28 Ocak 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

28 Ocak 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

-— Te. hiç bir mahiyeti yoktur. Borç meselesi şayanı ehemmiyet değildir.Sekiz ortağız, eğer mu- amelâtımızdan mütevellit zarar- hı bir hesabımız varsa bhisseme isabet etmiş ve edecek parayı derhal tediyeye amadeyim. Yazılan haberlerin bana anla- tılanları kâmilen hilâfı hakikat- tir, yalandır. Giderken şirketten, bankalardan para almışım. Hiç aslı yoktur. Musulda dolaşıyor- muşum ; halbuki Mısırdan başka hiç bir yere gitmedim. Vatanım- da wzun bir hayatı teşriiyem var, vekillik etmiş, şerefini bilen bir insanım. Böyle haksız neşri- yatı matbuatımızın dürüstisi ile ne kadar kabili telif görmüyor- sam, o kadar da müteessirim.,, dedi. İki ay devamsızık gösteren bir meb'usun Teşkilâtı Esasiye- nin 28inci maddesine göre meb'usluğunun sukut etmesi lâ- zm geleceğine binaen bu vazi- yeti sordum. “Ben 2 teşrini sa- nide gittim. Daha iki ay olma- mıştır. Esasen meşru ve acil müdahale istiyen bir mazeretim olmasaydı gitmezdim de...,, ceva- bını verdi. Cenani B, Ankara istasyonun- dan bir otomobile binerek doğ- ru bali içtimada olan Meclise gitti. Hemen içtimaa iştirak et- ti. Salonda Ocivanma tesadüf eden meb'uslarla selâmlaşarak arka sıralardan birisine oturdu ve o zaman müzakere edilmek- te bulunan bir kanun Jâyihası için reyini istimal etti. İçtimadan sonra meb'uslarla görüşüp ko- nuştu ve Meclis gazinosunda ta- nıdıklarile kâğıt oynadı. Cenani Beyin avdeti Mecliste tabii gö- rülmüştür. Atyondan geçerken Afyon, 27 (Vakıt) — Ali Ce- nani B. bu gece trenle şehri- mizden geçti. Daha evvel Ha- lepten çektiği bir telgrafla şeh- rimizdeki akrabasından birisini ve alacaklılarını istasyona çağır- —uştır. Alacaklılarına beş para- larının kalmıyacağını temin et- miş ve Ankaraya gitmekte oldu- ğunu söylemiştir. Seyahati hak- kında hiç bir şey dememiştir. Yataklı vagonun garsonu da Cenani Beyin trende olduğunu 2 etti. Neşeli olduğu söyle- 2— VAKIT. 28 Kânumsani 193 Tamteşkilâtlı nahiyeler| Bozöyük, 27 (Vakit) — Ka- zaya dört saat mesafede 1500 nüfuslu Dudurga köyünün tam teşkilâtlı nahiye olması Heyeti Vekilece tasdik edilmiştir. Yunanistında zelzele Atina, 26 (A.A) — Psara ve Antipsara adalarında bir zelzele olmuştur . Bir çok evgyıkılmış, bir kaç binanın da dıv: lir ları çat- lamıştır. Nüfusça zayiat yoktur. Ahali kırlara kaçmıştır. İze- leler devam etmektedir . Atina, 27 (A.A) — Psara adasındaki zelzeleler durmuştur. Hükümet, Psara ve Anti Psara adası ahalisine yardım etmek li icap eden tedbirleri Neşe sayesinde Buenosayres, 27 (A.A) — fak bir sinematoçraf See malik bir İspanyolund soğuk kanlılığı ve neşeli halleri çar- şamba günü Monte Servantes va; zuhur etmesine remak kalmış olan bir panığe mani ere Burada alınan son ere göre, Vapurlarının batmak üzere olduğunu rp > dehşete düçar olmuş olan 1100 olcu (o arkadaşlarından birinin bizzat kendilerinin ak- törlüğünü ifaetmekte oldukları dehşet sahnesini filime çekmekte olduğunu görerek hemen sükü- pi een ii ezin endir rilmiş olan sa meş'e ve aşetaretle binmişlerdir. “Bütün yolcularla tayfa kaptan Dreyerin feci ölümünden dolayi son dere- ce müteessirdirler R Primodarivera çe- kilecek mi? Madrit, 27 (A.A) — darivera ordu “ve donanmanın kendisine itimatlarımı teyit -et- melerini (Oelzem addeylediğini gazetecilere söylemiştir. M. Pri- modarivera bunun ordunun si- yasiyata (karışması suretinde tefsir edilmesinden korkmadı; nı, çünkü mevzuu bahis n meselenin mevikü idareyi ordunun murakabesine tabi tutmak değil diktatörlük ( idaresinin ordudan yetişmiş olan reisinin ordunun hâlâ itimadıni haiz bu- lunup bulunmadığını anlamaktan ibaret olduğunu ilâve etmiştir. M. Primodarivera vazifesi ni- hayet bulduğuna hükmettikten sonra tabii bir şekil alacak olan hükümete artık iştirak et- miyecektir. VAKIT ın DAN 75 Yazan: Hüseyin Rahmi — Yarını düşünsem öbür gü- ge de düşünmek icabeder. bür günü düşünsem daha öbür günü hesaplamak İâzımçelir... Güneşin (omütemadiyen doğup batmasına ben hâkim olabilir etsem her güne bir para bile isabet etmez. Gere aç gezmek mec- buriyetinde kalırım. Onun zevki her ne vurursan doyabildiğin — Güzel felsefe... — Güzel de lakırdı mı. Bu felsefe aliyülâladır, her kes be- nim gibi bu felsefenin ulviyetini müdrik olsa derhal dünya düze- jr. Çünkü kimsenin kasasında mahbus para kalmaz. Piyasadan türlü türlü oyunlar, ihtikârlar kalkar. Hiç bir yerde durgunluk olmaz. Ticaret ve her muamele alabildiğine işler... — Bu müsrifane felsefe senin gibi sefillerin harcıdır. Mukte- sitler paralarını saklıyorlar. — Saklasınlar ahmaklar.. On- ların bir ayda yediklerini ben bir günde kendim afiyetlerem hepsinden tok gözlü ve zengin sayılırım. Bir günün beyliği beyliktir, — Senenin on bir ayını aç geçirir ancak bir ay doyabiliyor- — Evet. Ömrünün son günü- ne kadar fazla fazla kifayet ede- cek miktarda gıdasını tedarik Ankarada | Türk-Rus Hava şehitleri için bü- yük ibtifal yapıldı Hava btifali bugün saat 11 ik merasimle yapılmıştır. V e V erden bir kısmı, beb uslar, Büyük Erkânı Harbiye ve Milli Müdafaa, Tayyare cemi- yeti rücsa ve erkânı ile askeri kıtaat, mektepliler, izciler, ve kalabalık bir halk iştirak etmiş- tir. Ordu, Tayyare cemiyeti ve Cümhuriyet Halk fırkası namma irat edilen nutuklardan sonra bir manga asker tarafından şt- bitlikte üç el silâh atılmış ve mızıkanın çaldığı matem havası- nı müteakip merasime nihayet verilmiştir. izmirde İzmir, 27 (A.A) — Bugün Kadifekaledeki şehitlikte hava kahramanlarımızın hatıraları ta- ziz ve tebcil edilmiştir. Tayyare cemiyetinin tertip ettiği prog- ram dahilinde kışla önünde to; lanan ihtifal “alayı saat 10 şehitliğe doğru harekete geçmiş- tir. Alay, mızıka olduğu halde çelenkleri taşıyan heyet- lerden, hava kuvvetleri mensu- bininden, (tayyare kıtasından, kara, deniz ve jandarma, polis kıtalarile ümera ve zabitanın- dan, kız ve erkek mektepleri talebesinden, sporculardan ve cemiyetler mensuplarından mü- teşekkildi. Alayı vali ve ku- mandan paşalarla, rüesayi mül- kiye, askeriye, Cümburiyet Halk fırkası erkânı, belediye heyeti, bilümum müessesat erkân ve mensubini takip ediyordu. Alayın geçtiği caddeler üze- rindeki mağazalar, ticaretaneler faaliyetlerini tatil etmiş ve alayı selâmlamışlardır. Alar, İlde şehitliğe muvasalat etmiş, me- rasimin Okumandanı bazırunu, hava oşebitlerini (o selâmlamıya davet etmiştir. Bu bir dakikalık selâm ve ihtiram vakfesinde verilen işaret Üzerine şehirdeki devair ve mücssesat, limandaki vapurlar (o bayraklarını yarıya indirmişler, harekette bulunan insanlar, vesaiti nakliye, merakibi bahriye tevakkuf ederek mera- sime iştirak etmişlerdir. Bundan sonra hava kuvvetleri, memle- | etmiş olan bir adamın artık bu. dünyada miskin miskin uyukla- maktan başka ne işi kalmıştır. Açlık insanı kazanmak için kam- çılar.. — Böyle bizim gibi kazan- mak için.. — Hay hay ne zannettin dü- düğüm.. Her ne suretle olursa olsun çalışıp ta kazanmak helâl, çalışmadan yemek bharamdır.. Hazır para insanı ahlaksız eder. Yavaş yavaş ahmaklaştırır. Bir kaç zamandır hazırdan yiyorum. Vücudum atalet, zekâma bir durgunluk geldi. Zihnimin dala- vere yayları paslanmağa başladı. Onları gene bağlayıp işletmek lâzım, — Yağla bakalım yine ne hırsızlıklar yapacağız?.. — Hırsızlık.. of herkesin yü- rek çarpıntısı ve ağız dolusu bir telaşla söylediği bu kelime- nin doğru manasını yüz birde bir kişi bilmez. Hırsızlık bütün medeni sanatların şahı şahbazı- dır. Hırsızlık, bu, çalanla çak dıranın arasında geçen bir fi'ik Protokal Hariciye encü- meninde tasvip edildi Ankara, 27 (A.A) — Hariciye encümeninin bugün öğleden son- ra aktettiği oiçtimada Karahan Hz. nin Ankarayı Uziyaretle- rinde Hariciye vekilimiz ile mü- zakere veimza ettikleri Türk-So- wyet dostluk ve bitaraflık mua- hedesinin tecdit ve takviyesine dair protokol Tevfik Rüştü B. in huzuru ile tetkik olunmuş ve tasvip olunarak B.M.Meclisi he- yeti umumiyesine takdimi karar- laştırıldığı öğrenilmiştir. Sivas hattında yeni bir merhale Ankara, 27 ( Vakıt) — Sivas hattının Şarkışlaya ke- dar olan kısmı ikmal edilmiştir. Şarkışlalılar cumaya yapılacak küşat merasimine Başvekilimizi, Meclis reisimizi, vekillerimizi ve meb'uslarımızı sevinçlerine İşti- rak etmek üzre davet etmekte- dirler, önde valisi tetkikte 27 ( Vakıt ) — ned Faik “5” b ke ber buraya gelip le ğ teplerini teftiş etti, ket ve Tayyare cemiyeti ve mektepler namına hitabeler irat edilmiş ve şehit hava kahra- manlarının (batırası oyadolun- muştur - Yapılan duayı müteakip askeri mızıka tarafından bir matem yası ve bir Pe e e el atılarak şehitler selâmlamıştır. Manganm (ateşini (Omüteakip askeri kıtaat yürüyüş sırasile geçit resmi yaparak şehitlikten çıkmıştır . Mektepler, müessesat ve cemiyetler baş açık olarak geçit resmine iştirak etmişlerdir. Konyada ihtifal Konya, 27 (Vakit) — Tayyare şehitleri ihtifali büyük merasimle yapıldı. Bursada Bursa, 27 (Vakıt) — Tayyare şehitleri ihtifali büyük merasim- le yapıldı, (şehitler abidesine çelenkler konuldu. dir. Daha doğrusu biz MENE | ledir. Bir iştir. hırsıçlığı kaldır, artık mahzenlere, demir kapıla- ra, kasalara, bankalara, polis- lere, bekçilere lüzum kalmaz. Medeni faaliyetin mühim bir kısmı şıp diye durur.. Hirsizlık mal sahiplerini muhafaza da iti- naya ve çalanları bu itinalar nisbetinde kurnazlâşmıya sevke- den bir kuvvettir. Çalan kendinde olmıyanı olan- dan aşırıyor.. hanğisine acıya- hm? Hanğisini ittiham edelim?. Meselâ bir kaç bin liralık antika bir halı serildiği yerde veya asıldığı dıvarda zenginin bedii zevkini, hazzını okşıyor... Bunu oradan çalıp ta bir çok fıkara- nın karınlarını doyurmakla daha insaniyetkârane hareket etmiş ve mübrem bir ihtiyacı tatmin etmiş sayılmaz miyız? — Tuhaf söylüyorsun.. hırsız- lıkla mı âleme intizam vereceğiz?. — En medeni memleketlerden ta Afrika vahşilerine kadar za- ten idareler başka suretle dön- miyor ki... Mal sahibinin haberi | retlerinin Protesto «to haberleri - asılsızdır m 27 (A.A) — İki t harp gemisinin Kar öğ münasebetile mi memleket gazetelerinde lan, güya bu gemilerin nize geçmelerinin Karahan Har ziyaretleri esnasınd Ankarada karar verildiğine ** bu gemilerin boğazlardan mesine muvafakatimizden | yı protesto ettiklerine dair ke berler hertürlü esastan Hakikat şudur ki bu ge: geçmesi için usulü dairesi haber verilmiştir, Boğazlar da b husustaki mukavele ahkâmı d#” iresinde açıktır. Bundan başk Sovyet hükümeti bu gemileri şimdilik tamir maksadile Kat denizde bulunmakta old bildirmiştir. Anadolu ajansını” aldığı haberlere göre bu hu ta hükümet mahafilinde bugü kadar mevcut malümat bund ibarettir. Bursa tacirlerinin bir kararı Bursa, 27 ( Vâkıt ) — Bug Ticaret Odasında top'anan fab rikacılar ve tacirler kendilerin& ağır gelen muamele vergisinin lâğvını hükümetten istirham karar verdiler. R 1CC cevelânda Londra, 27 (A.A) — Yeni R-100 balonu 48 saatlik bir tec rübe cevelâm yapmak üzere bu sabah hereket etmiştir. ,Müessif bir irtihal — Meclisi ynüm Yılayet aza “sından ve muteber taci mizden Sadık Zade Fehmi Beyin refikası Saadet Hanıme- fendinin vefat ettiği teessürle haber alınmıştır. Cenaze na- mazı bugün saat 12 de Nişan- taşı camiinde kılınacak, sonra cenaze merasimi Maçka me- zarlığında yapılacaktır. Saadet Hanım çok iyi halli, kibar bir kadın olarak muhterem koca- smın hayır hasenatında ken- disine uygun bir arkadaş idi. Zevcine ve bu vakıtsız ölümle | kederli ailesine taziyet beyan eder, merhumeye rahmet di olmadan aşıran hırsız muhti kişidir, oOOnun fenası n cebren, kahren soyandır...| — Selah bu ağrep felsel hangi kitaplardan okuyorsun — Tabiattan.. Asri bir salk felsefesi gözile , dünya muamelelerine dikkat et” kafalarında adları değ ilmi sirkat (O havesleri (kaynaştığı görürsün. Herkes hırsızdan detle nefret eder. Niçin? Çaldı ğını teşnikâörlarile paylaşn di , v4 Yüz bin lira vurmuş bei Bu firarinin arkasından ateş P kürenlerin . yürekleri böyle şiddetle yandığı teşrihe lüzum var mı? Vicd 3 bu dünyada menfur olan bir şey vardır. İnsan Ni Bence yalniz işte bu fi es” varlıktır. Yaşamak için — başka her cüretkârlik mubs” & — Senin felsefence mubah, — Vezır şartla: r| Fakat | vızır ., (Bim