13 Eylül 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

13 Eylül 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Mektepler ne zaman açılacak? Use ve orta mektepler- de ayın on beşinden iti- baren ikmal ve mezuniyet imtihanlarına başlanılacak» tir. Mekteplerin açılma ta- rihine dair Maarif vekâle- tinden henüz bir emir gel memiştir. Bir tahmine göre tedrisata “gelecek ayın 12 sinde başlanacaktır. İlk mekteplerin açılması için de vekâletten emir beklenilmektedir. Maarifte iki içtima İstanbul ilk tedrisat mü- fettişleri dün Maarif müdü- rü Haydar Beyin riyasetin- de toplanarak işlerine, bil- hassa yeni sene tedrisatına ait bazı hususatı görüşmüş” lerdir, Use müdürleri de Max rif eminliğinde toplanmış. lar, bazı *müzakeratta bu Tunmuşlar ve yeni ders se- neni münasebetile mektep- lerindeki noksanları tesbit Üsküdar orta mektebi Yeni sene kadrolarına göre Üsküdar lisesi lâğv- edilmiş ve yerine Üsküdar orta mektebi tesis olun. muş, o müdürlüğüne “Emin B. tayin edilmiştir. Kızsan'at mekteplerinin kadroları geldi Selçuk ve “Üsküdar kız san'at mekteplerinin kadro- ları Maarif vekâletinden dün gelmiş ve mekteplere tebliğ edilmiştir. Yeni kad- rolerda geçen seneye naza- ran bazı tebeddüller var- dir. Kadrolarda bu mek- tiplerdeki gece san,at: kurs: lar nn lâğvedilip edilmedi- mediğine dair bir kayit yoktur. Yalnız gece kursları mu- ailimlerinden bazıları mek- tep kadrolarına ithal olun- muştur; İsterlin İngiliz birası dün 1010,5 ta açılmış, (015 te kapan mişür. Bugün o Kudıköyündeki sahada Fenerbahçe kulübünün birinci, ikin d, üçüncü ve dördüncü futbol ta kamları ararında bir turnuva yazı” Mcaktır. Turcuvaya hirinci takımın tanıniniş oyuncuları da iştirak ede- cektir. Bir ihtifal Dün) Erkek hayat mektebi müallimleri ve talebesi, geçen gün mağrukan vefaunı bil dirdiğimiz Fahima beyin kab- rini ziyaret VE çelenk vaz etmek suretile kadirşinaslıkta bulunmuşlardır. Bilemem Miki SİLE. likek o vaziyet karşısında. golör Artin kamyonu hemen “durdur- mak İstemiş, fakat buna 6 dakikada muvaffak olamamış ve Diğer'iyarahı Dayelan ti de bir komunyöncudar imi ie vemektubul sx vk e Yarısı yazılmış olan mektubun üzerinde birkaç kan damlasile bir kanlı parmak Kaya, Sert bir hareketle yerinden kalktı. Doğruldu, yükseldi, bir dağ gibi yük- seldi ve elini bana uzatarak: —Eh.. Allaha ısmarladık ella Arkadaşlara »e- Name düğümlendi , bir şey söyliyemiyordum. İki elimle onun ellerini tuttum. Bir kadın eli kadar ufak ve narin olan bu el sler, ateşler içinde yanıyor- damla yaş” parlıyordu.Kar- deşi Nazım, yarımıza gebdli — Hadi ağabey sancak vagona girecek, dedi. Çanı mütealıp tiz bir düdük çaldı. Vagonlardan taşan * — Allaha ısmarladık. Sesleri duvarlara çarptı. Rampadakilerin | feryadile karıştı ve dalgalandı.Evvelâ bir vagonda başlıyan şarkı derhal (diğer © vagonlara sirayet etti . * Eygaziler yol göründü zene gârip serime.., izi bulunuyordu Edirneye doğru: Gönüllüler Beyazıt meydanında... Güzlerimi o yumdm. En derin ve dindar bir bür- metle bunların üzerine iğil- dim. Bu defterler, Kayanın hatıratı. Ve mektup da bana son hediyesi idi. İşle- rimi süratle bitirdim, Evi- me koştum. Odama ka- pandım, okumağa başladım. » Kayanın defteri 1 2 teşrinevvel 1328 Pavli iutaayonunda Buraya kadar gelişimiz, taliin bir zaferi oldu. Daha hâlâ öyle zannediyorum ki arkamdan uzun bir el, beni umuzlarımdan tutacak ve geri çevirecek. Biraz evvel (alay kumandanı çağrıyor) dedikleri zaman ne kadar yüreğim oynadı. Hele çâ- dıra girip de elindeki kâğıdı gördüğüm zaman, bütün bütün dizlerimin - bağı çö züldü. — Hadi bakalım oğlum; kardeşinle beraber derhal alayı terket. Hakkınızda emir var. Diyeceğini şüphesiz görü- yordum. Ve bunda da hak- li idim. Çünkü: * Geçen ayın 27nci gü- nü İdi. İran seferatanesinin karşısındaki konağı işgal eden birinci ordu karargâ- hının ..... şubesi müdürü olan binbaşı Beye müracaatla gönüllü olarak orduya il thak etmek istediğimizi söylediğimiz zaman binbaşı Bey bizi şöylece yukardan aşağıya kâdar süzdükten sonra, en müstehzi, en ha- karetamiz hatlaria yüzünü buruşturarak: — Siz ha. Sizmi gö- nüllü gideceksiniz züppe Beyler. ( Babiâli kapısının) önünde ( Harp isterilizzzz ) diye bağırmıya benzemez. Haniya bir zamanlar da gecelik takkelerinizin üzerine (ya ölüm, ya Girit ) diye yazmış da sokaklarda (Ka- rılara ) caka satmıştınız.. Girit gitti. Siz gene ölme- diniz.? Efem. da ipekli (kıravat ). Elle rinde ( Eldivenler) vay gidi cici beyler vay,, Şişman efendi, derhal tadik buyurdu: — Hakkı âliniz var bey efendi. Bitmedi) Ziyaret vet lm bulunuyor Nafia “wekili p. B. bugün Haydarpaşaya gide- rek Ankaradan Recep B. yarın Mühen- dis mektebini de geze cek, geçerkön yarı ka- lan teftişatına devam ede- cek, pazartesi günü de Ter- kos şirketine » gidecektir. Gayrı mubadier Cemiyet faa faaliyete geçti yeniden iste hazırlıyor Gayrı “mübadiller cemi- © yeti yeniden faaliyete geç- miş ve 40 - 50 kişilik yeni biz liste tanzimine başla- muşlır, İstihbaratımıza na zaran birinci pamtiye ait olan bu Wste yirmi güne kadar bitecek ve birinci devreye ait hesabatın tetki- kinden sonra tevziat yapı lacaktır. hetle, bir Söne zarfında yapılmış olan altı yüzü mü- tecaviz Müracaatı bitirememiştir. Aldığımız malümata na- zaran komisyon ayda (20) bin lira sincak toplayabil- mekte olup, tahsili emvâl kanunundan istifadeye se- lâbiyeti olmadığından şim- diye kadar kiracılar nezdin- de toplanmış olan (70) bin lirayı tahsil edememektedir, Emniyet reisi Sabih Bey dün Defterdar Beyi ziyaret ederek bu husus hakkında görüşmüştür, henüz Kömür, odun Bu sene pek boldur Fakat kömür pahalı daki neşriyat odun ve kö- mürcüleri ciddiyetle alâka- etmiştir. e Şehremanetinin yaptırdığı ; tetkikata göre, son günlerde şehre ihtiyaç- tan çok. fazla odun ve kömür gelmiştir. Odunun çekisi, cinsine göre 380 'ile 425 kuruş 7 kuruştur, Kömürü bu kadar (pahalı o satılması nakliye masraflarının fazla- ığından, birde civar or. manlarda kömür yakılma- sının yasak edilmesindedir. Diğer taraftan Şehrema- neti bu kışın sıkıntısız ge- girilmesi için lâzım gelen tedbirleri ey re Dahiliye kadrosu gelmedi Vilâyetimize ait Dabiliye kadrosu' henüz gelmedigin- den memur maaşları verile- memektedir. Naki B. Edirneye gitti Evelki gön şehrimize ge- lem Ziraat U; müdürü Na- ki B.'dün Edirneye gitmiş- tir. Tevziat koğgisyonu mun- tazaman voğllndiği de bulunmuştur. Istihbara- | İl timiza nazaran Recep B. Beşiktaşta | Akaretlerde Türk hanımları dikiş yur- dunda geçen bir senelik masaiyi gösteren bir sergi ihzar edilmiştir. Sergide 500 parça ka- dar eşya teşhir edilmek- tedir, Bilhassa çok zarif kadın ropları, gelinlik el- biseler, köş yastıkları, Çin iğnesi lâvhalar, kabartma- lar, tül işleri, kadife üstüne işlemeler, muhtelif örme- ler nazarı dikkati celbet- mektedir, Bu vene dikiş yurdundan, biçki ve “dikiş kısmından Memurin kanununda tadilât) Memurin kanununun ta- dil edilmiş olan bazı mad- deleri: dün. vilâyete tebliğ olunmuştur. Yeni tadilâtta 8 inci maddedeki (girket- ler) kelimesi yerine ( Tica- ret ve Sanayi müesses- leri) tabiri konulmuştur. Adiiyec yede Sergiden bi köşe 3B, nakış ve tatbikat kıs- mındani5 hanım kız mezun olmuşlardır. Sergide eser taşhir eden talebelerden bilhassa Nuriyee, Gül, Â- kile, Zekiye, Samiha, Ne- dire Nafize, Hayriye, Şa- hinde hanımlar ve diğer bazı arkadaşları fevkalâde muvaffak olmuşlardır. Sergi dün müdür Meh- met Şükrü B. tarafından gazetecilere gezdirilmiştir. Yarın halka açılacak ve teşrini evvelin düne kadar | devam edecektir. İnkılâp müzesi İnkılâp müzesi komisyonu dün Şehremanetinde toplana- rak bazı işleri görüşmüştür. Müze heyeti şimdilik in kılâbımıza sir resim ve neş ryata ehemmiyet vermekte- eğe Ihülâs meselesi Ağır ceza mahkemesi, Devlet demir yolları mürakıplarının ademi mes'uliyetine karar verdi kemesinde dün mühim bir ibtilâs davası rü'yet edil- vaz'ı suretile devlet demir yolları idaresine ibraz edi- lerek mühteviyatının mah- sup ettirilmesi mevzuuba- histir, Maznunlar, Anadolu de- mir yolları gümrük takip memuru o Sabri, Muavini Hasan -ve fer'an. Rüsümat muhasebe memuru Esat Ef, lerdir. Mürskıp Rifat B. le diğer birkaç zatinde ih: malleri iddia olunmuştur. Mahkemede maznun ve- killeri, bu işin tecile tâbi olduğunu ileri sürmüşler, müddei umumi, kanunu teşrih ederek Devlet demir- yolları memurlarının işledik- leri cürümlerin tâbi oldukları ahkâma tâbi tutulmaları iktiza! ettiğini ileri sürmüş, maz - sun vekilleri bunlara hususi müessesat ahkâmının tatbiki lâzımgeldiğini söylemişler. dir. Mahkeme heyeti müza- kereye çekilmiş, Sabri, Ha: san, Esat Eflerden maada- mur ve müstahdemilerinin 23 mayıs 1927 tarihli ka- nunun © altıncı (maddesi mucibince devlet memuru vasfından hariç bulunduk. ları tespit edilmiştir. Yalnız Rüsumat memuru bulunan Esat Ef.nin ve kendisise tab'an Sabri ve Hasan Ef. lerin muhakemesie devam olunacak, şahit dinlenile- cektir. Muhakeme, on teş- rinievvele birakılmıştır. Yarım âsır evelki VAKIT 1ç Eyl 1879 iştimali j Hariciye ha hukuk müşa- virliği ne düşünüyor? İ Malüm olduğu üzere <6) pin diğiştirilmesinde açık 600,000 ira. olarak “tesbit edilmişti. Halbuki parânu ş n gaflet yüzünden değ > Tek kalan paralar da ku wüktğf. ilâve edilmek iâzsindır. Bu tahdird açık, asgari bir tahmin e bir kaç milyona baliğ olmak izim dır, Hariciye kukuk müşavirliği bu işte, Döyunu um şahsiyeti o Kükmivesini O mesi görmektedir. Muhiciit mübadele ko misyonu pazertesi günü umum! bir içtima akiedecektir. 9 Emanet geceleri fenersiz görülecek çukurlar hakkında za- bit varakası tanzim ve bunları açanların tecziye edilmesini 24- bıtat belediye memurlarına ta- mim etmişdir. © Bilomum eman ahli yoklamaları her sene Mart syın- da yapılıyordu. Bundan sonra sıhhi. yoklamalar her seve ha- zirandan itibüren yapılacaktır. İsimleri oczası ve dişçi mektebine kaydedilmiş bulunan pratik işçilerin imtihanlerına rağ 12 sinde başlana» e Mekleplerde Arapça ve Acemceden male kaliniş bile- benin sınıflarının terfi etöir İmesi ve bu. derslerle beraber diğer bir iki dersten smıf terli ede miyenler varsa Arapça ve A- cemcenin kale alınmıyarak ik- mal imtihanına tâbi tatulmsları alâkadarana tebliğ edilmiştir. Üğeker ve petrol inhkarları İ teşrinizvwelden iibaren tica- ret muahedesi ektetmediğimiz. devletlerin müvaredatını müra- kebe edecek, piyasayı tanzim vezilesini görecektir. © Piyade miralayı Rahmi Bey İstanbul merkez, kumandan» İâyet ve emanet Jen heyetleri tarafından müştereken tesbit dlecektir S Emanet köprülerde tah ribat yapılmıyacak surette ge milerin geçmesini alâkader vapur idarelerine O Bursa izzikri Çanakkale şehitliğini ziyaret etmişlerdir. © Vilüyele Emanetin tev- e Rİ yapacığı teikikaia en a alan; vilâyedle” emane- Un tevhidinde, işlerin müşevveş bir vaziyete gelmemesidir; Ko- misyon nihayet 20 gün içinde tetkikatim ikmal edecek ve ra: porunu viliyete verecektir. İÜ Emanet havığın şirket lerlerine yaptığı tebliğatta umu- wi İkmbaların; daha kuvvetli süretle “işık meşretmesini, aksi takdirde şirketlerden zarar ye ziyan isteyeceğini bildirmiştir. © Dartliinun takülteleri 15 Teşrinievvel tarihinden Mibaren kış derslerine başlıyacaktır. Far kültelerde şimdiden kayt veka- bul müâmeleti yapılıyor. Henüz kayt için pek az talebe *müra- mat, etmişlir. Bunun sebebi mekteplerde henüz ikmal imti- hanların bitmemesidir.. Ma- melih bu sene İiselerden çıkan talebeden ekserisi ya doğrudan doğruya hayata stılmağı, yahut fakülteler © haricindeki meslek mekteplerine girmeği tercih edi- iyor. Bu Hibarla, bu sene, ge çen senelere nüzaran daha öz tlebenin müracaat edeceği talı- min olunmaktadır. 0 Belediye dairelerinden hangilerinin bir sene içinde İşi” b ve İsaliyet ve göyret göstermiğ tetkik tarafında - - İl