13 Nisan 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

13 Nisan 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

— 6 AKI, 13 Nisan 1930 DÜŞKÜNLER: 3 Oğul Yazan : Sadrı Etem Bara tekrar döndüğüm zaman Hikmet tek gözlüklü kadınla be- raber oturuyordu. Ben Madam Nerinin masasına oturdum. Göbekli zengin ve nu- fuzlu zat iri, kalın dudaklarını gere gere şampanya içiyor. Gar- sonlar masanın etrafında fıldır fıldır dönüyordu. İki kardeşin gözleri de dönmüş yanakları al kadar ömürlerinde şampanya değil karakulak suyu içmemiş- lerdi. Sacit yüksek sesle ve laubali bir eda ile: «— Şunu darülbedayie birinci sınıf bir artist kaydettiririz.. Kız gözlerini süzerek: “— Vallahi hepsinden daha güzel yaparım.. Bana emin olu- nuz efendim. Göbekli adam cevap verebilmek için göğsünü sıkan yeleğinin düğmelerini çöz- dü karnını şöyle bir sıvazladı. Sonra koltuğa biraz daha yaslandı biraz daha yaslandı ve yana devrilen bir pirinç cu- valı gibi ağzından laflar dökül- miye başladı. «— Oda lafmı? Hahhh... Şimdi bir kart ve- reyim hepsi olur biter.. Bu mesele değil.. Sonra kıza döndü.. «— Yavrum, cicim... Sen bu işi olmuş bil. İster- sen seni Amerikaya göndere- |. yim.. Beyen, beyendiğin yeri söyle bana, cicim, senin için olmaz olmaz. Hele yarın sahah olsun.. Ne dersin Sacit Bey.. — Muvafık Beyfendi muvafık. Kardeşine döndü ; — Beyfendiye teşekkür et.. Artık dünya yıldızı oldun sayılır. Göbekli oadam gözlerinini süze sÜZ€: — Yavrum sabah hallederiz. Sacit, memnuniyetle deminden beri ağzında gevelediği bir sö- zü tekrarladı : — Şuphesiz efendim. Sacidin kardeşi bu sözler üzerine etra- fına gururla baktı. Saçidin kar- deşi göbekli adamın sözlerini niçin her kes işitmiyor diye adeta hepimize kızıyordu. Bir aralık kız ayağa kalktı dışarıya doğru ilerledi. Aman efendim siz bu çalımlı gidişi görmeliydiniz. Yarabbi ne caka, ne yürüyüş, ne yüksekten bakış, küçük ha- nım sanki san'atın himalayasını yaratmış gibi cafcafli gidiyor. Sara Bernar aslâ böyle yürü- medi. Greta Garbo kimseye böyle istihfafla bakmadı. Brigit Helm böyle bir gurur duymadı. Her neyse efendim şişmanca beyefendinin kerimeleri hanr- mefendi kendini müthiş bir şey sanıyordu. Bir insan bir çift sözle ancak bu kadar değişebilir. Kız dışarı çıktı. Aradan beş dakika geçmiş veya geçmemişti. Bir garson beyfendinin önüne dikildi: — Beyfendimiz sizi telefon- 1-— Sentenelns o GİIRkal .dam rek ? kesik — bıyıklarınn O şampanya ıslaklığını gelişi güzel sildikten | sonra başını sağa yıktı. — Atlat... Beece... Garson, durakladı, gidemedi. Adam kızdı. — Hey bana bak... Şuradan defol... Yokmuş de.. Garson korkuya benzer bir yg Sy yag | halle yanıma yaklaştı. Göbekli al olmuştu. | adam bu hali garsonun lâüba- lileştiğine O hamletti. Önündeki şampanya şişesini kaldırdı. Gar- son tüfekten fırlayan bir kurşun gibi koşarak kaçtı, ve şişe yere | düştü paramparça oldu. Bir iki dakika geçmeden daha kelli felli! bağaamerikan gözlüklü bir | adam masanın başında peyda oldu : v “ — Efendim af buyurunuz garson bir hata etmiş. Yap de- dik ama.. Sizi Dolma bahçeden istiyorlar... Bu ne sihirli sözdü. Göbekli adam derhal derlen- di toplandı ve geç kalmaktan o kadar korktuki ne Sacidin eli- ni sıktı, ne de kardeşinin gel- mesini bekliyemedi. Kalktı gitti. Deminki lâkayıtlık ne idi, şim- diki telâşın sebebi: ne olsa ge- Bunu sakın düşünmeyiniz... Bu insanlar böyledir. Siz de onlardan bir kaçını tanırsınız ! Bitmedi Kiralık kâgir ha- ne ve dükkân Beşiktaş akaratı vak fiye ida'esinden: Beşiktaşta Akaretlerde 105 nümrolu hane ile 20,28,32 nüm- rolu dükkânlar bilmüzayede icar edileceğinden şehri halin ikinci çarşamba gününden itibaren yirmi gün müddetle aleni mü- zayedeye (o çıkarılmıştır. o Talip olanların ve daha ziyade malü- mat almak isteyenlerin nisanın yirmi üçüncü çarşamba günü saat on üçe kadar mahalli mez- kürda 54 nümroda mütevelli kaymakamlığına ve yevmi mez- kürun saat on üçünden on beşine kadar Çenberli taşta İstanbul Evkaf müdüriyetinde idare en- cümenine müracaat etmeleri. Kiralık kâgir hane Beşiktaş akaratı sile idaresn den: Beşiktaşta Akaretlerde 5-9,14 numaralı haneler pazarlık sureti- le icar edileceğinden talip olam larm ve daha ziyade malümat almak isteyenlerin nisanın yirmi üçüncü çarşamba günü saat on üçe kadar mahalli mezkürda 54 numarada mütevelli kaymakam- lığına ve yevmü mezkürun saat on üçünden on beşine kadar Çemberlitaşta o İstanbul (evkaf müdiriyetinde idare encümenine müracaat etmeleri. Yardım sandığı Emlâk üzerine para di. Bahçe Kapı Selâmet han: 15. Talafon İstanbul 4262. 12 Nisan 930 Borsalar | İ ingiliz lirası Kr. v1. mukabili Dol Fran Liret Belga Drabni Frank leri Florin Kuron | Siltag Pezeta Mark Ziot Pengö 20 Ley Kuruş (Türk iirası Dinar “ Çervoneç Kuruş fi Nukut 1isterlin o Cigile) | iDolar (Amerika) İbo Frank (Fransız io Liret Titatya OFrank “Belçika İğpo Drahmi (Yusan) O Frank (İsviçre) oLava “Bulgar) 1 Florin (Felemetk) ho Kuron. (Çekoslorak. I Şiing (Avastarya) | 1 Pezeta flspanya) 1 Rayşmari JAlmasya 1 Zioü “Lehistan 1 Pengö | Macaristan Ley (Romanya) İğleo Dinar “Yugoslovyaj 1 Çeromeç Seryet Altın Mecidiye Borsa bariçi Banko Buğday Yumuşak Süzter Ser — Zahireler — Çavdar Arpa Misir Fsasiva .Bulmacae Dünkü bulmacamızı hallede- medinizse bugünkü halledilmiş şekle bakarak 7 bulmacamı - zın sırrmı meydana çıkarabilirsi- niz. Bunun için aşağıdaki tarife- yi tatbik ederek üç beş dakika meşgu! olmanız kâfidir: İL Sail B 2011 İz eoinumawm— Dünkü bulmacamızın balli şekli 123456 1891011 CD ANAR EUN» a ve Ss Bugünkü bulmacamız Soldan sağa: 1 — Hayatı bitirmek (5). 2 — Bey» bee | (3), acelenin aksi 5). 3 — Ölü16) kat 8. rdtubetli (5). $ — Bir as (41, un (2). 6 — Büyük (3), men- ba (6) 7 — Parlak değil (3), iseikbal (3). 8 — Lezzet 13) utanç (21. 9 — İnaniş 14), af (2), sür'ar (3). 10 — Bir kiymetli taş (4), şeffaf madde (81 11 — Zaman (21. büyültmek (41 Yukardan Ni az — e 14 m 16) ii — er İŞLER. Hercins ipek ve lâstik şeritle mal eder, basit ve ucuz. Düz ve çiçekli el ile ve otomatik Son sistem Kappel marka teki mül m "ça rap makineleri, bü yrupa usulü, re mü mücehhez. i Enli tamamile otomatik brode işle” DİKIŞ 5 Trikotaj, kürk, Overlok ve saire. uval Bayrak ve sair her cins © 6 TEZGÂHLAR dal el Na motör ile müteharrik. pekli ve yünlü kumaşlar üzerini 33! BASMA MAKİNELERİ Ye gi e Yaş .. ve sair sanayie ait her cins makineler. Türkiye acentesi Y. Şınorkyan, İstanbul Sadıkiye Han 31-33 Tel İst. 2256 ig Teminat ve büyük suhulet Hesen SENİ Divanı muhasebat murak muavinliği için müsabaka ilâ Madde 1 — Ankarada ifayi vazife etmek üzere otuz lira asli ile murakip muavinliği için Ankara ve İstanbulda 930 mayıs İdüncü ve İSinci çarşamba günü ve perşembe .ŞERİT MAKINELERİ ÇORAP KOTON RAŞEL BRODE " i müsabaka icra edilecektir. (Maaşatın tevhit ve teadülüne dair olan kanuna merbut © | nazaran İlineci derecede bulunan (omuavinliğe mahsus | 30 lira maaşı alabilmek için ya Yüksek mektepten mezun veyahut Yüksek mektepten mezun bulunulmadığma göre dereceye dahil memuriyetlerde üç sene hizmet etmiş b meşruttur.) Madde 2 — Müsabakaya muayyen olan günlerde saat | başlanacak ve nihayet on dakika sonraya kadar ispatı vücut yenler müsabakaya kabul edilmeyecektir. Madde 3 — Müsabakaya kabul edilebilmek için. A — Mekâtibi âliye veya tüm devreli Lise mezunu oli yahut odevairi Resmiye ve müessesatı maliyede lâakal o Rİ istihdam edilmiş bulunmak. - w B — Sinleri otuz beşten yukarı olmamak, C — Memurin kanununun dördüncü maddesinde muharr€' evsaf ve şeraiti lâzimeyi haiz olmak lâzımdır. Madde 4 — Müsabaka tabriren ve mevadı âtiyedef “ edilecektir : 1 — Ticari ve mali usulü defteri, 2 — Muhasebei umumiye ve muvâzenei umumiye kanu 3 — Vize muamelesi ( Muhasebei umumiye, muv miye, memurin kanunile memurin maaşatınm tevhit ve ki dair olan kanün ve maaş, harcırah kanunlarına temas etmek tasvir olunacak muayyen bir mesele üzerine bir murakıp kabul veya reddi mutazammın olarak yazılacak esbabı bir müzekkere veya tabrirat, ) 4 — Divanı muhasebat kararnamesi ve müzeyyelâti. 5 — Hesap ( Faiz, İskonto, Tenasüp ) 6 — İlmi mali ( Vergiler, Türkiye usulü teklifi malümatı mücmile ) bütçe nazariyatı, 7 — İktisat ( Evrakı naktiye, Kambiyo ve meskükât bs”. 8 — Kitabet ( Vize sualinin tarzı tahriri kitabet içi" tayinine esas olacaktır. ) Madde: 5 — Fıkrai sabıkada tadat olunan suallerden 17 dördüncüye kadar olanlara takdir edilecek numaralar diğe suale takdir olunacak numaraların iki misli itibar ol bat baş kitabetine ve İstanbulda Yeni postahane bi muhasebat murakıplığına vesaiki lâzimelerile birlikte etmeleri lâzımdır. Not: Murakıp muavinliğine alınacak olanların Fransı? İtalyancaya vakıf ve divanda bir müddet hizmet edipt€ rinden istifade edileceğine kanaat hasıl olan arın sitaj için gönderilmeleri mutasavverdir. Devlet demiryolları H: mağazasından: 29-3-30 tarihinde müzayedesi yapılıp verilen lâyıkımda görülmediği cihetle satılmıyan muhtelif miktari olan ahşap ve maden fıçılann 20-4-30 tarihine göni saat on dörtte müzayedei aleniye ile satılacaği rr bir mifler (10) 4 — Isimler (S1 mani oluş (3) 5 — Büyük ev (5). nota 2) 6 — Müstecir (6) 7 — Öp- mekten daha fazla (6 8 — Uzuvlar nehiri (41. 10 Anut (6. * milletlerden biri (4) a ilâve (3 13 mayıs salı günü akşamma kadar Ankarada Divanı 5 il BL nom (21 9 — arp 4, 4 A