17 Ocak 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

17 Ocak 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

Emanette: İkramiye! Hem de mutat venitelerini ifa ettikleri ç'p Geçenlerde oktruva sujistima- li tahkikatını yapan Emanet mü- fettişlerine 500:lâ750 şer lira ikra- miye verilmesi kararlaştırılmıştır. Cemiyeti beled'ye toplanıyor Cemiyeti belediye pazar günü toplanarak Es 1 ser mayesinin tezyidi, sokak ismi, şehre takılacak yeni 500 lâmba meseleleri müzakere edilecektir. Borsada: a İngiliz lirası İngiliz | lirası dün borsada 1030,/5 kuruşta açılmış ve 1028 kuruşta kapanmıştır. Muamele hararetli cereyan etmiş ve aşa- indaki bankalar muamelâta İş- tirak etmiştir: Osmanlı o bankası 4500, İş bankası 8500, Soviyet bankası 1000 İngiliz lirası satmışlar ve Jeneral, Felemenk Kommersiyal bankaları 2000 er Osmanlı ban- kası 4500, Doyçe Di Rona ban- kalarıda 2500 er İsterlin almış- lardır. Geç vakit dünkü vaziyet hakkında kendisi ile görüşen bir muharririmize Maliye müs- teşarı Ali Rıza Bey bankaların bu faaliyetine işaret edere": — Bu vaziyet gösteriyor ki wwbütün - alıcıların ihtiyacı temin edilmektedir ve muamelât ta- mamen normal cereyan etmekte- dir. Yalnız bugün konuştuğum bir banka direktörü Avrupaya yanlış işarlar vuku bulduğunu söyledi. Binaenaleyh arzu edilir ki memlekette bulunan bankalar kambiyo hakkında Avrupa ban- kalarına doğru olarak vaziyeti haber versinler. —2. Matbuat balosu Matbuat cemiyeti tarafından ayın 23 ünde Maksimbar salon- larında verilecek büyük kışlık balo hazırlıkları devam ediyor. Bir taraftan hanımlar heyeti he- diyelerin ve kotiyonların en ne- fislerini yerli mamulâtından te- darike çalışıyor ve baloya işti- rak edeceklere çok hoşlarına gidecek ( sürprizler hazırlıyor. D er taraftan bütün kibar ma- hafılde, her sene olduğu gibi bu sene de Matbuat balosuna karşı büyük bir alâka gösteriliyor. Mat- buat cemiyeti idare heyeti top- lanmış ve balonun her seneki itibare nail olması için yeni ka- rarlar almıştır. Bolonun yalnız davetlilere tahsis edilmesi bil- hassa tekarrür etmiş'ir. Daveti- yeler Matbuat cemiyetinin def- terinde esamisi bulunan hanım ve beyefendilere teşki: edilen muhtelif heyetler vaşıtasile tak- dim edilecektir. Bu kararı ak maktaki esas fazla kalabalığa mahal bırakmamak ve balonun davetliler için hakikaten nezih ve eğlenceli olmasma çalışmak- tır. a. Muhittin B. ın zyareti Vali ve Şehremini Muhittin B., dün sabah İstanbul müddei umu- misi Kenan B. i ziyaret etmiştir. (WAKIDIN ŞEHİR HABERLERİ naf bankasının ser- Adliyede : . Idam Dün ağır cezada bir maz- nunun asılması istendi Üsküdarda tanıştığı Saadet H. isminde bir kadın öldür- mekle maznun inekçi İbrahimin muhakemesi, dün İstanbul ağır ceza mahkemesinde mühim bir safhaya girmiştir. Müddei umumi Cemil B., maznunun cürmünü ceza kanu- nunun 450 inci maddesine mu vafık görmüştür. Bu madde, idam cezasını tesbit etmektedir. Müdafaa yapılacak, karar verilecektir. Bir seyirciyi Öl ürmekie maznun Rahmi Er. on be; seneye mahküm oidu Beşiktaşta bir gece Nobar Ef. isminde bir genci, kendisinin boks oynamasile alây ettiği için, müsabakadan sonra öldürmekle maznun Rahmi Ef, nin mubake- mesi, dün İstanbul ağır ceza mahkemesinde bitmiştir. Mahkeme, Rahmi Ef. nin on beş sene hapsini, maktulün va- rislerine bin lira tazminat ver- mesini kararlaştırmıştır. Üsküdarda »icra dairesinin şubesi açıldı İstanbul icra dairesinin Üskü- a kapısındaki adliye a Gİ e akar lunacaktır. Bu şube alacaklısı Üsküdar kazası mıntakası dahilin- de bulunan işlere bakacaktır. İs- tanbul icra dairesinde takip edil- mekte olan bu şekildeki iş dos- yeleri mezkür şubeye nakledil - miştir. Bu kabil eshabı müraca- atın kânunsaninin 18 inci cumar- tesi gününden itibaren orada bulunacak olân icra memuruna müracaat eylemeleri bildirilmek- tedir. İcra muhas-besinde Hesabı carilerin dosyelerine nakilleri için İstanbul icra mu - hasebesi 18-1-930 cumartesi gü- nünden itibaren 25 ikinci kânun 930 cumartesi gününe kadar te- diyat yapamıyacaktır. Yakalanan kaçakçılar Müskirat o idaresinin, kaçak içki imalâthancleri haber veren- lere derhai 50 lira vermesi bu günlerde muhbirliği kârlı bir san'at haline getirmiştir. İdare ayni zamanda bu peşin 50 Ji- radan başka birde mahkemede teyin edillen cezanın “ü 25 ini mvbbire bıraktığından son gün- lerde ihbarlar çoğalmıştır. Bu cümleden olarak dün de üç kaçak rakı fabrikası kaşfedilmiştir. 1 — Şehremininde Tarlıkuyu- da Belkis H. ın vevinde bir ka- zan yakalanmıştır. 2 — Tarabyada Savanın evin- de 100 kiloluk bir kazanla 2000 kilo cibre tutulmuştur. 3 — Arnavut köyünde Alek- sinin mandırasında 500 kiloluk bir kazan ve 500 kilo cibre yaka- | lanmıştır. Bokstan sonra | Hristiyan, hem iç .Aynistayin nazariyesini filme çektiler Amerika gazetelcirinin verdiği malâmata göre (o Amerikânın tabii tarih müzesi Ayinştayin nazariyesini (o izah Ooeden bir filimle hazırlamış, halkın böyle fenni bir filimle alâkadar olmıya- cağını nazan dikkate alarak yalnız fen adamlarını davet et- miş, halbuki eha'i şimdiye kadar hiç bir filme bu kadar alâkadar- lık göstermiyerek sinemaya koş- muş, ve bilet satılmadığı için zorla içeri girmek istemiştir. Bu şekilde sinemaya girmek Çok çirkin! Kızına tecavüz etmek istiyen bir baba Dün Feriköyünde çok şayan dikkat bir intihar hadisesi ol- muş, babası tarafından mamu- suna tecavüz olunmak istenilen bir kız intihar etmiştir. Öğr endiğimize göre, Aleksandr isminde bir adam, kızı Fiyoninin ırzına tecavüz etmek istemiş, zavazallı kız-;bu. çirkin hare- ketten müteesir olarak tentür- diyot içerek kendisini öldörmiye teşebbüs etmiş, vaktinde yetişi- lerek tedavi altına alınmıştır. Mütecaviz baba tevkif olumuş- tur, ———— Radyo şirketinin kazancı yok mu ? Dünkü akşam refiklerimizden biri Radyo şirketinin kazanç ver- gisini sakladığından dolayı def- terdarlıkça eşyalarmın haczedil- diğğini yazıyordu. Bu hususta kendisinden izahat istiyen bir mubarririmize şirket azasndan Ahmet Rıfkı B. şunları eder birşey olmadığı gibi bu haber doğru değildir. Kazancımız yok ki kazanç vergisi verelim. ,, İ —— - Bugün toplanıyor Darüliünunda yerli mal. larımız teşhir ed'lecektir Bugün: Darülfünun konferans salonunda kadın erkek bir içtima yapı'acak, yerli malarımız erkek modeller üzerinde teşhir edile- cektir. Ayrıca üç konferans “MİLLET TİYATROSUNDA | ierilecektir. 18-1:1930 günü inkilâp tiyat- | rosu (Ayna ve baş belâsı) İçtimaı Milli İktisat cemiyeti idare edecektir. 5. VAKİT. — 17 Kânunsani 1930 — MERAKLI ŞEYLER “ Allah ve Mesih içki içenlerin tarafındadır! ,, Amerika kongresinde bir meb'us bir insanın hem ki aleyhtarı olamıyacağını iddia etti istiyenlerin sayısı 4500 den faz- la olduğu için polis sna lüzum hissedi'miş, ve Amerika Şikago Tribün gazetesinin Va- şington muhabiri Amerika kon) gresinin bir celsesinde vuku bu- lan müzakere esnasında meb'us- lardan Con Çafer içki yasağı aleyhinde beyanatta bulunarak şu sözleri söy emiştır: “ İçkı yasağı ile Hristiyanlığı telif etmek mümkün değildir. Bun'ar birbirine düşmandır. İkisinin arasında bir uçurum vardır. : İçki tarafında Allah ve Mesih, öbür tarafta da kurular bulunmaktadır. ,. | müzesi, fimi mütemadiyen gös- tererek halkı memnun etmek mecburiyetinde kalm ştır. Bir şoför karısını — öldürdü Dün gece Bebekte çok feci bir aile facıası olmuş ve bir şoför üç senedenberi evli bulunduğu karısını bir şüphe (yüzünden öldürmüştür. Hadise şudur: Küçük Bebekte dere boyunda oturan Emirgân sabun fabrikssı şoförü Rıza otomobilini garaja çekerek akşam evine dönünce karısına, gündüz nereye gittiğini sormuştur. Karısı Saniye H. asa- biyyetle : «—Bu sual senin değil, benim bakkımdır, diye bağırmış, fakat birden bu âni isyana kızan Rıza, bıçağı çekerek Saniye Hanımı öldürmüştür. Vapur ücretleri Tarife komisyonu dün Ticareti müdüriyetinde toplanmış ve Şirketi Hayriye murahhasının fiatlar hakkındaki raporu müna- kaşa edilmiştir. Kr Dn içtimamda esi günkü f fiafları Serseri bir torpil var Karadeniz boğazmın 47 dere- ce şimainde bir serseri torpile tesadüf edilmiş ve bütün kap- tanlara haber verilmiştir. Fen:rle. asrileştiriiyor Fenerler idaresi ( fenerlerin asri vasıtalarla teçhizine karar vermiş ve idarenin bir müfettişi tetkikat yapmak için dün Kara- denize gitmiştir. Tepebaşı yalrosunda bugün maine sanı J4,30 da ve akşamı saal 20,30 da, Haydutlar SAKREPU İ li İ ni j esi akşamı için fiatlarda tenzilât yapılmıştır. Yazan: Şiller | 'ercüme eden; Cemil B, FERAH TİYATROSUNDA Pazar günü akşai SAHİR OPERETİ Kumrular ayrıca ; Sinema — Varyete Avrupa eczâları Müfettiş er tetkikatta. bulunuyorlar Başta Bayer fabrikası olmak üzere baz! ecnebi ecza fabrika- larının yüzde 25 nisbetinde fiat- lara zam yapması hasebile, sıh- hiye müfettişleri tabkikata baş- lamışlardır. Müfettişler dün ecza İ ticareti ile iştigal eden müesse- seleri ziyaret ederek mesele bakkında izahat ıstemişlerdir. İstihbaratımıza nazaran bazı depocular, bilhassa ecnebi fabri- | kalarmın yaptığı bazı yolsuz muameleden şikâyet (ederek, müfettişlerin nazarı dikkatini celbetmişlerdir. iü Eczacılar cemiyeti Yâtibi umu- misi Nizamettin Bey, bü mesele bakkında bir muharririmize şun- ları söylemiştir: —Ecza fiatlarına zam yapmak için ortada ciddi hiç bir sebep yoktur. Her sene, İngiliz lirası yükseldiği sıralarda fabrikalar ecza fiatlarına zam yapmağı kendilerine adet edinmişlerdir. İngiliz lirası bilâhare düştüğü halde, yapılan zamlar ibka edi- lir. Fabrika mümessilleri ciro üzerinden Okomisyon aldıkları için, fiatlara zam yapılmasını kendi o menfaatlarına (O muvafık addediyorlar, Bu vaziyet karşısında eczacı- lar ehemmiyetle hükümetin yi zan dikkatini celbetmişlerdir. Bu günlerde eczacılar aralarında tekrar toplanarak yerli ilâç kul- lanmak meselesi hakkında mü- ! zakeratta bulunacaklar. Esasen ecnebi eczaların yüzde yetmiş beşini memleketimizde imal et- mek kabildir. Bugünkü sinemalar | Majik — Şeytani maskeler Etuval — Baskın Alkazar — Macır Rapsodisi Lüksenbug — Billi Dev Ekler — Fırtınadan sonra Melek — Perestiş Opera — Ebedi : u mma Şık — Heş gör Elhamra — Ateş evlâtları Mili — Son çarlar Ferah — Sibirya Hilâl — Me Kristo Asri — kraliçenin yaveri ? Alemdar — Monte kristo Tiyatrolar Darülbedayi — Haydutlar Robin l | | i !