumaş sandıklarını rıhtuma nakle derken yolda sindiklar içer- sinden bir hayli kumaş çalın- mıştır. Mallar gümrükte mu- ayene edilirken sirkat vak'ası anlaşılmış, polis keyfiyetten Tutuldu Fakat hursızlar üçer beşer hâlâ mahallelerde dolaşıp duruyorlar ay m gem tüocardan Muhittin Beyin evine gece saat 3 te hirez girmiş, arka taraltan babçeye, oradan da merdivenle üst kata çıkmış fakat tam bu esnada evdekiler işin farkında olmuşlar, hsrsız var, diye bağırmışlar, karşı ev- den Şerelehin B. haram takip etmiş, polise malhmat & vermek üzere sokağa çıkmış, fakat hur- vız İşin fenaya vardığını hisse - dince, Şerefettin Beyin üzerine jiletle hücum eimiş, lâkin iki kuleli talebesinin yardımile hır- sız. tutulmuştur. Gazetemiz ser mürettip mu- avini İhsan Beyle kiracın Na - zikter Hanımın pazar yünü öğle vakti soyulan evleri, düm gece hirsz giren eve Z dakika inesalededir.. Dün gece İhsan (i Beyin evi civarında, biri haki Ji e'biseli üç hutsız cami karşısın - İğ daki bakkal dükkünin: açmak - (i talar iken” bekçi Ömer ta- İl rahndan— görülmüş, baruzlar | açmışlardır Bekçi Ömer baki eline hırsızı teşhis edebileceğini söy- lemektedir. — habardar edilmiş, “neticede bırular yakalanmıştır. Bum- lârın Taşa namilc maruf korsm Leonidanın idaresi alunda Ilmanda sırkat yap- mak üzere bir şebeke teşkil ettikleri anlaşılmıştır. Hırsızlardan o elebaşı ile beraber kopuk Mustafa Meh- met, Antuvan yukalanmışlar. dır. khrsızlar o cürümlerini itiraf etmişledir, Diğer şebe- ke ciradı aranmaktadır. Bu bırsızlıklarla” alâkadar olmak üzere resmi mevkic sahip buzt kimseler bakkında da tahkikat yapılmaktadır. Pabuç hırsızı Camiye bekçi olur mu? Bir komiserin marifetleri Antakyadan bildiriliyor: Son ay zarında Antekyada hirsiz hik çoğalmış, bir çok evler ve dükkânlar soyulmuştur. Mahalli hükümet, vuku bulan şikâyetler üzerine, ciddi tahkikata girişmiş, neticede Antakya komiseri Akifle polis meniurlanadan Aptullah ve Cemilin bu sirkatlerde met heldar © olduklarım O meydana Polis o memurları tenzil edilerek becsyiş edilmiştir. Komiser Ahl, bütün oc varda meşhur olan bir hocanın oğludur. YAPRAK DÖKÜMÜ isimli romanımız bugün maalesef o dercedileme - miştir. karilerimize itizar deeriz. evvel bir acemin evi, bir müd dt evvel de imam Hali E*