30 Ocak 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

30 Ocak 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

DE TE? İpe er MT — 2— VAKIT. 30 Kânunsani 1930 Macar Hariciye nazırı :Şubat içinde buraya | gelecek Ankara 29 ( Vakıt) — Macar Hariciye nazırı M. Valkonun Şubat ortasında şehrimize mu- vasalatı bekleniyor. Burada me- rasimle karşılanacak ve bir hafta kalacaktır. Ankaradaki istimlâk işleri Ankara, 29 (Vakit) — Yeni- şehirde devlet binalarının kuru- lacağı yerlere ait istimlâkler Heyeti Vekilede tasdik edilmiş- tir. | Kaçak içiyorlar Nevyork, 29 (A.A) — Ame- rikanın en büyük hayat sigorta kumpanya'arından birine kendi- lerini sigorta ettirmiş olanlar | arasında alkol istimali neticesi olarak görülen vefiyat, ispirtolu içkiler kullanılmasının menedil- diği tarih olan 1920 senesinde- kine nazaran 6 defa daha faz- ladır. Bu fazlalığın kaçak sure- tile getirilen ispirtolu içkilerdeki zehirlerden ileri geldiği zanno- | anuyor. İngiliz gemisi parçalandı Biariç, 28 (A. A)— Knepvrth namındaki İngiliz vapuru fırtı- naya yakalanarak Biariç feneri yakınında kayalığa oturmuş, iki parça olmuştur. 20 kişiden iba- ret olan tayfası geminin baş ta- rafına iltica ederek istimdada başlamışlardır. Bu istimdatlar sabahın İline kadar semeresiz kalmıştır. Nihayet o saatte tah- lisiyeciler gelerek vapuru: lyacak “ve bu suretle 4 saatte bir adam kurtarmak şartile tah- lisiye ameliyatma imkân bahşe- decek surette bir kablo atmıya muvaffak olmuşlardır. Tayfadan bir kişi boğulmuştur. İngilterede işsizler Londra, 28 (A.A) —20 kâ- nunusanide İngilteredeki işsiz- lerin miktarı 1,473,400 kişiye baliğ oluyordu. Şu hale naz- ran geçen (o hafataya nisbeten | 2,881 kişi noksan ve fakat geçen senenin ayni tarihine nis- beten 47,780 kişi fazladır. VAKIT ın tefrikasıt 77 . . Deniz kuvvetleri m Nasıl tahdit edilecek ? Konferansta iki noktai nazar müzakere ediliyor Londra, 28 (A.A) — Bahri konferans murahhasları tarafmdan muvakkaten tanzim edilmiş olan müzakere listesinin başında zırhlı- lar meselesinin bulunduğu zannedilmektedir. M. Tardiyöye atfedilen beyanata göre mumalleyh, İtalyanın bahri kuvvetler arasındaki nisbetler meselesini muvakkaten bir tarafa bırakmış olduğunu söylemiştir. Londra, 28 (A.A) — Babri teslihatm hacmi istiabi yekünuna | nazaran tenkisi fikri gemi sınıfları noktai nazarından tahdidi fikrine galebe çalmakta ve bir itilâf zeminine doğru yaklaşmaktadır. Fransız heyetinin tasvibi ile mezkür heyet erkânından biri tarafından vuku bulan beyanatta şimdiye kadar bu sahada husule gelen terakki- yatım memnuniyet bahşolduğu ifade edilmektedir. Ahiren teşkil edilmiş olan bir komisyon evvelâ hacmi istiabiler yekünuna ve bir gemi sınıfma ait hacmi istiabinin başka bir smıfa nakline dair olan Fransız teklifini, saniyen gemilerin tasnifine müteallik olan İngiliz teklifini, salisen azami bir hacmi istiabi ve yüzdeler nisbeti tespitine müteallik olan İtalyan teklifini tetkik edecektir. Londra, 28 (A.A) — Bir tebliğde deniliyor ki: «Fransız murahhaslarile İngilir ve Dominyon murahhasları babri teslihatın tahdidi usulüne dair olan meseleler hakkındaki mütahassıslar raporunu tetkik etmek üzere toplanmışlardır. Bu içtimada işlerin diğer devletlerle ayni noktai nazar üzerinde faydalı müzakerata girişilebilmesini mümkün kılacak derecede ileri bir safhaya dahil olduğu kabul edilmiştir. » Bu akşam Fransız ve İngiliz murahhasları arasında cereyan etmiş olan müzakeratın, teslihatın hacmi istiabi yekünuna ve gemi sınıflarına nazaran tahdit edilmesine dair olan muhtelif teklifler etrafında cereyan etmiş olduğu zannedilmektedir. Bir itilâf harp gemilerinin ber sınıfı için bir hacmi istiabi tesbit edecek, fakat evvelce alâkadarlara haber verilmek şartile hacmi istiabinin daha aşağı bir sınıfa nakledilmesine müsaade bahşolacaktır. Bu müşkül va karışık meselede husule gelen terakkiyat müstakbel müzakeratın kolaylaşmasına fevkalâde medar olacaktır. Londra, 29 (A.A) — Beşler konferansının dünkü içtimamda M. tim tabdidi teslihat sahasında Müttehidei Amerikanm takip ettiği şöylece: hülâsa eylemiştir: “Evvtia; kunrerâtista tem- sil olunan * devletler ile torpito ve muhrip ve kruvazör inşaatında- ki rekabete nihayet verecek bir itilâf aktetmek, saniyen tabtelba- hirleri büsbütün ortadan kaldırmak ve bu mümkün değilse hiç olmazsa adetlerini tenzil etmek, salisen son harpte olduğu gibi tahtelbahirlerin vahşiyane bir surette tüccar gemilerine karşı isti- mallerini menedecek bir itilâfa vasıl olmak, rabian Vaşington mu- ahedesile tayin olunan hattı harp gemileri programını bir kat da- ha tahdit etmek. Programı küçültmezsek önümüzdeki on sene zarfında bu gibi sefain için 600 milyon dolâr sarfetmiye mecbur olacağız.,, Londra, 29 (A.A.) Bahri konferansa memur murahhas heyetler arasında bugün için bir içtima akti derpiş edilmemiştir. Bugüne âit program M. Stimson ile M. Mekdonaldin öğle yemeğini bir arada yemelerinden ibarettir. Londra, 29 (A.A.)— Bahri konferansın yarın aktedeceği aleni İ ve umumi içtimada deniz teslihatının. tahdidi hakkmda Fransa, bana karilerin zevklerini, merak- larmı anlat, ençok neden, neler- den hoşlanıyorlar? Senin gaze- teler de hizmetin var.. Halka atı- lan tatlı oltalar hanğileridir bilirmisin... — En tatlısı çıplak kadın vü- cudini musavvir açık yazılar... “ VAKIT,, ın telgraf ve telefon haberleri Yazan: Hüseyin Rahmi Gösterişli kıravat, baston, eldi- ven. bu hayat komedyasında olur ki milyoner, miras yedi rol- lerine çıkmak icabeder. Ben de paralar suyunu çekti. Söyle bakalım hangi melânet derya- sına olta salacağız. —- 3 — İki fesatçı karşı karşıya birer cıgara yakıp düşünürlerken Av- »üsselâh birdenbire: — Biz vurgunla karnımızı do- yurmak için fırsat bekliyoruz. Halbuki (o dalaveremize müsait vak'alar bazen gecikiyor, sefalet perhizimiz uzıyor, zayıflayıp ta- uya dönüyoruz. — Ne yapalım? —Vurgunluğumuzun arası uza- dığı zamanlarda bizi yaşatabile- cek elimizde daimi bir iş bulun- duralım,. — Komisyonculuk, simsarlık gibi şeyler mi? — Geç”Balaban ağa.. — Ya nasıl? — Haydi derdemez avucu- muzun ortasına dört beş lira konduracak bir san'at. — Herkes böyle bir şeyin pe- şinde amma bu kimyayı keşfe- debilen yok. — O kadarda zora çekme canim... — Kolayını biliyorsan söyle, — Gazetelere ücretle yazı gönderemez miyiz? — Gazetelerin şimdi bir ax buhranlı zamanı.. Her yazı gön- derenin avucuna şıp diye para kondurmarlar.. Ben halka kapışa kapışa 0- kutturacak şeyler yazarım... Sen Resimli gazeteleri görmiyor mu- sun.. Hep kadın baldırı, kadın budile... Sahife süsliyorlar.. — Kadin budile evet lokan- ta listelerinde bile... — Dilber dudağı... — Sinemalarda iki genç ağız dudak dudağa biri birine ke- netlendi mi karanlıkta ki seyir- cilerin kimi geviş getiriyor. ki- mi lâhavle çekiyor... — Biliyorsunya çekilen şeyler sadece lâhavleden ibaret değil... — Kimi ayıplıyacak ne halin var.. İki fikırdak genç kızın a- rasında bu gunahı kaç dafa ben de işledim. İliklerimin titrediği- ni duydum.. — Yazalım. Olmaz mı? — Hikâyenin adını koy... — Karanlıkta neler oluyor. — Eşhas isimleri? Çekildi Jeneral Primo döRi: veranın istifasındaki sebep ne imiş ? Madrit, 28 (A.A) — Kıral M. Primo dö Rivera ile dahiliye ve maliye nazırlarını kabul et- miştir. M. Primo dö Rivera sabahle- yin dahiliye, harbiye ve adliye nazırlarile jeneral San Jurjoyu kabul etmiştir. Madrit, 28 (A.A) — M. Be- renger refakatinde biraderi je- neral OBerenger olduğu halde saat 19,30 ta kıralın sarayına Fr, ".. 19,45 te naâzırlar meclisi müzakeratına devam etmekte idi. Saat 21 de M. Primodö Rivera istifa etmiş ve yeni ka- bineyi teşkile jeneral Berenger memur edilmiştir. Millt meclisin yarın için mu- savver olan içtima: bilâ müddet tehir edilmiştir. Katalanya valii askerisi jene- ral Barera Madrite gelmiştir. Mumaileyh, M. Primo dö Rivera ve harbiye nazırile görüşmüştür. Kartajenden bildirildiğine gö- re vali askeri jenerai River Madrite hareket etmiştir. Madrit, 28 (A.A) — Nazırlar meclisi saat 18,50 de M. Pri- mo dö Riveranın riyaseti altında toplanmıştır. Madrit, 28 (A.A) — M. Pri- mo dö Rivera saat 12 de sara- yı kıraliyi terketmiştir. Muma- ileyh gazetecilere kıralın, istifa- sını bakal aitmiş müiyemei hakla yi teşkile o jeneral Berengeri memur eylemiş olduğunu beyan | eylemiştir. M. Primo dö Rivera bu akşam kendisile uzun uzadı- ya görüşeceği yeni başvekili methüsena etmiştir. Madrit, 28 (A.A) — Jeneral Berenger sabahleyin istişarele- rine başlıyacaktır. Yeni hükü- met açıktan açığa sivil'olacaktır. & Belediye ceza “İl: 1. ali Şümullü bir” lâyiha yapılıyi Ankara, 29 (Vakıt) — B ye cezalar hakkındaki encümende müzakere , Dahiliyenin daha şümullü & lâyiba hazırlaması knbul ed tir. Teklif belediye cezalafı” bir itiraz üzerinde sulh mah melerince karara raptını isi etmektedir. Dahiliye but kabul etmekle beraber mede zabıt varakasının al pat olunduğu takdirde imzalıyan memurun ceza si, sini icap ettiğinden bunu mel rın vazifelerini yapmaktan iht y kadar sürüklemesi (oOen doğru görmemektedir. Bust bir çare aranmaktadır. İkinci cihet de pek hafif cezaların tesbitidir. Bazı © cürümlerin mahiyetine göre az görülmektedir. Başka ketlerin bu husustaki kanı tetkik ve ihtiyaçlarımıza tadil edilmek üzere hazırlana" lâyihanm ancak iki ay Meclise ( gelebileceği olunmaktadır. oTeklif şimdi kalacaktır. hükümetlere mensup unsu! dan bir kısmının teşriki isini temin etmiştir. i Dük D'Albo maarif nazırlığıN kabul etmiştir. Kabinenin lifi öğleden sonra icra edile tir. Jeneral Berengr hemen W ri intihabata başlamak niyel dedir. Mumaileyh müstafa nazırlğii karşı vuku bulâcak biç bir tedi silim 5 alla ha. strmiveseğiği beyân etmiştir. Memlekette şi detli bir sansür devam etmeti tedir. Madrit, 29 (A.A) — Andal zi valisi Enfan Karlos ile Kİ diks askeri valisi jeneral God din azilleri hakkındaki kararf meleri kıralm imza etmek ii mediği ve M. Primo dö Ri nm bundan dolayı istifa ett Jeneral Berenger şimdiden eski söyleniyor. İngiltere ve İtalya tarafından teklik edilen muhtelif sistemleri t kik etmek üzre 10 azadan mürekkep bir komite teşkil edilecek Paris, 29 (A. A.) — M. Briyan, 4 veya 5 gün Pariste kalmit üzre cuma günü Londradan ayrılacaktır. M. Briyan, Lond döner dönmez M, Tardiyö beş altı gün kalmak üzere Parise g cektir. — Süheyla Hanım, Kühey- lan Bey.. — Küheylan Bey Süheyla Hanımı görünce ayğır gibi kiş- Biyecek.. Hikâye Sürnantürali- zimin de iki kat fevkinde olacak, tasvir hüve hüvesine tabiattan alınacak... — Önümüzde böyle bir mo- del var mı? — Önümüzde yok fakat ha- fızamda var.. — Mahfuzatını söyle de bir fotoğrafi gibi kâğıda geçirelim... — Çırıl çıplak... —Pek te öyle cas cavlak ol maz... — Niçin gözüm? — Ahlak mutaassıbı namus- kâr adamları sonra aleyhimize fışkırtmış oluruz. — Abdülhamide isnaden bir vak'a anlatırlar.. — Nedir? — Halifei zaman meşhur sanatkâr (Hener) in çıplak bir kadm tablosu önünde fena hal- de cezbelenerek şöyle haykır miş: Bu çiplak avrata bir don giy- | dirmesi hakkında hariciye retinden ressama tebliğat irade ettim... — Ey sonra irâdei kera! yi âde sanatkâra tebliğ (o edil” mi? — Bu mürailiğe ilaveten”. ki bu kepazelik de yapıl Bilmiyorum.. Halife kendisi * sapsız çerkes kızlarının doi nı çıkartırken cansız bir (8X. nun setri avrete icbar edil bil gülünçlüğün de öbür tarafında ” tuhaflık değil midir? va — Bazı hotbin insanlar “ dır ki kendilerinin doya ği görmek arzusunda olduklar! şeyi başkalarının O gözl X ahlâk ve edep namına ei lar... Bu bara Pisikoloji a yazacağımız hikâyeye geleli — Yazacağımız hikâ,e ö9 natürdir. Ben sana an eğer sen de ekli imanda” işi” m görmüş, kulağ miş gibi inan.. 0 — Amenna sen söyler ben hiç inanmaz mıyın gi — Vak'a sinemanın ğında cereyan eyer