31 Temmuz 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

31 Temmuz 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

5 İngiltere (Çorçil)in ile R hatıratı Başkumandan On beş günde, Yunan ordusu dilmiş, yahut denize dö harbi ya mahve - İmüştü —20— Müttelikler Yunanlılara yar- dım çimiyeceklerse, hiç olmazsa onlara karşi gelmekten, onlara müranast etmekten idiler. Müttefikler umumi bir takım esaslar yüzünden belki Yunanlılara mümansat edebi hirlerdi, buna mukabil onları sadıkane ve faslâne bir sufette gemilerine kadar gölürebilir - lerdi. Fakat o bunların hepsi abesti. İngiltere Fransa ve İtak yanın müsellâh kuvvetleri, Yur hanlıların İstanbula ğirmelerine mümanast etiler, Bunlar, teh- dit alunda bulunan cepheleri mide bu suretle zala ettiler, vaigeçe- duçar Müülafa © Kerialin © sabırla beklediği dakika bulal etmişti, Yunanlıların, Trakyaya iki fırka gönderdikleri malâm id. Bu haveketle Türk-Yunan. kuvvet lerinin müsavi kaldığım anladı. Bu, felâkete doğru giden son hareketti o Yunan © öskerleri nasl olsa, Anadoluyu terkede- ceklerdi. Türk askerleri iyice mücehbezdi. Hiç olmazsa mu arsam devletlerden birinin bu huasta yardımı dokunmuş, Tür- kiyeye silâh ve levazım temin edilmişti... Mustafa hava kuvvetleri, küçük bir mik- yasta, mütelevvikti. Onun ha reketleri idi; Mustafa Kemal, Kocaeli ve Bursayı tehdit ederek Yunen kuvvetlerini şimale döğrü çek. ördi.. Menderes vadisinde ve Aydının. garkında bir süvari ekımile bir Yunan firkasını duha cenuba şönderdi.. Anl harp, Alfyonkarahisanında yuku bu « Jacaktı. Burada 80(C0 tülenk ve süngü, 180 top tahşit olun- muştur. Yunanların 75 bin aözmı ve 350 topu vardı. 26 agzostus sabahı, Türkler, Afyon karahisar cenübu şarkısinde 15 millik bir cepbe üzerinde üç kol ile taarruz etiler, Ertesi günü öğleden sonra Yunan hiti birinci Türk kok ordasu tarafından kat'i bir su- retle tarimar edilmiş veYunan: ileri uruumt rüesti başlamıştı. Bu hâreket, çarçabuk bir in- kizem oldu. Yunan kuvvet as liyesi İzmire doğru kaçıyordu. 31 ağustosta, o derece vuku buluyordu ki onları takip eden Türkler teması zayi etmiş Verdi. Yunanların en sön böşkü- mandam © Ceneral Trikopis ile erkin barbiyesi eylülün 2sinde yakalanınışlardı. Bunlar, mukabil bir taarruz hareketini tdareletmek istemişler fakat askerleri kendi- lerini takip etmediklerinden bir Türk süvari kolunun eline düş- müşlerdi . Türk, kevayi asliyesi, gerçi üç günde 400 mil ilerlemiş, irkat Yunenlları ancak 9 eylülde İkmire vardıktan sonra yakalıya- bilenişti, Türkler şehre giriyor. Kemalin, girik ve hekimane firar | ken bir çek muhecirler ve 40,000 Yunanlı şehri terketmiş bulunuyordu. Fakat “Türkler 50,00) elir almışlardı. İ Yunanların üçüncü kolordu i su Marmara denisi üzerinde ki | Gwülharekeye o rüc'et etmişti. Bunlar hararetle takip edildik- leri halde Mudanyaya vardık- lari zamen, “bir Fransiz * zabiti onlara bitsraf mintekâda bulun. duklarını icap ettiğini o söylemiş, İki mühim alayın o kumandenleri Mudayanın — bitaraf mıntakada bulunduğunu bilmiyerek teslim olmayı kabul etmişler ve dağ yollarından geçerek Bandırmaya ilerlemişlerdi . Bununla beraber küvvei asliyeden bir kasını Fran- szlara teslim” olmüş ve Fran- salar tarafından Kemalist Türk- lere devredilmişti . Mütebakisi silâhlarının. tesliminden . sonra Bandırmadan . gemilere * binmiş ve gitmişti, 26 öğostertan o Hibaren iki baht zarfinda ; İngiltere Ame rika ve Fransanın ricasile Ana- ve telim olmaları deliya çıkan, üç sene kadar müttefiklerin > Türkiyeye karşı alyasetlerinin eses olan ve müt tefikler arasındaki | intirkaların hedefi bulanan Yunan ordusu ya: mahvedilmiş, ya;denize dö- külmüştü, Türkiye, tekrar bütün Anadoluya, yalnızbaşına hâkim olmuştu. İzmiri yakmakla ve hristiyanlar katliam emekle zalerini test eden. Türk ordusu silahlarının ücunü, ümüli bir suretle, İstanbula ve boğazlara doğru çevirdiler. (1) (Bitmedi ) Çerçili, bernde hissiyatını ve Hirtetiyanlık tanssubuna mağlübiyetimi söetermektedir Zİ : Gayri mübadiller kogresi Türk gayri mübadiller cemi- veli idere > heyetind. mamemiz mncibiice cemiye tmlizin Nizam- senelik o kongresi Ağustosun 15 inci perşembe günü saat 14 te Çayuloğlun- da Türk ocağında toplana- cekur, Gayrı mübadillerin temini mühim ittihaz edileceğinden muhte rem azanım. behemehaj riflerini - ehemmiyetle edetiz. Mazsrete teş rica binaen - bizzat İ bulunamıyacak olanlar, aza. dan diğer birini bir mektupla tevkil edebilirler. o Ruzname şudur : Iı — Sene zarlındaki icraat ve bu günkü vaziyet hakkın- da izahat, 2 — Senelik besap repo- Tunün kıraati” 3 — Müddeti biten idare hey'ecirin yeniden inthabı, 4 — Bundan sonra vuku» bulacak teşebbüsat hakkında hey'ete salâhiyet verilmesi, YAKIT 31 Temmz : . s. İngiltere hariciye na- e zırı Sovyet sefirile ; .. .. tü Londra, 29 ( A.A ) — Paristeki Sövyet sefiri “M Dovgalevski hariciye nazırı M. Henderson ile “öğleden sonra görüşmüştür. Neşredilen resmi"bir tebliğde mülâ- katın yarım saat devam; ettiği, iki memleket arasındaki ünasebatın dostane surette fikir töalisine mevzu teşkil bildiriliyor. OM. Henderson ile M, Dovgalevski hükümetlerinin noktai nazarlarını biribirine izah etmiş - lerdir. Sovyet; seliri, bu mülâkattan hükümetini haberdar edeceğini, yarın veyahut çarşamba günü kendisini yeniden ziyaret ümidinde bulunduğunu M. Hendersona söylemiştir. Yeni Fransız Kabinesi M. Briyan -başvekâletle. hariciye nazırlığını alarak eski kabineyi ipkaediyor Paris, 29 (A.A) — M. Briyanın başvekâlet ile hari- ciye nazırlığıni derühte 'etmesi hemen hemen muhakkak - tır. M>Briyanın' mesaf arkadaşlarını bü akşam M. Du- merge takdim etmesi mühtemeldir. M. Briyan kabine azasınin miktarını artirmak mümkün ölmadığından dolayı müteessif olduğunu beyan etmiş, bu halin ekseriyetin artmasına o bir mani ( teşkil edemiyeceğini söyledikten sonra şu sözleri ilâve etmişi “ Benim kabinem esasen hazır bulunuyor. Evvelki şeklini muhafaza ediyor. Mesai arkadaşlarımı bugün toplıyacağım. » Paris, 29 (A.A) — M. Herio M- Briyan ile görüş - tükten sonra Liyon belediye reisliğinin işlerinin çokluğun- dan dolayı yalnız meclise memur olmakla iktifa edeceğini söylemiştir. Radikaller Sosyallerile yeni kabineye iştirakten imtina etmişlerdir. Paris, 29 (A.A) — Hükümet beyannamesini “okuduk- tan sonra umumi siyaset hakkında bir müzakere cereyan eyliyecektir. Beyanname pek kısa olacak ve hemen münhasıran harici siyesetten bahsedecektir. M. Briyan, vergilerde tenzilât, ve Alsas Lorende 8f ilânı hakkındaki kanun lâyihalarma dair müzakere cereyanına' mümüândat €decektir. Bundan sonra parlâmentonün içtima devresinin nihayet bulduğunu bildirecektir. Paris, 29 (A.A) — M. Briyan, kabinede hiç bir değişiklik olmadığını sâat on altıyı -çeyrek geçe teyit ötmiştir. Paris, 29 (A.A) — Nazırlar M. Briyant ile müşavere etmek için saat 17 de gelmişlerdir.” Meclisler çarşamba günü içtimaa davet edilecektir. Paris, 30 CA.A)— On ikinci Brand kabinesi hiç bir vakit ekalliyette kalmamış olan sabık Puyankare kubinasin- Geki nazırlardan mürekkep olarak teşekkül etmiştir. o Yeni kabine yarın meclislerde ispatı vücut edecektir. Çin-Rus ihtilâfi 20millik bitaraf bir mahal ayrılması suretile bertaraf edilebilir mi? Nankin, 28 (AA) — Nimrsmi bir menbadan Sstihbar edildiğine göre milli hükümet * Çin-Rus iktilâlını muslihane bir surette hülletmiye karar vermiştir. Tehlikeli mıntakada 20 millik bitaraf bir mahal ihten teklifine dain ye cemiyeti akvam kâtibi umumalliğine hitaben bir nota hazırlanmaktadır. Viyânada bir komünist meb'us tevkif edildi Viyana, 29 (A.A.) — Avusturya komünistleri taratından bir ağustosta nümayiş yapılması lehinde'dün tertip edilen bir içtimada nutuk irat eden çek komünist meb'uslardan Smerda zabıta tara- fından tevkif edilmiştir. Mayansta bir iştial oldu Mayans, 30 (AA)— Burada bir işdal vuka bulmuş, 5 kişi ağır surette yaralanmıştır. Zarar ve hasar pek çoktur. Sovyet tayyaresi kaza geçirdi Marsilya, 29 (A.A.)— 9 yolcuyu hâmil “olduğu. halde Romadan - hareket veden- Sovyet — tayyaresi 11,50 de Marsiiyaya” gelmiş” 14 dü. 25 geçe Londraya gitmiştir. Burje, 30 (LA)— Londraya gitmek üzere Romadan gelen Sövyet tayyaresi Nevre: tında makinesi sakatlana. rak yere inmiştir. 9 yolcunun hepsi sağ ve salimdir. Kalkütadaki grev gittikçe büyüyor Kalküte, 29 (A.A) Haftada 60 sant mesai aleyhinde kerevir iplikhaneleri tarafından yapılmış olan grev tevessü etmek- Re 4 fabrikanın patronları ameleye yol xermiye karar vermiş- Lâhideki konferans iki taraflı çalışacak Londra, 29 (A.A) — Röyter ajansı iimihbar ediyor: Lâhi tamirat konferansının iki şubeye tefriki için bir tasavvur vardır. Bu şubelerden birisi Yung plânmin mal ciheti ile ve bülün taınirat meseleleri ile, diğeri de siyasi cihetitle bilhassa Renin tahliyesi ve bir kontrol komisyonu tesisi hüsusları ile iştigal edecektir. Bir kadın 27 saat mütemadiyen uçtu... Lö Burje, 29 (A.A) — Maryic Bamis , 40 beygir kuvve- tinde tek satıhlı bir tayyare ile 26 saat 46 dakika uçmuş vebu suretle cihan kadın mukavemet rekorunu kırmıştır. Bundan evelki rekorun sahibi Miss Smith idi ve 26 saat 24 dakikadan ibaret bulunuyordu. , Yugoslavya Pirot mukavelesini feshetti Belgrat, 30 (A.A)— Yugoslavya » Pirot mukavelesinin .mefsuh olduğunu ilân etmişür. saat ci Bir hanım Bir genci yitimi ad- liye tahkikat yapıyor Unkapanında bir hadisesi olmuş, Saliha ismin- bir Fuat cerh de hanım, B. isminde iki el 'silâh hafif bir siyrintıdan ibarettir. bir “gence karşı atmıştır. — Yara, Tahkikata “dördüncü müstan- tik Salih B. vaziyet etmiştir. Sebep olarak, Fuat B. in ken- disile değil başkasıla evlene- ceğini o söylemesi (o üzerine H. ın teessür ve te- zikredilmektedir. Manmafih, hakiki sebebin bu olup-olmadığı tahkikatın ta- Saliha heyyücü miki medcesinde: anlaşılacak» tır. Hadisenin bir hiyetinde" olduğundan da bâhsedilmektedir. “Tahkikat hafta içinde inkişaf edecektir. Sacit EF. nin muha- kemesi Ağır ceza mahkemesinde bü gün Kendine” aşk mektip- gönderen Hamdi Ef, yi öldür kaza ma mekle maznun genç mektepli Sacit ET, diri * 4 akemesine de vam olunacaktır. Adapazarında Nâkalanan bir adam hakkında tahkikat yapılıyor Adapazarında Şahin Nuri Ef. isminde biri şehrimize getirilmiştir. Şabin Nuri Ef. nin bir suikast teşkilitimm © mevcudiyetinden bahsettiği, bu zeminde sarfettiği bazı sözleri, hakkında tahkikat yapılmasını mucip olbuğu kayd- edilmektedir. Adliyece bu. bu susta ketum davranılmaktadir. Hadisenin kaydedildiği mahiyette olup olmadığı birkaç güne ka- dar ânlaşılacaktır. Şahin Nuri Ef,, şindiki halde ihtil, memnudur. Altıncı müstantik. Süreyya B., dün is- ticvap etmiştir. Haber aldığımıza göre, Şahin Nuri Ef. nin babası bir müddet evvel intihar etmiş bir zattır. Oğlumun “akli vayiyetinin tah» kikat esnasında tetkik edilmesi muhtemeldir. P yakalanmış ve an yeyıı usya arasında siyasi münasebatın iadesi. etrafında irisi ite | Doktorlar Âli karar Hey'i Riyatetinden : Cebeliberket merkez tapu me muru bulunduğu sırada Fram- sizlara karşı açılan cidali milli üzerine Osmaniyeyi terkle hey” eti hükümetle birlikte Bagçe kazasına gittiği halde Bir müd- det sonra Fransiz işgali altında bulunan Osmaniyeye âvdetle memuriyet kabul eylemesinden kârar » verilmiş “olan Dörtyol krzası sabık tapu memuru Meli met Ferit efendinin Fransızlarla başlayan cidali milli ye iştirak ile cephelerde fedakirane ve eylediği ve fransızların büyük taarrurların- da işdal altında kalarak kuyayi milliyeye hizmet etmek üzre ku: mandanların tensibile eski vazi- devam : ve bu müddet düşmanın ahval ve sip: e hizmet fesine zarfında harekâtindan kuvayi nülliye ku- mandanlarıni haberdar - ettiği ve bu sebeple fransızlar tara- fından #ztedildiği resmi vesaik ile sabit olmuş bulunduğundan hakkındaki kararın ref'ine müt telikan kerir verilmiştir. Âh karar hey'eti riyaselinden: Karbi fından işgalinde belediye kâtibi urunun Yunanlılar tara- iken işgali mütcakıp. istifaçn çekildiği halde bihare Yünan- lılar tarafından ayni; vazifeye tayin edilmesinden dolayı hey'e- | ti mâhsüsaca Tüdematı devlette ademi istildamına karar verik sabik mahkeme başkâtibi Mus- #iş olan Karaburun & tafa Alâeddin efendinin işgak den evvel Karaburun belediye kâlibi ve sandık o eminlis ğinde müstahdem bulunduğu ve işgali müteakıp istifa ederek | çektidiği halde biâhare belediye hey'eti kararile ayni vazileye tayin edildiği ve bu bapta Yu nanlıların dali tesiri olmadığı, amali milliyeye muhalif hiç bir hareketi görülmediği ve istir - dadi geçirildiği ve bey'eti. mahsusa saik Olan ihbaratın garara müstenit tezvirattan iba- ret olduğu resmi ve gayri resimi tahkikat ile tebeyyün etmiş ok makla hakkındaki kararın ref'ine müttefikan karar verilmiştir. üteakıp gene memuriyete kararına DAKİK ZiYA Mütahassıs doktorlar ;muhte- rem öilelerce senlerden beri tec- rübe ve mükemmeliyeti tasdik edilen yegâne çocuk gıdadır. 400 saat havada Sen Lüi tayyaresi eski rekoru 150 saa farkla kırdı Saint Louis, 30 (A.A.)— Saint Lowis tayyaresi hâlâ tayera- | mına devam etmektedir. Tayyare 400 saatten beri uçmakta olup bu suretle eski rekoru 150 sütten fazla bir müddet geçmek su. retile kırmıştır. M. Venizelos yola çıktı Atina, 30 (A.A) M. Venizelos Lâheye gitmek üzere yola çıkmıştır. M. Puvankareye ameliyat yapılacak Paris, 30 (A.A)— Profesör Maryonun perşembe günü M Puvankareye bir ameliyat yapacağı söyleniyor. . Silezyada bir maden faciası Veldenbürg ÇSilezyada), 30 (44)— Bir maden kuyu. sunda dün saat on dokuzda grizu iştinl etmiştir. 23 amele telef olmuş, on iki kişi de ağir sürette»yaralarimiştır. Miafu adasında bürküni bir-indifa Süva (Fici adaları); 39 (A.A) — Tongadaki İngiliz kon- solosu Totiga takım adalarından Miafu adasında bürkânt bir indifa vuku bulmuş olduğunu bildirmiştir. Kosoloş ka- sabânın harap Olmuş olduğunu fakat nüfusça zaylar olma- dığını bildirmektedir. | Bursaya. niçin mediler? Etıbba muhadenet'© Bursaya — gidip < gelme” tenezzüh tertip etmişti. Ceçen . perşembe #9 buradan hareket ( €d cuma günü akşam olunacaktı. Cemiyet 4 dan Bir çoklarına ederek bu tenezzühe lerini istemiş fakat esci “rağbet görmiye tenezzühe “— iştirak edenlerin azlığı » yüzüğü yapılamamıştır. T Uumuıza nazaran etibba denet Ocemiyeti tene doktorların rağbet ct lerinin sebebi tenezzüb © graminın Sureti, ter” Cemiyet doktorları Bü götürüp getirmeyi etmekte, orada geçii vaktin . nasıl. kullanıla karışmamaksı idi Hal bir şehre gitmek o M müşkül bir şey değildi asıl o şehre varıldıkcani © ta yol gösterilmek laz” Butsüya © kadar” götürül” olan “doktorlar orada da dirilebilir, - şehrin , görü” lâzım gelen yerleri göste” doktorlar. kaplıcalara, $ götürülürdü. Bu tenez&i uğradığı rağbetsizlik, mütö tenezzühler istif mucip olabilir, » zann€ için | Servetifünü Yerine çıkan Uyanı Genç bir eğebi zümrenin iltihakile ağustosta yeni şekilde çıkıyor Diyanet işleri levazım mi ünden: Hayratı şeriley& tâzi 3000 kilo Rumeli ciu9 mangal kömürü münt lâyık görülüğü takdirde üçle ihalesi icra kalına mâa nakliye itaya talip rın teminatlarile İstanbul Bakteriyoloji baba Pek dakik kan tafi Güserman teamülü) Kürt 4 sadadı, tifo Tıkları teşh cerahat tahi kobi ile frengi aharrisi e çıbanları (ve ergenlik sf hususi aşılar, sütnine M nır. onda Sultan g türbesikarşısnda telefo” Ticaret davalarında rüyei” w Istanbul. asliye © mahkeiefi Bukuk dalresisden: gi Müddel Salihâ T.A mi sakıt Basedan azarından SELİN ve oklu Prens, Sababetin işi Latlullah aleyhlerine ikan'” alacak davasından, dolayı #'pf tante Türkiyada Bumetgahi madığından hukok “esulâ “ii leri kamzsunan 14) ve 187 ga delerine tevtikan ilden “FO sına karar vesilerek mii 9 «9 929 tarihine m ve il olmağla maddel mezhie tevlikam suretinin ve Ave ig gi sının mahkeme divahan” kılınmak yüvmi müssye© aleyhia mahkemede haz. ” günü saat on dörde ve, müddel muayyenei yermedi aksi takdirde mwâmelci kanusiye ifa olunur, wi