6 Temmuz 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

6 Temmuz 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

Mu. Askeri vaziyetimizi izah © © için kabineye takdim ettiğim erkâm harbiye muhtrasında “şu fıkralar da vardı: «5-198 Senesinin teşrini- baren Türkiye ile mütareke aktedileli, gerek müsaellâh menabilmiz, gerek Türkiye ; imperatorluğunun harbe te- .. Kadlüm eden siyasi ahvali © © nokta pazarından vaziyetin © fevkalâde değiştiğini izahtan © miistağnidir. Filistin ve Irak- “5 tan başka Suir: havalider sulh şeraitinin” tatbiki için elimiz- de mevcut olan. kuvvetler sundan ibarettir : “asker. Bu hirka 13000 İngiliz, 18000 Hintliden müteşekkil dir. Yekünu 31600 dir. - Bu küvvetin ; en mühim — Kismi demiryolu sistemine tabi olgüalınır. Erkâni harbi- e şunu mülâhaza eder ki .kura ve diğer usul ile yeni «den asker © toplanılmadığı © takdirde Türkiyede kullanı- olabilecek başka” İngiliz askeri yoktur.» Erkin harbiye daha son- ra şu arzuyu dermeyan edi- “yordu; «İngiltere hükümeti evvelâ “mevcut menâbi ile, yahut temi ihtiyaç solunan : menabi ile telif şera. 0 ii er Evvel derpiş etmelidir . e “erkânı harbiye mubtelif © mesailin o mukaddemat netayicine ait tafsildta giriş- ; meksizin, ya müttefikler, © yahut İngilizler e tarafından p Karadeniz ordusunun takvi- yesini icap eden ve muhte- Nif sebeplere - mehni . kabili » müdafaa » olan © tedabirin Jistesini takdim eder: Kı) — Kilikyayı Erivan “İle birleştiren büyük Erme , omistan icadı. 5 (2) — Müstakil bir Kür distan tesisi. © (5) Yunanistanın Pontos- © Ota her hangi bir kısımı işgali. © 4(4) — Yunanistanın Ay. © dın vilâyetinden her hangi kısmı “daimi “bir surette ia ve işgali. © 5) — İülyanın cenubi Anadoludan her hangi kıs- mı, yahut Konyayı daimi — işgaline alması, Bu tedabir > yukardaki tedabirden © her © hangisi kadar Türkleri iğ- — zap etmez. “Derhal imdat kuvvetleri. © nin ihzarını istilzan eden ted- — birlerden © başka, iki o tedbirden berhangisi, “müddeti kabili tayin: olmı- “bir zamün için daimi gal kuvvetinin bu he bulundurulmasını is- ilzam eder. © (0 — Yuşanistanin Şar- Mi ilhakı, 0 (3) — Türklerin İstan >» — Mümefikler aralarındaki ih- vilâflarla - iktifa ederek bir A veremiyor ve hadisa- u gelişi güzel bir halde bı —— Takıye Amerika komis- zi orna Şarkta teşevvüş- “vücuda getirerek dolaşı- Türkiyenin taksimi z bayali plânlar hazır- © unıyordu. . Müttefikler ilhak Fakat başlıca müne- m atıratı © İngiliz erkânı harbiyesinin | muhfırası © Lor Kürzen ile Loyit Corç bizi İstanbuldan eğe gikarmak e birleşmişlerdi. sanisinin 51 inci gününden iti- Batunıdaki kuvvetleri muh- tevi olmak üzere bir fırka, fiklere, istedikleri yeri kon- trol etmek için lâzım be- haneleri o veren o mandalar bahşedilecekti. Fransa Suri- ye; ve Kilikyayı alacaktı İtalya bütün Kafkasya ile Antalyanın işgalini deruhte &ti. İngiltere © askerlerini işgali altıda olan rak ile Filistini almıya hahişkerdi. Amerikanın Ermenistan man- dasını kabul etmesi pek muhtemeldi. Bütün bu sonu gelmiyen mali, asksri ve $ ranların yükünü çeken Yu- manistan 1920 senesinin kâ- nunusapisinde gerginlik alâ- i ye başlamıştı. bu mugfil hayaller içinde geçti. Pariste yavaş: yavaş, fakat sayü gay- retle ve bir sürü münazaa- lar ve yıpratıcı münakaşalar arasında Orta şarkın — atisi barita üzerinde tesbit edili- Yor ve “Türkiyeye teklif edi- Tecek* sulh © muahedesinin projesi hazırlanıyordu. Bir- çok mühevyiç mesail, muh: telif hükümetlerin - kararını bekliyordu. 1915 un kânu- nucvvelinde ve 1920 nin Kinünusanisinde İngiltere ka- bindi, (padişahın, o sayısız vahdidat. içinde | İstanbulda ikametine müsaade edilme- li mi edilmemeli mi? yoksa Türk, galası perusı toplamlar “rak İstanbuldan ihraç Olun- malı mı? meselesini derin bir heyecan ile tetkik edi. yordu. Bu sırada İngiliz kabine- sini, ikinci devrede meşgul &len diğer bir mesele de Ayasofya camiinin (tekrar kiliseye iade edilip oedilme- mesi id. Bu münakaşalar vuku bulurken Lort Kürzon, hariciye mezaretinin Sirtina binerek, arabası Hindistan efkân umumiyesi, İslâm â- leminin hissiyatı, muhafaza. kâr fırkanın Türkiyeye leh. tar temayülâı ve Hindistan nezaretinin büyük muhuri- ları tarafından çekilen M. Montagü aleyhine de bütün kuvvetile yürüyordu. Kavga, adam akıllı devam eti. M. Montagüye göre, Halifenin ve Türklerin, İn- gilterenin muvafakat ve ya rzasile . İstanbuldan ihracı, Hindistandaki 200 millet ve ilim (sahibinin © İngiltereye karşı sedakatine son müthiş darbeyi indirdi. Lort Kürzo- na göre Hintliler, “Türklerin İstanbuldan ihracına aldırış etmezler. Hatta belki bazı- lan memnun olürlar, bir çokları is€ likayt kalırlar. Bununla en çok alâkadar olan. Müslümanlara - gelince bunlar harbin muhtelif sah. nelesinde Halife askerlerle cesaret ve gayretle harbet. mişlerdi. Ayasofyayı kiliseye çevir. mek meselesinde de Monta- gü bu mabedin 46y-sene- denberi göyet mukaddes bir İslâm camii olduğunu söy- İöyordu. Montagünün bu Mmütaleası hepimiz “üzerinde tesir etmişti. Fakat Lor Kürzon, buna karşı bü ma bedin daha evvel giz sene kadar bir zaman Hıristiyan kilisesi olduğunu anlatınca bu tesir hafifledi. ny * (Bitmedi) Yeni mukarreratı Âli karar heyeti riyasetinden: Nigehban cemiyeti siyasiye- sine dahil olmasından dolayı - Askeri heyeti mahsusaca - nisbeti askeriyesi katedilmiş olan mütekalt mümtaz kolağası Mehmet Fust Efendinin Bal kan harbinden daha evvel ruhi bir hastalığa müsap ol duğu bu sebeple bütün yapı lan işleri haksız ve kendi harekâtın haklı gördüğü ve bu yanlış görüşü dolayısile bir aralık cemiyeti mezküre ye girmiş isede cemiyetin vaziyetini başka türlü görünce çekildiği ve müsap olduğu ruhi hastalığın tesirile yaptığı işlerde müvazesizlik ve mu- bakemesizlik hüküm fefma olduğu ve tahtı müşahedeye ahnmakla hâlâ mevcut oldu- Şu sabit olan ruhi hastalığı nın mühim ve meşru bir mazereti sıhhiye. teşkil ile tahfifi mes'üliyeti İcap ettir. mekte olduğu heyeti sihhiye kararile tebeyyün ve Yanlış yollara gitmesi hastalık icabı olduğu fennen: tahakkuk ce miş olmakla hakkındaki kara- rın refine ekseriyetle karar verilmiştir. $ Fransızlari karşı açılan cidali milli üzerine Osmani yeyi Sterkle heye bük metle birlikte Bahçe kazasına geldiği halde bilâhare hükü- meti milliyeden - ayrılarak işgalinde — bulunan Osmaniyeye avdet ve vazife kabul ve ifa © öylemesinden dolayı heyeti mahsusaca hi- dematı devlette ademi İstih- damına karar; verilmiş olan Cebeli Bereket'polis memur Marından *Neşer ©ğlü” Meli elendi. cidali milliye iştirak Fransız ile çok yararlığı görü ve müda hukuk — teşkili” ona çalışuğından © dolayı Fransızlar tarafından detdest edilip Adana hapisanesinde tevkif edilen © pederlerinin velau üzerine bikes ve peri şan bir halde kalan efradı ailesinin iaşelerini temin için kuvayi milliye kumandanla- rının - tensiplerile Osmaniye ye avdetle jandarmalığı kabul eylediği ve bu memuriyet müddetince Fransızların ah: val ve harekâtma dair ku- vayi milliye kumandanlarına maldmat vermekle beraber esliha ve cephanede gönder” diği vessik ve kuyudü res miye İle tahakkuk etmekle hakkındaki - karârm © refine müttefikan karar verilmiştir. $ Zonguldak kaymakımı iken Zonguldağın liva haline ifra- ğından sonra bir müddet Mu- tasırrıf vekâletinde o bulunarak İstanbula gidip bilâhare 337 tarihinde Ömerli kaymakamlı- ğına tayin olunarak vazifeye mübaşeret etmesinden dolayı heyeti mahsusaca hidmatı dev- lette ademi iştihdamına karar verilmiş. olan Erzincan. valii sabıkı o Ahmet Cevdet bey Zonguldakta Müdafazi hukuk cemiyetini teşkil eden zevatla teşriki mesai ederek iane cemine ve sair hususta yardım. ile beraber İstanbul hükümeti ta Tafmdan mutasarrıf Kadri beyle gönderilmiş olan polisler ile memurini sairenin bir kısmınin kuvayı o milliyeye iltihakların temin ettiği ve başkasinmi müla- sarrıflığa tayini üzerine mevcut hastalığının tedavisi zımnında keyfiyeti o Dahiliye vekâletine atzederek İstanbula azimet ve bir müddet tedavi olduktan sonra yine kufayı milliyeye hizmet etmek maksadile İstan- bul hükümetince teklif edilen Ömerli kymakamlığını kabul Balikesirde Türk Din refi kimizin yazdığına göre Ziraat bankası alleler için bir tasar- ruf sandığı açmıştır. Halkın elinde tuttuğu paranın hem kendi hem de çiftçilerin is üfadesini mucip bir şekilde kullanılması temin edilecek- tr. Aile tasarruf sandığının şardarı çok nafidir. Halk bu- iyi teşebbüsten-çok memnun kalmıştır. Bir idam kararı İzmir 4— Menemende sucu Ömer, karını , çocuklarını ve bir de misafirini para için öldü- genlerin muhakemeleri bitmiştir. Bu müthiş cinayetin / faile rinden Hüseyin idama, Mehmet 15 sene ağır hapse, - Süley- manda İĞ seneye mahküm sedilmişlerdir , Zeplin Gene seyahata çı- kacak Berlin, 4 — Graf Zeplin balonu yakında Fridrihshafen- den Tökyoya Ve oradan San Ptansiskoya gidecektir. Balon Amerika üzerinde uçtuktan sonra Bahrmuhid katederek Avrüpaya «gelecek ve bu süretle bir devri âlem seyahati o yapmış olacaktır. Balon 42 bin kilometro kat- edecektir. M. Ekner'bu seyahatın 21- 93 yün zarfında ikmal cdi deteğini ümit ediyor. Bünün 9 günü mühtelif yerlerde tevakkul müddetidir. $ TAT 5 “Agustosta başlanacaktır. Zaro Ağa gidiyor Meşhur Zaro Ağanın Ame- rikaya “; gideceğini iki gün evvel yazmışık. Zaro Ağa bu seyahati için fliyetle hazırlanmıya başlamış ve bir gazeteye şu sözleri $ lemiştir: herhal- de gidip göreceğim. Daha iki sene evvel gidecktim, gide- medim. Cumartesi - pasaport. larımı yaptıracağım. Emanet izin versede, vermese de mut- Jaka gideceğim. Beni götüre- cek adamlarla konuştuk, bu hafta barekte karar verdik. ve o hayalide de kuvayı miiliyey hizmet suretile nafi harekâtı sepkettiği ve amali © milliye öleyhinde kat'iyen bulunmadığı şayanı itimat Ve salâhiyettar bir çok Zevatm: şehadatı ve ve iki resmiye ile sabit oldü- Hundan mumaileyh hakkındaki kararm ref'ine ittifakla karar verilmiştir. $ Hükümeti Milliye hak- kında televvühatta bulunarak alehdar vaziyet dolayı © Heyeti o mahsvsaca hidematı devlette ademi istih- damına karar “Verilmiş olan İstanbul Evkaf © müdiriyeti kuyudu vakfiye kalemi kâtibi Höseyin Efendinin tefevvü- hatta bulunduğuna * dair “bir güna tahkikat cvrakı olma makla beraber kendine at fedilen sözün kavli mücerret- te kaldığı ve hiç bir sebep ve delile destres olunmadığı ve bilâkis mütareke nında kuvayı milliye teşkilâ- una hizmet ve milli küvvet- lere yardim “etmek üzere teşekkül etmiş olan MM füpunda ve sonrada müda- fasi hukuk cemiyetinde ça- ışuğı ve muavenette bulun duğu tahakkuk eylemiş! oldu- gütdan hakkındaki kararın almasından zâma- rilmişür. refine müttefikan karar ve- İl Resimli ay Temmuz nüshası nefis bir tâ- bı ile intişar etmistir. Mehmet Emin beyin mili şair olmad ğın iddia eden bir makale, Nazım Hikmet beyin son mü- nakaşalara dair mauzum ceva- bı ve diğer dikkate şayan ya zılar mündericatı arasındadır. * Resimli Uyanışı — otuz birinci nüshası çıkmıştır. Ahmet Ihsan beyin köy postasını, güzel hikâyeleri, Mahmut Sadık Beyin makalesini, Halit Fahri beyin ( Güzel San'atlar. birliği ) ma- kalelerini muhtevidir. * İçtihatSon sayısı Abdnllah Cevdet beyin şiir ve makalesini ve diğer vidir. Gelecek sayıdan itibaren genç kalemlerden » mürekkep bir heyete tevdi edileceği yazık maktadır. mündericatı mühte- Kambiyo hesapları hakkında| *relik Müderris Körürciyan Beyin neşrettiği “ ameli ve tatbiki kiy- ve Gayret kambiyo © namındaki metli esör İkbal kitaphanelerinde 50 kuruşa satılmaktadır. İlân İminliğinden: Maarif vekâleti sabık / bars ressalı “Şerafettin beyin İstanbul Maarif Emaneti kale- mine müracaatı, Maarif Emini Beyoğlu Sulh icrasından: Hacer Dürefşan H.la Ali Ef. nin şayian ve müştere- ken mutasarrıf oldukları Kasım Pş. da Çatma mes- cit mahallesinde taş mer- diven sokağında No. 12 Bodrum katı tf kıs- Ban ei mele mento ve muntazam makfi demir potrelli. beton, ve birinci katı avrupakâri tuğ- lalı bir taşlık, ve bir küçük oda ve üçüncü kat ayni tarzı mimaride bir küçük sofa ve en üst katta bir ta- van aralığı ve zemini kur- şun mefruş ve etrafı demir parmaklıklı tarasayı şamil, ve üst katının *duvarının mühtacı tamir ve mutfak ve terkos teçhizatını şamil ve hissedarlardan Ali B.in mü- şade suretile tahtı ve işgalinde ve üçüncü katından kısmen denize nazir, hanenin - kabiliyeti taksimiyesi olmamasından naşi bilmüzayede füruhutile şüyuun izalesi hakkında mahkemeden sadır olan ve kesbi katiyet eden ilâm mevkii icraya vaz ve kanu- nen merasimi iptidaiye de ifa edilmiş olmakla gayri menkulü mezkürun - tarihi ilândan itibaren otuz gün müddetle mevkii müzaye- deye konularak işbu müd- detin yani 28 temmuz 929 pâzar günü saat on beşte ihalei evveliyesi icra kılı nacağından iştiraya talip olanların ve daha ziyade malümat almak: isteyenlerin kıymeti muhammenesi olan bin liranın yüzde on nis- betinde pey akçasını müs- tahsiben 929 - 5034 Nolile Beyoğlu sulh icrasina mü- racaat etmeleri ilân olunur. Çanakkale ( 3 ) numaralı İstanbul Ziraat Bankasın- - 5 Sayıfa Darüttalimi musiki Heyeti her-cuma ve Pazar günleri ÇUBUKLU BAHÇESİNDE Tgrspsipes Osman Efendi , idaresinde Devlet demiryolları ve li- manları umumi idaresinden: 8 Haziran 1020da münâkasası icra olunup ta verilen Hat yüksek görülen font boru ve telerruatı münakasası tekrar 10 ağustos 1929 cumartesi günü saat 10da Ankarada Devlet demir- yolları umumi idaresi malzeme dairesinde icra edilecektir. Münakasaya iştirak edeceklerin tekliflerini garsati mektuplarile birlikte mezkür günde saat 15,30a kadar umumi müdürlük kalemine teslim etmeleri lâzımdır. Münakasa şartnameleri Ankarada Devlet demiryolları malzeme dairesinden, Istanbul Haydarpaşada Haydarpaşa mağazasından beş lira mukabilinde tedarik edilebilir. Jandarma mektebi müdür- lüğünden: #w sade yağı Ç. Kale Jandarma yeni efrat mektepleri ümera, zabitan ve efradının haziran 920 tarihinden mayıs 930 gayesine kadar bir ihtiyaçları olan yukardo yazılı beş bin ii yüz kile sade yağı kapah zarf usulile müvakasaya vazolunmuştur. 17 temmuz 929. Çarşamba günü saat ön altıda taliplerin verdikleri fiatlar haddi itidalde görkidüğü takdirde ihalesi icra kılınacaktır. Taliplerin « bu baptaki yağ nümunesile şartnameyi görmek ve izahat almak üzere Ç. kale hükümet dairesinde müteşekkil komişe yonu mahsusuna müracaatları ilân olunur. » A ES ap — e — v3 > Der e A Türkiye İŞ bankas Sermayesi tediye edilmiş 4000000 liradır Umumi müdürlük Ankara Şubeleri: ANKARA © ADANA AYVALIK ISTANBUL TRABZON » KAYSERİ | İZMİR GIRESON. - MERSİ SAMSUN EDREMET BURSA BALİKESİR O ZONGULDAK Küsadif muamelâi, kumbaralar Kasalar AZ ZE GEZİ Ri İİ) İbrahim Ziyaettin A. Hadice Nesibe ILın 17903 ikraz numaralı deyn senedi. mucibince Emniyet Sandığından istikraz eylediği meblâğ mukabilinde Sandık namına merhun bulunan o Üsküdarda © Salacak | mahallesinde O Arka so- kağında eski 3 mükerrer ve yeni Ti numaralı ve 210 arşın arsi üzerine mebni ahşap üç Kattan ibarer 9 oda, 2 sola bir mudak, 425 arşın bahçe ve müştemildn saireyi havi sahilhanenin tamamı vadesi hitamında borcun Verilmemesin- den dolayı satılığa çıkarılarak 2510 Jira bedel ile müşterisi namına kati kararı çekilmiş iken bu kere yüzde ön Zamile başka bir müşteri; çıkarak müzayede bedelini 2761 liraya iblâğ * eylemiş olması Ghetile mezkür sahilhanenin 9-7-929 tarihine müsadif önümüzdek salı günü tekrar son müzaye- desinin ikmali. mukarrer bulunduğundan talip olanların mez- kör günde wihayet. saat on altıya kadar Sandık idaresinde hazır bulunmalnı lüzumu ilân olunur. dan » Şubemizde münhal bir Dakülolok için 9 temmuz * sali günü müsabaka İmtihanı icra edilecektir. Talip olanların şerait ögrenmek üzere hemen müracaatları. Evkaf umum müdürlü- günden: Üsküdar, Kartal, Beykoz, Evkaf idarelerinde münhal biner kuruş maaşla kitabet vazifelerine laakal orta mek- tep mezünlarından ve askerlikle alâkası olmayanlardan talip olanların evrak ve vesaiklerile imtihan günü saat on ikiye kadar İstanbul evkaf müdiriyetine müracaatları. İstanbul emvali metruke müdiriyeti ilânatı | Beyoğlunda Hüseyinağa mahallesinde taksim sokağında kâin ve 4 kattan ibaret olup 1 mutfak ve 2 halâsi bulunan atik 3İ cedit 80 No, lu kâgir hanenin 8250 İira mesul bedelle 10-7-029 tarihine müsadif “çarşamba günü saat 15 de pazarlık suretile icrayı mi karrerdir. taliplerin teminat makbuzlarile emvali metriike Satiş komisyotuna müraca; si Mu