6 Temmuz 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

6 Temmuz 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Berlinde çok şayanı dikkat ? bir muhakeme Redin, 4 (4. 4:) Sahte pesikalâr imal etmiş olduğundan dolayı hakkında adli takibat yapılan Orlofun muhakeme- sinde müdafaa vekili gazetelere nazaran Sopyet sefaretinin mahzenlerinde 1924 se- ç mesinde cereyan eden vukuata, orada ihti- lâl aleyhtarı üç memurun öldürülmüş ol - © duğuna ve harici ezmemleket imtiyazı do- © layısile meselenin zabıta tarafından takip “edilmemiş olduğuna telmih etmiştir. Viyanada müthiş bir fırtına Viyana, 5 (AA) — Dün gece şehirde müthiş bir fırtına çıkmış mühim basarata sebebiyet yermiştir. On kişi mecruh olmuştur. Bir ağacın yıkılması neticesinde bil kadının kafası patlamıştır. Bahrı muhiti geçmek için yeni bir teşebbüs Ghicago, 4 (AA) — İki teyyareci ve üç yolcu ile Ber- line müteveccihen uçmuş olan * Untin Bowler , namındaki deniz tayyaresi evvelâ ik merhalesi olan * Michigan , gölü- ne ve müteakiben Ontario gölüne inmiştir. Üsera konferansında neler konuşuluyor? Cenevre, 4 (A.A) — Esirler komisyonu, mecruh ve ya hasta olduğu halde düşman eline düşen esirlerin esir addedil- memesi hakkında İtalyan murahhasları tarafından yapılan teklifi tâh bir komisyna havale etmiştir. Portekiz kabinesi istifa etti Uzbonne, 5 (A.A)— Kabinede vukua gelen nokta nazar ibtilâiları dolayısile başvekil kabinenin müşterek istifasını ver- © miştir. Relsi hükümet istifayı kabul etmiş istişarelerine baş © Jamıştır.. İstifa eden nazırlar buhran halledilinciye kadar > işlerine devam edeceklerdir, © Yunanlıların Sırplara verdikleri serbest mıntaka ç Selânik, 5 (A.A) — Yagoslâvya serbest mıntakası hakkır- daki mukavele meriyete girmiştir. - İngilterenin yeni Cemiyti Akvam murahhasları Londra, 5 (AA) — Resmen bildirildiğine göre, Cemi yeti Akvamın önümüzdeki meclisi kebirinde İngiltereyi tem- “si edecek murahhaslar meyanında başvekil AL Makdonald “ile ticaret nazırı M. Wilyam Graham bulunacaktır. Du iki © zat, müzakeratın ancak bir kısmına işirak edeceklerdir. © Diğer murahi M. Dalton , şu zatlardır: Lord Cecil, Sör Cecil Hurst, anwich, Mim. Hamilton ve Mİ. Philip © Lord Cecil, tahdidi teslihat ihzart komisyonunda da İngilte- reyi temsil, edecektir. Tie İranda zelzele oldu Tahran, 4 ( A.A) — Mazendran o milakasında Bahrifaris, pos ve Amul şehirlerinde şiddetli zelzeleler olmuştur, Varşovada feci bir kaza Varşova, 4 (A.A) — Podgog istasyonunda manevra yapan © bir lokomotif bir tr iştir, i e yola treni e müsademe- etmiştir. On beşinin saf'iyede kenlerars rropramıın haricinde kalacağım yazmak- yarası vahim olmak fzere 55 yaralı vardır. Hâlâ borçlar meselesi Paris, 4 (A.A) — Maliye encümeni tarafından kabul edilmiş olan takrir, Vaşington itilâfım, Fransanın itilâfn matik olduğu tediyat beynelmilel mukavelelere mösteniden alecağı piralarla Yapacağı kaydı ile tasdik etmesi hususunda M. Deymergue — salâhiyet verecektir. Paris, 5 (A.A) — Pöü Parizyen gazetetesi, Önümüzdeki Konferansın mevki, tarih ve usulü müzakeratının birkaç güne adar edileceğini ve maamafih Sarr meselesinin sureti “Vakı,,ın 6 Temmuz 1929 : tefrikası : 27 kimi ütü ütülüyor, Ayşe eski bir zımbu makinesile renkli uçurtma kâğıtların - “dan konfeti kesiyordu. Hayriye hanıma gelince, © o gene kollarını sıvayarak : mulfağa gidiyor, bayat rancalaları yarıp peynir ki- © matla, yahut margarin © yağlı sanduviçler dolduru- —— yordu. Kadincağız bu işl “bir gazino büfecisi gibi ibtısas sahibi olmuştu. Bir — kaşık siyahhavyarı zeytin ve —— sardalya bağirsağile karış- © Ç brarak nefis havyarlar ya- - Piyor, eski davetlerden ka» © Olan kadeh artıklarını çürük yemişlerle kaynatmak sure- tile likörler e gün evvel sabah saç lar bi. gün sonra güle eğ- İene biribirlerinin tırnakla- rını boyuyorlar, cımbızla kaşlarını yoluyorlar, dikiş- lerini dikiyorlardı. Ali Rıza beyin anlama- dığı şeylerden bitide en acı sefalet içinde kıvranan ve birbirlerini yiyen bu in- sanlanın eğlence sanlı ge- lince birdenbire ber şeyi unutmaları, biç bir şey ol. mamış gibi gülüp eğlenmi- ye başlamalırıydı. Demek çocukları hissiz, haysiyetsiz, çingene gibi bir şey olmuşlardı. Ali Rıza bey, bir şey söyelemek istedikçe cevap hazırdı: — Ne yapalım, keyfimiz- den değil ya... Kızlara ko- ca bulmak lâzım... Hayriyâ H. bu behanâ ül üredi sn alla inşili 7 (Üstarah birini sayıfamızdadır) hem meftun hem aşina insan: lardan o mürekkep olduğu için kulaklarında akort vardı. Şamda- ki evlerinin komjulaı wt çaldık. ları için sekiz yaşındaki Neşet kabina sığmaz olmuştu. Aşkı nihayet -öyle bir dereceye gel mişti ki bit gön baftalıkların dan biriktirdiği beş mecidiyeyi bir utia değiştirmiş ve hocasıt meşke başlamıştır. Ruhundaki itidat ona iki böyük kanat aç: maş, Pek az bir zaman sonra küçük udinin şöhreti semen mahalleye, o mahalleden bütün tehre yayılış ve bey on vene içinde bu şöhret, Suriye, irak ve Musrin fezasında *Rabbül'ut> derecesine varmıştı. Hocası olmadığını söylemiş» tm, Buna kendisi dalma şükre- Neşet belkide et bir he. vesle askerliğe iştahlanmış imtihan, vererek tabur kâtipliğile Trablus gerbe gümüştür . Menliler ve bağrıyanıklarla dolu olen © muhit san'aikârın ruhunda feyizli izler burakanıştı. Anadili gibi konuş- tiğu © srapçonın O edebiyetile derin, etrafı iştiğali, satımı eilâr lamış, oni o eştizlik mersedes çıkarmıştır. Bir gün geldiki “ute artık Neşetin ruhunu döyurmâz oldu. O, daha beliğ, daha âsi, deha coşkun sesli bir aletin ihtiyacile kıvranmıya başlamıştı. Nöşetkâr işte bu sancılarla doğdu.Şerare, garam da öyle .. Yüzlerce kon- sr ve onların Türk, Arap mat buatından topladığı alkış bir araya getirilirse koca bir eser meydana gelir. Gramolon plâklarının sayısını bilmiyoruz; Fakat belli başlı markaların hepsi onun parça larile koleksiyonlarını leştirmişlerdir , zengin- tadır. Vüşiglon, 5 (A.A) — Ticaret odasının waşiri efkâr olan İl Lemoüdun beynelmil.i tediyat Vorld Trade gazetesi, banker Üstadın “bir çek besteleri , marşları “var. “Kendisi «Taksim nolası» isimli bir eserin de sahi- bidir . Bu, aynı bir koldur. Üzerinde uzun müddet durratya değer. Eger memlekene ciddi bir musiki mecmua olsaydı kalem ve ilim sahiplerimize sağ- lam bir münekaşa mevzuu olurdu. Bu uokta için Nepete olan iiadala iha edilmişti. Nepetin hususiyeti, mazralanın fevkalâde sürat ve lezeetindedir. Arabın bançere neğmelerini büyük bir sadakatle tellere söy- etmesini Bilir, Şimdi tütün inhisarında ür tevazi bir işle meşguldür. Eski şük ve şakrak ruhu gam bu latlarile yüklü görünüyor. Bu küskün semada büten gene 2e- kâ ve ilham şenliklerinin pırl- ka zamanlarda seyretmek hakiki çehresini - götmetnek demektir. Evinde sazları, elişlerile gönül avutur, - Oğlu Şevket, onun caalı bir eseridir. Kemanda bir gün onün da engin bir şöhretle yükseldiğini göreceğiz. Bu, ve- Faset netieasidir.) Mızreti o kadar üstadane o ramedlen Neşet ka lemi de ehliyetle kullanır. Bes telefinin * hemen hepsini kendi gülteler, © San'atkârımız, şimdi en olgun ve ergin bir yaşında dik, Büe; pörüzlerden kur bulmuş sap'a. sarayının en ge. niş akları bakan penceresini bulmuştur. Kendi gönlünü bu lan adamden daha bahtiyar bilmem “başka fani var mıdır? hakkındaki bir makalesini neştetmestedir. Mumiaileyli bu makalesinde bakımın muvskkat bir müessese olmaması bilâkis - beynelmilel ticareti ve maji muameliti teshil eden daimi bir iwüavin olması lâzım geldiğini yazmattadır. « Vorid » gazetesi. bu makaleyi mültehfdei Amerikanın beyne. milel bankaya resmen iştirakini temin için Nevyork bankaları 1 Ali Rıza beyi misafirle- re çıkarmıya da başladı: — Sansar gibi tavan ara- larında dolaşacağına. insan içine çık. Eve gelip giden- ler arasında Leylâ ile Nec- lâyı istiyenler var, Babala- rı değil misin? Son sözü söyliyecek sensin, Bu adam- larla könuş,ahlâklarını, meş- replerini anlamıya çalış. Ba- balık vazifelerinden hiç bi- rini yapmadın. Bari bunu yapı. Ali Rıza bey bu sözleri pek yalnış (o bulmuyordu. Denlıp bir köşeye çekini: lecek zaman © değildi. Leylâ ile Neclâ ne de olsa evlâtlarıydı. Mâdem ki eve gelip gidenler arasın. da onlarla evlenmek fik. rinde olanlar varmış. tarafından açılacak mücsdelenin payları 2d etmektedir. Bunların içinden iki na- muslu: adam seçmiye gay- ret etmeliydi. Zaten ço: cuklarin” gözgöre * ziyan olup gitmesine mani olmak için şimdilik bundan başka çare dö görünmiyordu. Ali Rıza B. evlât hatırı için bu felâkete de kat- landı. Artık: davet akşamları o da Oyuna çıkacak bir aktör gibi bir köşede ha- zıdık yâpiyordu: Kondura- larını böyuyor, pantolonun paçasından sarkan iplik. leri o makasla kesiyor , gömleğinin yırtıklarını bü- yük bir bikkatle kravatının altını sokuyor, saçını sa- kalini fırçalıyordu. Ali Riza bey eskiden vilâyet meclisi idarelerine kannlarımn - Mes'at bir || Sabık Yunan diktatö- rünün muhakemesine başlandı Sabık Yunan diktatörü Pangalosun o mühakemesine 1 teramuzda Atinada baş- lanılmıştır. Mahkeme Ayan â- zasından 3 kişiden müteşek- kildir. Pangalosla birlikte sabık Maliye nazırı Tantali- des, sabık Muvasalat azını Tavolaris, ve devletin leva- Zıminı sui istimal ile maz- nün İki sabık mazir muha- keme edileceklerdif. Sırplar niçin kızıyor? Solya 4 (A.A) — Radslavof ah umumisinin Yugoslâiyada menuniytszlik tevlit etmekte olduğu haberini #mütalea eden gazeteler Bulgar hükümetinin insan ve civanmetdane daygu- İslara tabi olarak yaptığı bir hareketin iki komşu devlet arasındaki münasebatın norma İleşmesine mani olacak şekilde aykırı telsir edilmesine bayret etmektedir. Bulgar afetzedeleri Sofya, 4 (AA) — Kral Boris İeyezandan muztanp Olmuş sahaları gezmiş ve Aİ- lelere müâvenette bulunmuş” farkın bu günlerde gene terakki etmesinden do- layı etmek fiatının piya- saya göre zammı et mekçiler tarafından isti- da olunmasıyla usul ve kaidesi veçhile akça ve dakik fiatı bittabkik meclisi emanete yapilan hesap ve muvazene İca- bınca etmeğin ark o lan yüz beş pareye beş pare zammı İğâzim gele- lerek mahı hali ruminin yirmi dördüncü pazar gününden itibaren et- mekçi etmeğinin yüz on ve simitçi etmeğinin da- hi bermutat on pare noksanile yüz pare ba- kit akçeye satılması ka- rarlaştırılmış olmasıyla ilânı keyfiyete iptidar olundu. Ya prak Dökü girerken aldığı li vazi- yetile içeri girince kızlar pullu, boncuklu tuvaletle- rinden çıkan çıplâk kolla- rını kanat gibi sallayarak koşuyorlar, şımarık çığlık- larla: — Babacık... cisi küçük babacık diye boynuna sa- nlarak bir koltuğa oturu- şuyorlar, bisküviler, sandu- viçler getirip zorlâ ağzına sokmağa çalışıyorlardı. Misafirlere karşı bu ne iğrenç sahtekârlıktr — Ali Rıza Bikızlarını biraz evvel kuliste itip kaktıkları ihti- yar bir aktörün perde açı- nca rol icabi öpüp kok. lamağa (o başlıyan tiyâtto kızlarına benzetiyor. Hetti onlardan, hem kendiden iğreniyordu. Ne yapsın ki | gafil kız çocuklarını kan Bir genç kadın polise müracaai etti Kadıköyünde bir mobil. yeci hakkında zabıta tehkikat yapmaktadır. Evli olan ba zat bir iddi- aya göre Mübrdarda oturan bir mütekaidin kızını izdivaç vadile- kandırmış, Adaya gö- türmüş, beş gün ve gece be- Bacağı kırıldı Bakırköyünde oturan ço- rapçı Arif, 646 numaralı tramvay arabasından dümüş ve sol bâcağı kırılmıştır. Mec- ruh bastaneye kaldırılmıştır. Ahbap çavuşlar! Galatada Şarap iskelesinde kahvecilik eden Hasan, Şa- ban ve Kahırsman bir kadın yüzünden kavga etmişler ve Kahtaman sol kolundan hafif surette yaralanmıştır. İkiside Salih amma! Topanede kışla &altında leblebiçi çırağı Salih gihtim caddesinde $oför Salihin ida- resindeki 22 numaralı kam- yonun altında kalmış, başın- dan mectuh olmuştur. Süblime içti Dolapderede Ferahiye s0- kağında (40) numaralı evde oturan $$ yaşında Madam Evantiya kocasısın kendisine barit muamele göstermesin- den © müteessiren o süblime içmiş ve tedadivisi için has taneye kaldırılmıştır. İki kahveci arasında 'Taksimde Büyük Duvarcı sokağında okabveci (OEyipli Mustafa ile kahveci Rifat bir kadın yüzünden kavga etmişler, Rifat tabanca İle Mustafayı sol memesi üze. rinden bafl surette yarala- miştir, Carih yakalanmıştır. Az çok meselesi Kadıköyünde ç Kurbahde- rede hamurkâr “Dursun ile arabacı Babağttin bir araba ücreti yüzünden kavgâ ctmiş- ler, birbirini fena halde döğ- mişlerdir kaldrılmıştır. Carih ka raber kalmışlardır. Bundan bir kaç gün sonra genç kız iğfal edildiğini, mobilyecinir evli bulunduğunu öğrenmiş, polise müracaat etmiştir. Tahkikar devam etmek tedir. Karısını döğdü Ayasolyada o Cankurtafarda oturan Tütün inhisar idaresi kâtiplerinden sabri Elendi va- lidesi Cemile ve (hemşiresi Mirat hanımlarla birlile ayrı yaşadığı zevcesi Sajme hanımın evine gitmiş, zevcesini “öğmüğ, ataya giren üvey kızı Cahideyi de sol gözünden yaralsinıştır. Hırsızlık Feriköyünde Bıha bey soka ğında 16 vumaralı Şakir Efen dinin evine Osman isminde birisi girmiş, 76 Jira ile bazi eşya çalsrak kaçmıştır. Bir hırsızlık daha Pangaltıda Ropen Elendinin evine evelki gece iki kursız girmiş, bazı eşya çalmıştır. Bunlardan Mehmet yakalanmış tır. Arkadaşı Zeynetullah aram maktadır. Maçkapalasta yangın Dün sabah. Nişantaşında Muçku Palasta ikinci karta M, Titkonun dairesinde yan» gın çıkmış, sirayet etmeden söndürülmüştür. Bir kavganın neticesi Üsküdrda Valdei Atik ma hâllesinde 8 numarah evde oturan baytar binbaşığından mürekalt Al Riza Beyle hemşiresinin damadı Toptaşı dürün deposünda kâtip Mesut Elendi aileyi bir mescleden dolayı kavga etmişler, Mes'vt Efendi Ali Rıza Beyi tehli- keli surette başından yare Jamıştır. Mecruh hastaneye ıştır. mü Yazan: Reşat Nuri bir çok şeyler gibi buna da tahammül ilmeğe mecbur du. Bu mesut aile kome- disini öynamak © Suretile davetliler arasından şocuk- larırına belki bir koca av- lıyacaktı. Yalnız şu vardı ki evine girip çıkan bu alay alay örkekler içinde insana benzer tek bir çehre gö- tünmiyordu: On sekiz, yirmi yaşında terbiyesiz cahil, küstah maballe çocukları kimi kumardan, kimi ka- dından, kimi büyük borsa vs ticaret manavralarından, kimi yediği ve ya bekle- diği büyük miraslardan hayret verici yüzsüzlükle bahseden çeşit çöşit ser- seriler... yiptâk kökainei, şişkin ayyaş çehreleri... sırf | dirmak için aileler içine sokulmuş ihtiyar tilkiler,.. Ali Rıza bey hiç bir şe yin farkında değil gibi bir köşeye sinip oturduğu hal- de bu çehrelerin iç yüzünü görüyor, kızları onlarla tek- lifsiz, teklifsiz konuşup şa- kâlaştıkça utancından kah- roluyordu. Şevketin bu meclislerde ne herkesten başka bir ha- li vardı, Bu zavallı çocu- ğun mütömadiyen azap ve işkence içinde yaşadığı bel lidi. Fakat ne çare bir ker& tutulduğu bu tuzaktan bir türlü kendini körtaramız ors du. Şevket Ali Rıza beyin misafirlere çıkarıldığına hiç tahammül edemiyordu, Ba zen “güz göze geldikleri zamdn “Seni bu vaziyete ben düşürdün. Affet, det gibi boynunu büküyordu. m Pa