3 Şubat 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

3 Şubat 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

Kadıköy kız orta M. Talebe taraşından mükem- mel bir müsamere verildi Kadıköy kız orta mektebi ye- dinci sınıf ikinci şube talebesi tarafından cuma günü bir mü! samere verilmiştir. Müsamerç pek samimi olmuş ve muvaffakiyetle hitam bulmuş- tur, Talebenin verdiği müsame- renin programı epey zengindi. Müsamere İstiklâl marşı ile başlamış, müteakiben (talebe tarafından gençlik marşı söylen- miştir. Marşlardan sonra edebi- yat muallimi şair Kesriyeli M. Sıtkı Beyin yazdığı Türk kızı atlı 3 perdelik piyes temsil edil- “miştir. Talebeden Müşerref Kemal Suzan, Müzehher, Muhterem H. lar piyesin temsilinde çok mu- vaffakiyet göstermiştir. Piyesten sonra beden terbiyesi muallimi Seniha H. ve talebeleri tarafın- dan bedii ve nezih gül raksı yapılmıştır. Yeni Türkiyeyi temsil eden talebe hanımlar çok muvaffak idiler. Istanbul, Adana, Eskişe- hir, İzmir ve Kayseri vilâyetleri pek güzel bir şekilde temsil edildi, Yedinci sınıf talebesinden Nibal H. hakiki bir musiki. isti- dadını gösteren parçalar teganni etti. Müsamerenin son numara» sını teşkil eden kalkan zeybe- ğinde talebemizin muvaffakiyeti takdire lâyık idi. Müsamere umumiyetle çok iyi oldu. Spor İzmir lik maçları İzmir, 1 (A.A.) — Bu hafta yapılan lik maçlarında Altınordu ikinci takımı müsabakaya gel- miyen Altınay ikinci takımına hükmen galip addolunmuştur. Birinci takımlar arasında Ana- dolu sıfıra karşı dört sayı ile Yıldız takımına, Güzelizmir sıfı- ra karşı dörtle Bayraklı takımı- na, Göztepe bire karşı iki sayı ile e galip gelmişlerdir. Başka memleketlerde İtalyada gençlik teşkilâtı Sekiz yaşından onsekiz yaşına kadar her ço- cuk askeri nizama tabi tutuluyor İtalyada karagömlekli, kara şapkalı, koyu yeşil kısa pantalonlu gencler gittikce artıyorlar. Bu gençler kimlerdir? Bu gençler yarın- kı faşistlerdir. Cenç faşıstler üç sene içinde bir milyona baliğ olmuşlardır. Genç faşistlerin teşkilâtı 1926 senesinde kıralın emri ile bir teşkilât hal.ni almıştır.Faşistler gençlik teşkilâtındaki çocuklar“8,, yaşından itibaren “18, yaşına kadar himayelerine alırlar. Bu teşekküller gençlere siyasi faşist terbiyesi verir. Ve onların beden terbiyesi, futbol, eskirim, kürek ve atletik sporlarile alâka- dar olur, Aynı zamanda bu teşekküller ordu ile alâkadardır. Ço- cuklar askeri talim'er görürler. Bu teşkilâtiçin İtalya hükümeti her sene İ milyon iretlik tahsisat vermektedir. İtalyada gençleri himaye eden teşekküller 8-14 yaşındakilerle “Balilla,, namındaki teşkilât,14-18 yaşında o'anlarla“Anan Gardisti,, namındaki teşkilât meşgul olur, Gençlik teşekkülleri pek sıkı bir zaptı rapta maliktir. Gençlik teşkilâtınm en güçük cüzütamı İl çocuktan mürekkep olan “Sguadra,, dır. Balilla ve avan gardisti etmiştir. için bükümet hususi binalar tahsis Biliniz bakalım? Yangın çıkan bir ormanda Avcı kendini nasil kurtardı Resmimizi gördünüz, iri giri ilksiierliniie Mi resmimizde bir yarımada vardır. Bu yarımada baştanbaşa çam ormanıdır. Yarımadada berzahtan iti- baren bir yan- gın başlamıştır. Rüzgârın is- tikameti ok işa- retile gösteril diği üzere çam ormanındaki yangın Ava- nın olduğu ye- re kadar iler- adada yangına maruz Talan hiç bir yer kalmıyacaktır, Şimdi gelelim bilmecemize : Her tarafı ateş içinde ka'aı avcı denize girmeden, sandala filin binmeden kendini yangından kurtardı. Acaba avcı ne yaptı? Yarımadadan ayağını Suya basmadan ve yanmadan kı kurtuldu. Bunu bize bildiriniz. İspanyada diktatörlük İspanya ii dök Riveranın sukutuna rağmen hürriyete kavuşacak mı? İspanyol diktatörü nihayet istifa etti yeni kabineyi ceneral Berenger teşkil etti, Yeni kabinenin gene bir ce- neralın riyaseti altında teşekkül etmesine rağmen yeni kabinenin sivil bir hükümet olacağı bil- diriliyor. Bu haber İspanya için çok mühimdir. OBerenger hüküme- tinin parlamento hükümetini ia- de edeceği söyleniyor. Bu hadise İspanyol diktatörüne ve dikta- törlüğe karşı senelerden beri biriken kinlerin tabii bir neti- cesi olduguna göre yeni kabine- nin bir parlamento hükümeti olmayi istemesi akla en yakın elen şeylerdir. li pek az haber alm- masına rağmen gelen haberler İspanyada yeni bir devrin baş- lamak üzere oldüğunu anlat- maktadır. İspanyada Primo da Rivera ya karşı duyulan kin ada parlamento hükümet- lerini esaslı surette tutunmasına sebep olabilecek midir? Bundan ne kadar şüphelensek hakkımız vardır. Meseleyi şahıs ve his meselelerinden ayırarak yapıla- cak bir tetkik vaziyeti daha iyi pe imkânını verecektir. İspanyada son diktatörü ye- rinde tutan şey hatta bir dik- tatörü yoktan Obalkeden şey şahsi arzulardan daha derin daha mutedil Mmeselelerdir. İs- panyol diktatörüne İspanyada nefes almak hakkını veren se bepler başlıca şunlardır: 1 — İspanya birliğini istiyen hükümetçiler ve orduya karşı müteaddit İspanyo ların düşünen ve muhtariyet isteyecek kadar ilerlemiş olan mabhallilik hisleri. mani İspanyada arazi sahipleri- nin henüz pek geri bir kültüre sahip olmaları ve modern bir burjuva Oteşekkülüne aleyhtar olmaları. 3 - İspanyada coğrafi vazi- yetin, tek bir hükümetin teşek- külüne mani olacak şekilde bu- İunmasıdır. Geçit vermiyen dağlar Ispan- Lee ) Yeni keşifler m güneş ziyası vü- cude getirildi Nevyorktan Deyli telgrafa ve- rilen malüâmata göre Doktor Lü- kayiş terkibi güneş ziyası vücude getirerek her karanlık yeri sıhhi bir ocak haline getirmenin müm- kün olduğunu ilân etmiştir. Bu ip adeta yeni bir devir açacaktır. Doktor Lükayiş, elektrik mü- hendisleri cemiyetinde irat ettiği bir nutukta vücude getirdiği ““ güneş ışığı, lâmbasını göster- miş, bu lâmbanın istimali takdi- rinde bununla “souk almaların, ve asabi hastalıkların tedavi edi- leceğini, bundan başka insanların daha fazla yaşamalarının temin olunacağını, söylemiştir. Doktor Lükayişe göre bu lam- banın istimali ile insanların bir çok itiyatları da değişecek iş, oyun, içtimai adetler başka bir şekil alacak, insanlar bu lamba- ların ışıklarından istifade edebil- mek için çok hafif elbiseler giy- meğe mecbur olacaklardır. Terkibi ziya ile onun şifai has- salarından istifade etmek, Dokktor) Lükayişe göre, insanm tabiata karşı istiklâlini ilân etmesi de- mektir. İnsanların güneş ziyaşımdan en çok istifade ettikleri zamanlarda ölüm nisbeti en çok az olduğuna göre bu terkibi ziyadân istifade”! sayesinde insanın ayata uzıyacak, daha fazla ve sıhhi şerait içinde yaşamak mümkün olacaktır. — ——— A İN Heligolant çöküyor Şimal denizinde Almanların bir adası vardir. Bu ada büyük harpten evel pek meşhurdu. Alamanlar Heligolandı İngiltere- den satın aldıktan sonra ora- sını tahkim etmişlerdi. Harpten sonra o kadar ehemmiyeti kal- madı, Fakat son zamanlarda başka bir hadise nazarı dikkati celbe başlamıştır. Bu hadise şudur. Heligolant arazisi çök- mektedir. İlimlerin yaptıkları besaplara göre 100 sene sonra Şimal denizinde Heligolant na- mında ki bir kafa parcası mey- danda Kalmıyacaktır. yayı bir birinden ayrı mantıka- lara ayırmıştır. 4 — İspanyada yol ve nakli- ye vasıtaları muhtelif kısımlar arasında * kültür omünasebetini temin edecek bir haldedir. Yol- lar az, mevcut olanlar berbat şömendöferler pek azdır. Bunların tabit neticesi olarak İspanyada muhafazakâr ve ma- balli vatancılığı takviye eden bir edebiyat ve ahlâk telakkisi hâ- kim olmuştur. İspanyol “edebiyatındaki oriji- nal karakter ona muasır ede- biyat (o hayatında orijinal bir şahsiyet kazandırmışsa da siyasi hayatta pek geride kalmasına sebep olmuştur. Şimdi artık niçin bir diktatör meydana çıkıyor? Daha iyi anlaya biliriz, çünkü taazzuv “Momnteski — Fransız mütefe! 1755—1689 «Charlesde Secandatı de Monteskicu » Bordodâ keme reisliğinde bulun önce “ Fizik ve Fizyoloji meşgul oldu. İtalyaya, ya ve İngiltereye seyahö” Hayatının mübim bir kısısi 7 riste salonlarda yahut “La B şatosunada geçti. Meşhur. lerini malikânesi olan «La P şatosunda yazdı. Mont ilk eseri 1721 de «Letti sanes» dır. Bu eser Acemi! zadesi arasında cereyan muhaverelerden müre “ Lettres Persanes , sekizinci asrın ruhu Sui istimallere hücum edi keskin keskin tenkitler yaf “Consideration sur les de la grandeur des Roma de leur decadence , « Ro ların itilâ ve inhitatı sebepif dair mülâhazalar » e “ Monteskiyö ,, içtimai haf lerin de tabii kanuna tabi ğunu ileri sürer. « Ü'esprit des lois » kitabında ise kanunların fe sini yazmaktadır. Ayni Monteskiyö (o devletin teşri ve adliye kuvvetlerine riki filerini de bu eserinde â sürer. “ L'esprit-des İois « hangi fikirlerinden ziyade si mütalealar itibarile az da Avrupayı baştan başa Monteskiyö geçen asırlar Af pasına düşünmeyi öğreten şitlerden biridir. ya Rönesans nedi Genç okuyucularımıza hassa Lise ve Orta talebesine soruyoruz : “ Rönesans nedir? başladı, ve neticeleri oldu.Bu suale azami bir tutacak şekilde cevap En iyi yazmış olan okuy& E muzun yazısını dercede€ Yazılar cuma gününe “ Gençlik ,, kaydile mıza gönderilmelidir. 0 AK PA DAL muhafaza edebilmek ve feh yaşaya bilmek için bır ülkeye mubhtaçtir. Devletin bütçesine essislerin hayatı tehlikeYf tüğü zaman yapacağı © hareket kanunu bir rakmak olur. Hayatı girenler örfi bir şekilde si hâkim olurlar. Primo dö ya o müthiş nüfuzu t pe amiller bunlardan dah* l dikta gi bir şey değildi, Eski politikacıların ve kıralı 8 gi oğradı. Yerini terketti” ye İspanyada diktatörlük» vaziyetler devam kâten ortadan kalkar Şimdiki halde bun* ve teşekkül etmiş olan devlet ve ordu şevketini, (kudretini menin imkânı yoktu” di