11 Kasım 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

11 Kasım 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

NX e iri, 10 (ALA) Şehir m. Körlirle. yal . Fra Afyondan boynuz! sn her gün yeni bir şaşkınlığa uğramak için Yaşar. Bu, hükmüme sevgili okuyucular ne diyecekler, bilmem; fakat ben, sözü Wün Şe'ni bir kıymeti oldu- ğuna inanıyorum. Evet her Zün yeni bir hayret kaza Sina kafamızı çarpıyoruz. Bu çarpışlar, bazan o kadar şiddetli oluyor ki, endi hallerinde yaşıyan- ların başlarındaki derin, atta bâkir sükün ve rahata reniyorum. nsan (o ayağı basmâmış, al kanatlarına bile esir olmamış yüksek dağlardaki ar gibi izsiz ve 1ssız inler, kimbilir ne kay- Busuz şeylerdir. Bahsetti- Zim şaşkınlıklar, iki kay- haktan sızar: birinciler, hiç duymadığımız hisler ve dü- Şüncelerin bizden çok evvel Yaşamış olanların eserlerin- den" ötekiler, ömrümüzde duyup gördüklerimizden. Hadiselerin şaşkırlığı" be- Men ençok yeni dünyadan, Çoğralyanın son o çocuğu Amörika , dan gelir. arabet eğer bir metâ sa, Onun inhisar Âmerikaya Verilmiş gibidir. Zibinleri- Mizin geçirdiği sarsıntılarda “ranın hissesi yüzde dok- Sandır. Fakat dünkü gaze- telerin yazdığı haberde şa- Yet'bir yanlışlık yoksa, İs- Panya, son garabet rekoru- nu kardı, denebilir. Adı lâzım değil, bir İş panyol, aşıklarile beraber karısını birer kurşunda te- Pelemiş, Eh, namuslu! de- Meyin. Çünkü bu kocanın İşlediği katmerli “cinayette, Bâmasun tehevvürü değil, Pek sade bir şeyin, bir uykuzanlığın azgın hiddeti vol almıştır. Nikâhlısının başka ku- caklarda inliye titriye yu- Varlanmasına bilerek razi olmuş. Yalnız bu işin gece Yapılıp uykusu bozulmama- Sini yart koşmuş. Kadının başka bir âşık Peydahlaması, kocayı de- birinci âşıkı kızdırmış ve “Pan gürültüden uyanan “Ca, “benim uykumu boz” Mayın dememiş miydim ?, Diye kükriyerek üçünü de Öldürmüş, Siz Henim yerimde olun A saşmayınl vi ne biçim koca, koca- tan geçtim, ne İğrenç öhlük | Ayna âşıklar da Kk hı sersem şeylermiş hal ı Avga edeceklerine bu bu- naz kocaya afyondan Amul bir çift boynuz he- Ye etselerdi işleri tıkır 2 gider ve böyle yok * gebermezlerdi ... e Seyyah > Nişan ç Gene mülettişlerinden ; hi kerimesi FL. ile tüc- A. Nebün B.in nişan simi icra edilmiştir. Tara > shadet dileriz. een Feyezan i mektedir. Bu suretle kükömet deruhte ettiği işe başlamak Yeni başvekilin sözleri A anl Hariciye nazırının beyanatını dünya matbuatı nasıl karşıladı? Paris, 9 (A.A)— Meb'usan meclisinin gece celsesin- de verdiği izahatta M. Tardiyö Ren arazisinde yapılan bazı hareketlerin tahliye suretinde telâkkı olunması ö- zerine hasıl olan endişeler neticesinde Briyan kabinesi aleyhine bir ekseriyet teşekkül ettiğini söylemiştir. M. Tardiyö Lahey müzakezatının meclisin tasdik hakkına hiçbir halel getirmemiş olduğunu 'kaydetmiş ve tahliye işinin Yung plânının tasdikine ve meriyet mevkiine ko- nulmasına bağlı bulunduğunu hatırlatmıştır. Bundan sonra yeni başvekil M. Ştresmanm ani ölümünün ve Fransada zuhuruna evvelce hiç ihtimal verilmiş olan buhranın Lâhey itilâflarını geciktirdiğini, binaenaleyh tahliye için tayin edilmiş olan sekiz aylık mühletin henüz başlamamış olduğunu ilâve etmiştir. M. Tardiyö, Fransanın hiçbir zaman Avrupada bir diktâtörlük tesisi emeli peşinde koşmadığını daimi surette muvazene ve Töesai işlirakine müstenit bir si- yaset takip ettiğini ve âli cenabane siyasetinde devam eyliyeceğini kaydetmiştir. “ Hemen hemen bütün sıralarda sürekli alkışlar, . Bu sözlerden sonra dahili siyasete temas eden M, Tardiyö, komünistlerin devlet içinde bir devlet ve yabancı bir memleket tesis etmelerine hiçbir vakit müsaade etmi - yeceğini teyiden beyan etmiş ve sol cenahtan M. Bri- yan ın siyasetini akim bırskmak mes'uliyetini üzerle - neri almak isteyip istemediklerini iyice tetkik eyleme - İerini rica etmiştir. M. Tardiyö beyanatma şu süretle nihayet vermiştir. Madem ki Fransanın varlığının devamı lâzımdır. Birbirimize hücum edecek yerde elbirliği ile çalışalım. “ Sürekli alkışlar, Paris, 9 (A.A.) — Gezeteler Tardiyö kabinesinin dün mecliste almış olduğu ilimat reyinin ehemmiyeti üzerinde wrar “etmekte ve teşekkül eden ekser'yetin evvelki tahminleri pek çok aşmış olduğunu kaydeyle- ve tasavvur ettiği pilânları tatbik eylemek imkânını bulmuş oluyor Matbuat, M. Tardiyö ile M. Briyan ın nüfuz ve kudretinin dünkü müzakerelerden biriz daha artmış olarak çıktığına da dikkati celbetmektedir. Paris, 10 (A.A.) — Maten gazetesi Tardiyö kabine sinin mevkiinde uzun bir müddet kalabileceğini yazıyor. Sol cenah fırkaları birliğine mensup gazeteler, sol cena- hın parlâmentodaki mücadelede muvaffak olamadığını teslim etmekle beraber 1932 senesinde yapılacak inti- babatta muvaffak olmağa müsait bir zemin hazırladığı mütalâasındadır. Mutedil gazeteler yeni hükümetin ka- zandığı kuvvetli ekseriyetin kabineyi vazifesi hitam buluncıya kadar mevkiinde tutabileceği fikrindedir. Paris, 10 (A. A) Meb'usan meclisi çarşamba günü bütçenin müzakeresine başliyacaktır. Başka memleketlerde ne diyorlar? Londra, 10 (A.A) — Gazeteler yeni kabinede M. Brianın da bulunmasından dolayı umumiyetle mem- nuniyet beyan etmekte, mumsileyhin kabineye “dahil olmasının takibettiği harici siyasete devam edileceğine bir zıman teşkil ettiğini yazmaktadır. Berlin, 10 (A.A.) — Muhalefete mensup birkaç ga- zete müstema olduğu halde matbuat M. Briyanın nut- kunu memnuniyetle karşılamıştır. Salâhiyettar mahafil bu nutukta Alman Başvekilinin nutku ile tezat teşkil eden bir nokta görmemektedir. Roma, 10 (A.A)— Gazeteler yeni Fransız kabinesi hakkında müsait mütalaalar serdetmektedir. Viyana, 10 (A.A) — Yeni Fransız kabinesinin ka- zandığı muvaffakiyeti mevzubahseden gazeteler M. Bri- yanın parlak müdahalesinin ehemmiyetine dikkati celb- etmektedir. Romanya kabinesinde Bükreş, 10 (AA) Doğru havadis'alan mahafil parlamen- to tekrar açılmadan evvel kabine azası arasında pek ya- kında bir tebeddül vukuunu muhtemel addetmektedir. Nümayişçi komünistler Bükreş, 10 (A.A) — Sovyetlerin yildönümü münasebe- üle nümeyiş teşebbüsünde bulunan yitmi alu “komünist ser- best bırakılmıştır. Bunlardan .beşi memurlara - hakaret ettik- lerinden dolayı mahkemeye verilmiştir. mn <a — Ağaca çarpan tayyare | Paris darülfünununda Bar-lö-Dük, 9 (AA.)— | Parisl0 (A.A) — Tatil Paris ile Prag arasmda müddetinin bitmesi üzerine porta seferi yapan bir | tekrar açılan Paris Darül tayyare sis dolayısile yere fünunu Alman « alimlerin inmek istediği bir sırada den Aynştayn'nı İngiliz alim- lerinden Jenke'i, Belçika bir ağaca çarpmış VE PAP | ahimlerinden Kümontu, İsviçre çalanmıştır. İçinde bulunan ilim (o erbabından ORu'yu iki tayyareci ölmüştür. Ik Lehistan gate iç Ka Mosçiski'yi i tor volkanı 2 ld AA)- olarak kabul etmiştir. Havar ajansı Santa Mara | - Beynelmilel banka volkanının faaliyetinin dur- Bade, 9.( A.A ) — Beynel- müş olduğunu takriben | milelbanka teşkilât heyeti merkez 400 kişinin telef ve külli. | olarak Bale /şehrini intihap z cer ka: | etmiştir. Başmurahhasların mufa- Avrupada ne ez Si YAKIT JJ Tüşrinsani Hlmanyala Siyasi bah M. Ştrezmanın vefatı Ak man kabinesinin mevkiini oldukça mühim bir surette sarstı. Başvekil M. Müller hariciye * nazırının — vefatı üzerine icap eden tadilâtı kabinede icraya şimdiden hazırlanmaktadır. “Rayhiştağ, ın 26 teş- rinsanide in göre, M. Müllerin o taribe kadar yeni icra heyetini hazırlamı- ya sarı himmet edeceği muhakkaktır. Başvekilin bu tadilâtı ko- laylıkla başaracağı zanne dilmemelidir. . Milliyetper- verlere karşi teşkil edilmiş olan * Koalisyon , a men- sup fırkaların her birisinin yeni şekil kâbinede birçok mütalebede (o bulunacakları aşikârdır. Bir taraftan o halkçılarla merkez katolik fırkası ara- sındaki oOzwddiyet, diğer taraftan halkçıların sosyal demokratlar ademi itimadı uzlaşmağı güçleştirdiği gibi merkez katolik fırkasının mufrit o mütalebati ve her bir fırkadaki muhtelif ana- sırın uyuşmaması da mev- cut müşkülâtı ziyadeleştire- cek hadiselerdendir. “ Müller, kabinesi şim- diye kadar Ştrezmanın nü- fuzundan istifade ederek mevkiini muhafaza etmişti. Ştrezmanın şahsiyeti yek- diğeri ile zıt mefkâreler taşıyan muhtelif snasırı az çok birleştirmiş ve sosya- list kabineyi “ kruvazör , meselesi. gibi. mühim var- talardan bile kurtarmya muvaffak olmuştu. Ştrezman “sağ cenâha mensup Olmakla; beraber sol - cenahın yardımı saye- sinde tesbit etmiş ve Almanya için en fa; olan hattı ikare- keti kabul ettirebilmişti. Sosyalist “ Müller , in teşkil * ettiği bir kabine halkçıların raki sırf Şt. rezman nüfuzu ile mümkün olmuştu. Ştrezmanın vefatının fer- dasında hissolunan en bü- yük endişe halkçıların hü- kömet gurupundan ayrıla rak milliyetperverlere işti rak eylemesi endişesi oldu, Hariciye mezareti vekâle- tinin Şirezmsnın başlıca muavini M. “Kurtyüs,, e tevdi bir din vukuu» imdilik- geciktirdi. Halk mağ > harbin tasfiyesi , için *uyuşmak ve uzlaşmak, siyasetinin — fatbikine, ve Yung plânının tasdiki ile Lahey mukarreratının yeri. getirilmesine © karar ne verdi. Bu vaziyet karşısında, “ Müller , kabinesinin yeni şeklinde M. * Kurtyüs , ün esaleten hariciye nazaretine getirilmesi kaviyyen memul dür. © Müşarileyhin © hali hazırda esaleten işyal eylediği milli iktisat vekâletine ise Halk fırkasından diğer bir recü- lün gelirilmesine | intizar olunabilir. Aynı zamanda merkez katolik fırkasına mensup olan Adliye nazı- rinin diğer bir nezarete ge- tirilmesi ihtimali de varittir. Eğer M. “Muller, bu veçhile kareket ederse şim- dilik önüne geçilebilecek ve hükümet “Rayhştağ, la karşılaştığı zaman mazharı itimat olması imkânı hasıl siyaseti - hariciyeyi | Bahaettin Şakir beyle mülâkati Kendisi Hilâliahmer reisi olduğundan bir çok şeylerden haberdar olduğunu tahmin ediyordum Dışarıya çıktığımız. za- man Nâzım; — Ağabey, kız fena hal- de bozuldu. bu kadar sert cevap vermeğe ne lüzum vardı?.. Diyordu. Halbuki ben, ona çok sakin bir ce- vap verdiğimi zannediyor- dum. ” Karaağaca kadar hemen konuşmadan gitmiştik. Tel grafaneye (girdiğimiz za- man Nurinin arkadaşı Ni yazı Ef. sobaya biraz daha maden kömürü attıktan sonra bize güzel birer kah- vede pişirdi. Biraz fözla yürümek ve birazda açık hava! almak asabımı az çok tes kin etmişti. Birdenbire ak- ma geldi. — Çocuklar. hazır bu- nını . tamamen kapatılmış addedemeyiz. Milliyetper- verlerin Yung planı hakkın- da reyi am talep ederken kazandıkları nisbi muvaffa- kıyet vaziyetin selâh bul- madığına kâfi bir işarettir. Merkez * katolik fırkası bir taraftan - muhafazakârların, bir taraftan hristiyan kato- lik amele grüplarının. tesi- rine maruzdur. Halk fırkasına gelince, fırka dahilindeki sağ'cenah unsurları ve (o hürriyetper- ver guruplar yekdiğerile bir türlü © anlaşamıyorlar. Eğer muhafazakâr halkçı- lar “Düseldort,, çiftçi halk- çı fırkasının mukarreratına temayül ederek “sol ce- nah “milliyetperverler le bir grup teşkil ederse bu grupun cümhüriyeti idare- yi zedelemesi tehlikesi mev- cuttur, Milliyetperver “dırkada tam bir tesamüt müşabede edilmiyor. “Hügenberg , in ortaya attığı reyiam tecrü- besi sağ cenah muhafaza kârlara yüzde 40 kaybet tirmiştir. , Hatta hükümet mahafili- nin - iddiasına (bakılacak olursa işin içerisine sahte- kârlık girişmemiş olsaydı muhafazakârlar daha az rey toplıyacaklardı. Vaziyet bu suretle teşrih edildikte şu neticeye varı- lr ki, Alman (siyasetinin bu günkü veçhesi biraz müphemdir. “ Rayhştağ ; ın içtima bu müphemiyeli izale ede- cek, ve.“ Ştrezman ,, ın ve- fatı ile siyasi cereyanlarda hasıl. olan tahavvülün de- recesini meydana koyacak- tır. Fransız kabinesinin Şim- dilik taayyun eden yeçhesi sulhu müsalâmet lehindedir. Makdonalt #mele kabinesi de sulhu müselemet yolun» da hareket emelini resikâ- geçelidenberi göstermiş- ir. Bu temayülüln * müsmer olup olmuyacağım anlamak için 20 teşrinsanide Rayş- tağ,ın içtimaıa itiraz ede- lim. AL Gaya raya kadar gelmişken bir şey yapalım. siz burada kalınız. Ben Hilâliahmer hastanesine gideyim. Dok- tor Bahaettin Şakir beyle görüşeyim. — Çek iyi olur... İstanbulda, Bahaettin Şa- kir Beyi gıyaben tanırdım. Buraya geldikten sonra da burada olduğunu ar- kadaşlardan' işittim. Har - bin zuhuru üzerine buraya gelmiş.. hilâliahmer hasta- nesini teşkil © etmiş ve hastane © tekebti ile hi- lâllahmer riyasetini der'uhte etmiş. Ayni zamanda vilâ- yette teşekkül eden erzak komisyonunda da aza i- miş. Şu vaziyetleri hasebile şöphesiz birçok şeylerden haberi olabilir ... Hastane uzak değildi. Kapıdaki nöbetçiye silâh - larımı bırakarak içeri'gir dim. Bir hademe ile Ba - haettin Şakir Beye haber gönderdim. Derhal kabul etti. Odasına girdiğim 7a- man, geniş bir masanın önünde oturarak yazı ya- zıyordu. Birdenbire ayağa kalktı. Vakür fakat samimi bir vaziyetle elini uzattıktan, Yalnız bir İngiliz Ami. ral gemisi kalacaktır Akdenizdeki İngiliz” donan- ması Korfodan Maltaya hareket etmiştir. Donanma burada tadi- ita uğrıyacaktır. Kutm Elizabet 18 teştinisanider donanmsadan ayrılarak İngiltereye gidecektir. Amiral Field ve fa har- biyesi bu gemiden ge er naklolunacaklardır. Kun Elizabetten başka Barhan, Ve- hent, Malaya gemileri de'İn- bitirilecek VE gelecek ay ka: za kongrelerine başlanılacak» ur, Dün de Fırka merkezin- deki | salonda Sultanatimet nahiye kongresi küşa. edil- miştir. Hafıra © —— Meb'us intihabı meclisi meb'u- 0