18 Ocak 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

18 Ocak 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

Sulama işleri Mühim bir ecnebi gurup tekli- fatta bulunuyor abul edilirse İzmir, Adana, Bursa ve Eskişe- hir mıntakalarında çalışacak Hükümetimizin irva ve ıska lerine verdiği büyük ehemmi- yet malümdur. En acil ihtiyaç- İarımızdan birisini teşkil eden İbu iş için yüksek bir meblâğın İsarfına mezuniyet verilmişti. | Haber aldığımıza göre bu mü- #bim iş hakkındaki faaliyetlere İyakında başlanacaktır. İrva ve p- işlerini deruhte için birçok *cnebi gruplari müracaat etmek- İtedirler. Bunların arasında, Felemenkte ve dünyanın birçok yerlerinde irva ve ıska işleri yapan büyük bir sermayeye malik bir Fele- Mmenk - İsviçre gurupu vardır. Bu gurup Bursa, İzmir, Adana, | !Eskişehir mıntakalarında irva İve ıska işlerini deruhte etmiye talip olmuştur. Teklifleri ka- !iktisat işlerimiz : #Gazimizin rıvasetinde mü- E him br içtima yapılacak £. İstihsalâtımızın O inkişafı için hazırlanan proje Heyeti Vekilede henüz müzakere edilmeden Gazi Hazretlerinin riyasetinde yapıla- bak bir içtimada tetkik ve müza- kere edilecektir. Gelen haber- lere göre iktisadi programın (kuvvetli cephesini teşkil eden Devlet bankası işi ayni zamanda | müzakere edilecektir. İki Rus zırhlısı i ğ EDün limawmızdan geçtiler £ Rusların Baltık donanmasına #mensup ( Parişkaya (Kemüna E zırhlısı dün sabah limanımızdan İ geçerek Kara denize gitmiştir. E Zırhlı Selimiye önünde top atarak | İ şehri selâmlamış ve durmadan yoluna deyam etmiştir. 1911 see inşa edilmiş bu dritnot Kiki ay evvel seyahate çıkmıştı. Zırhlıya hafif bir Kruvazör de | Erefakat etmektedir . Resimlı Ay davası Gelen haberlere göre İ simli Ay » mecmuasının 10 nu- # maralı nüshasında Reisicümhur Hazretlerine hakareti mutazam- wın ve cemiyetin muhtelif sınıf- larını yekdiğeri aleyhine ada- vete sevkedecek surette neşri- yat yapıldığından o mecmuanın ı imtiyaz sehibi Nebi zade Hamdi | Beyin teşrii “masuniyetinin ref'i hususunda Adliye vekâleti vası- | tasile İstanbul müddei umumi- liği tarafından gönderilen tez- kere Başvekâlet tarafından Mec- lise verilmiştir. Bır Viyana bankası müdürü şehrimizde Birkaç ay evvel tatili faaliyet eden Belçika bankasına ait barı işlerle meşgul olmak üzere NOS manm büyük bankalarından biri- Bin müdürü bulunan M. Goldş- mit dün şehrimize gelmiştir. M. Goldşmit bir hafta kadar İstan- bulda kalacaktır. «Re bul edilirse bu mıntakalarda, etüd- leri de dahil olmak üzere irva | ve wka kanalları açacaklar, bentler yapacaklar, bataklıkları kurutacaklardır. Bu ameliyat esnasında Seyhan, Nilüfer, Ge- diz nehirlerinden istifade edile- cektir. İrva ve ıska işlerinin başlama- sile memleketin iktisadi hayatın- olacağı muhakkaktır. Bu faaliyet masını mucip olacak ve bu ce- Türk amelesi ve mamulâtı iktı- sadi hayatımız üzerinde iyi bir İ na mıntakası irva ve ıska neti- İ cesinde ikinci bir Mısır olmıya namzettir. Müddeiumumiler, | Ankarava davet edildiler Müddei umümiler vekâlet tara- i fından bu ayın yirmisinde An- karada bulunmıya davet edil m şlerdir. Kendileri | iki | devam edeceklerdir. aylık kursa Rusyaya ihracat meselesi Rusyaya ihracat işi nim müsait bir şekil aldığı öyleni'mektedir. | Sovyetlerin Ticareti hariciye mü- messilliği son defa aldığı 70000 paket portakal Ödesaya gönder- miş olup, bu günlerde yeniden mübayaatta bulunacaktır. Ruslarm ber hangi sui istima- | lin önünü almak için, bu sefer doğrudan doğruya mustahsilin elinden mübayaatta bulunmağa karar verdikleri söyleniyor. Bu münasebetle portakal alımı için dört yola hususi bir heyet göndermişlerdir. Diğer taraftan pek yakında deri mübayaasina da başlanıla- cağı haber alınmıştır. Sovyetlerin yeni ticareti hari- ciye M. Hatatofski yarın Ankaraya gidecektir, Selim Sırrı B. Beden terbiyesi umumi müfet- tişi Selim Sırrı Bey Ankaradan avdet etmiştir. $. Sırrı Bey dün kendisini gören bir mize demiştir ki: « Vekâletin daveti üzerine İs- tanbulda yaptığım teftişat hak- kında şifahi malümat vermek için Ankaraya gitmiştim. Mer. kezi hükümette beş gün kaldım. Fazla tafsilât zurum, Mukavva fabrikası Tütün inbisarı idaresi bu sene kendi hesabına bir mümessili mubarriri- vermekten ma- mukavva | İ | | İ fabrikası yapmıya karar vermiş- tir. Bu fabrika Gemlikte yapı- Edipler Dün Birlikte samimi birtoplantı yaptılar Dün saat 15 te Güzel San'at- | Jar birliği Edebiyat şubesi aza- ları Alay köşkünde “ samimi bir | toplanma yapmışlardır. Toplan- tıda birçok edip ve şairlerimiz bulunarak birkaç saat için biri- birlerile tanışmışlar, görüşüp ko- nuşmuşiardır. Bu münasebetle birliğin mu- | siki şubesi tarafından bir kon- da, çok büyük bir inkişaf hasıl | ziraatin lâakal bir misli fazialaş- | sim işler esnasında kullanılacak | tesir bırakacaktır. Bilhassa Ada- ! | i adamın temdidi ser verilmiştir. Bundan $onra Ahmet Nuri Besin bi hikâyesi Hikâyeyi > Halit Yaşar Nabi, Cevdet okunmuştur. Fabri, Kudret Beylerin etmiştir. Lütfü miştir. B. de ney çal- Toplantı pek samimi bir se. rette devam etmiş, orada bulu- nan'ara çay ve bisküyit ikram edilmiş, toplantıya saat 18 de nihayet verilmiştir. Edipler arasmdaki bu toplan- tılar ayda bir yapılacaktır. Cevapsı, üze; kere Kaydedildiğine göre bir cina- yet tahkikatı esnasında celbine lüzum görülen bir şahit hakkın- da ağır ceza mahkemesi tara- | fından polise yazılan bir mözek- kereye aylarca cevap verilmemiş ve mahkeme bunu yolsuz ve bir mevkufiyetine sebebiyet. verecek bir şekilde | görerek bu hususta kanuni ta- kibat yapılmak üzere müddei umumiliğe müzekkere yazılması- | nı kararlaştırmıştır. ama On beş 1915 senesinde bir muharebede yaralanan bir | şiirleri takip | $, "m YAT Va JUN o (VAKIT | İşin aslı Rusyaya ihracat nasıl yapılıyor Ankara, 17 (Vakıt) — Rus larla ticaret o münasebatımızın şekli aleyhindeki neşriyat üze- rine alâkadar mahafille temas- | larda bulundum. Şöyle diyorlar: Rus hükümeti bir senedenberi ticareti bususiyeyi tamamen kal- dırmıştır, yalnız ticareti resmiye vardır. Binaenaleyh tacirlerimi- zin Ruslara doğrudan doğruya mal satmaları imkân: yoktur. Bunun içindir ki hükümet bir şirket teşkil etmiş ve bu işi ona | bırakmıştır. Beş altı milyon lira zarar edildiği haberleri asılsız- dır. Düşününüz ki geçen sene | Rusyaya yaptığımız ihracat mec- | muu bile 6 milyon lira değildir; nerede kaldı ki bu kadar zarar olabilsin. Ruslarla aramızda mü- tekabil bir ithalât ve ihracat cetveli tanzim ve imza olunmuş- tur. Bunda mütekabi! ithalât ve ihracat tesbit olunmuştur, tara feyn bu rakamlara oriayete mecburdur. Yani Ruslar muayyen eşya ve meyanınada (muayyen portakal da alacak- lardır, almadıkları (takdirde bu açığı bize nakten tazmin edeceklerdir. Tazmin işi banka teminatile granti edilmiştir. Muamelâtın ihracat şirketin - den Arkosa ciro edilmesinde de anormal mahiyet yoktur. Arkos mübayaata başlamış, iki vapur portakal; almıştır. Tabii bu, devam edecektir . emtia miktarda dl —— ——- senedir Macar o gün bugündür, uyumamakta, fakat işlerine de dev Viyanadan Dayli Ekspres gö zetesine yazılıyor; Merkezi Av rupanın bütün akliye ve asabiye mütahassısları bir hadise karşı- sında hayret içindedirler, hadise, 1915 senesinde cephede bir Rus kurşunu ile yaralanan bir zabitin o zamandan beri asla uyumamamasıdır. Bu adam M. Pol Kern isminde bir Macardır ki 15 senedir hiç gözünü yummadığı halde Peşte- de nezâretlerden birinde munta- zaman çalışmaktadır. Bu hadiseye | umumi harbin en bayret verici bir vak'ası nazarile bakılıyor. Rus cephesindeki harplerin iptidalarında yaralanan bu ada- | mın © gün bu gündür gözüne uyku girmemektedir. Bu adam, harp başladığı x:- man gönüllü olarak orduya gir- miş ve sonraları hücum tabur- larında bölük kumandanı sıfatile yararlık gösterdiğinden altın madalya ile taltif olunmuştu. Bilâhare başka kt'aya nakle dilmiş, orada da Yararlığı ile şöhret kazanmıştı. Bir defa bü- tün arkadaşları maktul düştüğü halde tek başına bu yeri müdafaa etmişti. o Nihayet bir gün bir Rus kurşunu kendisini bulmuş oradan Bu | am etmektedir. l Lenberge, Lenbergden Büda- peşteye götürümüş ve orada kendine geldiği günden asla uyumamıştır. Bunun izin en küçük bir arzu Kendisini beri İ bile (o duymamıştur. Büdapeştenin bütün asabiye mü- İ tabassislari muayene etmişler ve gayri tabii hiçbir hal göreme- mişlerdir. Rontken de bir tesir yapamamış ve meşhur Profesör Dr. Frey senelerce mesaisine rağmen bu hale bir nihayet verememiştir. İşim garibi şudur ki arada sirada çektiği gayet hafif bir baş ağrısından başka bu kusuz adam hiç bir rahatsızlık duymamaktadır. İşinde, gücünde bisi bir intizamsızlık o görülme- mektedir. M. Kern bir aralık 'uyumağa uy- | uğraşmışsa da uyumak mümkün olmadığı için gene Peştenin hayatı yaşanan klüplere gece devama başlamıştır. İ Bu uykusuz adama içki bâş ağrısı verdiği için içki kullan- mar. Gittiği lokantalarda gar- | sonlâr derhal yemek getirirler. Bu yegâne şikâyet ettiği 24 saat uyanık durmak suretile adamın nokta, fazla masraf yapmıya mecbur olmasıdır. İ şet Ö: | öyle yapacağız ve mi | belediyeler VAKIT. —18 Kânunsani 1930 — vp C TTAP : ak LERİ : Neşet ÖmerB. Islahat hakkında izahat veriyor Ankara, 17 (Yakıt) — Burada bulunan Deriiifünun emini Ne- Beyle görüştüm. Şun- ları söyledi: “Divanın kararları ve bütçe Vekiller Heyetinde tet- kik olunuyor. Bu işlerle meşgulüm. Maarif vekâletinin Darülfünun için pro- jeler hazırladığı doğru değildir. Vekâlet, divanın mukarreratını kabul etmiyebilir, tadilin teklif eder. Bu vaziyette divan keyfi- yeti tekrar müzakere oeder. Müderrisler hakkındaki kararı- mız vekâlettedir. İşlerimi bitirir- sem bugünlerde döneceğim. » Kırklareli U, meclisi Kırklareli, 17 (Vakıt) — Vilâ- yet umumi meclisi merasimle açılmış, Reisicümhur büyük Gazi hazretlerine vilâyet muhiti namı- na meçlisin tazimatı Vali Bey tarafından arzolunmuş ve Büyük Millet Meclisi riyaseti, Başvekâ- let ve Dahiliye vekâletlerine meclisin hürmetleri takdim olun- muştur, Bir Türkiye mektubu Paris, 17 (A.A) — Jurnal de Deba gâzetesi neşrettiği bir Türkiye mektubunda Türk fik. riyatının Arap ve Acem tesirin- den kurtularık yeni bir uyanık- hığa doğru veçhe aldığını yaz- | maktadır. Şehremaneti Yeni kanundan sonra ne şekil alacak Haber aldıgımıza göre yeni lâyihasında Şehreminlikleri Jâğvedilmektedir. Ankara ve İstanbul Şehrema- netleri belediye olacaktır. Bura- larda belediye reisliği vazifesini vekâleten valiler yapacaklar ve bu hizmetleri için senelik tah- sisat alacaklardır. Tahsisat mik- tarmı Vekiller Heyeti tayin | edecektir. Milli iktisat cemiyetinin ikinci toptantısında... ni se «Yerli mahı ayni vatandır de- miştim; o halde toplaşın vatan evlâtları. Yerli mal gayreti yer- li mal kumanda ve andı ile yü rüyelim.. ,, Bundan sonra kürsüye gelen Cevdet Kerim Bey heyecan ve belâgatle bir nutuk (söyliyerek maziden miras Kalan istikrazın zararlarından, sefahatin bir felâ- ket olduğundan, iktisadi felâ- ketlerin siyasi esaretler getire- ceğinden bahsetmiş; ithalât ve ihracatımız O arasındaki © farkın dehşetini anlatmış ve demiştir ki: “Hayır arkadaşlar; halkımız bütün - ihtiyacatın Avrupadan temin eden âtıl afyonkeşlerden mürekkep değildir.... Harpte nemiz vardı ? Topha- nesiz, cephanesiz bu vatanı na- sıl kurtardık ? Bu iktisadi mücadelede de na” cağız!,, Hatip büyük bir heyecanla i hutkuna devam etmiş ve müte- i addit defalar alkışlanmıştır. Cuma Olmak münasebetile meşher on binlerce halk tarafın- dan gezilmiş ve Türk gayretinin bu bariz meşherinden gene on binlerce kişi iftihar ve sürurla dolan göğsünde bu tek imanla ayrılmıştır : İktısat mücadelesinde muvaf- fak olacağız!