11 Kasım 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

11 Kasım 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

f EZE NT Eğ | i N* jKırklarelinde Kurtuluş bayramı nasıl geçti? Kırklareli, 10 (Vakıt)— kurtu la bayramı binlerce halkın dünden tezahürü ileve halk mü- messilleri ve vali Ahmet Dur muş bey tarafından nstuklar iredile emsalsiz bir sürette te- sit edilmiştir. Halk sürür ve heyecanla bu yünü yaşat ve yaşatmaktadır. Bu gün $€- xefine taklar kurulmuş, gece fener alayları, balolar tertip olanmuştur. Eğlence yerinde İtalya Bahriye ateşesi yumruk yedi ! Belgrat, 10 (4 A)— Avala ajansı bildiriyor: Evvelisi gün bir gece eğlencesi yerinde İtalya babriye ateşesi M. Cessone ile orada bulunan bir müşteri arasında bir hadise olmutstur. : Hadiscin sebebi müşterinin birkaç söz. söylemesi! ve bunun üzerine M. Cassone ninakenisne bir tokat vurması ve bunun mukabilide kendi sine bir yumruk atılmasıdır. Polis derhal müdahale et- miş ve kargaşalığı çıkaranı tegiye etmiştir. İtalyann Belgrat sefiri hadiseden ha- ticiye nezaretini haberdar et- miştir. Nezaretie kendi hesa- bına derhal teşebbüsatta bu- İumuştur. Boks Dün gece ya- pılan müsa- bakalar Dün gece Fransız tiyatro- sunda şehrimizde bulunan Bulgar boksörlerile müsabakalar yapılmıştır. :oranzö ile Bulgir Mihaclof arasında ön devre üzerine yapılacak maçın bi rinci deyreside Mihvelof nak avt olmuştur. Selimi Bulgar Petrof ile karşılaşmış » lik ravunta Selâm nakavut olmuş, H- kin Petrof diskalliye edilme- sini mucip bir hata işlediği halde nazarı itibara alınmamış, Selimi ikinci ravuntta nakavut olmuştur. Suni köpek Fransız mühendislerinden biri ahiren, suni bir köpek #btira etmiştir. Bu suni köpek havlıyor, zıplıyor, şayet bir hırsız onun yü: ışık tutarsa üzerine hücum ederek onu ısırmıya teşebbüs ediyor. Köpeğin içinde elektrik hücreleri vardır. Şayet kö- sa bu ışık onun içinde bir elektrik cereyanı hâsıl edi- yor ve cereyan içindeki cereyanı (o harekete O£© Bunun neticesi olarak köpek havlamakta ve can- İk bir köpeğin yapacağı i# leri yapmaktadır. mi çevirirken ayağı incin- diğinden dolayı 250,900 dolar zarar ve ziyan iste- miştir. Sinema yıldızı uğ- radığı bu saran söle daha iş. ayı giy- mek esip iiyikede kaldı- ğını, bunun ise ayaklarının bacaklarının güzelliğini ib- lâl ettiğini iddia etmekte dir. “ VAKT,IN ŞEHİR VE MEMLEKET HABERLER Yunan halıcılığı iflâs ediyor | Adüyede | Ti se 3 20 milyon drahmilik İngiliz fabrikası kapandı Sanayi ve Maadin bankası Türk halı- cılığının inkişafı Büyük zaferden sonra Yu- nânlstana geçen Anadolu Rum- ları ööaişetlerini temin için ha- hetlıkla meşgul olmıya başla muşlardı, Yunan hükümeti de halıcılığın Yananlıtanda inkişafı için azam tesbildi göstermiş Hatta büyük bir İngiliz. mües sescal geniş mikyasta halıcılık yapmak üzere ( Yunanlılanda faaliyete geçmişti. Bütün bunlar Türk balıcılığı- Bi tehdit edecek hallerdi. Fakat son alınan haberlere göre, İn- giliz müessesesi 'baylı zararlara duçar olarak tatili faaliyet et miye mecbur olmuştur. Bu keyliyet hahcılğın bu gün fabrika - rakabeti karşısında olmasi azm gelen çekik. tesbit eden bir vaziyet oldüğu için ve halıcılık O memleketimizin belli başlı sanayiinden bulunduğun- den Yunanistanda inkişaf değil, tecwüs etmesine bile imkân vermiyen avamili tetkik etmek faydadan hali değildir. Yunanistanda halıcığın hükü- met tarafından gösterilen vasi muavenciler o karşısında tutun mamasının sebebi, evvelâ, beyti bir san'at halinde iken maliyet fiatı tiberile fabrika masnuatına rakabet edebilen halıların büyük masuat sistemile yapılmak iste- nileesi; o saniyen, mevadı ipti- daiyesini teşkil eden ipliğin Yunan halıcılarına daha paha- lıya mal olmasıdı. Mevadi iptldaiyenin pahalı. İiğı, masarifi bamuliyenin fazla lığı ve amele ücretlerinin yük- için tedbir alıyor sekliği hasebile, Yunanlılar yap- ukları hahları nisbeten Cinsi İyi ve Amerikanın rağ'est etti, ği İsparta cirsine o basretmiye mecbur kaldılar. Fakat Ame- rikan halı fabrikaları bu cinsi ancak bhahdan pek iyi anlıya- bilenlerin fark edebileceği bir surette İmnle muvalink olduk. larından ve yüzde 30 gümrük resminden itilade ettiklerinden Yımantstan mevrudatına kahir surette rakabet ve temini galebe etmişlerdir. Birinensleyh Yunan halıcıları- nin yüksek cine balı ienali sure. öle Pılhasın Amerika piyes sında tutunmasına imkân kalma mıştır. Ve yalnız masarii tesisiye olarak 10-20 milyon drahmi- sarkı suretile o teesis eden İnğiliz şirketinin tatili faaliyet O etmesine sik olan ahval de budur. Yunanistan da halen küçük bir mikyasta çalışabilen halic lar güçlükle masnuatlarını süre- bilmektedirler. Ve maruz kal dıkları müşkülüt ve satışlardaki betaat dolayinile terki san'at etmeleri ihtimali pek kuvvetlidir. Haber aldığımıza göre, Sa- nayi ve Mandin bankası halı- alığın memleketimizde o daha iyi bir sürette inkişafı için tet kikana bulunmaktadır. o Tesbit edeceği suret ve itihaz edeceği mükarraratta Yunanistan halicı ığımın uğradığı akibeti nazan dikkatten uzak tutmuyarak me- vaddı iptidalyeyi dahilen tede- rik ettirecek, istihsnlöt mesarifi umumiyesini haddi asgariye irca edecek şekilleri tehakkuk ettir. mesi şayanı temennidir. Maarif eminliği İstanbul mıntakası maarif eminliğini vekâleten idare eden müderris o Muzaffer Beyin bu vazifeye asıl ola- rak tayininin karârlaştırıldığı ve bu husustaki tasdik mu- amelesinin o birkaç (o güne kadar bitirileceği söylenil- mektedir. geldi CH. hırkası mülettişi Hakkı Şinasi Paşa dün sabah ekispresle Ankara- dan şehrimize gelmiştir. 850 Millet dersanesi açıldı Vilâyetimiz dahilinde a- gılan millet mekteplerinin adedi 850 yi bulmuştur. Bütün köylerde mektep ol- duğu için vilâyetimizde sey. yar millet dersanesi teşki- lâtına lözum görülmemiştir. Maarif idaresi, millet mek. teplerine lâzım olan ders ve dersane İevazımını ihti- yaç listelerine göre gönder- mekte devam etmektedir. heyeti toplandı Etibba odası Idare heyeti dün sıbhat (müdürlüğünde toplanarak odaya «it bazı idari işleri görüşmüş ve bazı kararlar vermiştir. Ucuzluk varmış! Geçen aya ait istatistik Ticaret odası (o Ceşrinevvel ayına alt olan hayat baha Uılığı İstatidkini neşretmiştir. Bu istatistike göre, teşrin evvel ayında gıdı maddele- lerinde biraz ucuzluk vardır. Mahrukat fiddanı ise p- halılaşmıştır. Giyecek ve ev 'İ kirasında fark yoktur. Eyfül ayına nazaran geçen ayda hayat yüzde üç nisbetinde ucuzlamıştır. Ticaret sarayı hakkında İnşa edilecek ticaret sarayı hakkında müzakeratta bulun- makta olan komisyon dün Ööğlede ticaret odasında top- lanmıştır. Bu Içtimada sarayın inşa edileceği mahallin etrafındaki dükkânların istimlâki mesele- a ve kanalizasyon şirketinin bu imara ahi kanalizasyon inşaatı projesi tetkik ve mü Zâkere (o edilmiştir. Söndej ameliyesi devam etmektedir. Yeni bir verem paviyonu Vilâyete ait verem sana- toryomunda yenklen 15 ya- taklı bir paviyon daha tesis olunmuştur. Yeni paviyonda oyakmda hasta kabulüne (o başlanıla- cakar. Barsak işi Mütaahhit Feldman tarafından (o Emanet aleyhine açılan dava tetkik ediliyor Barsak mütüahhidi Feldman tarafından Şebremaneti aley- hine açılan tuzminat davn - sının rüyetine İstanbul birinci tiğaret mahkemesinde başlan- mıştır. Feldman mukavelesine is tinat ederek barsak işleri et- rehındaki faaliyet kendisine ait bir iş olduğu halde baş- ka bazı fabrikaların da bu işle meşgul oldüğunu ileri sürmekte, bunu 5 mukevele abkümina münafi görmekte” dir. Tahkikat hâkimi hüzürun- dâ icra olunan tetkikat me- ücesinde © mükuvelenamede “Şaraiti sıhhiyeyi haiz bü- lunmak Şartıle başka fabrika tesis olunabilir, kaydı mev- cut olduğu tesbit edilmiş, tesiâ olunan başka fabrika- lann sihhi şarları hisiz olüp olmadığının tabkiklne karar verilmiştir. Ehli vukuf toplandı İstanbul ağırceza mahke - mesinde rüyet olunan Romca “Tironika,, gazetesi aleyhin - deki Türklüğü tahkir dava - sının son safhasında, davayt mucip olan “ Agriyoter » kelimesinin neşroluman yazıda “Vahşi, manasına gelip gel- mediğinin tayini için üç ki- ilik bir ehil vukuf beyeti tayin olunmuştur. Bu heyet, dün Adliyede toplanmış, tet kikat yapmışar. Hazırlanan rapor, cumattesi günkü mu hakeme celsesinde okuna - cak. Adanada iki bar kızını öldürdüler Geçenlerde Adanada çök feci bir cinayet olmuş ve iki bar kızı sekakin çek feel bir surette öldürülmüştür. Bunlardan biri ölürken, beni şolör Niyazi vürdu demiştir. Üç gündenberi vaz bir bağda aç ve suz saklanan: Niyazi polise teslim olmuştur. Yeni nahiyeler Eskişehirde yeniden (12) Bahiye teşkili düşünülmektedir. Vekâlet kabul ettiği takdirde Gökce Kımk, £ Yarımcaamca, Alpo, viran, Yaver viran, ğin ahır, Koyun, Dinek, Ak in, Kümbet köylerinde) birer mahiye teşkil edilecektir. Amerika ve incir- lerimiz İzmirde gikan Yeni Asır relikimizde okuduğumuza göre bu sene Amerikada göndetilen incirlerin yüzde ellisi inde olunmuştur. Yal- niz bü hususta Aydın indir. leri koopratifi müdekkikane hareket ettiğinden bu mü- essese tarafından gönderilen incirlerin yüzde doksanı ka- kabul edilmiştir. Amerikalı- ların incirlerin temizliği hu- susundaki © arzuların o alâka- darların. dikkatlerini cölber öğinden gelecek sene için tedabir o alınması O tekarrür etmiştir. “sü Sig Üç marifet | Henı sabıkalı imişler, hem hırsız kumpan- yası teşkil ediyorlar- miş, hemde... Zabıta evvelki gece mü- him bir hırsız kumpanyasını yakalamağa muvalfak olmuş- tur. Hemen hepsi hapisaneden çıkmış olan bu sabıkaldar birleşerek bir kumpanya teş- kil etmek için bir içtima yapmağa karar vermişlerdir. Bunların ele başısı olan Efe Mehmet toplanmanın kendi evi yanındaki boş külübede Yapılmasinı — teklif etmiş ve bü teklif kabul edilmiştir. Evvülki gece müstakbel hırsız © kampanyasını “ teşkil edecek olan Salih, Şiikrü, Galip, Nuri, Selim Rıza, Re cep, Yaşir, Müstefa isminde- ki sabıkalılar Efe Mehmedin Kata gümrükdeki evi yanında buluna kulübede © toplar- mişlardır. Bir hayli müddet teşkil cdetekleri hıriiz kumpanyası hakkında konuşan sabikalılar Efe Mehmedin ikram ettiği çubuk - ve kabaklarla o estar İçmiye başlamışlardır. Bu toptaımayı Babet alan polis memucları. « kulübeyi ansızın basmışlar, estarkeşleri baygın bir halde yakalamış» lardır. . İstiçrap © eticesinde esrarkeşler ayrı aym, yaptık - lar, cürümleri ve toplanma - larmdaki maksadi anlatmiş - lardir. Kulübede (o bulunan esrar, tömbeki, ve kabaklar müsadere edilmiştir. Kimin cesedi imiş? Beşiktaşta vapur iskelesi önünde 17 - 1B yaşlarımda bir çocuk naşı bulunmuştur. Yap lan tahkikata bunun orada bağlı bulunan mavunalardan birinin tayfası olan Rizeli Ahmetin cesedi . olduğu — anlaşılmıştır. Ahinet © evvelki gece abdest bozmak için mayunanın başına göni ve uyku. serseri e düşüp ölmüştür. İtalya sefaret konagın- da doğuş günü İtalya kıralı Viktor Ema- hüelin doğuş gününün yıl dönümü münasebetile İtalya konsolosu M, Ardüini tara- fındari bugün saat on bir bu çuktan bir buçuğa kadar Bey- oğlunda Tepebaşında sabık İtalya sefarethanesinde bir ziyafet verecektir. Bu zi- yafete Kont Volpi ve ma- iyeti de iştirak edecektir. Faşizm hakkında Floransa (o darülfünunü müderrislerinden prof. Gino Aras dün akşam saat I9da Beyoğlunda, Soçieta İtak eN siyasi ve iktisadi umdeleri hakkında bir konferans vermiştir. Bu konferansta dün Ankaradan avdet eden kont Volpi de hazir bulun- 7500lira (Oktruva müdürlüğünde ihülâs edilmiş Şehremaneti oktruva mü- dürlüğünde geçenlerde bir ihtilâs cürmünün tahkika- tma başlanılmıştır. Öğrendiğimize göre tah- kikata dün nihayet veril miş, neticede 7500 lira ihtilâs edildiği anlaşılmıştır. Bu işe memur edilen E- manet müfettişleri tahki- kat fezlekesini yapmakta- dırlar. Fezleke bitirildikten sonra cürmü yapan me murlar hakkında bir karar verilecektir. Gambotlar geri verildi kullanilmak üzere gümrük idaresine devredilen İsa reis ve Kemal reis gambot- ları tekrar Bahriyeye devr- edilmiştir. Buna da sebep gümrük idaresinin Avru pada İnşa ettirdiği on mo- törün yakında geleceğidir. Yirmi mil süratinde en sor sistemde - olan bu motör- lerin tesellümü için yakında bir heyet Avrupaya gide- cektir. Vali Beyin nezdinde Emmiyet umumiye mü- dürü Rifat ve polis mü- dürü Şerif Beyler dün Şehremanetine gelerek vali vekili Muhttin Beyin ya: nında bir müddet kalmış- lardır. Tahkikat yapılıyor Müskirat tacirlerinin bir- leşerek bir tröst teşkil et- tiklerini ve satışı beş Ru- ma ihale ettiklerini yaz- mıştık. Haber aldığımıza | göre müşkirat idaresince || bu meselenin (o tetkikine || başlanmış ve tacirler ida- reye çağırılmıştır. | Vilâyet encümeninde |i Vilâyet daimi encümeni dün veli vekiki Muhittin Beyin riyaseti altında top- ruşta kapanmıştır. Bir ara- hik 1035,5 kuruşa kadar da çıkmıştır. Pazar olduğu ci- hetle “öğleden sonra bor- sada muamele olmamıştır. (| (Desa nesne | Zirai kooperatifler. | Zirai kooperatifler | teşkili |İ için Bakarköyde kaza kayma: İİ kayı riyasetinde bir içtima İİ aktedilmiştir. | A Hrsizlık vekmetı azan: | aya kadar polislere izin ve- | rilmiyecektir. A Sili havalarda banliyö vapurlarının seyri | seferden | kalmamaları için tahlisiye ida» tesi Fenerbahçe, kızkulesi, Sa- Bir vakitler " anın eli altinda , a sütunlarımızdâ — tefrika ey” lediğimiz Jorj Anketilini sekiz aydanberi şantajcı! töhmetile hapiste bulundu J ğu yazılmıştı. Ânketil ahir ren müstantikliğe müracaat ederek kefalet mukabilinde tahliyesini istemiştir. -Müs” tantik yüz elli bin frank nakdi kefalet ilâ Anketili tahliyeye razı oldu, Ancak mahpus bu parayı mahcuf üç yüz bin frankından te# Timi etmek istemiş ve müde deiler buna razı olmamı olduğundan talep reddolir narak AÂnketil hapiste kak miştir. İ Yumurta ve güzellik Varşovadan haber verik diğine göre Leh san'atkâf ve heykeltraşlarının Lehis” tandâ en güzel kız addek ökleri Zabloka güzelliğini fazla yumurta yemeğe al” etmektedir. Bir çok kızlar onun bi battı bareketini takip ed& rek, fazla yumurta kullan mıya başlamışlar, bunu” neticesi olarak yumurta i$ tihlâki o dereceye, varmış” tır ki tavukçuluk ile meş gul olanlar | federasyon Leh güzeline halis altında bir yumurta hediye etmiş lerdir.