14 Aralık 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

14 Aralık 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

—4 — VAKIT, 14 Kânunevvel 1929 Nadir Hanın sıhhati WAİKIN Londra telgrafları». Afganistanda vaziy vaziyet tedricen tabiileşmekte, faaliyet artmaktadır ismet I Paşa Hz. nini nutku gpesvekil İsmet Pş. Hz birkaç gündenberi (o meb'uslarla deraber bütün memleket ve mil let tarafından tehalükle beklenen nutkunu B. M Meclisinde söyledi, Diyebiliriz ki bu nutuk Türk mil letinin hayatında yeni başlıyan bir iktisadi inkılâbin ilk beşare tidir. yolundadı! BLD Sİ PN Türk kızı mi ya! Şen haftanın görülü! selerinden biri d€ nistana kaçırıldığı iddia Türk kızı meselesidir. B© haberi hasta yatağımda bir ateş içinde okumuştu” i Evvelâ ilk şeklile insanın burkan, yüreklere zehirli tu gibi çöken bu haber #i mahiyetini değiştirdi ve ” Yunan ülkesine kaçırı! isteriz; “Vakt, ın muhterem okur yucularına hitap ederek: “Ne kadar zorlu ve çetin olursa olsun hiçbir milli meselenin balli milli şuurun ihatası haricine çıkacak ka. dar sarp değildir. Her şeyden evvel fertce ve devletce birbirimize güvenecek ve birbirimize yardım ederek ve dayanarak bu yeni mücadeleyi, milli para, milli iktısat, milli tasarruf mücade'e - sini behemehal başaracağımıza itimat etmeliyiz. Kat'i neticeye varıncıya kadar milli paranın ileri geri göstereceği dalgalardan asla ürkmemeliyiz, asla ürkme - Halk yeni hükümetten memnundur Londra, 12 (A.A) — Algan sefarethanesinin Kâbiden almış olduğu telgraflara nazaran, tamamile hali sıhhatte bulunmakta olan Kral Nadir Han, kemali faaliyetle dahili ıslâhat ile meşgul bulun- maktadır. A ganistanda vaziyet, tödrici surette tabiileşmekte ve halkın ekseriyeti yeni hükümetin mevkii iktidara gelmesinden ve sarletmekte olduğu faydalı faaliyetten memnun bulunmaktadır. Loit Corç mâden amelesi meselesinde muhalefet ediyor Londra, 12 (A.A) — Liberal fırkasının avam kamarasına mensup Filhakika İsmet Pe. Hz. son nutukları ile yalnız B. M Mec - lisindeki meb'uslara hitap etme mişler: aynı zamanda devlet teşkilâtına dahil olan küçük ve büyük bütün memurları, vatan hudutları içinde Yâşyan «kek ve kadın bütün vatandaşları ay- rı ayn milli bir vazileye davet etmişlerdir. Bu itibar ile Başvekilimizin son nutukları şimdiye kadar irat ettiği siyasi nutuklardan faklı dır. “Vakıt,, bir hafta evvel para mücadelesinin açıldığını karileri De tepşir ederken muhterem başvekilin bu hususta ne kadar azimkâr olduğunu da bilhassa kayt ve işaret etmişti. Para mü cadelesini sarsılmaz bir azim ve iman ile ilân eden bu nutuk heşriyatımızm bir nevi teyidi mahiyetinde olduğu için büyük bir sevinç ve iftihar hissediyoruz. İsmet Pş. Hz. nin pek haklı olarak nutkunda İşaret ettiği gi bi gerek ferdi, gerek milli iş lerde başlıca muvatlakiyet âmili alâkadar ve vazifedar olanların kuvetleri fevkinde teşebbüslere girişmemeleri ve giriştikleri iş lerde kendi kuvvetlerine tam bir surette emniyet ve itimat etmiş bulunmalarıdır. Başvekil Pş. Hz para mücade lesinde başladığımız işin mahi yetini çok vakıfane bir şekilde tahlil etmiş, bu işin zorluklarını kat'iyen gizlememekle beraber Dev let ve Millet el ele verdiği halde muvaffakiyet neticesinin muhak kak bulunduğunu da pek güzel göstermiştir. Bu poktai nazardan her kes et P. Hz nin nutuk arını bu gün başladığımız yeni mücadele de son zafer hedefine varıncaya kadar milli bir düstur halinde saklamalıdır. Aile babaları bu nutku fırsat buldukça efradı ai lesine onların anlıyabilecekleri bir lisan ile anlatmalı, mektep mua imleri bu mutkun ihüva | ettiği fıkra'arı birer hayat um desi omak üzre genç dimağlara te kin etmelidir. “Vakıt, neşriyat vazifesini yaparken muvaffakıyetli O hükü met reisimizin nutkundaki tav siye'er üzerinde ayrı ayrı tevakkut ederek bu tavsiyeleri elinden geldiği kadar teşrih etmeye ça - heacağız. Yalnız bugün burada Ps Hz. nin son cümlelerini tekraı etmek yeceğiz, asla yılmıyacağız, deriz. Mehmet Asım Asım SR Rast gele! B»" müddet yevmi nüktelerini okuyamadığım » Hoş, ken disini de göremiyorum ya - Yusuf Ziya, bir iki gündür, yeni çıkan Politika refikimizde, bizim sütu- nun adına hısım, akraba sayıa- cak bir başlık altında mazmun avcılığına başladı. Elinde kalem gibi — Rastgele! derim » yaaa » da yakası açılma - miş - orijinale yorum. Lütfen kabul etsin! * Açık muhabere Ankarada Hirmet Şevki Beye Ali Cenani Beye senin kadem kalfa, bastı, Toplu İğne Yarım. aşır evvelki ş VAKIT 14 Künunevve! 7879 Eyvelki akşam Eyübe giimek üzere köprüden hareket eden aifı numa» ralı vapur Yemiş iskele- sne tekarrâp ettiği vakif orada toplanmış olan halk vapura binmek için hücum etmış olduğundan altı kişi denize düşmüş ve yalnız ikisi kurtarıla- rak dördü garkolmuş oldağu Neyoloğos gaze- tesinde muharrerdir. » Zati hazreti hıdiviye Habeş kralindan vârut eden bir namede kralı müşarünileyhin Ayrupa devletleri tarafından tas- dik kılınmak şartile bir mnahedei sulhiye akdine amade bulunduğu beyan olunuyor. hedefini tam vurur bir silâh bulunan bu nükte avcısına: buldu - ğum mukabildir « yazılar yazan Hikmet Feridun B. kendi açtığı edebiyat müzesine benim yüz - düğü postumu, bir de yüzümdeki beni koymuş. Teşekkür ederim Bu müzeye ben de onun meşhur dostunu ve benliğini hediye edi- “Hoş lâkabını takmış olduğunu müşterek bir dostu- muz haber verdi. O halde başın sağ olsun azizim! Çünkü senin Hoşkadem kalfa sırra kadem âzasının bir içtimaının hitamında M. Loyit Corç, önümüzdeki hafta zarfında kömür madenleri hakkındaki hükümet lâyihasının ikinci defa olarak müzakeresi esnasında bu lâyıbanın reddi için bir takrir vermek niyetinde bulunduğunu hükümete ihbar eylemiş olduğunu beyan etmiştir. Liberal fırkasının karar sureti, maden amelesinin mesai saatlarının tenzilini ve ücretlerinin tesbiti için bir milli meclis ihda- sını kabul etmekte ve fakat, sanayi tensik ve istihsal fiyatını tenkis etmiyecek olan bir kanun: lâyıbasını tasvip edemiyeceğini beyan eylemekte ve hükümet tarafından yapılan nakdi muavenetin rakip ecnebi san'atlara verilen kömürleri müstefit ve fakat, İngiliz sanayiine tahsis edilen kömürlerin fiyatım tezyit etmekte bulunduğunu ilâve eylemektedir. Diğer taraftan hükümetin kömür madenleri hakkındaki kanun lâyibesına muarız bulunan muhafazakâr fırkada bir tadil teklifi tevdi etmek niyetinde bulunmaktadır. Mubafazakârlar, resmi muhalif fırka olduğundan parlamento kavaidi mucibince yalnız onların teklif edecekleri tadil teklifinin mevzuu mütakere edilmesi ve bu takdirde liberallerin ya bu tadil teklifi lehinde rey vermek veyahut istinkâf etmek mecburiyetinde kalmaları mümkündür. Elektrik sanayiini millileştirecekler ! Londra, 12 (AA) — Avam kama'asında münakalât nazır amele ırkası hükümetinin elektrik sanayiini millileştirmek niyetinde bulun. duğunu işrap eylemiştir. İngilterede iskonto fiatı indiriliyor Londra 12 (A.A) — Ingiltere bankası, iskonto tiatını © beşe 'ndirmiye karar vermiştir. Stokholmda da todiriliyor Stokholm, 12 (A.A) — Milli banka, iskonto nisbetini * beş ola rak tesbit elmişlir. Rus sefiri Londraya vardı! Londra, 12 (A.A) — Yeni Rus sefiri M. Soklonikof refakatinde zevcesi bulunduğu halde bu akşam Londraya gelmiştir. Fransız - İngiliz dostluğu hakkında bir nutuk Londra, 13 (A A) — Fransa » İngiltere cemiyetinin bir ziyafetinde bir nutuk söylemiş olan M. ienderson, Fransız - İngiliz muhadeneti- ni sena etmiş ve Avrupanın ahval ve şeraitini ıslâh edecek olan ve M. Puankare tarafından 1924 senesinde iltizam edilmiş bulunan müş- terek faaliyete tamam'le taraftar o'duğunu beyan etmiştir. İngiliz ha- riciye nazırı, babri konferansın gayesi hakkında izahatta bulunduktan sonra M. Briyan ın başlıca rolünün milletler arasında itilâf vücude getirmiye matuf olduğunu söy emiştir. Berlin telgrafları —————— 193) Alman bütçesinde 300 milyon mark açık olacak! Berlin, 12 (A A) — Rayhştag meclisinde hükümetin mali siyaseti hakkında izahatta bulunan M. Müller, bilhassa Alman tasarrufunu Yung pilânının tahmil etmekte olduğu taahhütlere iştirak ettirmeği istibdal eden siyasi mali ve iktisadi ıs'âhatın mezkür pi'ânın kabulü için lâzım gelen şartlardan birini teşkil etmesi lâzım geldiği husu- sunda hükümetin M. Schaht ile mutabik kalmış olduğunu beyan etmiştir Mumaileyh, islâhat proğram bakkında yeniden izahat ver. miş ve 1930 bütçesinde 300 milyon mark açık m söylemiştir. Başvekil şu sözleri ilâve etmiştir. Maamalih, Yung pilânı kabul e- dildiği takdırde 1928 ve 1929 açıkları kapanmış olacaktır. Muma- ileyh, Almanyanın 1930 da Yung plânı tarafından verilmiş o'an | 350 milyon marka güvenebileceğini söylemiş ve hazinenin maruz bulunduğu müşkülâtlan bahseylemiştir. Masmafih, işsizliğe karşı si- gortaya işt.rak hisselerinin tezayüdü ve bütün vergisinin arttırılması sayesinde açığın kapatılması memuldür. Başvekil, bundan sonra Ra- yhştag meclisinin büyük bir ekseriyetle hükümetin programını tasvip etmediği ve sarih bir timat reyi verilmediği takdirde ikinci Lahi kon- İeransının daveti hususunun ciddi surette mevzuu münakaşa olacağı- nı söylemiştir. Mumaileyh, izahatına itimat meselesini ileri sürmek suretile hitam vermiştir. Müzakerata yarın devam edilecektir. Berliner Tageblat ne diyor? Berlin, 12 (A.A) — bir ekseriyet kazanacağı ve çünkü M.Müller in Rayhiştag meclisinden yalnız mali programın esasını kabul etmesin: talep etmekte ve teferru- at hususunda fırkalara serbesti bahşeylemekte olmasını yazmaktadır, Başlıca müşkü'ât, balk fırkası yüzündendir. Çünkü, mezkür fırka mu- ahharen icra edilecek ıslâhat hakkında teminat almazdan evvel halen ittihaz edilecek tedbirleri kabul etmek istememektedir, Berliner Tageklât gazetesi, hükümetin hüvük | nedilen kızın Türk kızı © anlaşıldı. Bu vesile ile AP man atlı hıristiyanlar ©“ du öğrendik. Hadise (o zararsızca neticesinde milli guru” Incinmesinden Odoğan ” sancılara uğramadık. taraftan sevinirken, kendi © celerimizi söylemek için vak» istifadeye çalışacağız. İlk gü heber: “ Abdürrahman ni avukatın kızı kaçırıldı!» deydi. Okuduk, içimiz sızladı. sabah “kaçınlan kızın Rum imiş!, dediler. O pi duyduğumuz acının nev'i 7 Kendi kendimize bir mahkemesi kurduk ve: i kızı mi ya 7... , dedik. min bu türlü bitseydi, acaba yahut kaçırılan kızı, Türk af sayabilir miydik ? Bir Türk ile bir Rum. Bl Italyan bulâsa, dili, m terbiyesi, seciyesi tamai vi) bir anadan hasıl olan ; bu memleketin halis ya' oğlu,öz kızı denilebilir mi? fi yolojinin çoktan halletti şeyi burada tekrar mün ne lüzum var? Bir mütfenin yaratmada! yalnız, çocuğun odoğmasn* dar sürer. Bu zene, kedi” nilen binbir arizalı tarlad* bir istihaleye uğrayıp sö şeklini, hüviyetini değiştiri” biat kanunlarının bu k tesirlerinden sonra ananın üzerindeki şuurlu ve pek tesiri başlar. Baba, istediği kadar hey* bir milletçi olsun. Çocuk * çizdiği yolda yürüyecek, #' telkini altında manevi var teneffüsünü duyacaktır. En şuurlu babalar bile, rularını bu topraklarda cılıktan kurtaramazlar. Son”? nız çocuk işinde değil, kar uk hayatında da, kan, “ seciye ayrılıklarının W yabancılığı, bu birbirine ©” km iki insan arasında Pİ ravan gibi gerilir. Ters e elr kendi şahsi ıstırirap! başka memlekete de bir sesi ayırmış olurlar, Bu acı belki bir çok lar gizli bir illet halinde belki kendileri sebep olf felâketi görmeden ölürler. netice değişmez. Ters e“ lerden doğan çocukları va! nimsiyemez. Atalarımızın ve posttan bahseden ve©” güzel bir görüş ve hiç bif yizin nakzedemiyeceği büyü hükümdür, Seyi