26 Haziran 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

26 Haziran 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Biz inanmadık , siz ne dersiniz Teşrih masasından mutfağa nakledilen insan ciğerleri Kadıköyünde günün de hayale gelmiyen Biz işittik, inanmadık! size de an, bakalım ne diyecek- Kadıköyünde son (günlerin i kodu mevzuu akla, hayale #elmiyecek (bir vak'adır. Orada “uruyorsanız veya orada oturan dostlarınız, ahbaplarınız, arkadaş- varsa mutlak size de Bakletmişlerdir. Diyorlar ki: — Kadıköyünde oturan Ve Otopsi ile meşgul olan dalgın ve ihmalkâr (bir doktor vak'anın kahramanıdır. Bu zat geçenlerde teşrih © dairesine getirilen bir €esedi çok şayanı dikkat bulmuş, bilhassa ciğerleri üstünde tetki- kat icra etmenin faydalı olaca- ğinâ kanaat getirmiştir. Ancak doktorun işi pek çoktur. Vazife başında buna imkân bulamıya- caktır. Bu (vaziyet cesedin ciğerlerini çıkartıp evine | götürmeyi ve orada uykusundan ibtilâs edeceği saatlerde arzu ettiği tetkikat ile iştiğali muvafık görmüştür. Bunda mahzur yok- Selim Sırrı Beye hücumlar karşısında | | dikodu mevzuu akla bir vak'adır Berbörlür mekt tur. Doktor da ayni şekilde düşün-| tatbike kalkışmış, fakat bunun | için fena bir tesadüf olarak | en hummalı bir faaliyet saati seçmiştir. Bu hay ve huy, bu gürültü arasında bunalan doktor hademelerden birini çağırmış, cesedin bir gazete kâğdına pek ihmalkârane şekilde sardığı ciğer- lerini (Oinsan (ciğeri olduğuna dair hiç bir şey söylemeden eve göndermiştir. Bundan sonraki vukuatı kolay- lıkla tahmin edebilirsiniz. Ciğer eve gitmiş ve bir insana ait olduğu tahmin © edilemiyerek mutfağa gönderilmiştir. Meseleden doktor ancak akşam üstü eve döndüğü zaman haber- dar olmuş, sualine şu inanılmaya- cak cevabı almıştır: — Ciğermi, çok tatlı imiş, biz öğle yemeğinde yedik, size de ayırdık! Haberin başında söylediğimizi tekrarlayalım? Biz inanmadık; böyle hirşeye'siz ihtimal veri- YON MSA. 4 mler Pp “ Giz bize gülüyorsunuz, biz sizin hesabınıza ağlıyoruz !,, Doktor İzzettin beyin bir mektubu zzettin B. ©. kal ederse bunda da kor Selim Sırı Bi hucumlar | Çünkü aynı hakkı devam ediyor. Bu gün mektu- bunu dercettiğimiz İzzeddin bey Üteba odasındaki münakaşada söz söyliyen doktorlardan biri- dir, diyorki: “Vakıt gazetesinde doktor- lara artık ders verecek bir derecede olduğunuzu yazmışsı- nız. Müsaadenizle bu doktorların en hakiri sıfatile Sizinle biraz site Kültür Fizik, Fizio- terapi ve zayıflatmak kürünü birbirine karıştırıyorsunuz. Önce bu noktada anlaşalım. 2) Bizim sözlerimize güldü- ğünüzü söyliyorsunuz. Biz ise sizin hesabınıza ağlıyoruz. Çünkü gazetelerdeki ifadeniz zihinlerde haşa.. hakkınız olmadan tababet icra © ettiğiniz zihabını tevlit edecek mahiyettedir. ii Siz bir şahsı, doktordan izin olmıya lüzum görmeden idare- DİZ altına alarak, sıkletiri azalttı- ğimizi söylüyorsunuz! Halbuki bir şahsın vücudunde el ile cis- mani © ameliyeler yapmak V€ bundan sıhhate sit neticeler beklemek tabipten gayrıs! için Yasaktır ! Sizin bir müddet $u Veya bu seririyatta masaj. veyâ mümasil ameliyeleri idare etmi olmanız size bu hakkı veremez: Kw Ri .. Yoksa iş imtihan bahsine inti- kacak biz değiliz! ,, hastabakıcır larada vermek İözumü hasıl olur ! İşin içinden çıkılmaz. Asıl garip olan mesele, bir taraftan Kültür Fizik denilen şeyin tababetten emir almak ih- tiyacinda olmadığını iddia etti- ğiniz halde, bir müddet Tıbbi- yede ders verdiğinizi ileri sür- menizdir. O halde sizi Tıbbiyeye neden çağırsınlar |? 3) Bütün bunlar arasında an- lıyamadığımız Şey muhterem kerime hanımların müdahalesi- dir. Haydi siz bize ders verdiniz diyelim - : bizden izin almadan, zayıflama kürü tatbik edebilir siniz; - fakat onlar... Onlarda mı bizim hocalarımız olacak ? Eğer şahsi, zayıflatmak için doktordan müsaade almış olsa idiniz de mesele gene ayni hal- de kalırdı. Mevzuu bahis olan kızın zayıflaması için lüzumu sıh- hi bulunmamasıdır. Mesele bir “ esttetik ,, meselesidir ve bir tabibin böyle bir müsaade etme- si şüphelidir. Çünkü hatır için ilâç verilmemesi mutattır. Esasen 1929 da Paris Ceza mahkemesinin, Dr. (Duvarrier) aleyhindeki kararı * bu dava Pa- riste kalın bacak davası namile maruftur - bu moktayi hallet- İ 1 Temmuzda açılacak veni mekfepfe neler; nasıl öğretilecek ? Esnaf eresındeki dedikodu dcevam ediyor Şehrimiz berler esnafı arasında uzun müddetten beri başlıyan dedikodu ve cemiyetten şikâyet- ler elân devam etmektedir. Bü- tün bu şikâyetler cemiyetin hiç bir iş yapamıyarak esnafa müfit olmadığı ve yalnız aidat almakla iktifa ettiği noktasında toplan- makta, ticaret odası, vilâyet gibi resmi makamlara omüracaatler vukubulmaktadır, Haber aldığımıza göre B. M. olacak ki tasavvurunu derhal | Mecliyinden yeni çıkan cemiyetler kanununda bütün esnafın kendi cemiyetlerine girmesi ebi, mecburi | tutulduğundan dün bu karar ti- | caret müdürlüğü tarafından ber- | ber esnafına da tebliğ edilmiş ve bir kısım esnaf yeniden inti- bap yapılarak bir cemiyet teşkil edilmesini oyabut (kendilerinin aynı bir birlik tesis edeceklerini ticaret müdürlüğüne bildirmiş- lerdir. Halbuki diğer taraftan bir cemiyet erkâni bu dedi koduları aldırmayarak yeni bir faaliyet programı hazırlamaktadırlar. Bu meyanda cemiyet ilk iş olarak kendisine dördüncü vakıf hanın karşısında bir bina tedarik et- miş ve ay başından itibaren bu- rada yeni bir (berberler mek- tebi) açmıya karar vermiştir. m 2 Mektep tekmil asri vesaitle mücehhez olacak ve kız, erkek talebeye kuvafür, manükür, pe- dikür, masaj ve saire ameli olarak tedris edilecektir. Mektebe geçen kış Beyoğlun- da (Villi) salonunda açılıpta muvaffakıyet gösteremediği için kapanan eski mektebin talebe- Üsküda r tramvayları | Kaldi ? Pek yakında Üsküdardan Mo: daya tramvayla gidilecek Bugün en çok varidat getiren hat Kısıkl: hattıdır Necmettin Sahir B. İki gün evvel bir akşam refi- kimizde “Üsküdar halk tramvay- ları,, hakkında uzun bir yazı çıktı. Bu yazıda Haydarpaşa - Bağlarbaşı , Üsküdar - Haydar- paşa hatlarının şirket hasılatının artması üzerine yaptırıldığı, ara- baların tasarruf için halka arze- dilmediği, ücretlere zam yapıl dığı, servisin muntazam olmadığı beyan edilmekte idi. Dün bir muharririmiz Üsküdara gitmiş, şirketin murahhas azası Nec- mettin Sahir beyle görüşmüştür. , Necmettin Sahir Bey ; şirketin Doktor ilat beye Osman Şevki B. ver- i diği cevapta ne diyor? leri de naklen alınacak, Londra- da bulunmuş bir mutahassıs tarafından ders verilecektir. Yeni mektepte derslere bu ay başından itibaren başlanarak talebe altı aylık bir mesaiden sonra (kalfa)lık imtihanına tabi tutulacak, kazananlara ehliyetna- me tevzi edilecektir. İ verdiğim bir muhtırada hükü- | miştir. Mektubumu dikkatle okursa- nız tamamen bitaraf, ve sırf in- sani ve ilmi bir gaye ile hare- ket ettiğimi görürsünüz; yoksa iş imtihan bahsine intikal eder- se bu hususta korkacak biz de- Dr. İzzettin kım çıkıkçı ve mutatabbipler mev- İ cut olduğunu bilmenize rağmen 1569 numaralı Milliyet gazete- sinde adeta müşavir tabip ola- rak tasvir buyurduğunuz Selim Sırrı Bİ. hakkındaki yazınıza ce- vap vermekte geciktim. Affınızı rica ederim. 1 — Bu yazınızla etibba odası kongresini tenkit ediyorsunuz ve böyle bir mesele ile uğraşmasını münasip görmiyorsunuz. Sizinle ilmi konuşmak için yevmi gaze- telerin sütunlarını münasip bul- miyorum. Birçok tıbbi gazetele- rimiz ve cemiyetlerimiz vardır. Bunlardan hangisini ibtiyar bu- yurursanız bendenizi size cevap vermeğe ve münakaşa etmeğe hazır bulacaksınız. Meselâ yarın saat 10 da Türkocağında top- lanacak olan etıbba mubadenet cemiyetinde bile münakaşa etmek kabildir. 2 — Avrupada bu gibi mü- esseselerin bulunduğu hakkında evvelce vaki olan neşriyala esa- sen cevap verilmişti, onları oku- makla sizde cevabınızı alabilir- siniz. 3 — Memlekette hâlâ bir ta- şimdiye kadar hükümete haber vermediğinizden dolayı hata et- tiniz. | Dün Etibba odasına metin nazarı dikkatini celbet- mesini ve Sıbhiye müdürlüğü- nün bu husustaki malümatınızı istemesine delâlet buyurmasını rica eltim. Bu kanaatiniz sizden hiç şüphesiz sorulacaktır. Vesi- kalarınızı hükümete ibraz eder- | siniz efendim. İ Dr. Osman Şevki | P Ti bugünkü vaziyeti ve mesalği hakkında şunları söylemiştir; Necmettin Sahir B. diyor ki “ — Üsküdar-Haydarpaşa hat- larının mecmuu tulü 10,529 met- rodur. 4600 metreye baliğ olan Üs- küdar-Kısıklı hattının 1600 met- rosu, 2240 metro olan Bağlar- başı-Karacaahmet hattının 1000 metrosu, 3600 metro olan Üskü- dar - Haydarpaşa hattının 1300 metroluk kısmı gayri meskön sahadan geçmektedir. Bu itibarla mevzuubahs hatlar hiç bir zaman tramvay için cazip bir saha değildir. Üsküder- Kısıklı hasılatının artması üzerine Üsküdar- Haydarpaşa-Bağlarbaşı -Haydarpaşa hatlarının inşa e- dildiği hakkındaki iddia doğru değildir. İdare mukadder olan zarardan en kısa zamanda kur- tulmak için selâmeti yeni hatlar ilâve etmekte bulmuş ve bu son iki hat zararları karşılamak için işa edilmiştir. Yine ayni düşünce köprüsüzlük yüzünden ve geçit- teki müşkülât hasebile temdidi kabil olmayan Üsküdar - Haydar- paşa hattının Kadıköy ve Hay- iskelesine raptı ve Fe- nerbahçe (Moda, Kızıltoprak, Ihlamur hatlarının inşası buna müteferri -vesaiti o muhartike ve malzemenin temini münakasaya konmuştur. Bu münakasa 14 ağustosta yapılacaktır. G Bugünkü sahalar kesafeti haiz olmadıkca zararları (o karşılamak imkânsızdır. Müşteri azalmıyor Üsküdarlıların tramvaya binme- dikleri ve müşteri adedinin git- tıkçe azaldığı hakkındaki iddia- da doğru değildir. 1929 senesi kânunusanisinde (o arabalarımızın taşıdığı yolcu mikdarı 67918 ki- şidir. Bu senenin ayni ayında ise 174267 kişidir. 929 şubatında Üs- küdar-Kısıklı hattında yolcu a- dedi 44189 iken bu sene ayni hatlarla (birlikte Oayni ayda 147335 dir. 1929 martında taşis nan yolcu 72341 iken bu sene ayni ayda 201984 tür. 1929 Ni- sanında yolcu adedi 78041 iken bu sene ayni ayda 204472, 1929 mayısında 146454 iken senenin aynı ayında 256899 kişidir. Gö- rülüyorki yolcu adedi iddia hilâ- fına daima fazlalaşmaktadır. Araba adedi Araba adedinde tasarrıf da yoktur. Bugün hatlarımızda işli- yen araba adedi 14 molris ve 10 römorktan ibarettir. Yeni yapılacak hatlar için elli graba daha getireceğiz. Şu hale nazaran mevcut şebe- kemizi mevcut arabalarla idare etmek mecburiyetindeyiz. Söy- | lendiği gibi Üsküdar-Kısıklı hat- tında üç değil beş, Üsküdar - Haydarpaşa hattında beş, Bağ- larbaşı- Haydarpaşa hattında üç motrıs işlemektedir. Bir motris melhuz reviziyonlar için atelyede bulunur. Halkın emniyetle seyahatini tem'n için sıra ile araba'arı muayeneye tâbi tutmak lâzımdır. Römorklar ica- İlden sayılayı çeviriniz |