1 Temmuz 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

1 Temmuz 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

ürklei harbe girmesini ye kadar ilerlemişlerdi Til çölde Arapları etlirerek © onlar sevki re etmişti, Alembi, 250 bin bir İngiliz hint kuvvetile hstilâ etmiş ve Şüriyeye Selânik © cephesine kumanda — ettikleri İstanbula karşı ierleme bir Fransız riyaset " hatıratı en korkulacak düşmanın Rusya uğunu zannederken büyük düşmanları İngiltere olmuştu —4— işgelimiz altında bulunan sahalar yalnız mütareke şeraitini değil, bunlara ilâve etmeğe lüzum gö- receğimiz maddelerin de tatbikına! müsal id. İngilizlerin Musul da dahil olduğu halde İrakta vazi- yelleri emin idi. İngilterenin İranda vaziyeti , gerek siyasi, gerek askeri moktal nazardan, harikulâde bir surette kuvvetli idi . Henüz Hazer denizinin maverasında bulunuyor , fakat 1 hemen tahliyeyi düşü nüyorduk . Hazer denizi eli- mizde idi. Bunu Bolşeviklere karşı bahri bir üsülbareke ola- rak kullanıyorduk. İngiliz fırka- ları Karadenizden Hazer deni- zine kadar bütün Kafkasyayı İşgal etmiş bulunuyor vebirbirine rakip olan Gürcüler, Ermeniler. Tatarlar, Dağıstanlılar ve Ruslar arasında sulhu müsalemeti temine hizmel ediyordu . Anadoluda (İngilizlerin işgal sahası hari dinde ) müttefiklerin hiç bir kuvveti görünmüyordu, Ermenis- tanın mukadderatı taayyün et memiş, çünkü O Ermenilerin ekserisi o memleket lerinden hicret halinde idiler. Ermenis- sn teşkilinden ve Kilikyanın telrikindan başka Anadolunun teksimini akla bile gelmemişti. Süriyede çok buhranlı bir va- ziyet hükümlerma idi. Bunun sebebi Fransızların temenniyatı ile Arap vaziyetinin sert haki- katlerini © telif © edememekten, Fransızların şayanı teesslil Skyes- Pikot (2) itilâtnamesinin ahkâmı üzerinde wrar etmelerinden ileri geliyordu . o Fillistinde Arapların menafii ile Siyonist yehudi muhacirlerin o menafii kabili telif görünüyor, her şey hem Arapların hem Siyonistlerin razasile bir İngiliz mandasının kabul edileceğini işrap ediyor. du. Mer henüz sükünetini muhafaza etmekte idi.» Gltmedi). UiHİngilizlerin meşhur casusu, (2) Bu itilâtsame' 1916 sene. sini Mayısında İngiltere ile Fransa arasında akdolunmuştur Bu itilâiname mucibince Fransa Şuriy& sahilleri üzerinde srbest bıraktığı gibi Suriyenin hima- yesini de ona vermekte idi. İn- giltere Fransa ile bu hali mu- ahedeyi akdettiği halde, diğer taraftan 1015 Mekkei şerifi Hü- seyine arapların istiklâlini va- detmiş, Suriyenin içerilerini de ona vermeği kabul etmişti. Skyes-Pikot - itil#fnamesi muci- bince Arapların Suriye dahi- linde ihtiyaç gösterecekisri mü- hassısların Fransız olmaları ka- bul olunduğu halde İngilizler |- Şerif Hüseyine bu haveli için istediği - İngiliz.» murahhasları göndermeği teahhüt etmişlerdi. İngiliz siyasetinin bu tenskuziarı| onların köndi menfaatleri için milletlerin mukadderatim ayak |- vbahılde Akhisar tütüncüleri Ayın anl sından itiba- Garip bir vaziyci kar- şısında kaldılar Yarışlar ren başlıyor Şehrimizde at koşularına 26 Temmuzda başlanacâk- tır. Baytar müdürlüğü bu husustaki | hazırlıkları bir haftaya kadar bitirecektir. Yarışlar eskisi gibi Veli- efendi — çayırında yapıla caktır. Seyircilerin istirahatle- rini temin için şimdiden tedbirler alınmıya başlan- mıştır. Rahmi B. tetkik se- yahatinde çıkıyor Sabık İktisat vekili Rah- mi B. bu Perşembe günü şark vilâyetlerimizde bir tetkik seyahatine çıkacaktır. Rahmi B. Ankara vapu- rile doğru Trabzona gide- cek, oradan Erzurum, Kars ve diğer civar vilâyetleri dolaşacaktır. Kendisine ve- kâlet komiserlerinden Emin B. de refakat edecektir. a Deriler tekrar tetkik olunacak Birkaç — gün evvel gehrimize gelen İktisat vekâleti harici ticaret şebesi müdürü Ayni Bey dün de Rusyadan malları isde edilen ta cirlerden © bir kusması dinlemiş, bazı izahat almıştır. Bugün Ticaret odasından iatihap, edilen bir mütahasıs heyet evvelce mahkemece muayene © edilen ve yerli mah. oldukları tesbit olunan denleri tekrar müzyene edecektir. Rusyaya deri ihenes için vefilen mühlet perşembe günü bitmektedir. Dün yeniden bir kım deri Rus yaya sevkedilmiştir. —r— Himayei Etfalin kır u Türkiye Himayei Etfal cemi- yeti Kadıköy şubesi tarafından her sene tertip edilmekte olan kır baloşunun bü senede Ağus- tosun sekizinci perşembe günü akşamı Meclis reisi Kâzım paşa hazretlerinin himayelerinde ola- rak Fenerbahçedeki Belvü bal» çesinde verilmesi tekarrür et- miştir. Yeni bir tiyatro heyeti Bazı amatör. gençlerin bir- ar ja gelerek (İstanbul salresi) isminde bir tiyatro ( heyeti teşkil ettikleri ve yakında yeni piyeslerle faaliyete başlıyacak- ları bildirilmektedir. —— Heybelide su bollaştı Geçenlerde Heybelideki su. menbaının - yıkıldığını ve ada halkının susuz kal- ması muhtemel bulunduğu- nu yazmıştık. Haber aldığımıza göre, son: günlerde Halk fırkası Adalar şubesi tarafından adaya Elmalı suyu getiril miş, diğer taraftan da Sey- risefainin . Su vapuru su taşımıya başlamıştır. Bundan başka iskele ci- varındaki çeşmenin üstüne de Emanet tarafından bü- yük bir depo inşasına baş- anılmıştır. Hakkı Şinasi Pş. Trakyada teftişte bulu - nan Hakkı Şinasi Paşa bir- > kaç güne kadar avdet ede- cektir. Matbaacılık kursunda Devlet © matbaasındaki altına aldıklarım pek açık bir | matbaacılık kursunun imti- ssretle gösteriyor (Mütercim) Bir okka tütünü 50 ku kuruşa satam satamazken bu bir okka tütünü hastalıktan kurtarmak için 50 kuruş ilâç parası verecekler? «zmirin Akhisar ahalisin- den : bazıları matbaamıza geldiler, kazalarının umumi bir derdini anlatıp şikâyette bulundular, Bu kaza ahalisinin mü - him bir kısmının malişetini tütüncülük. teşkil eder. Bu havali tütüncülerine © son zamanlarda bir hastalık ârız olmuştur. o Hükümet teşkilâtı bu hastalıkla mü- cadele etmektedir. Akhisar- lılar bundan memnun ve müteşekkirdirler. Bu müca- dele tütün o yapraklarına pülverizatörle nikotin hulâ- sası; serpilmek Süretile ya» pılmaktadır. Tecrübe bu tarz mücadele, anlatıldığına göre müşkül “Ve pahalıya malolmaktadıf; Pülveriza törle serpilen ilâç tütün yapraklarının üst tarafların- daki mikropları imha et- mekte ise de eksöriya aşağı tabakalardaki (o mikroplarla nüfuz edememekte ve bu suretle hastalığa karşı tam tesir icra edememektedir. Diğer taraftan külliyetli masrafı mucip olmakta, be- her, okka tütün için 50 kuruşluk ilâgişsarfedilmek. tedir. Bu masraf şimdilik hükümetin mücadele teşki- lâtı tarafından yapılmakta- dır, fakat tütünler kaldırı- hirken bu masrafın zürra- dan alınacağı söylenilmek- tedir. Okka başına elli kuruş olarak düşen bu masraf, bir okka tütünün mustah- sile getireceği rakama te- kabül etmekte, hatta bu rakamı tecavüz etmektedir. Yani zürra ektiği, yetiştir. mek için bu kadar uğraş- oğı tütünü ilâç masrafına mukabil bedava verdikten başka üstelik borçlu da kalacak demektir! Bu sarih ziyana meydan verilmiyeceğini ümit etmek istiyoruz. Akhisarlıların tü- tünlerini hastalıktan kurtar- mak için mücadele teşkilâtı yapan hükümet, memleket müstahsillerini : himayeye matuf olan bu mücadelenin masrafını da tekabbül et - meli, buna imkân görülmi- yorsa bu nisbette azim masrafı ve neticede Zürra için mutlak surette zararı müçip olan bu mücadele- den, yaz geçinelidir. ————————— —— — — ————— Bi ihtilas Aslı yok! Mm. Manniğe tehdit mektubu gönderildiği tahakkuk etmiyor Tabanca ile ateş hadise- 8i tahkikatının dünkü saf- hasında Üsküdar müstanti- ği, Cemal B,, Ziya B. is- minde bir şahit dinlemiştir. bu“ hadise. etrafında beş, altı şahit daha .dinlenile- cektir, Şimdiye kadar do- kuz şahidin. ifadesi âlın- mıştır. Şahit Perşembeye kadar bitmesi muhtemeldir. Bundan son- ra, evrak mütaleası alın- mak üzere müddei umu- miliğ verilecek, : tahkikatın tevsiine lüzum görülmezse, kararname tar. Bazı gazeteler, Mim. Man- niğe Fransızca metinli bir tehdit mektubu gönderildiği zemininde bab neşriyatta bulunmuşlarsa da, o bunun aslı. esası almadığı anlaşıl- mıştır, Hatta ortada böyle bir şayia bile yoktur. Bu şekilde bir haberin gazete- lerde intişarı, alâkadarlar tarafından hayretle karşı lanmıştır. » P Diğer taraftan, bir gazö- tede müddei “umumilik ma- kamına atfen çıkan beya- nat ta kat'i surette tekzip edilmektedir. Gerek müd- dei umumilik,. gerek müs- tantiklik, tahkikat safhaları hakkında gâyet ketum dav- ranmaktadırlar. dinlenilmesinin ni gi Adli tahkikâtın. etraflı surette ve bir an eyvel ik- e al ale çini tadır, - - <5 iri Bir Rum tevkif edildi Haber aldığımıza göre memaliki şarkiye Fransız bankası memurlarından Ya- ni . Nikolaki isminde bir Rum (2500) lira ihtilas et- miş ve dün tevkif olunmuştur. 4CCO inek Yakında tüberkülin tatbikatı başlıyacak Iktisaç Vekâletinin son teb- gat üzerine yakında şeh- rimizdeki 4000 kadar ineğe tüberkülin tatbik olunacakur. Vilâyet baytar müdürlüğü bu hususta icap cden terti batı almıştır. Âli baytar mek- cebinden bu senö mezun ©- lacak 25 genç baytar ile vilâyette mevcut 6 “baytar: den ibaret bir heyet bu işle meşgul: olacaktır. Bu işin bir ay Zarlında' bitirilmesine ça” Tışılacaktır. Defterdarlık ve idareci hususiyede bugün Temmuz maaşlarının lanacaktır. Mektepler tatil Bilâmum lise, muallim ve orta mekteplerinin sene sonu tatiline bugünden iti baren başlanacaktır. Yalnız liselerin son ve sekizinci sınıf talebeleri ile muallim mekteplerinin dör- düncü sınıfları bugünden itibaren bakalore imtihan- larına başlıyacaklardır. İmtihanlar 15 Temmuza kadar devam edecektir. —ş—— 3 Kitapçılar gittiler Maarlf vekâleti tarafından çağrılan “kitapçılar. dün An- karaya gitmişlerdir. tevziine baş” | I YUN YTUluu ARR lr TEK BL | Üntarahı Konci sayıfcesnzdadır ya bastaneyc göndetir, yar hut ta başka mutah; a müşavere eder. Kenan muvaffakiyetsiz. Gine. de » 'tmiştir. Vaziyetin ehemiyetini zamanında teyek- kun edememiştir. Bu, acemi- lik ve muvalffakiyetsizliğini müeyyettir.., Rapor, okunduktan sonra, Belkis H. im: vekili, “Rapor, maruzatumızı teyit ediyor, dedi. belkis 1, Lâmia Hn babası Konya polis mektebi müdürü Nazif B.in mahke- meye müddeiyatını tahriren bildireceğini söyledi, müha- kemenin talikımi istedi. Maznun vekili, davanın daha fazla uzayamıyacağını, raporda © binneticee “ Ölsi olsa hatayı fenni vardır, denildiğini, kastı cürmi bu- lunmadığını, müekkilinin para için. adam öldürecek tiynette olmadığtını, bulunduğunu, © bir döktorun cinayetle ithamı, o etibbanın şerelile oynamak, o dinayet işlemek Olduğunu © söylemiş, da kabul etme ber dayanın. teci- esasen (Zengin fenni hi. mekle bö lini istemiştir. Müddei umumi Burhanet- ün B., rapor. Kenan Hasan B, in kanunun tarifatı daire- sinde dikkatsizlik, tedbirsiz» lik o meslek san'atte acemilik Ttbarile ve forepsinin ında ve Zimanin- tatbiki es dan evel tatbiki suretile ölüme sebebiyet verildiğini .güster- diğini, - mücrimiyetini enlep edeceğini, Dr. Avi B.' in, ebe Müberra “Hm tâmia H. m zevci Cemal B. in ise aslan Ye”fer" an, mânen ve mad. deten, eüiana ver mirürid” bir iştirak ve teksirleri gö beraetlerini ————- rülmediğinden, talep iktiza edeeğini zikret miş, sözlerini şöyle bapla- müğur. Ancak, hâdise söyle diğimiz gibi tecil * kanunu nun şümülü dairesindedir. Maznunlar tecil istiyorlar, karil kastı da tahakkuk. et memiştir. - Müddelümumilik takibatın — durmasını” hukuku amme namına tslep eder, Müddel- vekili, “Makami iddia, yoruldu, fazla mütalea beyan buyurdular, demiş, arada Dir münakaşa Olmuş, sonra Kenan Hasan -B., “Ben bu ailenin böş senedir dok- toru idim, Belkis H. a dön, beş kadın ameliyatı yapmış. um. Hatta kendisi beni medh. etmişti. Bu doğum hadisesin. dede kusurum yoktur. Tıbbı, adlinin dinlediği. Üç za, “Bu müdahaleyi biz de ya. pardık,, - demişler. Tıbbadii, bu mütaleanın haricine çık. mıştır, demiştir. Mahkeme, yarini saatlik müzakereyi Müteakip, rapo- run katil kastın teyit etme diği, acemilik ve dikkatsizlikle ölüme sebebiyet te tedle tâbi bulunduğu noktasından tecile karar vermiş, takibat durmuştur. Müddei Belkis H. la tecil kararı “alanlar, ayni geçine karşılaşmak üzere iken, fr. Kenan Hasan B. ve diğer zevat — dönmüşler, “twukabil taraftaki araftaki kapıdan çıkmışlardır a a Eyman ağ Hâmit B. Ankarada Emanet muavini Hamit B. dün Emanete ait bazı me. sailin » halli “ için Ankaraya gitmiştir. Teltiş mi? o. Dün adliye müfettişlerin. den bir grup, ansızın İstan. . Bunun, Trakya teltişi için oldu. edilmektedir. 2 Kadriye. Yeniden 27 vit dinlenecel İzmir, 30(A.A)— Kadriye Am ve rüfekasına "sitidavanın “çiyz temmuzda füyeü Omuül buluntnakladır. Kadriye hü ve zevcinin vekâletini der'ik eden avokat evrakı telki, meşguldür. o Davaya dit | şahidin celbi için çelpnamali ilzar edilmiştir. —- İlk üzüm İzmir, 30 (A.A ) — Balcova bağlarında molla Salih efendi ilk üzümü kesmeğe muvaffak olmuştur. Mahsul bir sepet içinde Cümhuriyet halk fırkasına hediye edilmiştir. Leh kahramanmın kemikleri Varşova, 30 (A.A)—Lehistan kalıramani o Jeneral o Bemin kemikleri Cracovle ye getirik miştir. Şehir Türk, Macar ve Leh bayrakları İle donadılmış tır. Jenralin külletini hamil olan tren Türk, Matar ve Leh hey'eti o murahhasıları refakat etmektedir. Merasm dolayisile fevkal'ade tezahünt yapılmıştır. Harbiye nazırı -Tütk ve.Macar hey'eti murahhasalrı şerefin” bir ziyafet vermiştir. Hazin bir irtihal Üç gün'evvel tramvay târa- fından çarpılarak başından agır surette (o yâralıman o Saraçhane başında (Horhor (caddesinde (104) numaralı hanede mukim #ker © mütekaldi “Ahmet B. başındakı yaranın ihtilât neti cesi hazin bir şekilde irtihal etmiştir. Cenazesi bu gün ha nesinden kaldırılacaktır. Faciadan pek müteellim kalan malıdumu Hamdi Beye ve ailesi © efradına İcesârlerimizi mahkemesinden > nımın hemşiresi Yaşar hanım- la munasafaten VE şayran mutasarrıf olup (kabiliyeti taksimiyesi olmadığından bil müzayede furuhtuna karar xerilen . Üsküdarda . Selâmi — Ali efendi mahallesinin Tek- kekapsınıda tekkekapısı. ha- mami karşısında 21-23 No lu ve sağ tarafı İbrahim ağa hane ve sol tarafı ; Selâmi Ali elendi > camişerifine “ait bahçe arsası ve kısmen İnb- rika arsası ve arka tarafı keza camişeril arsası Ve Cep- hesi Paşa sokağı ile mahdut alu yüz otuz beş SİFA Saha- sında ve zemin kata Malta döşeli bir taşlık üzerinesiki odayı ve. harip ve Metruk bir halâyı ve merdivenle! çi- kıldıkta bie sofa ile iki oda yı ve bir halâyı ve ON beş yirmi kadar eşçarı Misme. reli bahçesinde bir küçük bostan kuyusunu muhteyi haricen ve dahilen “miri muhtaç sekiz yüz “lira kiy- metil mukaddereli Müşun ihalei o evveliyesi 300 lira bedelle talibi uhdesine bil. icra İhalei katiyesinin İcrası için tayin kılınan 20 tem. muz (990 cumartesi. günü zevali sat 15 te Tazlasile talip olanların kiymeti mu- Kadderesinin yüzde ona nis betinde pey akçesini ve iç ranın 920-626 dosya muma- Tüsunu müstasbiben Üsküdar sulh « mahkemesi © icrasına müracaat © eylemeleri (o iân olunur. “ :