3 Kasım 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

3 Kasım 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

> A Mı > penye EŞEN e Haskaya telsizi Dün akşam eserleri mizi neşretti Dün akşam Moskova tek sizi, Cümhuriyet bayramı" muz. şerefine, konserlerini Türk eserlerine tahsis et- miştir Bu konserlere İstik- lâl marşımızla başlamış, Anadolu ve Azeri halk sarkıları çalınmış, bayi Türk (şairlerinin o eserleri okunmuş ve bir de konfe- rans varilmiştir. . . Killi mektepleri | Ost tarah T nci sayıfamızda | Yeni dersaneler Dün öğleden sonra saat 2'de gündüz dersanelerin- de de deslere başlanılmış- tr. Diğer taraftan kayıt #nvamelelerine devam olun- maktadır. Bu vaziyet karşısında yeniden dersane açılması İâzım gelmekte olduğu an- Jaşılmaktadır. “5 inci ilk mektep “Millet derianelerinin fa- sliyete başlaması münase- betile bütün ilk mektep- lerde asli talebenin iştirakile müsamereler tesbit olun- , Bu arada Beyazıt» ikm 5 inci ilik mek- tepte de talebe tarafıddan güzel bir müsamere ve rilmiş, terbiyevi oyunlar gösterilmiş, talebe velilerile millet mektepleri -müda- vimleri müsamerede bulun- muşlardır. Mai sadi tetkikler Âli İkhsat meclisi aza- ları Bursadan geldiler Bura ve havalisinde iktısadi tetkkikatta bulunmak! Üzere geçen hafta" gehrk mizden ayrılan Âli iktisat meclisi azalarından Vehbi ve Raif Necati beyler dün avdet etmişlerdir. Busuretle iktisat meclisi azalarının memleket dahi- İinde yaptıkları tetkik se- yahâtı ikmâl edilmiştir. Mec Mi kânunu evvelin birinde umumi içtimaşı Ankarada yapacağı için azalar tet kik soyahatı © raporlarını hazırlamağa başlamışlardır. Lehistanda bir hadise Varşova, 1 (A.A) —Di- yetin içiimaınin talikini mü- teakip (hükümetle - teşriki mesai eden grup toplana- rak atideki karari vermiştir. ! Redden dolayı grup, ören rij ine ademi #imat e elmesine; müttefikan Da vermiştir. Eiler tel dolaplara * konulacak Şehizdeki kasapların et- ler, büyük tel dolaplar içinde muhafaza etmeleri ve o suretle satışa çıkar - maları kararlaştırılmıştı. Bu karar dünden itibaren tat- bik olunmıya başlanmıştır, Belediye zabitası dün bü- tün kasap dükkânlarını do- iaşarak kararın tatbike baş- lanıldığını kendilerine bil - dirmişler ve en kısa müddet içinde tel dolapları tedarik etmelerini söylemişlerdir. Diğer taraftan balıkçıla- nü da emaye ve çini kap- lar tedarik etmeleri ve balıkları bu kaplar içinde s#tmaları kararlaştırılmış ve tatbika başlanılmıştır. Ekinek narhı Ekmeğe narh koyan ko- misyon bugün toplınarak son hafta piyasasını tetkik ve marhi yeniden tesbit ei i Y. “ VA| Zi I Köiyede | Yeni iki dava Gazelelerin muhakemesinde dün cezâ üsülüz nün tatbikatına ve hırsızların çoğaldığına dair yazılar etrafında isticvaplar yapıldı Mes'ul müdürler, * Middei nmumiliği talikir ve Jikirleri teh İstanbul ikinci ceza mah kömesi, dün öğleden soürâ gözete davalarının birlikte | rüyetine devam etmiştir. Dünkü celsede, “ Son Saat, mös'ul müdürü Selim Ragıp, “Cümhuriyet, , mes'ul müdürü Mehmet: Agâh, bilvekâle > avukat o Haydar Rifat, İsmail İsa, İrfan Emin B. ler hazır 'bulun- muşlar, reis evvelâ Selim. Ragıp Beyi yeni açılan müddei umu- miliği tahkir davasından dolayı isticvap olmiştir. Selim Ragıp B., “ Son Saat, t8 çıkan yeni ceza usulü kanununun tatbika - tından bahis yazı hakkında izahat vermiştir: — Her yeni kanimun tatbikine başlanıldığı sırada tereddüdü mucip olan ci - hetler bulunabilir. Zabıta - nin yeni ceza usulü kanu” nunun bazı cihetlerinin tat- bikatı etrafında tereddüde düştüğüne muttali olduk. Alâkadarları tenvir imaksa» dile ceza işlerine mütahassıs bir zatin mütsleasin alma- $ı taydalı bulduk, Müderris Covdet Ferit B.c müraca - atla aldığımız izahalı; neş - rettik. — Fakat, Cevdet Ferit B., tekzip ediyor. * Böyle söylemedim, diyer, Siz de bu tekzibi neşretmişsiniz? — Bu tekzip değil, do- layısile teyit mahiyetindedir. Cevdet Ferit B,, maksadı- Din yanlış anlaşıldığını kay- dediyor ki bu o şekilde sarfolunan sözlerden yanlış mana çıkarıldığına işaret, demektir. Bu, bizim neşri- yatımızı değil, yanlış anla şılmayı istihdaf ediyor. Tav zih, bize matuf değildir. — Bu beyanat, imzalı olarak mu alınmıştır.? — Bu makale değil, an- ketimsi bir mülükattır. Sual sorulmuş, cevap alınmış, notedilmiştir. Bu gibi mü- lâkatlar için beyanatta bu- lunandan imza - istemek, usulden değildir. Esasen bir müderrisin söylediği bir sözü sonradan inkâr ede - <eğini zannetmezdik. — Demek müddei umu- miliği “teçhil,. ihmal ve teraki isnâdını kabul ötmi- yorsunuz? , 77 Katiyen, Bu, bâzi te- röddütleri izale maksâdile yazılmıştır. — “İşi baştan atmak > tabirini niçin kullandınız? — Bu, taksimi Oâmal esası Vazedilmiş, O müd- dei umumilik bu yazida mevzuu bahis * ciheti sulh hâkimlerine ait görmüş, onlara havale etmiş, mana- sınadır. “Cümhuriyet,. mes'ul mü- dürü Mehmet Agâh B.e bırsizlikların çoğaldığı ve polis müdürü Şerif B. in ahaliyi ikaz ettiği zeminin. deki yazı sebebile ikame olunan dava için ne diye. çeği soruldu. Mehmet Ağgih B., şu tevapları verdi: — Biz, temamile veka- | | | J iç yoktur, dediler yil yazdık. Bugünlerde bir çok mahküm hapisaneden çıkmıştır. Hırsızlık vak'ala- rinin çoğalması karşısın- dize — Hırsızlığın o çoğaldı. ğını yazabilirsiniz. Fakat, beyanat tekzip - olunuyor. Sonra bu şekilde yağış, “Polis müdürü ikaz ediyor, Hamit B, | Şeklindeki bir yâzı, efkârı tehyiç etmez mi? — Yazı, üç temmuzda neşrolunmuştur. Dava, ay- lardan soura açıldı. Hiç fikirler tehyiç edilmiş olsa, takibat seksen gün sohra mi yapılır ? Bunu Şerif B., vali muavini Fazlı B. in ya- nında aynen söylemiş, biz de yazmışızdır. Beyanatı isbat edebiliriz. İrtişa tahkikatı neticösi- ne dair istilâma “gelen ce- vapta Maliye vekâletinden dosya henüz gelmediğinden karar verilmediği bildiri- liyordu. Muhakeme, irtişa tahki- katının neticcine - -taliken on altı tâşrinisani cumartesi saat on dörde bırakıldı. kii Şİ Hayvanlar Randman'uğulü ile satılacak Hayvanaun rendman vü lü ile ahırıp- satılması hak- Kindâ iküsat vekâletine iza» har vermek üzere: Ankaraya giden hayvan borsası meclisi idare relsi Cafer Fabri Bey dün avdet etmiştir, Vekâlet hayvanların rand- man u4yli ile alınip sati- masını kabul etmişür. Ya kında bu wsulüm tatbikine başlanacaktır. Cafer Fahri Bey. bundan madi —boraya — sit mesul! hakkında — vekâletten. yeni talimaz almıştır. Emancite maaş Şehremanrti menturları- nın ikinci teşrin aylığı dün verilmiştir. Halk bilgisi derne- ğinin yıl dönümü Halkbilgisi o derneğinin ikinci yıl dönümü münase- betile dernek tarafından evvelki gün Türkocağı sa» lonunda bir müsamere ve- rilmiş, darüllünun, lise ve orta mektepler muallim ve talebesinden kadın erkek pek çok zevat hazır bulun- muşlardır. Şehir bandosu tarafın- dan çalınan istiklâl marşile müsamer?ye (o başlanmış, dernek ibi O umumisi Mehmet Halit B. derneğin kısa bir tarihçesini yapmış, bilâhare muzıkanin teren- nümleri arasında dans edil miş, nejih bir şekilde eğ- lenilmiştir. Müsamere esnasında A- nadolulu gençleri Erzurum ve Zeybek oyunları oyna- mışlar, şiddatle alkışlan- mışlardır, Alevlendi! İzmir belediye reisinin mektubunda (14) yan- İş mı var? İzmir mabuatı ile, bele- diye reis" Hulüsi Bey ars miş ve gür İzmir belediye re. zetelerin bir Hulüsi B. kısmı bu.beyanatı matbu- atı tahkir mahiyetinde te- lâkki etmişlerdi. Dün gelen İzmir gazeterinde gördük ki ihtilâf devam etmektedir. Hulüsi Bey matbuata bir mektup göndererek beya natını tavzih etmek iste- miştir , By mektuptan “Hakaret kötmerlendi , serlevhası ile bahseden Hizmet refikimiz şu satırları yazıyor : “Dün belediye reisi dok- tor Hulâsi Beyin şu mek- tubunu aldık. Her satırmdan yeni yeni "hakaretler fışkı- ran bu mektup hakkında efkârı umümiyenin ehem - miyetle nazarı dikhatini gelbederiz. Bize cahil, ve bilvasıta da bizden tenevvür eden bir kısım karilere cahil oğlu cahil demekte israr eden Hulüs! Beye ar- tık tahammülümüz kalma” mıştır. Hizmet gazetesi bu günden itibaren İzmir be» İediye işlerinde, bir mem- leket gazetesi sıfat ve sa - iâhiyetile, o Hulüsi Beyle beraber — çalışamıyacağını İzmir halkına arz ve ilân etmeği bir izzeti mefisme- meselesi telâkki eder » Buhdan sonra Hulüsi Beyin mektubunda (14) yalnış “bulduğunu. işaret eden refikimiz, on beşinci bir hatayı bulacak kariine bir hediye vereceğini de ilâve etmektedir ! Hulüsi Beyin gönderdiği mektup şudur: Hizmet / gazelesi » müdüriyeti aliyesine: Salı günü resmi geçidin hitamında bâzı İzmir gazete verdiğimiz - fikirleri doğru nakletmek ( şöyle dursun notlarımızı bile doğru nak- letmiyorlar. Ben ne söyle- yeyim - demekle beraber lara Avrupadaki mütekâ. mil gazetecilikten | bahset-£ tim) ve (mükâleme burada bitmiştir.) Esasen sıhhatimin ilcaatı ile bu defa. yaptığım Av- rupa seyahatimde memle- ketime nafi olacak elbette bir çok fntibaatım vardır. Fakat bunları selâhiyettar Gizli bir tarikat mı ? Hiç konuşmıyan insanlar! Bir intihardan sonra meydana çıkan bir mek- tup üzerine zabıta Zabita şehrimizde faaliyette Mi şüphelendiği bir ve bunun müntesipleri hakkında tahkikata başlamıştır. Mesele gu suretle meydana İki sene evvel ticaret ve zahire boran (lâboratuyarına Baha Bey isminde bir genç asislan tayin edilmiştir. Aradan bir müddet geçince Halkalı ziraat mektebinden mezun ve İküsat vekâleti tarafından Ay rupada. tahsile. gönderilen Baha Beyin kopuşmaması ve sal sorulmadan | cevap — vermemesi nazarı dikkati celbetmiştir. Bun dan maada Baha Beyin ara wra yüzünü duvara çevirerek ayakta saatlerce durduğu görül- müğlür. Bu hal son zamanlera kadar devam etmiş ve Baha B, - Okturva Tarife yeniden tetkik olunacak Şehremanetinin okturva tarifesi bir müddet “evvel hususi bir komisyon tara- fından tetkik olunmuş, yehi gümrük tarifesine göre ba: zı değişiklikler yapıldıktan sonra Umumi Belediye mec isinde kısa bir müzakere- den sonra kabul edilmiş ve gümrük. tarifeşile birlikte tatbike başlanılmıştı, Halbuki -tarilenin Bele- diye meclisinden acele çık- mas tetkikatın eksik ya- pilmasınâ sebep olmuş, ba” zı noktalarda ehemmiyetli pürüzler kalmıştır. Haber aldığımıza göre Şehremâheti, “okturva © tafi- fesinin y:niden tetkik olun- masını lüzumlu “ve zaruri görmektedir. Tarife yakın- da yeniden tetkik olunacak, bazı , tadilât . yapıldıktan sonra . Belediye meclisine gönderilecektir. Bu tadilâtın bazı eşya resimlerinin artırılması ve bir kısmının da tenzili şek- linde olacağı söylenilmek- tedir, arkadaşlarımla görüşüp fikir. lerimizde mutabakat hasıl olduktan sonra bütçemizin tahammülüne göre tatbik edeceğimizden © şimdiden bunlar hakkında bir şey söylemeğe kendimde selâ- hiyet görmedim, Bunu da söylemek icap eder ki: İzmir gazetelerin- den bir iki muhabir Beye ait sözlerim ne İzmir gaze- telerine ne de cümhuriyet matbuatına teşmil etmeği hatırımdan bile geçirmedim. Netekim bu son hatalı ve mugalatalı neşriyat dahi yukardaki omütalâamı is- bat eder. Efkâr umümiyede yan- uş bir iz bırakılmamak için tavzihi keyfiyet eylerim Efendim. Belediye rel Dektor Hulüst tahkikata başladı bir. gün kendisinin Halidi &- minde bir tarikata o mensup olduğunu bu tarikat şeyhinin Üsküdarda olduğunu ve kendi: #nin bu şeyhe çek merbut olduğunu söylemiştir. Biraz ev- vel Baha Bey hastalanmış, teb dili hava için Ankarada bulur nan Labasının yanına » gitmiştir. Bir kaç gön evvel de Baha B. Ankarada intihar etmişiir. İnti- harından sonra Üzerinde çıkan bir mektur 'bu gencin merbut olduğu tarikati meydana. çıkar» miştir. Bunun üzerine emniyeti umu- miye ve İstenbül Poli Müdi- riyeti gizler dereyi ayin eden bu tarikat o selikleri hakkında tahkikata © büşlamiğlardır. © Bu tarikatın gis. hiç konuşma NN Bir ihtifal Haydar Şekip beyin kabridün ziyaretedildi Dün sabık o Galatasaray kulübü reji? ye Aş ” bankası İstanbul şubesi müdürü mer- hum, Haydar Şekip Beyin velatının beşinci yıl dönü- müne tesadüf ediyordu Bu münasebetle Galatasaray Kulü- bü özaleriyle İş Bankası müdür ve memurları mer humun - Sultay Mahavot > türe besindeki “ “kabrini “ziyaret etmişler kulüp” ve “banka”nâ: md» bicer çelenk “bırak- mişlardır. Doğru değil! Boyayı süte değil sütü boyaya vi Emanet tarafından teczi- ye edilen esnafa ait karar» lardan hazıları, alâkadarla- rının iliram üzerine tetkik edilmek üzere vilâyet ida- re heyetinde bulunmaktadır. Bunların bazilari tadil, bü- yük “bir kısmıda tasdik edilmektedir. Bu itirazların içinde esas- lları olduğu gibi tebes- sümle karşılanacak olanla- nda vardır, Meselâ süte boya . katmaktan tecziye edilen bir sütçü hakikatte süte boya katmadığını, an- cak boya yapmak için bo- yaya süt kattığını iddia et- miştir. e Yapılan (tetkikat neticesinde süt ilâvesile boya yapılmadığı anlaşıl- mış ve bu iddia bir itiraf şeklinde telâkki edilmiştir. Çekosluvakyalı doktor Çekosluvaya su mevaki- leri tabiplerinden Dr. Şmit şehrimize gelmiş ve Tip fakültesinde » romalizmaya dair birkaç konferans ver» mek istemişti. Mumailâyh birinci konfe. ransinı vermişse de evveleğ kendi tetebbülerinden mü- rökkep orijinal bir tetkik mahsulü (zannedilen bu konferansın klâsik malümat- tan ibaret olduğu anlaşıl- muştır, Onun için ikinci konferansına hiç bir sami gelmemiştir. Nevzal Foe Yobaz herif gene nek yumurtlamiş Gümülcinenin” #neşhur münafık bir müftüsü var dır: Nevzat hoca Nevzat hocanın adı ol yocularımız için pek:mı hul degildir Cünkü Gari Trakyaya ait biç bir m sele geçmez ki bu habi Türk düşmanının bir alâ olmasın! Nevzata Trakyada Yun. zulmünü ve Yunan şerrini yegâne aletidir, denebilir; Son zamanlarda bu he gene tezvire kalkışmış. Trakya Türklerini izlâ için tahaf tahaf beyannamı ler neşrine başlamıştır. Nevzat hocanın neşretti ği beyannameye göre Türke) lerin o düğünlerde sünm ve hıfız cemiyetlerinde nis! kâh merasiminde, giymemeleri, giyecek olan ların Müslüman mezarlığına gömülmiyecekler * Sildirili i mektedir. Gümülcinede intişar edefi Yeni'adım refikimiz bü m#* seleden” bahsederken hak kın bu kararı nefretle kar şıladığını o da kaydediyor. isim B Avrupaya git Müskirat inhisarı içi mübayaalta buluna bir ete , riyaset ” Geçenlerde Ankaraya 4 den Müskirat inhisar" h kuk müşaviri Asım B, A karadan * gelmiş ve dün! trenle “ Avruprya hârek etmiştir. Asım -B. bazı mübays için vazife alan" bir heye riyaset etmektedir. Bu n bayaatın şampanya. üzer de yapılacağı şöylenm; tedir. Haber aldığimiza gi Müskirat inbisari Ida milli enlâkten olan D na devredilmek üzere lunmaktadır. Müskirat hisarının “elyevm işgal * Uği: binaise kiraile tali muş bulunuyor. © « l İnhisar idaresinin © tak ettiği binanın hasılatı safiYi üzerinden takdir edile” kıymeti, 650 bin İradı.