2 Şubat 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

2 Şubat 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— >? — VAKİT. 2 Şubat 1930 sında bir fark yoktur. Yalan ; bir şey yazmış değilim. Şahit- | lerle ispat ederim. Bundan sonra dava edilenlerin | vekilleri Sami ve İrfan Emin B. ler söz aldılar, İrfan Emin B. tahliye ve ehli vukuf bahsinde dedi ki: “İhtisas itibarile bazen bir çilingirden bile istifade eden | hâkim, bir ruhiyatçının, ictimaiyat- çının ilmi mütaleasına karşı el- bette istişma gösteremez., Ve Mustafa Şekip, İzret, Necmettin Sadık, Tarık, Yunus Nadi, Maz- | har Osman B. lerin mütalâaları- win alınmasını istedi. Sami B. de ilmi heyet teşkili icap ettiğine dair teşrihatta bu- lunduktan sonra, müddei umum! Cemil B., bu taleplere dair mütalâasını bildirdi ; — Cürüm kastı bulunup bu- lunmadığımı ehli vukuf değil, mahkeme tâyin eder. Emin Türk B. in cet B.in eürmü, ağır hapsi müs- telzim omahiyettedir. Tahliyesi mümkün değildir. Emin Türk B.in şahit ikamesi, kanunen imkânsızdır. İrfan Emin B., tek- rar söz aldı: — Eser, hakikaten İlmi ise, ilmi eserde cürüm kastı olamaz. Amerikada bahsedilen bir şey- den burada bahsoluramaz mı? Kp ilmi bir bahistir, Biz, Ame- rikada da neşredilmiş olmasın- dan masumiyet Mei çıkarmak İstemiyoruz. Buradaa neşrinde mabzur yok- tur, diyoruz. baar KE Dama a “. Nusrat, aza ge ve Tahir B. ler müzakereye çekil- diler: Müzakere, bir saat sürdü. Mahkeme, yazıdaki ibarelerin manayı vüzuhla gösterdiği kay- dile, ehli vukuf talebini “ek- seriyetle,, reddetti. Emin Türk B. in yazdıklarımı isbat için şahit ikamesine, ka- nunen lüzum görmedi. Emin Türk B. in “bilâkaydü şart, tahliyesine, Behcet B. in tale- “binin de reddine karar verildi. Emin B. serbest birakıldı. Muhakeme, Sabiha H. ın ve- kilinin tevkil muamelesi tamar- lanmak üzere, önümüzdeki cu- | on üç buçuğa | martesi günü kaldı. VAKIT ın tefrikası: 80 Yazan: Hüseyin Rahmi Yeni Dünya gazelesi her gün değişen kıvamlı satırlarin b'kâ- yeye tamam bir hafta reklâm | yaptı: Bekleyiniz. Mütaleası bütün gam ve gussanın unutturacak © sihirli hikâyeyi bekleyiniz... Bekleyiniz: Mütaleası en dur- gun sinirler Üzerinde kuvvetli bir masaj tesiri gösterecek ne- | tiseyi bekleyiniz... Bekleyiniz : Bu (bildiğiniz hikâyelerden değil, halsizler, çe- limsizler için bir hokka dolusu kuvvet macunudur. Bekleyiniz: Fakat şikâyet ka- bul etmeyiz... Bu macundan ye- tahliyesi muvafıktır. Beh- | mı kaza, ilim l i konferans komisyonu dün kabul İ madde halinde kimyevi imtizaç , “ VAKIT,, ın telgraf ve telefon haberleri Senceymis sarayındakı toplantı İngiliz, Fransız, İtalyari ve Japon murahasları | teslihatın taadidi meselesi hakkındaki noktai nazarlarını teşrih ettiler Londra, 31 (A.A) Bahri konferansının heyeti oumumiye komisyonu bütün murahhas ve mütehassısların huzurile bugün öğleden sonra Saintlames sara- yında (toplanmıştır. (o Fransız, Japon, İtalyan ve İngiliz murah- hasları teslihatın tahdidi usulu | meselesi (o hakkındaki (o noktai nazarlarını teşrih etmişlerdir Londra, 31 (A.A) — Akşam | #stü neşrolunan resmi bir teb- liğde şöyle deniyor: « Bugün öğleden sonra Saint James sara- yında M. Mak Donaldın riyase- | ti altında toplanmış olan babri edilmiş olan M. Stimsonun karar suretini tetkik etmiştir. Komisyon, tahdidi teslihat şubesi müdürü M. Golbana mü- şahit mfatile hazır bulunmak için mezuniyet vermiştir. Muma- ileyh, Gemiyeti Akvam namına müzakeratı takip edecektir. Komisyon, hacmi istiabi ye- künu veyahut gemileri sınıfı itibarile teslihatın tahdidi mes- elelerini tetkik etmiş ve murah- hasların bugün yapılan teklifler hakkındaki izahatı tetkik ede- bilmeleri için içtimamı salı gü- lik seti ir, eyi ee sımf sistemini tercih etmekte olduğunu teyit eylediği zann- olunuyor. Mumaileyh, demiştir ki: İngiltere iki sistem arasında bir sureti tesviye bulmasını şid- detle arzu etmektedir. M. Vakatsuki Okendisinin de || herhangi Obir sureti tesviye lehinde olduğunu beyan etmiş ve demiştir ki: Hacmi istiabi yekâhü sistemi ciddi mabzurlar arzedebilir, fakat diğer taraftan | sınıf sisteminde de inhina kabi- liyeti yoktur. O M. Siriani sınıf | sistemi büyük filolar için her nekadar faydalı isede küçük | filoların bususi ihtiyaçları hcami istiabi U sistemile daha eyi bir surette temin edilebilir müta- | isasındadır . mezden evvel döşeği ve maze- nini hazır bulundurmalısınız... Bekleyiniz: yazı icat olunalı- İ danberi iki cinsin en galeyanlı aşk heyecanları içinde biri birile kaynaşarak kadınla erkeğin yek ve terckküplerini hiç bir kalem bu kadar san'atla göstermemiş- tir, Bekleyiniz, bekleyiniz :Karan- hkta meler oluyor? Bu, fevkas- san'at hikâyemizin adıdır..Cenabı Hak yaratmıya karanlıkta baş- ladı. Ne olursa karanlıkta olur.. Çoğumuz zulmet mahsulüyüz... Sevgilinizin hayalini görmek is- Londra, 31 (A.A) — Fransiz heyeti murahhassası bazı İngiliz ve Fransız gazetelerinin Fransa- nın bahri ihtiyaçlarımı (yalnız hacmi istiabi yekünu itibarile değil, zamanda muhtelif gemi smufları noktai nazarından bir takım erkam zikretmek su- retile devletlere bildirmiş olduğu süretindeki (O haberlerini tekzip ayni | etmektedir. Fransanın iştirak etmiş olduğu müzakerelerde yanız Fransanın bahri programında mevcut olan öteden beri omalüm hacmi istiabi yekünuna ait bir rakam mevzuu bahsolmuştur. Londra, 1 (A.A) Fransız İ murahhas heyeti elyevm faal kadroya dahil Fransız filosunun istiap hacminin mecmuu hakkın- da Daily Telgraf ( gazetsinin meşretmiş Olduğu rakamların doğru olmadığını beyan etmek- tedir. Bu heyet 1950 birinci kânununda Fransız donanmasının mecmu hacminin 712 bin 900 tonilâtodan ibaret “bulunduğunu | ger A K.E genehisi iulisbirine | hariciye bunun 513 bin 410 tonilâte miktarını (Oelyevm faaliyette bulunan gemilere, 199 bin 940 tonilâtosusun inşa edilmekte olon yahut İşasina * parlâmente tarafından mezuniyet bulunan gemilere sit bulundu- ğunu tasrih etmektedir. Küçük ilânlar Parasız — bır çok ihtiyaçları. nız vardır. Bunları istediğiniz yere veya kimseye duyuramaz- sınız. Bundan dolayı meyus olmayınız. VAKIT in küçük ilânları her türlü müş- külünüze çare ola- caktır. Bu küçük ilânları parasız basacağız ! tediğiniz zaman gözlerinizi yu - müp karanlığı davet etmez mi- siniz... Karanlıkta neler oluyor?hikâ- yesini sütunlarına kabul etmiyen ağırbaşlı o gazeteler, o dolgun ücretle bu reklâmları sahifele- rine geçirdiler. Tam bir hafta İstanbul bu iilânlarla çalkandı. Her kes biri birinden soruyor- du : — Çıktı mı? Çıkıyor mu? Ka- ranlıkta olanlari görüp te me- raktan kurtulsak... Halk aydınlıkta olup bitenle- re göz yumar da karanlıktakile- ri arar..Aşıkâreden ziyade gizliye düşkündür... Nihayet (Yeni dünya) âlemi şühuda doğmazdan evvel meş- hur olan bu eseri baş sahifenin kitabeleri içinde neşretti.. Tadi- na, kı amıyan gül- be şekerler gibi halka ancak günde bir iki parmak tattırıla- i ie bulunan | verilmiş | İlk mektepler Bu sene arttırılacak Ankara, 1 (Vakıt) — Maari- fin vilâyetlerin yeni sene bütçe- | si münasebetile yaptığı bir ta- mime göre bu sene hiç bir yer- de yeniden ana mektebi açılmı- | yacaktır. Mevcutlarının ipkasıda mahallin işçi karı kocalardan müteşekkil ailelerinin kesafetine bağlı olacaktır. Bu sene bilhassa ilk mektep- lerin. arttırılmasına na çalışılacaktır. İskân teşkilâtı İHaziranda ilga ed ilga edilecek, mü- düriyet halinde Dahiliyeye raptolunacaktır Ankara, 1 (Vakıt) — İskân işlerinin hazirana kadar muhak- İ kak bitirilerek mali sene başın- da bütün teşkilâtın lâğvi, umum müdürlüğün müdürlük halinde Dahiliyeye raptı teyit olunmak- tadır. Hüriyet istiyorlar Diktatörlük yıkıldıktan ! sonra İspanyol matbuatı Madrit, 3İ (A.A) — M. Beren- mazırlığının yeniden hemen ihdas edileceğini de- miştir. Bu nezaret işlerini Dük D'Albin deruhte e deceği zanne Madrit 31 (A.A) — Adliye nazırı, adli kuvveti yeniden ten- sik ve takviye etmek niyetinde ol beyan etmiştir. Madrit, 1 (A.A) — Matbuat cemiyetleri (OM. Berengerden matbuatın hurriyetini ve pazar İ tatilinin muhafazasını İstiyecek- lerdir. Bügünkü nazırlar meclisi | milli meclisin feshine ve eski | müderrislerin vazifelerine avdet etmelerine karar verecektir. Madrit, 1 (A.A) — Kıral, bundan sonra evvelce olduğu veçhile her perşembe günü na- sırlar meclisine riyaset edecektir. Dahiliye nazırı Hüeskaya gön- derilmiş olan bütün O Segovi topçularının tahliyesini emret- a | elediye meclisi reisi ile âza- dan bir çoğu istifa etmişledir. rak hikâye mabaatli gidiyordu. Kariler arasında bir uğultu ha- linde başlıyan tesir gittikce bir | velveleye doğru yükseliyor İs- tanbuldan harice taşıyordu... İlk günü altı bin nüsha basan yeni dünya ikinci günü on iki bin üçüncü günü yirmi bin.. O- taz bin kırk bin hasılı İstanbul gazete hayatı tarihinin kaydet- mediği sayılara doğru fırlayor- du. Caddelörde, köprü tüstünde ya'mayak başı kabak müvezzi çocuklar biribirlerine rekabetle lime yırtarak bağrışıyor- li R — Karanlıkta neler oluyor... Şimdi çıktı dumanı üstünde... Sinema içinde sinemalar... Ka- ranlıkta gıdı gıdı oynaşmalar... Ademle Havvanm cennetten ni- çin kovulduklarmı yazıyor... Üç- yüz tane aldım. On da bitti.. Sonra sorup ta boş el bü- kük boyunla mahzun dönmeyi- niz... Adem Havvadan bir öpü Maarif vergi | —— I Tahsilât yapan men ra verilen ikrami geri alınacak Ankara, 1 (Vakıt) — vergisi kanununa göre memurlarına © verilmekte yüzde bir ikramiyelerin kanununca itasına imkân #8 dığından 929 hazıranındal ren yapılmış böyle varsa tashihi ve bu istirdadı ve bütçede tutulması tamim olu: M. Meclisinde hi malüllerine mükâl Ankara, 1 (A.A.) — B böyük Millet Meclisinde harbi malüllerine verilec: mükâfatı hakkındaki kanu” yihası müzakere ve kabul miştir. Buna nazaran mü dereceden malül buluna9 zabit ve nefere verilecek 19 bin altı yüz lira 1929 senesi bütçesinin zatiye faslına mahsus tahsis#” verilecektir. Meclis perje— günü toplanacaktır. y İzmir hanımların e yg İzmir, 1 (Vakıt) — İ mumları bugün bir Kar tılar. Bu içtimada Vali paşs bankacılar da bulunmuşl, timada kadın iktisat ve tasi faal heyetleri seçilmiş ve iki di misak imza edilmiştir. İzmirde kooporali İzmir, 1 (Vakıt) — tifler sermayesi pa eğ yak mıştır, Bornuva kooperatifi rasimle açılmıştır. Dü malıpus Kâçü İzmir, İ (Vakıt) — Hopi firarisi Arap Süleyman Aydı yakalandı. Buraya getirileci ( Telgraf haberlerimi ri KE 6 ıncı sayfan dadır.) Biten müsabakâ Güzel gözler m bakası bitti. On üç gün son okuyucularımızın ponları ve bulduk isimleri gönderme rini rica ederiz. cük istemiş o da hi hi bi ciğım demiş... / Müvezziin etrafını saran * İ teriler: ; — Gelsin... Paran haz” babam bozmağa vaktim. Müvezzi — Karanlıkta “| oluyor.. Narasını basarak * pit giderken bir kaç birden: — Yavrum buraya d8”* | raya... gi Başında lenğer gibi bi” mı hotoz mu g a karının biri sesile: — Cok merak et babamız cennetten niçİ muş? Kabahat büyük da mi? büy ml a ge Wi Ee birtane alıp ta yım... Yeni harfleri bir ek | baya sarda koynunda ; beraber yat id