17 Kasım 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

17 Kasım 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

3. — VAKİT. — 17 Teşrinisani 1929 — ( “ VAKT,IN ŞEHİR VE MEMLEKET HABERLERİ ) i a AURA DEAR İki Ali 1 Hopadaki n'şanlıyı a- caba kim alacak ? Son günlerde isim müşabehe- tinden dolayı gayet garip bir vak'a olmuştur. Umumi harpte Rusların işgali Üzerine Hopalı Hekim oğlu Şa - ban, Ordu kazasından hicret etmiş yolda 4 yaşındaki oğlu Aliyi kay- betmiş, aradan ;bir müddet geçip de haberini a'amayınca öldüğüne iştir. Harpten sonra Şa- ban , oğlu Alinin Ünyede oldu ğunu öğrenmiş ve derhal evlâdını Yanına, Hopaya getirmiştir. Aradan seneler geçmiş, Ali büyümüş, İstanbula gelerek ter - zilik öğrenmiş, ve Hopoda bir genç kızla nişanlanmıştır. Fakat umumide Hopadan kaçan- lar arasında Ali isminde küçük bir çocuk Ünyeye gelmiş ve fakir bir kadının himayesine sı- Zınmıştı Gel zaman git zaman, bu Ali de büyümüş ve Hopade babasi Şabanı hatırlamıştır. Ve günün © “birinde firsat bularak Hopaya gitmiş, babasını bulmuş ve asıl Şaban oğlu Alinin kendisi oldu- Zunu iddia ve isbat etmiştir. İkinci Ah meydana çıkınca | Hopada vaziyet değişmiş ve İs - anbulda terzilik yapan Ali, “Ho- ?adan, buraya başka bir Ali gel di. Hekim oğlu Şabanın oğlu ol ii isbat etti. Senin nişanlı “na veriyorlar, mealinde bir mektup, ii Pürtelâş vilâyete müracaat #- vaziyeti anlatmı hı. «| nın Hopmdaki Aliye varma si için teşebbüste bulunulmasını rica etmiştir Vilâyet keyfiyeti Hopaya bik demiştir, —. Harpzammı © Dünden itibaren verilmiye Geçen senelerde M. Meclisin den 8€çe bir kanunla, umumi harta arkada bulunan mütekait- © harp zammı namile bir pa- TA verilmesi kabul olunmuştu. Anl maaş miktarı üzerinden p“ayyen bir nisbetle on senelik hesap, olunan bu zamlara ait iüamele bitirilmiş ve dünden hibaren verilmeğe başlarimıştır - maaşı 500 kuruş olanların 9 senelik harp zammı 110 lira Sadar tutmaktadır. Gayri mübadiiler ara ve bono tevziatı ne va: kit yapıla ak? Yrİ mübadillere para tevzi- “9 in Maliye vekâleti tarafından a lecek Paralardan bilistifade Rzi sahiplerine teşmili için bu Kele staki | talimatnamede lâzım N tadilât yakında yapılacaktır. Bundan sonra tevziata başlana- tar. Gayrı mübadillerin istih- rma mukabil bono tevzi ise Seni “ri er işlerinin yüzde ei rildikten sonra mümkü ike. ukuk müderrisler meclisi maçiek fakültesi “ müderrisler lar, VURUN toplanaık imtihan- » Şekli icrası hakkında bir tali hazıtlıyacaktır. — ADLİVEDE Ehli vukuf Tarafından “Hronika, dava- sınta yerilen rapor, lehde çıktı Rumca “rironika, © gazetesi aleyhindeki Türklüğü tahkir da- vasının rü'yetine dün savah İs- tanbul ağır ceza mahkemesinde devam olunmuştur Dünkü celsede öç kişilik ehli vukuf tarafından davanın mev- zuunu teşkil eden “Ağriyo'era, kelimesinin manası hakkında ve- rilen rapor okunmuştur Bura por, kelimenin yerine göre muh telif mana wrifade edebileceğini tesbit etmekte ve netice itibarile mes'ul müdür Mın. Eleninin le hinde bulunmaktadır. Müddel umumilik, raporu tet kik ederek bugün ondörtte mü talâasin: söyliyecektir. Gece vak'ası Br boks müsabakasında ken- dile alay etmesinden muğber olararsk Beşiktaşta Nobar Ef yi ödürmekle maznun Rahmi Ef nin muhakemesine dün İstanbul ağır cesa mahkemes nde devam İl olünmu: tur, Muhakeme, şahitlerden bir | kamarotun, vak'a gecesi çalıştı ğı yerde iş görüp görmediğicin ist İâmına kalmıştı. Gelen cevan, kendisinin o gece mezun olma- dığı zeminindedir. l Mahkeme vaziyeti daha iyi tesbit için bir kaptanla kama rotun celbine kalmıştır Gazetelerin davası İrtişa meselesine ait neşriyattan dolayı gazeteler aleyhine açılan müheyyiç ve musanna neşriyat || davasının rü'yetine dün İstanbul Ikinci ceza mahkemesinde devam olunmuştur. Mahkeme, bu husustaki karar || namenin yedinci müstantiklikten | celbine kalmıştı. Dün yedinci || müstantik'ikten son istilâma gelen cevapta, tahkikatın bitmediği bil- diriliyordu. Tahkikatın ikmaline ve karar namenin fanzimine (intizaren || muhakeme on altı kânunevvel || on dörde bırakılmıştır. Oktu.uva müzakeresi devam ediyor Umumi Belediye meclisi idare en- cümeni dün akşam geç vakit toplan | mış, yeni tan#im olunan okturva cet velinin tetkikine devam etmiştir. İçtimada Sanayi birliği | mümessilleri de hazır bulonmuşlar, heyet reisi Nazmi Nuri Bey birliğin fikirlerini izah etmiştir. Kanalizasyon hakkında yeni bir tektit Şehir kanaltzasyonunu yapan şirket, bu inşaatı 10 senede bitirmeyi taah- hüt emiştir — Şirket Emanete yaptığı son bir teklifte arzu olunduğu takdirde inşatı deba az bir zamanda da bitre- || bileceğini / bildirmiştir. Bu takdirde Emanet daha farla pars ödemek mec huriyetinde bulunacağı için teklif ka- bul olunmamıştır. Yeni tramvav hattında noksanlar b itildi Üsküdar - Hardarpaşa tramvav. hat- tenin ber iki kısmında da ray ferşiyatı | ameliyesi tamamen bitirlimiştir. Şirketin idare meclisi azasından bir zat, Naha vekâletile temas ederek işletme işine | ait münmeleleri bitirmek için dün | Ankaraya gitm şiir, Prağda trenin altına otelinde intihar eden Almanların Karl Kohn isminde bir de şeriki cürümleri olduğunu, fakat bu adamın izini kaybettirmeğe mu- vaffak olduğunu yazmıştık. Kohn İstaubuldan Ayrupaya firar etmiş. fakat her tarafta takip edilmekte Prağda kendini trenin altına at mak suretile ımihar ermiştir. eden Almanların cesetleti ile er yalarını tesellüm etmek üzere akrabalarından biristain şehtimi- 20 geleceği hakkındaki malömet yanlıştır. Şöylendiğine göre mün- tehirletin cesetleri vasiyetleri mu eibince yakilacak ve Almanyaya külleri götürü ecektir. Numaralarımızı saklayınız r Hüntehirlerin çeriki | C İzmirde Belediye mevcut mez- bahayı satın abyor İzmir belediyesi bir şirket tara- fından idare edilen İzmirdeki ye gâne mezbahayı satın almıya ka- rar vermiş ve alâkadarlarla pazar lığa girişmişir. Du ciket Şırket teşekkül ederken mukav-'ede #5. ri edilmişti. Belediye mezbakayı satın almakla senede 500 bin li- ra kadar bir kâr temin edecekür. Bıttabi bundan halkında istila desi olacaktır. Lir besaba göre 500 bin liğa sermaye ile teşekkül eden şirketin bir senede ayni ye- kün miktarında kâr temin ettiği tahmin ediliyor. atılarak intihar etti Birkaç gün evvel Tokatlıyan İstihbaratımıza nazaran, Karl olduğunu < görünce Müntehi, lerin cesetleri yakılacak Tokatlıyan otelinde intihar Kalan üzümler Müskirat. inhisarı İzmirde piyasayı iyi tutamamış mı? Hizmet refikimiz yazıyor: * Muhitte daha 100.000 çuval üzüm var, Buna elde kalan incir- leride ilâve ederseniz vaziyet derhal “meydana çıkar. Biliyorur- ki yağmur, mahsulün nısfindan | fazlasını mahvetmiştir. O halde eksilen: malisulden bir kısmının hâlâ elimizde kal, e sebe; olabilir? ei İnhisar idaresi piyasayı iyi tu- tamamış ve fiatları bizzat düşür- mek suretile üstüne birde fenalık | yapmıştır. Eğer inhisar idaresi fiatları böyle 8 kuruşa kadar dü- şürmeyip de günde biner çuval | rakılık üzüm çekmiş ve 15-20 kuruş vermiş olsaydı mikdar iti- | barile çok azalan mahsulümüz şimdiye çoktan çekilmiş, gitmişti. Maamafih zaman henüz kayb. olmuş: addedilemez. Vaziyeti kur- taamak şimdi de kabil ve müm- kündür. İnhisar idaresinden bir tüccar gibi mübayaa istemek kim- senin aklından geçmiş değildir. Ondan bir nâzım, bir yardımcı gibi mübayaat istiyoruz. Pıyasaya ani tesirler yapmak mevkiinde bulunan inhisar idaresi 8 kuruşa mahsul almakta devam edecekse yapacağı hayır, husule gelecek fenalığı karşılayamaz, bu itibarla fiat vermekten vazgeçse daha iyi olur zannındayız. , Mübadillere verilen evler Yunanlı malı da olsa istirdat edilmiyecek Dahiliye vekâleti ( tarafından İzmir vilâyetine gönderilen bir telgraftan Maliye vekâletinin teb- liğatı mucibince mukaddema mü- badillere tefviz edilip de bilâhare Yunanlı malı olduğu anlaşılan evler hakkında hazirece bir kanun hazırlandığı ve iş'arı ahire kadar velevki bağ, hanesi olsa meskene mubtaç bulunan ve başka meskeni olmıyan bu kabil kimselerden emvalin istirdadında sarfı nararla şagillerin biç bir suretle tazyik | edilmemesi bildirilmiştir. Tahkir ve tarziye Balıkesirde geçenlerde bir tiyat- roda bir hadise olmuş ve temsil veren tulüatçılardan bir aktör hareket © sözlerinden “ sinirlenen halkı tahkire ka'kışmıştır. Neticede || halkın talebi ve polisin müda- | halesile bu aktö; sahneye çıkarak ' tarziye vermiştir. i Tali yoklaması Dünkü sayımızda gazetemi- zin birinci sayıfasında, büştarafta karilerimize bir numara takdim ettik. Bu numaralar” Vakıt'ı basmak üzre yeni' getirttiğimiz son sistem makinenin matba- amıza ait hususiyetlerinden biri olarak dünkü nüshamızın her adeninde ayrı olmak üzere konulmuştu. Karilerimizden dün numaralı olarak aldıkları nüshaları lüt- fen saklamalarını rica ederiz. Hafta sonunda Noter huzurun- da tevzi edilen bu numaralar üzerine bir kur'a çekilecek ve ii numaraya düşerse o nü- maranın hâmiline evvelâ 100 lira takdim edilecektir. Diğer numaraların zancı : Bu kur'ada kazanmıyan Du mara arın maddi kazancı bun dan aşağı değildir: Bu numaralarla adreslerini bildirenlerin o idaremizde bir defteri yapılacak ve gazetemi- zin arasıra vereceği hediyeleri tevzi hususunda bu numaralar esas tutulacaktır. Her numara gazetemiz- le alâka alâmetidir Bundan başka, bu suretle isim ve numaraları zaptolu- nacak kariler istedikleri bir mes'ele için gazetemize (.... DU- maralı kariiniz) diye hüviyet tayin ederek müracaat eder lerse kendilerine mümkün olan kolaylık gösterilecek, meselâ bunların, ticaret ilânları müstes- na olmak üze, verecekleri 3 satılık küçük ilânlan pi rasız basılacaktır. Numaralı gazeteler! Gazetemiz, dün bu numara” ların o konulmasında O tesadüf edilen müşkülâttan dolayı biraz geç satışa çıkarılmış ve bu yüzden karilerimizden bir kısmı numaralı gazetemizi o tedasik edememislerdir. İsteyen karilerimiz bu gaze- teleri matbaamızdan alabilirler. Memleket haberleri " Hayretl Bir kazada ne hek m, ne hâkim, nede müddei- umumi var İS imitde münteşir Ahenk refi- kimiz yaziyor: “ Sarayköy muhabirimizden bu gün aldığımız mektupta şu garip heber var: * Sarayköy kazasında mahköme var hâkim yok, Eczahane var ec- zacı yok, Tabip yok, müddei- umumi yok, hiç bir şey yok, her iş yüzüstü kalmıştır. Hastalar kendilerini tedavi ede- cek her vasıtadan mahrumdurlar. Bunun esbabını tetkik ettim. Sa- râyköyde muktedir bir bâkim vardı. Evvelce Tire müddei umu- misi olan bu zat bir cürmü meş huda gitmediği için açığa çika- rılmış yerine ne bir asil nede bir vekil gönderilmişiir. Sarayköy müddei umumisi Ali Rıza bey namında bir zattı, bir meseleden dolayı mahküm oldu, * vazifesinden çekilmeğe mecbur kar dı. Yerine, tam bir sene oluyor kimse tayin edilmedi. Gene tam bir senedenberidir ki koskocaman kaza müddei umumisizdir. Azılı kasa hırsızları ya- kalandı | Manisada Giritli Mehmet Beyin kasasını kırarak para çalan ve savuşan azılı kasa hırsızları İzmir- de yakalanmışlardır. Bunlar 4 ki- şidir. 440 dinamit İzmir gözetelerinde akuduğumu- za göre Kahranalarda #meleden Gümüşaneli Mustafa oğlu Meh- medin odasında sabun kalıbı şek- linde 440 tane dinamit bulunmuş- tur. Mehmet kendisinin yol ame- lesinden olduğunu, bunları mü- teahhitten aldığını söylemiş ise de polis hadiseyi ehemmiyetle tahkik ve takibe başlanmıştır. Maliye müfettişleri toplandılar Şehirimizdeki Maliye müfevişleri dün akşam vali muavini Fazıl Beyin yanın i da toplanmışlar, bazı mali işler hakkın. İ da görüşmüşlerdir. içilmas bir aralık Dehterdar Şelik Bey de çağırılmıştır. H lâbahmerin piyankosu Hilâliahmerin 9500 numara üs tüne tertip ettiği eşya piyankosu çekilmiştir. kazananların listesi ha- zırlanmaktadır. Liste sah günü Hân edilecektir. Piyankoda çay takımları, elbiseler, muhtelif eşya bulunmaktadır, am mukâvelesi imza edildi Şehremanetinin, 200 lira senelikle Ada çamların kiraladığını o yazmıştık. Bu hususta tanzim olunan 20 senelik * mukavele dün Evkaf ve Emanet mü- messlileri tarafırdan iza edilmiştir. Tıcaret odası umumi kâtiplikleri Ticaret odom talimatnamesi tadil mişi, Bu tadilitn başında şimdiye kadar Odaca tayin edilen kâtibi umümelerin badema © İktisat O rekâletince o intthap edilecekleri maddesi bulunmakt idi Odaya tebliğ edilen bu tadılt öze rine kâtibi umumi Cemal Bey hakkın da ne yapılması icap edeceği vekâleten sorulmuştur