23 Ağustos 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

23 Ağustos 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Lâhide , Yeni safha a JÜstarahı 1 inci sayılamızdadır | Lâhi, 21 (44) — M. Pi elli sabahleyin M Snov dene Young plânına | tan- zimi esnasında İtalyanın ne den dolayi bir takım tevi- Zat elde etmiş olduğuna dair izahat vermiştir. Fransız, Belçika, İtalya ve Japon hey'etlerinin İngiltere” ye 2 milyon 400 bin İngi- Wiz lirasına baliğ olan muw İebatının yüzde ellisini Yo- ng plânınin o mekanizması dahilinde temini teklifinde bulunacakları rivayet edik mektedir. Diğer tarafın -M. Snowden mütehassısların ka. İtoplanarak tekrar işe başladım. tarın), Kabülden imtina ede- cek olur ise M. Stresmanın 1 eylülden itibaren ve Yo- ung plânının tatbıkına kadar Alman tediyatı için bir su- reti tesviye — talep edeceği muhakkaktır. M. Steresmanıh bundan maksadi bu plânda derpiş hammalın kafasına düştü, Adam- edilmiş olan tenzilâttan aci- Jen istifade etmektir. Alucaklı dört devletin Young pli rmn aynen kabulüne (a ralter olan dör alacaklı devletin muvakkat bir şekil kabul etmeleri muhtemeldir. Binnetiçe Young plânı ka- bül edildiği takdirde Alman- | ya bu plânın temin etmekte olduğu menfaatlardan vak tinden evvel fstilade etmiş olacak ve bu plân İngiltere tarafından o akamete uğratı dığı takdirde de Daves plâ na rücu edilecektir. Lahey, 22 (AA) Als dev- Jet murahhaslarının içtimamda. M, Sireşmanm, Young. planının tatbik mevkilne vazındaki teah- hürün Almanya için. devlit eyle. mekte olduğu mahzurlardan astar $ ile bahsetmiştir. M. Briahd, ile 'M. Sireşmanın ve sopra M, Hen derson, M. Heymas ve M. Virh, Revin tahliyesi hakkında görüş- aüslerdir. Alu devlet murahhas- an sabahleyin ve öğleden sonra toplanacaklardır. Franss, Belçika, alya ve Japonya mümessilleri, «eknisyenlerin — raporunu tetkik © edeceklerdir. Kat'i netice için müzakerata devam kararı verildi Lihaye, 22 (A.A.)— Resmen bildrildiğine göre akı devlet marabhasları on buçukta içtima inkıtan mani olmak ve t e varmak — için mlikâlemala tekrar başlamağa “müittelfken karar vermişlerdir. yaraammanmannassençenmeseeneenmemamananzn) “eli. Şimdi ondört yaşında... © Fig imes yok. Amasyalı ok biliyoruz. Fakat ne malöm; yani © beri, yani iki senedir burada çar siyer. Biz, wta başı, öbür işçiler filin böyle konuşurken, Abdul. © akan kaza meliha, ağır ağır işine devam ediyor. Hiç yöpbe yok ki, Melihada M A EZ Daha altnci gün okadar şedit bir nöbete tutuldum kt olduğum yerde yığıldım kak dım. Zenciler en iyisi beni tekrar vapara götürmek ol duğuna “hükmettiler. Bereket versin vapur nohut yükle mek için “Gambi,, nehrinde kalmıştı. Vapura evdetime son derece sevindim. Eğer vapur gitmiş olsaydı şu dele şer verici mıntakada ölüp kalacağıma emin idim, Bir ay kadar hasta Yattım. Yalnız konyaklı koserve süt İçtim. Sonra yavaş yavaş Maalesef “Roterdam, da, © vakte kadar çeküğim maddi demlere bir de manevi elem ilâve oldu. “Roterdam, de yük çıkarılırken vapurun ma- çunasında çalışıyordum. Çalıştığım sırada maçuma- nın kablosu koptu ve ağır bir çuval aşağıda çalışan bir cağız o anda öldü, Her ne kadar bu şayanı esef kazada taksiratım yok idi isede bu müthiş vak'ayı uzun müddet unutmadım. İnsan oğlunun hayatı böyledir. En münev- | ver şahıs kendini 'sahif ve || batl itikatlardan kurtaramaz. Kendini bazan taliin Jötlune | mazhar ve bazan da şenme- | tin darbelerine kurban adde- || der. Başımdan geçen son hadiselerden sonra yıldızımın meşum olduğu kanaati ben- de yerleşmişti. “Roterdam,, hadisesi bu hissimi takviye etti, Bereket versin gönlümün karardığı şu sırada bir ümit şulesi belirdi: o“ Stekolm daki nlşanlımdan bir mektup aldım, Beni, görmediğinden doleyi çok meyus olduğunu bildiriyordu. Vaprum “İsveç, kendisine Mektup yazarak on beş güne kadar görüşe- bileceğimizi bildirdim. İngiltereye vardığımız sıra da son zamanlurda beni bırak- mıyan talisizlik tekrar yake- ma yapıştı, Erzak ve kömür alacaktık; fakat o kadar çok yapur vardı ki sramız ge- inciye kadar uzun müddet beklemeğe mecbur Olduk. Nihayet kömür hamulemizl alarak İmperator “Vilbelm, in kanalında yol almağa baş- ladık, Vaporumuzda “Foslat,, vardı. Bu hamuleyi *Riya,ya çıkarmak için orada da bir kaç gün gecikük, Afrikadan ayrılırken yanıma bir kücük maymun almıştım, Bu hay- van ehlileşmişd. Bir gün ma- çunada çalıştığım sırada may- mun omuzumda oturuyordu. Ani bir bevese kapılarak ye- re atladı ve güverte üstünde gezinmeye başladı, Birdenbire © müyazenesini kaybederek suya düştü, Ar- kasından hemen © daldım. “Düna,, nehrinde bulunuyor- duk. Nehrin mansabında çe. reyan oldakça kuvvetli oldu. gundap hayvanı hemen ya: Kalıyamadım ve bir müddet arkasından yüzdüm. Kumanda köprüsünde olan kaptan may- ten geçeceği cihetle hemen İ Aleksandr Zubkofun hafırafı lattım. Güldü ve intihara teşebbüs ettiğim zanyına Ka- Pildiğını söyledi. Cevap. vet- medim. Hakat içimden düşü nüyordum: * Şimdi sırasımı? Bir kaç güne Kadar “Viranji göreceğimi, Henüz vapuru tahliye ile meşgul olduğumuz bir sırada bir yata alt güzel bir “Kano otomobil, vapura yaklaştı. Kaptan kendisini o ziyarete yediklerini zannemişi, Vakat yatçın , çıkan iki mösyö ve iki madam ona gemide “Zub- kol, isminde. bir tile bulu nup: bulumadığın sorunca hayrete düştü,r Hemen rıldım, - Bağımyorlardı. Hey! profesö! neredesin! Şık kim- Misafirle- tin yanına çıkınca bunların Rusyadan bildikler Olduğu- nu, görüp. son derece sevin- dim. “Rusya, dan mübaceret seler seni arıyor!,, ettikli ve şimdi “Riza, da yaşadıklarını bana anlde tılar. Kaptandan iki gün mü- saade İstedim. Ricamı kabul etti. Dostarımla yata geçtim. (Bitmedi ) sr. Yarım asır evelki VAKIT 23 Ağusos 1879 Rusya devletinin Bulgaristan pren - sine hediye ettiği harp gemilerinden Rusçuk pişgâhında bulunan iki zırh ile iki adet vâpu - run ğeçen “Hafta resmi o tesliminin icrası için hükümet memurları fopla - narak Bulgar mef- ropolidi tarafından dua edilip Bulgar askeri gemileri tes- lim alarak Bulgar bandıralarını çek - ilkleri o Rusçuktan yazılıyor. Sarıkuş râkiplerinin teşekkürü Sarıkuş tayyaresi râkip- leri gönderdikleri bir tez- kere ile İstanbul memurini milkiye ve askeriyesi tara- fwdan gördükleri > fevkal âde hüsnü kabulden dolayı teşekkür etmişler ve Tür- kiyede — geçirdikleri kısa müddetten pek tatlı tahas- süsat alakoyduklarını be- yan eylemişlerdir. rtihal Milliyet muharrirlerinden Furhaneddin Felek beyin pe- derleri zahire borsası umu- mi kabi Nizamettin beyin kayın pederi mülga şurayı devlet o azasından Mahmut Ziyaeddin B. irtihal etmiş Selimiyedeki alle kabrlstanma detn edilmiştir. Cenaze merasiminde asker, polis ve zabital belediye memurları, merhumun akraba ve dostları hazır bulunmuş- lardır. Merhumun ailesi ile arkadaşımız Burhaneddin ve Nizamettin beylere en sami- mi taziyetlerimizi beyan ede- riz. Ziyaettin Bey 44 sene devlet memuriyetinde bulun- muş, afif, dürüst ve vazile perverlikle tanınmış mülkiye erkânındandı, TEŞEKKÜR Merhum zevcimi Mahmut Ziyeddin Beyin cenaze meta- siminde o bulunmakla son vazife mevvcddetlerini izhar eden ebibba ve eviddasına teşekkürlerimi takdim ederim. Viyanada seyredilen piyes - Çiğnen- meden geçilen topraklar - Dağlar Yiyananın-( Kammerşpile ) tiyatrosu folksteater Yin gibiydi. Butiytronun yeğine hususiyeti — diğer “tiyatrolar birtikten - sonra, yani gece saat 1Oda başlamasıydı.. Şim- di müstakil bir tiyatro: hali- ne gelmiş, .sekiz buçukta »r. , Bu küçük -siyatro e kendisini görmediğim yedi eden beri. ne kadar: değiş» miş, eri. SOD tarzda tezyinata boğulmuş, kapılarından — bağ- uyarak © duvarlerma” Kidar her şey yeniden © yapılmış. yeniden boyanmış,“ cihasl kendimi Yepyeni bir yabanci (Kammerşpille ) de buldum. Vakdle Bu dyarğda “şim” di hemen hepsi Berlinin Ra- yinhart sahnelerinde” çalışan büyük Ve müstesna sana kârlar vardı Ben “( Müzo Werner Kühle, o Anpeiarie Ştaynzik, “Oskar Zima ) gibi Kudretli imümessilleri hep bu küçük tiyatronun küçük sah- pesinde alkışlamıştım . Şimdi yerlerine !başka gençlör gel miş, onlar; Çalışıyorlar. İki saati durmadan dinlenmeden gülmekle geçirdim, püktelerin biri diğerini. köyaliyordu. ve seyireiler 'kavramıya güç *ye- tişiyorlardı. Ötelciye beni sat dörtte uyandırmasını tenbih Gtük- ten. sonra. yattım, Ertesi gün saat beşte (CIDNA) nın oto- büsü gene, “yoleylarını otel- den alçı. Sürade DİZ İstas yona doğru köğirken köca şehir daha yeni uyanıyor. Sokaklar het saatten daha kalabalık. ; İşte Aspern, Viya- mann tayyare — İstasyonu. Bembeyaz. çiniden bir saray. Kahvaltı hazır. O aralık beni vaktile oturduğum (Müd. Mng) şehrinden telefonla çağırdılar, belli ki bir Ayr- pa şebrindesiniz, sat ve zaman mefhumu var. Telefonla görüştüm, pos- taneden İstanbula, dostlara kartlar yazdım ve altıda Vi yanadan , hareket ettik. Ayni saate Prag istikametine üç tayyare kalktı. Esasen Viya- nadan dalma fazla yolew olur ve günlük tayyarelerin adedi daima fazlalaşımış, Be- nim bindiğim tayyarede ben- den başka dört Amerika var, ikisi kadın. Kadınlar uç- mayı bir parça yadirgiyorlar. Hiç olmiyacak şeyler. düşü- nüyor. Fakat Viyana ile Prag arasındaki mesafenin Kasalığı ve güzelliği kadınları: hemen oyaladı» Gözleri ara sıra irtifa aletine © kayıveriyor. 1200 metre, Sürar 150 ile 160 kilometre arası, Sekizde Pra- ga indik, “Buranın < tayyare merkezinde — bizim < Sirkeci istasyonundaki o vağonlardan daha çok: tayyare var. Bizi Pragdan tâ Parise kakar hiç değişmeden götürecek olan sekiz kişilik iki büyük Fok. ker tayyatesi hazır duruyor. Bunlar İtanbulla Paris hatu üzerinde: işliyen en müteki- mil, en büyük mukineler. Tek savhlı, sarının Ye 50 tonda birer büyük projektör taşıyan birer makine, tahta tadan irk birer kuş gibi. On dakika sonra Prağdan da hareket, ettik, Hava boz- du. Rüzgâr ve siyah bulutlar var, Almanya hududuna gi rerken kalın bir sis tabakası etrafımızı sardı. Böyle zaman- Merhumun zevcesi | tarda pilot dalma bulutların Meeize ve sisin arasından sıyrılmıya eskiden» ( Doyçes, bir - şubesi: * a bk iş a e İç a kağ m şi İl lm yil iğ iç çe ŞİR ime 215 çalışıyor, bulut tabakaları aşadaysa havalanıyor, yukar- daysa alçalıyor. Elhasıl Mürn- berge kadar çok sert bir yağmur vardı. Pençerelerimi- zin camları iri iri yağmur damlalarile örtülü. Sıkı bir sağnak, o rüzgirla (o yağmur elele vermiş tayyarenin yo- Junu kesmeye ; uğraşiyorlar Budalalar, hiç. uçan makine böyle sulak telek, şhanjlere ehemmiyet mi verir? Bon, de ne-saçmalıyorum. uçan ma- kine “değil, bu ylkselen insan kafası, allahla boy ölçen me deniyet Böyle havalarda arasıra hafik suküdar glayor ve bu sukutları hep “Amerikalı ka- dınların - kocalarına dönerek (nasıl, “korkmaya hakkımız yokrmuymuş?) demek” is bakışları takip ediyor. koca FOKKER bu küçük düşüşlere hiç ehemiyetmi verir, © uçuyor uçuyor, yüks seliyor slçalıyor ama uçuyor, uçuyor. Bulutlardan, sisten sıypıl. mak için hemen hemen 250 metre © alçaktan Nürnberge girdik, o Kadar ki ağağıda ka. dinlağını © pençereleri “Açıp yukarıya * ;bakıştıkları bile gözüküyor. Asfalt siyah yollar yağmurla büsbütün. parlamış, temiz, siyah bir ipek kurdele gibi yayılı. Ömbirde * Nürm- bergdeyiz; burrsr Şimali Bav- yerepın Tayyare limanı, bü. yük” LUFTHANSA tayyare. leri var, Kamımız acık, hemen istasyon lokantasında Müniçh birassyle mükemmel bir öyle yemeyi, bir sigara ve bir kahve. . Memur geldi, biraz istiçal etmemizi rica etti, ci garaları bitirmeden söndür- dük, yerlerimize oturduk ve kulaklarımıza bermutat pa mükları tıkadık, Sana da ak laba ısmarladık o Nürnberg şehel, — Dağlar, dağlar, dağlar, yüksek, ormanla örtülü dağ- lar, Fransız ölkesile - Alman toprağı arasında böyle yük- sek dağlar olduğu için ola- cak ki bu iki millet birbir lerinl eyi görmiyorlar, Fakat bize ne, biz havadayız ve yüksekten her iki taraf w eyice görülüyor. FOKKER bu yüksek dağları bir s0- dukta aştı. İşte şimdi Stras burya iniyoruz. Pilotun göz: leri ana toprağını kucaklı yor. Öyle ya işte Fransa, (Cidnonın burada güzel bir tayyare limanı var, bizim makineye yeniden Yağ ve benzin koyuyorlar, motörü temizliyorlar, yağmurların 1s. lattığı camları siliyorlar, tay- yareyi gül gibi yapıyorlar. Saat üç Biz Sirazburgdan havalandık ve Paris yoluna döndük. Şimdi on iki on üç sene evvel her karışı Alman ve Fransız o kamile o yoğurulmuş toprak üstünden geçiyotuz. Geçiyoruz diyorum — fakar Siğnemeden. En kanlı muha- rebelerin sahneleri. Toprak daha bâlâ topların berelerini Yüz binlerce ölünün mezarı ziyaret ediliyormuş gibi ge dip bir his, kut bir ürper. me var, adeta ölüm havasın- da veee gibi. Siraz- © Su şirketi müdürü Ankaradan dönmüştür. © Köprülü zade Fuat B, dün İsvece gitmiştir. © Hikmet B. tarafın dan “Kadriye H. mesele sine ait yazıdan dolayı “Yeni Asr, gazetesi aleyhine açılan dava, şeh- rimizde rü'yet olunacaktır. © Gazi Hazretleri bir iki gün Bursada kalacak. lardır. © Yunan cevadı tek grafla Ankaraya bildirile- cektir, © Gayrı kongresi 29 Ağustosta toplanacaktır. Ankarada ne yaptı? Bir hafta evvel Ankaraya giden Terkos şirketi mü « dürü M. Kastelno dün şeh- rimize gelmiştir. Haber aldığımıza göre M. Kastelno hazırlanmakta olan yeni itilâfnamenin bir an evvel ikmali için çalış- maktadır, Geçen sene nafia ve ema- netin teşkil ettiği müşterek bir “komisyon | İstanbulun su ihtiyacını nazar dikkate alarak bir proje hazırla” mıştı. Bu proje bu seneki itilâfnameye esas olacaktır. İtilâfnamenin ihtiva ettiği mevada göre şirket bol ve tazyikli su verecek, yangın musluklarını itmam ederek her açıldığı zaman su bu- lunduracak ve ince olan boruları kalınlaştıracaktır.. OT felâketzedeleri için Raşit Fehmi B. isminde bir zat Of felâketzedeleri için Hilâlahmer - vasıtasile 100 lira teberruatta bu'un- müştur. o Ayrca Polonya fshri konsolosu Her Sarman da 100 lira teberruda bu- lunmuştur, Her yerde denize girilebilir | Şehremaneti açıkta de- nize girmeği menetmişti. Fakat encümeni emanet bu kararı doğru bu lmamış ve memnuiyeti rı Badema herkes bütün artık ( Löburfe ) ye eniyoruz, Işik şebrinin tayyare limanı. ünde aşa yukarı 100 tayvre nin muhtelif Avrvpa İstikameti. ne insan ve posta taşıdığı muazzam bir liman.Vüz tayyare... yüz otomobil değil, yüz tram. vay değil, yüz tayyare, Otobüs hazır, doğru otele, Hemen tiyatro ilânlarına bir göz attım,canım hafif ve şakrak birşey görmek istiyor. Amerikan) opereti, Rozmari. Bütün melo- disini bülün dünyanın bildiği meşhur o öperet. e Yemekten sonra hemeu Magador tiyatro- suna, Paris bana teiha ve bu seyahat — hayafımda yaptığım müteaddit — seyahatlerin en kolayı, em rahatı, en zevklisi en süratlisi oldu, çünkü kendim ve yolculuğumu serin Tempo. suna uydurdum, mubadiller | pe da Tayyreci © Araşar li Renyonunun Mukdene müter £ veccihen hareket ettikleri pe £ kinden bildirilmektedir. Di eyi içn Yun kommünistlerinin bazı harer ketlerde bulunmaları ibtimalir ne binden Yunan hükümeti tenkil tedbirleri almıştır. © Şimdiye kadar 360) kilometrelik yol “kateden Ve- riyokun Atinaya vardığı Art nadan bildiriliyor. © Lih de M. Siresman Young plâninın acilen tatbi- Bir cihetten tahak- kuk ediyor Vaki olan bir ihbar ü- zerine Şehzadebaşı sinema” larından » birisi hakkında hasılat yekânu saklanmak suretile az yergi vermek, bir bileti defatle kullan mak maddesinden tahkikat yapılıyordu, Haber aldığır mıza nazaran tahkikat bit- mek üzeredir. Bu sinema nın noksan pul kullandığı tahakkuk etmiştir. Ticaret odası umumi kâtibi Ticaret odasi -kâtibi nnumisi Cemal bey Lehistariıda Pozasn şehrinde “açılacak "olan şergi ve beynelmilel odalar kongre sinde hazır. bulunmak o üzere dün şebrimizden Hireket etmiş” © tir. İngiliz lirasi İngiliz lirası dün sabah 1017 kuruşta. Açılmış akşam. 1016 kuruşta kapanmıştır. Dün botsada İngiliz. lirasi üzerinde - hararetli o muamele olmamıştır. Gazi köprüsü için rüsünün projesini yapmak üzere davet ettiği mühen- dis M. Piju emanete bir tezkere yazarak köprü hak- kında “izahat istemiştir, Pi- ju bu müracaatı ile köprü" köprünün üstünde yapıla- cak tezyinatın şeklini iste- miştir. Emanet Pijunun İs tediği cevabı göndermiştir. Projenin altı aydan evvel ikmal edileceği tahmin e dilmektedir.. Hava filomuz Edirnede Edirne, 22 (A.A) — Alu tayyareden mürekkep filo bur gün sast 1 buçukta şehrimize gelmiş ve tayyarecilerimiz vali, rnl kapatmışlardır, bir tramvay üzerine iki bomb atarak bir kaç yolcuyu âğ” ta, rn