18 Ocak 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

18 Ocak 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

1390<Uyil « sayı 4320 Cumartesi 1 ir'ay | Knunsani | 1930 VARIL Bugün 6Gıncı sayıfamızda Spor 7 incide Sinema 12 sayıfa ; Milli İ ktısat cemiyetinin ikinci toplantısında ... Heyecanlı nutuklar söylendi ve halk tasarruf açtığı" Mn Pütün vatandaş- ların iştiraki için Tasarruf cemi- tertip ettiği içtimaların inin dün 14 de Darülfünun konferans salonunda aktedilmiş- bır. Daha 12 de kesif ve mü- nevver bir halk kütlesi salonu doldurmuştu. 14 de dış kapılar kapanmış, salon hınca hınç dol- ve ilk olarak sinema ile kapıda bir kundura fabri- kasının ayakkabı imali göste- rilmiş ve Ykışlanmıştır. Bundan sonra müderris Zühtü B. kürsüye gelerek şu hitabeyi söylemiştir. “ Yerli mal,, deyince füsunlu, Tevkifieri veri , Paris, 16 (A.A) — Askerleri itaatsizliğe tabrik etmek töhme- tile Ümanite gazetesi müdürü ve M. Klemansonun vefatı mü- masebetile neşredilmiş bir maka- le dolayısile katillik hakkında sitayişkârane / neşriyatta bulun- muş olmak O töhmetile Liberte gazetesi müdürü tevkif olunmuş” s5 için emir idi yerli mal kullanmıya andetti MİLİ 7 a ui p sırlı bir şey karşısındayım.. Yerli malı bana neler söyler bilir mi- siniz ? Türk kadınmı, Türk köy- lüsünü, Türk ihtiyarı ile genci, güzeli, çirkini, sıskayı, kuvvetliyi, çalışkan Türkü, mahir vatandaşı, malül gaziyi, ustayı, meşhur ve meçhul muhteri ve ameleyi, büyük sermayedar, ateşin adamını yaratıcı Türkü, aleni çırağı, ustayı, bütün Türkiyeyi.. Memleketin çelik ağlar içinde perçinlendiğini görüyorum. 25-30 milyonluk O Anadolunun içinde bir bucaktan diğer bucağa bir saat içinde dolaşır ve Türk malı- nın harıl harıl yapıldığım, Tür- kiye ile beraber Türkiye kadar üç memleketi doyuracak gıda giyim (maddelerinin © vücuda geldiğine kanaat ederek sermest olurum... Ve işte biz ey Türk kütlesi bu hayali hakikate bir mabet yapmak için buraya toplandık... ve bunu az bir zamanda hakikat yapacağız.» Hatip bundan sonra bir iktı- satçı gözile yerli malını ve yerli malına karşı borçlarımızı, elde edeceğimiz neticeleri anlattıktan sonra: “Yerli malı ayni vatandır ve hatta vatan bile yerli malından ibarettir... Onun için ucuz, pahalı demiyerek yerli malı alalım... Sevdirelim, tanıtalım, kullana- hm ve bütün Türkler yabancı malına gözümüzü kapıyalım!,, de- miş ve sözlerini şöyle tamamla- LAlttarafı Sinci sayılamızdadır | Besi pomü | VAKIT m müsabaka kuponu No, 3 kösip SalddyınıZ! Dir sukasi egehhisi Kura ile seçilen fedai yakalandı Prens Humoberli ve zevsesi İtalyan veliahtı Romada yapı lan mutantan bir düğünle evlen- di. Bu zat Belçikada iken bir suikaste uğramış, fakat kurtul- muştu. Bu Prens aleyhine yeni bir suikast plânı k rtnu, fa- kat akim kaldığını şu telgraf haber veriyor: Aoste, 16 (A.A) — Prens Humbertiyi öldürecek olanı arâ- larında kur'a ile intihap etmiş olan on Faşist aleyhtarından biri tevkif edilmiştir. Amerikada zelzele Nevyork , 16 (A-A) — Cenu- bi Kaliforuiya da bir zelzele olmuştur . Garp ve cenupta feyezanlar da olmuştur , « Bu bakış hangi sinema yıldızınındır ? ( Müsabakanın tafsilâtı ikinci sayyadadır ) Fenerbahçe, Beşiktaşı da mağlüp etti Hem de (5-0) gibi farklı bir netice ite, "stanbul Spor da Beykoza (4-1) galip geldi Fenerbahçe — Beşiktaş maçından heyecanlı dir intiba Dün mevsimin en mühim iki lik maçı yapıldı. İstanbul Spor, Beykozu, Fenerbahçe, Beşiktaşı mağlüp etti, Evvelâ söyliyelim ki her iki maçda, evelce düşünül- düğünden çok farklı neticelerle bitmiştir. Müsabakadan evvel yapılan bir tahminle ilk maçın birinci kümenin en genç ve müstait takımı İstanbul Spor, ikinciyi de Galatasarayın galibi Fener tara- fından kazamlacağı iddia edilse bile bunun (4-1) ve (5-0) gibi çok farklı neticeler vereceğini pek hatıra getirilemezdi. Bilhassa şampiyonluğa namzet gösterilen Beşiktaş 5 gol yesin ve bir tek atamasın!.. Maamafih bunun sebeplerini biraz göz önüne getirirsek ve sahada görünen oyun kabiliyeti- ni birbirile mukayese edersek Beykozun ve Beşiktasın bu sür- prizlere bizzat kendilerinin yol açtıklarını gürürüz. N Bu sayı farkına rağmen İstan- bul Spor için devam edip giden muntazam bir sayiin neticesini aldı denebilir. Fakat lin 4e nisbetini nazarı itibara alırsak buna karşı ne derece zayıf bir mukabele gösterdiğini anlarız. Dün Beykoz bundan evvel yaptığı maçlardaki kadar bile çalışamamış ve devamlı bir fai- Lürlen sayıfayı çeviriniz Hindistan müstakil olursa .. Anarşi olur, kan dökülür, Efga- nistan Hindistanı istilâ edermiş! Gandi cevap veriyor : “Bunların hepsi ingiliz «Bizim tam istiklâl istememize karşı bunun anarşiye ve kan dökülmesine, hatta memleketin Efgan istilâsile karşılaşmasına müncer olacağı söyleniyor. Fakat ben bunların bepsini idaresine müreccaht tercih ederim. Hindistanın > meşhur milli re- Çünkü bütün isi Gandi, Hin- bunlar bizi istik- distanın istiklâli lâle götürür. aleyhinde ileri Altından, gü- sürülen bütün müşten veya el- iddialara karşı mastan zincir- cevabını ler hiç bir za- . man bir milleti Hin dis tanım maz. istiklâl ibraz İstiklâl hare- etmesi i ketine ve müca- rinde orada delesine girişti- anarşinin — bü ğimizden dolayı kümferma “e belki beni tev- cağı, Efganis- kif ederler, bu Hindistanı yüzden * belki . edeceği kan dökülür.Fa- ileri kat benim buna #örülen itiraz- karşı tavsiyem lara karşı Gandi her hapgi vesile diyor ki ; Mahatma Gandi ile tecavüz ha- reketine geçmemektir. Halk tecavüzkâr olmamak si- yasetine devam ederse, bütün milletin medeni isyanı kabul ve tatbik etmesine imkân hasıl olur. ,,