30 Kasım 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

30 Kasım 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

Yunan Darülfünunu polis Gece polislerle talebe çarpıştılar 5 yaralı 13 mevkuf var. Heyecan devam ediyor Atina, 29 (A.A)— Polis derülfünmu işgal etmiş ve talebeyi uzaklaştırmıştır. Gece polislerle talebe arasında yeni bir arbede olmuş dört polis ve bir talebe hafif surette yaralanmıştır. 13 kişi tevkif olunmuş ve İntizam iade edilmiştir. Atina, 29(A A.)— Gareteler, ilk imtihanda muvaffak o'mamiş talebenin tekrer imtihana gimelerini meneden tedbirler ittihaz etmiş olan hükümetin bu hareketini tasvip etmekte ve talebenin ipzibata mugayır gürültülü harekâtı takbih eylemektedir. Heye can devam ediyor, Atina, 28 (A.A) — Grevci talebenin yapmış oldukları gürültü ler dolayısile darülfünun emini dersleri beş gün tatil etmiştir. Buda diğer bir talebe nümayişi Bruksel, 29 (A.A) — Pöpl gazetesine nazaran, M. Jaspar ihtimal La Hey konferansı hakkında M. Briyana görüşmek üzre cuma günü Parise gidecektir. “Hendeye,den: bir takım talebe sabahleyin Madritte M, Sanchez Guerranın evi önünde nümayiş yapmışlardır. Nümayiş intizam altında cereyan ötmiş ve talebe mumaileyhe kartvizitlerini bırakmışlardır. Talebe, bir saat sonra bağrışarak tekrar gelmişler ve polis kendilerini dağıtmıştır, Gand, 29 (AA) — 50 talâbe dün sokaklarda dolaşarak darül- fünenun Flâmanlaştırılması aleyhinde nümayişler yapınışlardır. Polis müdahale etmiş ve talebeyei teskin etmiştir Bazı arbedeler olmuş- tur. Bunu müteakip, Fileman milliyetperverleri sarı bayrak çekerek e yapmışlardır. emanso hatıratı : Almanya her zaman- kinden daha müttehit ! Paris, 28 (A.A) — İllüstrasyon gazetesi, M. Clemenceau nun, kâ- tibi tarafından toplanmış olan şifabi hatıratının bazı sayıfalarını neş- retmektedir, M. Klemanso, mütarekenin vakitsiz imza ödilmiş olduğu sure- tindeki muahazeye karşı şöyle diyor: “Foch bana tekrar alettekrar şöyle dedi. Mütarekeyi yapmalıyız. Çünkü. askerlerimiz bitkin bir vaziyettedir. Eğer harbe devam etmek icap etşe daha yüz bin kişi zayi edeceğiz. Halbuki Almanlar bütün şartlarımızı kabul ediyorlar. M.Clemenceau, şu suretle sözüne devam ediyor: “esasen, Vilsonun 14 maddesi kabul edilince harbin nihayet bulacağı kabul edilmiş idi, Ren eyaletini Almanyadan aytrmamış olduğu suretindeki muahe- xeye M. Celemenceau şa suretle cevap vermiştir. “Bu ne Fransızların ne de cümhuriyetçi Fransanın kabul edeceği bir davadır. On beş senelik işgal maddesi hakkında M. Klemanso şöyle di. yordu: “Eğer Almanlar, taahhütlerini ifa ederlerse çıkıp gideriz. Ta- ahhütlerini ifa etmezlörse kalırız. Hatta on beş seneden fazla kahrız. Belki de yüz sene, parayı tediye edecekleri zamana kadar. Eğer tahliyeden sonra Almanlar, taahbütlerine riayet ötmiyecek olursa tek- rar işgal ederiz. Daha fazla ne istiyor. Reni ilhak etmek mi? Bu ke- lime, artık zamnımızda İstimalden sakıt olmuş bir kelimedir. Reni ra etmek, uğrunda döğüşmüş olduğumuz her şeyi mahvetmek urdy, Alman vâhdetinin muhafaza edilmiş olduğu suretindeki muaheze- den bahseden M. Clemâönceau, şöyle haykırıyordu: “Almanyayı parçalamak mı? Ben, Avrupa menafiinin yegâne mümessili bulunu- yordum. Almanya, dağılmış henedanlarile her zamandan ziyade müttehit bir halde bulunuyor. Bunu biliyorum. Fakat, buna nasıl mani olabilirim. Sar havzasını elde ettim. Muahede akdedildiği zamani, Sar için ne yapılmış olduğunu Poincarâ ve Brian a sorunuz. Ben, mantıkan elde edebileceğim her şeyi elde ettim. Bir muahedenin kıymâti, onun tatbikindedir. Akdetmiş olduğumuz muahedeyi tatbik etmek lâzımdır. Muahedenin tevdiinden 48 saat evvel âz kalsın müttefiklerle münasebatı katedecektim. Loid Jorj, iki sene işgal İstiyor veya hiç bir şey istemiyor. Eğer, müttefiklerle münasebatı katetmiş ölsaydım bütün dünya benim aleyhime dönecekti Muahedenin fevkalâde bir şöy olmadığını kabul ederim. Fakat, acaba harp, fevkalâde miydi? Almanyayı yere sermek için dört sene çalışmak ve bilmem ne kadar milletlerin iştirak etmesi lâzımgeldi. Mevkii iktidarı ierkettiğim zaman, Fransa mülki tamamiyetini iade etmiş ve müstemlekât imparatorluğunu tevsi etmiş bir halde bulunuyordu. Reni işgal ediyorduk. Lehistanı ve Buhemyayı yeniden ihya etmiştik. M. Millerand geldi arkasından başkaları geldi ve muahede yıkıldı gitti. Avam kamarası büyük bir heyecan geçirdi Londra, 28 ( A.A ) — Avam kamerasında işsizliğe karşı sigorta kanun lâyihası maddelerinin müzakeresi esnasında liberaller bir tadil tek- UM tevdi etmişlerdir. Bu tadil teklifi, lâyihaya bir maddenin ilâvesini derpiş etmektedir. Bu maddeye nazaran, yaşı on sekizden fazia olan İş- dizler işsizlik tazminatın alabilmek için mektebe devam etmeğe mecbur olacaklardır. Muhafazakârlar, messi nazırının reddetmekte bulunduğu bu tadil teklifini kabul etmişlerdir. Bir an olmuş ki herkes hükümetin düşe- ceği zihabına kapılmış ve mecliste heyecan azam! dereceyi bulmuştu. Fa» kat bu teklif, amele fırkası azasının sürekli ve şiddetli alkışları arasında 167 reye karşı 237 reyle reddedilmiştir. Maamafih, hükümet, bu mesele yüzünden akulliyette kalmış olsaydı bile istila etmiyecekti, Çünkü, mev xwu bebsolan mesele talt bir mesele İdi. di — VAKİT. 30 Teşrinisani 1929“ elinde Çin meselesınde. müşterek müdahale Vaşington, 28 (AA) — M. Stimson, Amerikanın Londa Tokyo, Paris, Roma ve Berlin sefirlerine nezdinde bulundukla- rı hühümetleri, Mançurideki va- ziyetin daha vahim bir çel ak masına mani olabilecek tedbirle- ri tayin etmeğe ve altı devletin müşterek müdahalesi ihtimalini müzakere etn -ğe male eylemek için talimat vermiştir. Mumal leyh, vermiş olduğu talimatta gerek Çinin ve gerek Rusyanın Kellog imitakım imza etmiş ol duklarma nazari dikkati celbet mektedir. Maamafih, şimdiye ka: dar Amerika tarafından müsbet hiç bir teklif yapılmamıştı. Zar- nedildiğine göre bu teşebbüsün hedefi aksayi şarkta vasi mik- yatta mubarebelere girişilmeden evvel müzakerata baş'amağı te min etmektir. Her devletten di- ğer devletlere teşriki messi et- mesi için teklifatta bulunması telep edilmiştir. Londra, 28 (A.A) — Nanken kabinesi, KellogBriyan misakını ileri sürerek devletlerin Moskova hükümeti nezdinde müdahalede bulunmalarını talep eylediği s- radâ, Mançurideki ordular ku- mandanı, sulh konferansının kü. şadı için Moskova tarafından dermeyan edilmiş olan mütekad- dim şartları kabul etmiş bulu. nüyordu. Bu konleransin içtimai kuvvei karibeye gelmiş addedil mektedir. Londra, 28 (A.A) — Çin hü kümetinin Çin - Rus ihtilafı hak- kında cemiyeti akvama müraca- at etmiş olduğu haberi resmi bir menbadan tekzip edilmek- tedir. Singapur, 29 (A.A) — Burada zengin bir araba ait bir binada müsellâh çin şakileriyle boğaz boğaza vukua gelen nevmidane bir wücadelede on kişi yaralan- mıştır. Yaralılardan ikisi asyalı polistir. Haneyi İşgal etmekte bulunan arap da ağır surette ya- ralanmıştır. Bütün çete efradı tevkif edilmiştir. Fransız bahriye bütçesi 2,5 milyar Parla, 29 (A A)— 1930 senesi: ne ait harp bahriye bütçesi bah- riye nazırı tarafından tevdi edil diği şekilde kabul edilmiştir. Meb'usan meclisi maliye encü- mepinin harp bahriye büwyesi hakkındaki ; , 2 mil 583 | k terki edilmi ölen (Renin tahliyesi bilmek üzere milyon olarak tesbit edilmiş ölan bahriye bütçesinin 7 milyar fran- ga baliğ olan İngiliz bahriye büt- çesine ve bilhassa 1929 senesin- de bahriye için 10 milyar sarfet- miş olan Amerikan bahriye büt. çetine nazaran pek mutedil ol. duğunu ehemmiyetle kaydetmek- tedir. Tahdidi teslihat ve İngiltere Londra, 28 CAA) — M, Kelloş da hazır bulunduğu halde bir nu'uk irat etmiş olan M, Makdonelt, İngilte renin tahd'di teslihat o yolurda fazla ileri o gitmekten korlmemek'a olduğu, çünkü bu #lyasetin müessiriyetine kani buluduğunu beyan etmiştir Ziyaret hususi mahiyettedir | Roms, 29 (A.A ) — balya kıral ve kraliçesinin Papaya vuku bulacak ziyaretlerinin hususi bir mahiyeti haiz olacağı beyan edilmek- tedir. tamamen Hırvatlar ve de seşrikt mesaiye karar verdiler Solyadan o verilen o malümata göre Bulgaristandaki Makedon- yalılarla radikal Hırvatların Sirp- larla mücadele için birleştikle. rini ilân etmiş ve bu münase bet'e Hırvat reislerinden Peveliç ile Perçetzin imzaladıkları beyan- neameyi okumuştur. Beyannamede Hirvatların . gey memnun Ma- kidonyalılarla | birleşerek Sırplı- larla mücadeleye amade olduk- lan anlatılmakta ondan sonra şu şekilde devam olunmaktadır: *Sırp, is'ibdadın sukutu pek yakındır. e Huvatlar, (o bundan sonra, Sırp tahakkümüne boyun eğmiyeceklerdir. Bu hususta Ma- kedonyalılarla :teşriki mesai etti- gimiz gibi Amerikada bulunan ve bize yardın eden (200,000) Hırvat da bize muavenette bulun- maktadır. Muhacir Makedonyalılar cemi» yeti reisi bu beyannameyi oku- duktan sonra mücadelenin Sırp milletini değil, fakat Belgrat bü- kümetini istihdal ettiğini söylemiş ve bu suretle pek şiddetli olan beyannamenin tesirini biraz tah- fif etmek istemiştir. Cemiyetin reisi olan iki zat, Yugoslavya bükümeti tarafından idama mahküm edilmiş bulunu- yorlar . Teslihat tahdit edilirse yüz binlerce amele aç kalacakmış! Londra, 28 (A.A) — Deyli Tel- graf gazetesi, hükümetin ittihaz et- miş olduğu kararlara karşı protesto etmemekle beraber, bahrf inşaatını tati.i hususunun işsizlik Üzerindeki felâketengiz akislerine hususi bir makale tebsis etmektedir. Mezkür gazete, teslihatın tahdidi yoluna giri- leliden beri 100 binden fazla insa- nın ekmek parasını kaybetmiş oldu- gunu ehemmiyetle kaydediyor. Maden kömürü fiatlan artacak Londra, 28 CA.A) — Kömür san'ati hakkında tetkikat ieranna me- mur komisyon ilc kömür kumpenya ları arasında aktedilen konferans maden sahiplerinin Wlülgiriz oldukların mey- dana çıkarmıştır. Kömür (fiyatlarının İ yeniden artacağı bildiriliyer. Paris, 29 (AA) —Ren eytle- tinin ikinci mınlasının tahliyesi (o yetın hitam bulacaktır. Mısırda ücretsiz tahsil Son posta ile gelen Mısır gazetele- rinin o verdiği o malâmala göre O Misr hükümeti fakirlerin Omeccanen tahil görmelerine karar vermiştir. Yeni ke- rara göre senevi kazancı 600 Mısr lirasına baliğ olmiyan her şehas oğulları ücretsiz tahsil ederler. Senevi iradı 1200 Mur İran olan her şahıs bir oğlu için para verir ve diğer oğullarını ücretsiz okutur. İratları 1800 Mur iran olanlar iki oğullarının masraflarını verirler İki büyük filim birden (Genç kız kalbi ) Billi Dov ( Son koz) Norman Kerri Sreuca, Yeni ve mükemmel varyete. Makedonyalılr Sırbistan hükümeti aleyhin- Bu akşam Ferah sinemada ypg ay CARS İSEVDASİ Pek yakında hekikt bir Mıcıf çingene orkestrasile gösterilecek, yg e ei BUGÜN BU GE Son dela olarak büyük ar ? DUĞLAS 1AİRBAKS” en son ““Yc olduğu Ç A , Silâlhşor Muazzam filim bugün ve vw gecce son defa olarak gösterilecek Yarından Kibaren ? KIZIL OK Büyük Amerikan romanı 10 devri 299” Azam kıstınyık filmin irsesine başlan! ......uz .004500190900900905098 FRANSIZ OPERET HEYETİ Son iki veda temsilleri Bu akşam tam saat 21.15 * FRANSIZ TİYATROSUNDA Matmezel, Alni, Dods, Möf” Fon, Andrezl ve Jetardi iştiraklf $ LA FİLLE DE MADAME ANGOT Yarınki pazar günü veda te! olarak saat 16 da metine Les Mousketalres Au Couvent ,400000900000009000990000 i Bs400000000099000009009. Önümüzdeki çarşamba akşami | Saat 21,30 da FRANSIZ TİYATROSUNDA Meşhur viyolonist JAN KUBEL#İ in birinci konseri verilecektif 6 kânunvevvel Cuma günü safi; 1830 da: VEDA KONSERİ Seri, e iri / | | Beyoğlu | Asrt — Mujik kalbi Elhamra — Brodvay Melodi | Lüksemburk — Ölüm kanatlı” | Darülbedayi — Nora letanbul Alemdar — Macar rapsodisi Kadıköy | Süreyya — Çarın elması 10 da, Bebeğin gl 3 Para YazanıHenrik İpsen Tepebaşı tiyatrosunda buskşam ld e ŞEHREMANI | İs Bu akşamı için H- atlarda tenzili yapılmıştır. Bakırköy malmüdürl” günden: Kâzanın Şamlar kariyesinde “e bentlerinde Azatlı barutbansti taşdibeklerle | tahminen mikdarı burda demirin kâlmesinde muharrer 419 sinde 24-11-9209 tarihinden ye” wi 029 tarihine kadar müz etin konulmuş © olduğundan ral er Bakırköy malmidüriyetind? g0 şekkil komisyona mürscıa#”" olunur, -— Yy Yİ