25 Eylül 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

25 Eylül 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

—— — aa beller vardır, ki başa gelmeden, “başıma gelenleri dinlemeden DE eziyetli şeyler “olduğunu anlıyamayız. Memleket hava Sı bazan, şehirlerde herke sin rahatını kaçıran şeyleri düşünürken — aklımıza bin türlü dert “gelir de mestli bamallarm bize çektrdikde- Bi hartırlıyamayız. Halbuki Btynbulda hamak lar, başlı başıma bir gailedir. Hem öyle bit galleki en ye di dir: ' “ele ve en şiddetli lere girişilmezse pek fena neticeler vermesi en küvvetli ihtimaller içindedir. Bir gün Vapur iskelesinde bir bavulla bir büyücek sepet sandığın elli adımlık bir yere taşm- Ması için hamalların beş lira istediklerini kendi kulaklarım: la isitim ve ağzım açık kaldı. Hele slaşık, muztar vazi- yere Olduğunuzu anladılar Mı bu adamlarda insaf şöyle dursun utanç ve katun kor- kusu bile * kalmıyor. Daha İcnası var, pazarlık edörse bir miktar üzerinde anlaşır. Stviz. “Eşya “kalkar, kapıya kadar gelir, içeri taşınması için sizden bir okadar daha Para isterler, Niçin? derseniz, sesler yükselir ve etraftan gelip geçenler de sizin şu Zavallı - semerli © insanların hakkımı yediğinizi sanarak vüzünüze dik dik bakarler, komşu pençereleri sürülür, başlar. sarkar. Artık daha fazlı Subredemez cizi yenizi verir İrurtulursunuz. Kendi. aralarındaki kavgaları, müşterileri hesabına idman- lardır. Buüların loncaları, Son Zamanlarda güya medeni memleketlerdeki teşekkül. lerin şeklini almıştır. Fakat bir. yazilan şeylere bir de onların yaptıklarına bakınca şaşmaktan baska hiç bir hisse yer bulmak kabil olmuyor. Medeni" teşelküllerde her Şeğdin gövel vüzuh, ve kat *ilik lâzımdır. Fani bunların . zorbalık, tama ve doymaz bir hırs... işte şim dili hamal tarifesi. Böyle bir kalabalığın adı he lonca, ne cemiyet, me de Merhangi. iktısadi bir teşek- üldür, Kelimeyi yerinde: küllamalım, * bunlar, meslek “peri arkasında halkı soyan bir takim: muzır insanlardır. Ebene kânün ve şehrin idaresi ile meşgul olan mâ- kamlar bu halin devamına saz değillerdir. O haldet.. © halle bu mes'eleyi kökün- den halletmelidirler. Seyyah —— en Yei fenalaşıyor! « Londra,24 (A.A) Delly Mailiy.Kudlüş muhabirine &öreş Mesçidilaksanın bom- ilâ talırip' ve müslü- yçanlarca pek o mukaddes şi yer “olan haremi: şeri- in Yahudiler © tarafından sten telvis * gdildiklerine dair Araplar arasında do- aşan membalan meçbul bir talım ösâsüiz kivayetler Yüzünden yeniden galeyana Zelen yerlilerin Yahudilerle elânikte büyük bir ya Filistinde vazi.) “si 61 ev yandı Seliniğin güzel binalarından: Hastar. Selânik, 23: (A.A) — Bu sabah çıkan bir yangin, birçok kesestö depolarını yakmıştır. Hasar ve zarar 50 milyon drahmi tahmin olunmaktadır. Sölânik, 25 (A.A) — Bu sabahki yangın esnasında 12 kadar büyük mağaza 6l ev ve 20 depo harap olmuştur. Hasaralın çok büyük olduğu ve 92 milyonu geçtiği söyleniyor. Yangının dikkatsizlik eseri olmaktan ziyade bir sui kast meöcesi olduğu zanncdiliyor. Akvam cemiyetinde Komisyonlar faaliyetlerine devam ediyor Cinevre, 23 (A.A.) — Buhranlı zamanlarda Akvam cemiyetile devletler arasında muhaberatı temin edecek hava sefinelerine gösterilecek teshilat hakkında Fransız marahbası Gassin terafından teklif olunan karar süreti büyük meclisçe kabul edilmiştir. Büyük meclis, bu me selenin emnü selâmet komitesine tetkik ettirilmesini ce miyet meclisinden rica etmiştir. Cinevre, 24 (A. A) — İkinci komisyon, beynelmilel banka hakkındaki müzakeryi dün bitirmiştir. Norveç murahhası akvam cemiyetile bu banka arasında irtibat tesisini telep eden projesini geri almistır. Cinvre, 25 (A.A) — Tahdidi teslihat koymisyonu tecavüze maruz kalan devletletlere mali yardım mese- lesile silâh ve mühimmat imaline alt bir çok mazbatayı kabul ettikten sonra mesaisine nihayet vermiştir. Londra, 24 (AA) — Cemiyeti akvam meclisi ikti sadi komisyonu raporunu ittifakı ara fle kabul ve tasvip eylemiştir. Raporda beynelmilel ticareti büyük zararlara uğratan İüzumsuz ve manlıksız bir takım yüksek gümrük tarefelerinin teazili çaresini aramak için gelecek birinci kânunda toplattırılması tasavvur edilen beynel- milel #ktısat konferansma iştirake razi olup olmadiklari hususunun muhtelif devletlerce cemiyeti akvam başkâ- “ipliğine haziranın sonundan eyvel bildirilmesi lüzumu dermeyan olunmuştur. Almanyadaki borsa buhranı devam ediyor Berlin, 23 (A.A) — Başlica altı banka müdürleri borsa buhranına bir çare bulmak için görüşmüşlerdir, Eski Çar Ferdinant seyahat ediyor Fretidenstadt, 23 (A.A) * Karaormanda , — Sabık Bulgar kıralı Ferdinand buraya gelmiştir. Amerikada bir tayyare kazası daha oldu Vimnileg, 24 (A-A) — Dün bir tayyare sis dolayı sile denize düşmüştür. İçinde bulunan üç kişi ölmüştür. Petrol piyasası düşmesin diye neler yapıyorlar! Vashington, 24 (A.A.)— Bir kaç sene evvel Kalifor- niyada keşfedilen ve külliyetli miktarda istihanlâtta bulunulan Kettleman Hill petrol havzasında istihsalin 1931 kanunusanisinin ilk gününe kadar muvakkaten dur- durulması hakkındaki itilâflar bugün imza edilmiştir. Bu suretle petrol sanayinin himayesi ve tarihi bakı- mından büyük bir ehemmiyeti haiz olduğu hükümetçe beyan edilen bir tedbir hakikat sahasına çıkarılmış bu- Tunuyr. Şu kadar ki piyasanın vaziyeti müsait olacak olursa İstihsalâta yeniden başlanabilecektir. Beynelmilel parlâmentolar kongresi açıldı Berlin, 23 (A. A) — Beynelmilel parlâmentolar kogresi bugün Berlinde Rayihştag binasında rels vekili von Kardorfun bir nutkule açılmıştır. Von Kardorfun parlâmentonun mümessilleri olan koferans uzasına beyanı hoşamediyi müteakiben konferansın başlıca mesaisini iştir. a iküsadi kanunlarda birliğin teminine ve ye ile say arasında bir iştirak tesisi suretile patron ve amele münasebatını ıslah çarelerini bulmağa sarfı gayret edecektir. Konferans aynı zamada milli kadar beynelmilel bir mesele olan ziraatin vaziye- tini de tetkik edecektir. M. Makdonali cumaya Amerikaya gidiyor Londra, 24 (4A) — M. Malkdonalt cuma günü Ame- rikaya müteveccihen yolu çıkacağından kabine çarşamba günü fevkalâde bir içtima aktederek' vaziyeti dahiliye te hariciye hakkında uzun uzadıya tetkik ve tezekkür eyliyecektir. Başvekilin: İngiltereden gaybubeti dört hafta sürecektir. yü Yugoslavlarla Bulgarlar arasında müzakere Belgrst, 23 (A.A) — Firotlan bildiriliyor: Bulgar ve Yugoslav heyeti murahhâslârinin ilk içtimai iki saat sürmüştür. Natukları müteakip heyeti murahhasalar reis- leri gelecek içtimam ruznamaşini tesbit. etmişlerdir. Salı “günü | aktolusincale bu içtinada hadutlarda, asayişi | sıkı bir tarzda temin edecek kat'i sureti hal metni- Köprü - Eyip Hattı ne vakıt yapılcak? Köprü — Eyip., tramvay hattınm — yapılabilmesi için sahilde mühim istimlâkâr ya- pılması lâzım gelmektedir. Bu münasebetle bu haton inşasının gecikmesi ihtimalini , düşünen Emanet fen heyeti bu het için yeni bir keşif yaptırmış ve yeni hattın Sa hilden değil biraz içerden giderse istimlâk masrafı aza- lacağı neticesine o varılmıştır. Maheza bu projeyi Şehre- minl Muhittin beyin tasvip etmediği ve yeni batan vr cak sahili takip ettiği tak dirde iki köprü arasmdaki pisliğin temizlemeceği müta- ldasında bulunduğu” kayde dilmekteddir. Bir ecnebi şirketin mü messili şehremanetine müracast etmiş katrana benziyen bir mad- de ile sokakların inşasını teklif etmiştir. Bu şirket, emanetin gösterdiği bir yolu mecesnen yapacak ve emanet yolu beğen- diği © tekdirde bu madde ile diğer cadde ve sokaklar inşa edilecektir. © Turaç kulüp azası, Gezi grmezim bir ariza takdim ederek, memlekete. seyyah cel- bini temin edecek olan Yalıya Imarahındaki irşatlarından dolayı kendilerine | minnetlerini 1blğ eylemişlerdir. O inanetin, esdde ve kaklarm tamiri icin bütçesine koyduğu tahsisat » tnmamile bit- miş olduğundan Emanet fen heyeti , Emin - Muhittin beye smülracönt etnilş ve yağmur, sey- Mp gibi hadiseler çöküntüler ve ani vakalar olursa hiç bir şey yapılamıyacağını' beyan et miştir. Bu müşkilita mani ol mak için kâfi miktarda tahsisat bulunması ve diğer fasıllardan nakiller yapılması için meşgul olunmaktadır. g Emanet pişmemiş acı su sabinlarını boyasız ve pişmiş sabun diye satsırak halkı dolan- dıranlar hakkında şiddetli teda bir itühaz edecektir. » Düyünü umumiye suisti- malini tahkik eden maliye mü © İatanbülda açilicek tay yâre kulübü meydane için vk lâyet şubesi harekete "geçmiştir. Bu meydanın Kızıkaprak'a Fi- kir tepesile Murat elendi köş kü arasında tesisi muhtemeldir. O İskilip müz için ha xlıkiur. © deram © etmektedir. Şimdiye. kadar 10 bin Jiralık eşya alınmış ; ve Paristen Dr. Süheyl .B, vastasıyla çok nadir kıyafet koleksiyonları getirti. miştir, Bütün vilâyetlerden in- kılâbımıza dalr eserlek istenile- cektir. © Veremli inekleri ayır. mak için yapılan arreliyat bite miş, veremli inekler öldürülmüş, şüpheliler müşahede alina alın» mış, “diğerleri aşılanmıştr. He- riçlen gölen ineklere de sihhi tedabir yapılmiaktadir; “Buğday fiatları Ankara, 24 -— Ankara zahire borsasında son zaman- larda hubübat fiatları calibi dikkat serötte; biç tenezzül arzetmektedir...“ şef Barin — sebebi: ; İstanbula Romatıyadan fa&la: miktarda hububat gelmesi; - gokara ve civarından. . bububak © talep di il . e m aran camisi... otelin kapısına dayandık. Canik oteli imiş. Kapıyı çaldık, ses yok. Bir daha çaldık; gene ses yok. Ü- çüncüde, içerden harıltılı bir ses; — Yer yok. Demez mi?.. Felâket.. Bu yağmurun altında diğer bir otel aramak mümkün mü?.. Biz yerden, karyola” dan vaz geçtik, kafamızı s0- kacak bir kovuk arıyorduk içerden gelen sesin ihtiva ettiği mânada hem istiğna ve hem de içtinap vardı. Şivei ifadeye nazaran tam ziyade askerlere karşı birtet- bir. olduğunu biz çoktan anlamıştık. Neyse, gene Allah razi olsun, otelci efendiden ki: bizi tüfeklerimizin dipçiğini kollanmağa mecbur etmedi. Hamama girer gibi soyun- duk. İç çamaşırlarımız da dahil olduğu halde bütün elbiselerimizi kurutmak için fırına ğönderdik, Ve .. Çır $ıplak yataklarımıza uza- narak, yorgana sarıldık. Se vÖZ anlatma çaresi. ya İİ Rum dostumuz, © tüfek dipçiği ” sözünü , duyar duymaz otelin kapısını öyle bir istical ile açtı ki... — Karargâh. Yüzbaşım? | kafileleri , araba katarları caddeleri (dolduruyordu . Edirneye girdiğimiz zaman bu kalabalık daha ziyade arttı. Şimdi Edirne adeta bir asker meşheridi . » Camiin avlusu, alayımı- zın neşeli efradile mali mal. Camiin içi, cesim bir kouş balinde. Yerdeki har lılar toplanmış, her tarafta öbek, öbek, cephane sam dıkları, silâh çatkılan, çadır AM peksemet çuvak emri almış, Bu, (her ne sebebe meb- ni ise) derken manidar İİ yordu: bir surette dudaklar bükü- (| — lüyordu, Kumandanlar ara m e i sında da ibtilâf varmış. esir € ği Bu havadis, çak mühim- || — Bir üçüncüsü de di. Câhil dediğimiz ve hiç İl heri söylüyordu: © ehemmiyet vermediğimiz Bana getir bu asker ağalarda, bu | gibi şeylere SEM