17 Ekim 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

17 Ekim 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Niğdede bir karı koca şarap kuyusunda ölmüşler Ahiren Nizdede acıklı bir hadise olmuş; “bir karı koca cehalet ve düşüncesiz- lik neticesinde boğularak ölmüşlerdir. Son posta ile gelen Bilgi refikimiz “Vak ayı şü suretle anlatıyor: Niğdenin Yenice malill en Saçlıdoru oğlu Ne- inin önündeki bahçe- le cip e de vaktile bir kuyu kaznuş, içini mağara şeklinde oy- uj, on küp şörip kurmuş. Küplerin vaziyetini, Şira» tal tetkik etmek ü burnu- mu sarmış aşağı inmiş ta- nammür eden şaraplardan mütevellit bamız bozmuş mürünü lürmüş. Aradan bir müddet geç tikten sonra refikası da kocasının nerede kaldığını anlamak için kuyuya inmiş ve ölmüş. Bunların vaziyetini gören iki genç kadınla erkeği kurtarmak için aynı kuyuya girmişlerse de yukarda bu- lunanlar tarafından her iki- sinin hayatları kurtarılmış. Kari kocanın ölümü beş şocuğu öksüz ve yetim bırakmış. Bir tayyrecimizin muvaffakiyeti Bursadan bildirildiğine göre bir tayyaremiz bugün şehir üstünde çek alçaktan uçmuş, Ulucami minarele- rinin-elli metrelik arasından mülcaddit. defalar geçmiş- tir Bu geçişleri cadde- lerdeki halk heyecanla ak kışlamıştır . Sivil. tayyare lu üp binasına ait srsanın satın alınması için merkez- len emir gelmiştir. Bedava | Mpaağilân Okuyucularımızın , başlıktaki koponla beraber ogöndere- cekleri üç safırlık ilânlarını bedava neşredeşeğiz VAKİT ilân sahife- sinin bir kasmını karile- lerinin emirlerine tah- sis etmeye karar ver- miştir Gündelik (hayatımız içinde, bazı çok lüzum- lu ve mühim işlerimizi bile iki satırlık bir kartla, iki dakikalık bir telefon O mükülemesile görüverdiğimiz ve hal İettiğimiz vakidir. VAKİT bu kolaylığı karilerine karşı kendi sütunlarında da yapmak için bir bedava Vân köşesi açmıştır. Okuyu- cularımızın gönderecek» leri üç satırlık küçük ilânları bu sütunumuz- dn meccensn neşrede- ceğiz. Bu ilânlar iş ve işçi aramıya, bir eşya sat" mıya ve almıya ait ola- bileceği gibi,aleni teşek- kür ve hususi muhabere şeklinded olabilir. Bu hususta» hiçbir o kayıt © koymuyoruz. Yalnız rik camız gönderilecek ilân- ların üç satır geçme mesi ve gazeteemizin başlığındaki koponun da |, ilinin beraber gönde rilmesidir. “ VAKT IN ŞEHİR VEMEMLEKET HABERLER Emanet memurları Aylıklardan tevkifat yapıl- mıyacak Belediye meclisi dün bu iş için 40 bin liralık tahsisat kabul etti Urüümi Belediye meclisi dün öğleden sora toplanâ- rak Şebremaneti memur. lanna tevkifatsız maaş ve- rilmesi hakkındaki teklifi halletmiştir. Emanette Ba- rem usulü tatbik olunma- dığı için memur aylıkla rından öskisi gibi tevkifat yapılıyordu. Emanet Baremin tatbiki» ne kadar geçecek olan bir senelik müddet esnasında kendi memurlarınil da di- ğer devlet daireleri memur- lan gibi ' tevkifatsız maaş alabilmeleri için Belediye meclisine bir teklifte bulun- muş, meclis bu teklifi büt- çe encümenine göndermiş- ti, Bütçe encümeni ilk tet- kikinde maaşlardan tevki- fat yapılmamasını kanuna uygun görememiş, bu hu- Susta başka bir esas ar nılmasını ileri sürmüştü. Bunun üzerine maaşlar - dan, Baremin Emanete tatbikine. kadar yapılacak tevkifatın memurlara maaş zammı veya ikramiye sure- üle verilmesi şekli muvafık görülmüştür. Meclisin dün- kü içtimaında bütçe encümeni tarafından » ikramiye esası üzerine tanzim olunan maz- bata okunmuştur. Mazbata- da tevkifat karşılığı olarak | 40 bin liranın kabulü li: zım geleceği bildiriliyordu. Müzakere — neticesinde, istenilen o 40 bin liralık tahsisat bütçesinin bazı fasıllarından (tasarruf ve münakâle suretile (kabul “olunmuştur. Bu para me murların maaşlarına tevki- fat miktarınca zammedile- cektir. Dünkü içtimada Keres- teciler | yangin (yerindeki arsalardan bazılarına ait istimlâk mazbataları da o- kunarak kabul olunmuştur. ingiliz misafirlerimiz (Üsaralı 1 inci sayfamızda) Öğleden sonra Öğleden sonra Küin Elis zabelten 200, Kurajösten 80 bahriyeli karaya çıkarak Şişlideki İngiliz mektebinde utbol antrenmanı yapmışs lardır. Akşam saat 21 de ma- son bahriyeliler Türk meş- riki âzasını ziyaret etmiş- lerdir, Bugün Bugün Amiral Hazretleri Türk filosunu ziyaret ede- cektir. Saat 12de 1200 bahriyeli karaya çıkarak, olf, ve boks oynayacak- ırdır; Saat 15,30 da stadyum- da futbol maçı yapılacak- tır. Saat 20,30 da bahriye mektebinde misafirler şe- #öfine bir ziyafet verile- cektir. Saat 21 de İngiliz spor kulübinde İngiliz zabitanı şerefine bir ziyafet verile- cektir. Amiral Hz. pazar sabahı Taksim abidesini ziyaret ederek abideye bir çelenk koyacaktır. Amiral Ankarada gazetecilere beyanatta bulundu İngiliz filosu amiralı Sir Frederik Eield Ankarada gazetecilere şu beyanatta bulunmuştur > pe “Her zaman methini iştittiğim güzel İstanbulu görmek bende kat'i bir korar halini almıştı. Bu defa köyle bir fırsata nail olmakla pek mennun ok dum. Bizzat İstanbul valisi ve donanma (kumandan | künessili tarafından bana gösterilen | hararetli hüsnü kabulden fevkalâde" müte: hassisim. e Avdetimde, İş tanbuldaki Türk donanmı sını ziyaret etmek beni için bir zevk teşkil öde. cektir . Bu, her iki bahriye ara- sında daima mevcut an'a - nevi muhadeneti teyit ve takviye edecektir. Ankarada canlı bir faali yet gördüm. Hükümet mer- kezinizin az zamanda müs- tesna şehirler arasındâ sa- yılmak liyakatini gösterece- ğine kanaatim vardır. Muhterem vekillerinizin samimi iltifatlarına nail ol. dum. Reisicümhur Gazi Hz. taralından kabul edilmek şeref ve hatırasile bahtiya- rm, Gazi Hz. kıymettar va- kitlerinden © bahşöttikleri müddet esnasında bana ve büyük: elçimize memleketin inkişaf ve terakkisi hakkın- daki âli fikir ve mütaleala- rini söylemek lutfünda bu- Jundular. Bu saadetli gün- leri ben Akdeniz filosunun başında bulunmuş olduğu- ma medyonum. Bu ziyaretimin günün bi- rinde bir kısım Türk do - İ nanmasının Maltadaki İngi- 7 YAKIT Teşris 101000 ira alınacak Müflis süt şirketi sindiklerinin Esnaf bankası aleyhindeki davasında dün karar verildi Müflis. süt şirketi sindik- leri avukat Ali Şevket ve Ramil Beyler tarafından Es- maf Bankası aleyhine açılan alaçak davası, *dün İstanbul Iklaci tçaree malikemesinde rüyet ve İntaç olunmuştur. Mahkeme, Süt şirketinin “zamanında (banka verildiği iddia olunan 25,000 liradan mütebaki 10,000 İi- varıp bankadan istrdadına karar vermiştir. Kararmamede. sindikler. ta» talından - mübrez (mektup mealinin banka © tarafından ikraz oluhmuş olduğundan, 25,000 lirtnin emanet Ola- rak alıhdığı hususunda bu mektupta kâfi sarahat ve izahat Dülunduğundan bali- sedilmekte “ve “Ticaret ka- nununün maddeli mahsusa- sında bü kabil taahhüdatın iptidayı emirde sarih ve Ve- zih ellaz ve kelimatın me mayı irilerine — ittibaen mana verinek Jüzumü müsar- rah bulunmasına, zahir olan bu gibi teshhüdatın diğer hususatıni tatbike (o imkânı tesisi kanuni kalmamasına ve bin- netimce banka vekilinin pa» ra alınmadığı şeklindeki du razı varit (o görülmemesine mebni, deniliyor, dava edi- lenin masaya müracaarla ala- cağını kayıt ve kabul selâhi- yeti mevcut isede bu salâhi- yetin icra ve iflâs kanunu- nun maddeci -mahsusuna ne- Zaran belen takas ve mah- subu esas teşkil edemiyece- Kine, icraen alelusül takas imkânı. mevcut olmadığını işaret edilmektedir. Hamalların davası Rüsumat memurlarından İb- rahim Beyin üzerine kasten sandık devirerek mecruhiyetine sebep oldukları iddiasile ban hamallar aleyhine açtığı davanın rüyetine dün ikinci cezada de- vam olunmuş, rüsumattan iste nilen evrak gelmiş, şahitler gel- memiş, muhakeme (bunların celbi için 30 teşrinevvel on üç buçuğa kalmıştır. Çobanın ölümü Mezbâhada çolak İzzeti vur- makla maznun Acem Hasan, dün adliyeye teslim edilmiştir. Tahkikat derinleştirilecektir. Maarif Vekili San'alar Sanayi ve Maadin mektebinde Maarif Vekili Cemal Hüs- nü Böy dün bir müddet Maarif Eminliğinde meşgul olmuş; öğleden sonrada San'atlit imektebini teftiş etmiştir. Rusların emlâki Beyaz Rusların emlikinin tasfiyesine devam olunmaktadır. Bu husustaki kanun mucibince bunlardan taşiye munmelesi biti- rilenler müzayede ile satılacaktır. Bankası için Sanayi ve Manbin Ban- kası müdürü Sadettin B. | ile meclisi idare reisi Yu- suf Ziya B. Ankaraya git mişlerdir. Ankaradâ İktisat ve Ma- liye“ vekâletleri ile” temas ederek"bankaya “ yapılacak maddi yardımın şekli, fab: rikalara ait hususat hak: kında görüşeceklerdir. Ban- kanın Ankaradaki fabrika- ları için, yeniden bir mü- tahassıs getirilmesi için de teşebbüsatta bulunacaktır. Bir tramvay Arnavutköyünde yoldar çıkıp dükkâna girdi. Evvelki gece Arnavutköyünde bir tramvay kazası olmuştu. Jsce saat 22 de Bebekten kalkan bir tramvay arabası son Sür” giderken virajda bızım. alamamış ve yoldan çıkarak köşedi Mihal Efendinin dükkânmna çarpmış ve resimde görüldüğü gibi dükkân tahrip etmiştir. Tramvay tenha olduğu için nüfus zayiatı olmamıştır. Tramvayi sevkeden vatman Mehmet hakkında tahkikat yapılmaktadır. Kayıt ücreti vermiyen tüccar Ticaret odasına kayıdı bulu- san tüccarların kayıt ücretlerinin cezasız olarak vermeleri İçin verilen son mühlet evvelki ak- şam bitmiştir. Bu müddet zar. hala ücreti kaydiyelerini ver- miyen tüccarların dün bir İste «i çıkarılmıştır. Bu İlte icraya verilerek ücreti keydiyeler iki misli cezam ile birlikte icra vasıtasile tahsil edi li mesi gibi bir netice vere - ceğini ümit ve “temenni ederim. Bu, Türkiyede hakkımda gösterilen misafirperverlik ve hüsnü kabule mukabele için bana bir fırsat bahşe- decektir. Moskovadan talimat bekliyorlar 'Arkora cereyan eden Türk- Rus ticaret münhedesi müzs- keratına iştirak eden Rüs mu- rahhasları o Moskovadan yeni talimat — bekledikleri © cihetle, ticaret mümesili M. Sohavinin âvdeti bir müddet için teehhür etmiştir. İngiliz lirası dün (70) para düştü İngiliz lirası dün sabah 1027,5 kuruşta açılmış, ak- şam 1025,75 kuruşta ka- panmıştır. Bir aralık 1028,75 kuruşa kadar da çıkmıştır. Bir iki gün zarfında İngiliz lirasının düşeceği tahmin edilmektedir. Mübadele Muhtelif komisyon son! karar hakkında bir teb- liğ neşretii İstanbul, 16 (A.A) — Mub- telit mübadele © komisyonu kâtibi umumiliğinden tebliğ edilmiştir: Muhtelit komisyonun An- küra, müzaketatından — beri revakkuf eti an mesai- sine yeniden başlanması" için ikl heyeti murahhasa tarafın dan dermeyan olunan teklifi kabul eden bitaraf aza ken- dileri (o taralında (o 12 eylül 1998 de tevdi edilmiş olan ve komisyona mevdu veza- İfin ifasına mani bütün me- selelerin sureti hallini ihtiva eden muhtaranın müzakere edilmesini ve reye konulma sıfı talep etmişlerdir. Bu muhutanın müzakere- sing 26 eylülde başlanmıştır. Bunu müteakıp bitaraf aza emlâkin iadesi takdiri kıymet ve salre gibi mübadeleye tebi olmıyan mıntakalara ait bütün meselelerin 19 teşrinevvel içti. manda reye konulmasını ve 15 teştinlevvel 1999 salı iç- tümamın etabli nüfusun te mast, Garbi Trskyadaki ! nların o metalibi . ve saire gibi mübadeleye tabi mıptakala, meselelerin re; masına tahsis olunmasını tek- HE etmişlerdir. Son celsede Türk heyeti marahhastsı mütavössr bir teklifte bulunarak 15 teri evi günü. emlâkin iz- desi ve ctabli nüfusun tanın- ması hususunda ittifak ile iki karar . ittihazını taysiye et- miştir. Bitaraf «za Türk ve Yu. nan heyeti murahhasalarını bu iki mesele hakkında bir itilâfa isal etmek için bütün gayretlerini . sarfetmişlerdir. Son Perşembe günü -bitarat «za Türk heyeti murahhasa- sının emlâkin #adesi hekkin- daki projesini almıştır Bu proje bitaraf uzanın hüzü- rile iki heyeti murahhasa relsinin husus! İçtimalarında tetkik edilmiştir. Etabli nü- fas hakkındaki Türk noktal mazarını İhtiva eden muh- tra kendilerine bugün tevdi edilmiştir. Bitaraf aza bu projeleri nazarı dikkate almak suretile son içtimada Türk heyeti murahhasasının emlâkin İs desi ve bitaraf azanın etabli Dulusun tanınması hakkında. ki noktai nazarlarmı ibtva «den bir teklif tevdi etmiş lerdir. Bu teklif, iki heyeti murabhasanın İtöfakı arâsi- nı temin edememiştir. Bundan başka Tevfik Kâ- mil Beyelendi Türk. hükö- metinin, Lozan mukavelename- sinin derpiş etmiş olduğu bita- raf aza miktari tam Olma dıkça muhtelii komisyonun mühim meseleler hakkında kararlar ittihaz edemiyeceğini nazarı dikkate alarak, üçüncü bir bitaraf aza tayin edil mesi için cemiyeti akvama £ etmiş olduğunu bil- dirmiştir. Tevfik Kâmil Be. yefendi, Türk heyeti murah- basası bu şeralt dahilinde reye iştirak edemiyeceği mütalea- sında bulunduğundan, üçüncü biturat uzanın tayinine kadar müzakeratın tehir edilmesini komisyondan rica etmiştir, Bitaraf aza, 16 mart 1929 tarihinde müttefikan içdihaz edilmiş karar abıkdmına ma Zaâran, muhtelt ko: vek bir bitaraf aza ile akte- deceği içtima da muteber lmıyan müte- al onul kazanmışiır. lava düzeldi Yağmurlar arkası kesildi Beş gün kadar devami eden yağmurlar (evvelki gün son-hızile yağmış ve şiddetli sellere sebep ok duktan' sonra dinmiştir. Evvelki sabahtan dür sabaha kadar yağan yef murun miktarı 25 milimet redir. Rasatanenin bildir diği gibi dün hava ekseri" yetle bulutlu geçmiş, akşa ma doğru berraklaşmak is" tidadı göstermiştir. Rasataneden © aldığım malümata göre, bugün rü” gâr değişik istikametlerde esecek, hava açık olacaktıfı Yağmurların arkası şimdilik kesilmiştir. Adana telgraf battıindi Dün yağmur dolayısile Adana telgraf hattında ufak bir bozukluk olmuş, bi! müddet zarfında Adana tek gralları kaydi ibtiyatla ka bul edilmiştir. Maamalih bit saat sonra hat tamir edil miştir. Borsa gazetesi Esham ve Kambiyo bof sasının neşrine karar ver diği yevmi börsa gazetesi nin imtiyazı alınmıstır. Ye" kında gazete çıkarılacaktır. 300 seyyah geldi Arkadio vepurile dün şehrimizi 400 İngilir seyyahi gelmiştir. Ser yahlar bugün Atinaya gidecektir. Sulh “mürahhasların8 ziyafet Atina solh konferansına işde adin merahhüslar şerefine dün SİX şam Perepalac otelinde silt meb” nu Mahmet “Bey - tarafından siyalet verilmiştir. (Ziraat müdür muavinliği Küsat “vekâleti “Zirast müdü muavini Hamdi Bey müfetişi ğe, yerine de Avrupada elde bulunan Tevfik Bey ta olunmuştur. Mısır kredi fönsiyenii kazanan numaraları Kahfre, 15 (A. A) — Vözdü üç faizli ve ikramiyeli Mef kredi fonsiye tahvillerinin büt günkü keşidesinde : 4 (886 senesirde çıkarılmış ol9f) tahvillerden 36,418 numarali let 100 bin. 1903 senesinde çıkarılmış old" tahvillerden - 037,254. numa tahvil, 100 bim. 5 1911 senesinde çıkarı tahvillerden 54,100 i tahvil 100 bin Frâtik” ikram” sre. mall ilme. ğını beyan etmişlerdlf Esasen filiyat da bu teyit etmiştir. Maamafik, Tüf heyeti murahhasası tarafındif | bitaraf aza muhurâıni müzskeracn esasen © tayi Türk hükümet turafmds? talep edilmiş olan üzün bitaraf azanın tayini & kader tehiri için izhar olunsÜ | drzuyâ O milmaşiten (bide azaza töhir teklifini kel etmişlerdir. Rivas gitti Mübadele komisyonu taral azalarından ML Rİ dün üç ay mezuniyetle leketine gitmiştir. Yarim asır evvelki VAKIT 17 beşrinlesiel 1 ilmine baki a Uumuru maliye kında nezareti celilel Fİ maliye tarafından tak” dim olunan plân Bi mevkii müzakerede 9” lp henüz karargir ol mamış İse de bü ve nın bilkabul m9 icraya vazolunacağı nolunmaktadır.