31 Ocak 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

31 Ocak 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

138eyi « sayı 4333 Cuma 31 kele 11930 Kanumani Küstah bir profesör | Yunanlılara satılmış, Belçikalı bir müderris, Brükselde ne herzeler yumurtladı? Bu herif, oradaki Türk talebeden şiddetli mukabele görmüş, Belçika gazetelerinin tenkidatına uğramıştır. Çirkin hadisenin geçnği Brükselden bir manzara Brüksel muhabirimizden aldığı- mız bu mektubu hayret ve esefle dercediyoruz: «Brükselde «İnstitut des Heutes gayri resmi bir müessese vardır. Burada muhtelif mevzular üzerine muntazam kurlar tertip edilerek memleketin tanınmış professör- leri tarafından konferans namı altında verilir. Bir haftadanberi müessesede profesör M. H. Teğoire tarafından «İstanbulun | tesisi » hamı altında bir konfe- TANS Veriişceği ilân ediliyor, ve münevver — tabakaya (o mensup İk ayan kadın 95 yaşında vefat etti | Mşaiyg Mrs. Rabeka Bundan, uzun bir müddet eve Merika ayan meclisine intihap olunan ilk kadın ayan azası istres Rabeka geçenlerde 95 Yaşında olduğu halde vefat et- Miştir. Amerikalılar bu ilk kadın ie azasına çok büyük bir ce © merasimi yapmışlardır. | büyük bir ekseriyet, bü cazip nam altında ilân edilen 'konfe- ransı sabırsızlıkla (bekliyordu. Dün âkşam bu konferans sieaerisi - senebı ve siyasi heyet- ler erkânından mürekkep : bir kalabalık (huzurunda O başladı. Profesör o Gregoire, İstanbulun 330 senesinde tesis ve bu kon- feransın kendisinin de azasından bu'unduğu « NEO GREC » teş- kilâtının arzusu ile tertip edil diğini söylediği zaman, bu kon- feransın Türkiye ve Türkler hakkında gayri müsait aksamı İ ihtiva etmesi tabii bir halde hatırdan geçti ve maatteesşüf netice de bunu teyit etti, M. Gregorie bir tarih alimi olduğu kadar atak ve tesiratâ mağlüp ve bu itibarla müvaze- nesiz bir adam olarak tanınmış- tır. Son defa Mısırda üniversite teşkili için kıral Fuade refakat etmiş ve bilâhare Yunanistanı da dolaşarak hayli hediyelerle dönmüştü. Bütün bunların tesi- İ rile o malı ki konferansının sön- larına doğru mevzuunu kaybetti ve büyük bir ekseriyetin nefreti ve diğer taraftan bir Rum kütle- nin alkışları arasında Türkiye- den bahsetmiye başladı. Belçikanın Mısır sefiri, Brük- seldeki Yunan sefiri ve daha bir çok ecnebi heyetler sırasın- da mevki alan ticaret mümessj- limiz Kurdoğlu ve talebeye tah- ss edilmiş sırada birkaç Türk talebe ve bir iki Türk vatan. daştın başka Türk yoktu, profesör Türkiye hakkında ga- yet hakaretamiz tavırlarla baş- ladığı ve ezcümle zirde cemiye- timiz tarafından «enstitü» ye ve lâzım gelenlere tebliğ edilmi, protestodaki: Mlstüniai Yane idi, Yunanlıdır. ve ümit ediyor- ruz ki gene Yunanlı olacaktır! » cömlesini bitirdiği anda, Yunanlı kalabalığın; alkış ve yaşa ses- “lerini bastıran bir seda yükseldi: — Niçin İzmiri ve bütün Anâ- doluyu unutuyorsünuz 21) LAk tarah #üncü sayılamızdadır) Biten müsabaka Dünden itibaren gü: zel gözler müsabaka- sı bitti, On beş gün sonra kur'a çekilip mükâ- fatlar verileceği için okuyucularımızın ku- ponları ve buldukları isimleri göndermele- rini rica ederiz. 0414p U: Ne Ç Hergün kur'a Otuz gün müddetle gazetenin sağ köşe- sinde birer numara bulacaksınız. Herke sin elindeki numara başkadır. Hergün kur'a çeke- ceğiz ve kazanan nu:- maraların sahiplerine hediyeler takdim ede ceğiz! Küçük ifânlar Parasız — Bir çok ihtiyaçları. nız' vardır. Bunları istediğiniz yere veya kimseye duyuramaz- sınız. Bundan dolayı meyus olmayinız. VAKIT ın küçük ilânları her türlü müş- külünüze : çare ola- caktır. . Bu küçük ilânları arasız basacağız ! Bugün Ramazanın ilk günü ! Şehre hem ibadet, hem eğlence havası getiren aya girdik Şehrin Ramazana hazırlanan köşelerinden Bugün ramazanın biridir. Ra- mâzâan, ötedenberi hem ibadet, hem eğlence ayıdır. Son sene- lerde halkın eğlenme ihtiyacının artması ramazanda yapıan eğ- lencelerin büsbütün artmasına sebep o muştur. Halk bütün bir ay gece yarı- larından sonraya kadar cadde- lere dökülür, sinemalar her 21- mankinden ziyade İşler, yeni t- yatrolar açılır, kahveler si inip caklarını tesbit muamelesi, dün bitmiştir. Alacaklılar, © altmış — “kişidir. “Yıldız,, eski. Memur ve müs- tahdemleri bu arada maaşlarını istemektedirler. © Alacakhılardan Defterdarlık i i borç arı dolayısile müdür > remektndi.” Bir banka, 500,000, bir ticarethane 167,000 lira ta'ep etmiştir. M. Serranın bir avukatı da vekâlet ücreti olarak 10,000 liranın tahi- 'sili için müracaat etmiştir. Da- ha bir çok “alacaklı “vardır. M. | Serranın alacağı ise 6,000 lirayı geçmemektedir. alacağı 6,000 I “Yıldız, daki eşyanın satılmasına karar verildi M. Serranın borçlarını ve ala | | Büro, “Yıldız, daki M. serra | | süprülür, böyamp cilâlanır, ka- raközler perdelerde teryssüm et- miye hazırlanır, ahenk için toplanır, halkın rağ- betini beklemiye başlarlar. Ramazan . eğlencelerinin asil merkezi Şehzadebaşıdır. Bu sene de burada ramazanın mutat eğlenceleri * canlanmıya başla- mıştır, Bilhassa havaların iyi gitmesi Şehzadebaşını büsbütün. | şenlendirecektir. ye ei M. Sefranın borcu bir milyon liraya yakındır Borçların tesbiti dün bitti, altmış ala- caklı büroya müracaat etti. Müflisin irayı geçmiyor ya at eşyanın satılmasına karar vermiştir, Bunlar, şubatın4 üncü, 5 inci ve 6 mcı günleri “Yıldız,;- da müzayede ile satılacaktır. Son günlerde Adliye Emanet dairesine getirilen eşya, ceza davasından dolayı müsadere ; e- dilen eşyadır. ilâstan dolayı mahcuz eşya, “Yıldız; da bulun- maktadır. Alacaklılardan bir banko, bü- ro aleyhine davâ açmış;«Yıldız» | daki eşyanın kendisine merhun bulunduğunu iddia etmiştir. Bü- ro, hem bu davaile, hemde M. Serranın sulhen: feragatile neti- geiğ « saz heyetleri ' Camilerdeki hazırlıklar da ik- mal edilmiş ve dün akşamdan itibaren ominarelerde elektrik lâmbaları yakılmıya başlanmıştır. Havalar müsait olursa Rama- zanın ortalarma doğru milli tasarruf için masihatlerden te- şekkül edecek olan mahyalar da kurulacaktır. Bayazıt camii, avlusunda da yerli mallarından mürekkep bir sergi açılmaktadır. Kazım Pş. Hz. Bugün sebrimize teş- «far. bekleniyor Geçenlerde : Avrupaya tedavi için giden Millet Meclisi Reisimiz Kâzım .Pşa hazretlerinin bugün- kü: trenle Avrupadan şehrim ., a va Tolümu.ikiadır, Lei Ti dava Türk-Yunan mahkeme | sinin dünkü faaliyeti Türk - Yunan mahkemesinde dün 11 daya görülmüş, bir kıs- mı talik ödilmiş” bir kısmıda karara bırakılmıştır. Gandi ne diyor? Londra, 30 (A.A) M. Gandi neşrettiği bir makalede Hindis- tanın tam ve mutalak bir hür- riyeti kelâmı vadeden her hangi bir konferansa gitmeğe amade bulunduğunu beyan etmektedir. tice.enen Emanet aleyhindeki tazminat davası ile alâkadar ol. makta, M: Serrsbın alacağı olan 6000 liranın tahsili için de uğ- raşılmaktadır. : 02E