26 Haziran 1930 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 1

26 Haziran 1930 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 1

İSTANBUL Ankara caddesi TELGRAF : İstanbul Yarın TELEFON : » 4243 POSTA KUTUSU : 306 Sene: 2 — N: 187 © Yazıktır, günahtır! — İstanbulda ikinci bir ımparatorluk (7-8000) aile açmı kalacak? Milli ensucat fabrikaları kapansınmı ! Şehremaneti okturva müdü- tü Ankarada bulunmaktadır. Müdür Beyin Ankarada İktisat ve Dahiliye vekâletlerile te masta bulunduğu, bu temaslar neticesinde, İstanbulda çalışan milli mensucat fabrikaları ile küçük — atelyelerden — istenen oktruva — vergisi mes'elesinin alacağı şeklin anlaşılacağı ha- | ber verilmektedir. Bir müddet evel milli Tri- kotaj müesseseleri ile İstanbul şehramaneti arasında 927, 928 929 senelerine ait müterakim Okturva vergisi yüzünden ehem- miyetli bir ihtilâf çıkmıştı. E- Manet yeni tarifesinde Triko- taj mamulattan *20, - para a- hnmasını tesbit etmiş olduğu için, milli Fabrikacılar geç- miş senelere ait oktruva ta- hakkukatını eski tarife üzerin- den vermek istememektedirler. Eski tarifenin “10, kuruş ol- Masına göre, yeni tarife ile yüzde ikibin fazlalığı vardır demek oluyor. Esasen üç sene evvelinden beri, tarhedilen oktruva bede- line hemen bütün Trikotajcılar İtiraz etmişler, mesele mahke- Tmelere intikaletmiş, nihayet Son şekli almış bulunuyordu. Bir taraftan itirazlar, mü- nakaşalar, muhakemeler cere- yan edip duruürken, şehrema- neti de boş durmamış, zaten sermayeleri kıt, işleri kesat olmak dolayisile buhran geçir: mekte olan fabrikalara, müte- madiyen vergi yüklemiş, vergi miktarı üstüste bine bine fab- rikaların hakikt sermayelerile denk geldiği görülmüştür. Bu günkü vaziyete göre, Emonet lehine bir karar veri- lecek olursa, fabrika ve atel- yelerin İstanbul Şehrematine devri icabedecektir. Tabii mal sahipleri de elleri boş kalacak- lardır. Bu gün İstanbulda ' 30-40, fabrika “100, kadar da, Tri- kodaj atelyesi vardır. Şu mü- esseselerin tedavül eden ve et- miyen — sermayeleri yekünu “1,5. milyona yaklaşmakta- dır. Vasati bir tâhmine göre, senede “3, buçuk milyonluk muamele yapmakta, buna gö- re de muamele — vergisi ver- mektedirler. UUT e W Vali muavininin beyanatına rağmen ABONE : Dahil için seneliği Hariç . 2700 İLÂN hm.,, tabidir Fıııı 5 kuruş E-|YARIN Bı.muharrlri Anf Oruç 26 Haziran — Perşembe — 1930 Fakat bu İstanbul limanının na'şı « T — 8000 » vatandaşın başlı başına çalıştığı, ekmek parası kazandığı, çoluk çocuk beslediği müesseselerin içine dü- şürülmek istendiği çok elim yakından alakadar olmak icabediyor, vaziyetle İstanbul şehremaneti hazır toplanmış bir varidatı kaçırmak istememekle belki haklı olabi- lirdi. Fakat yedi seki bin va- tandaşın barındığı, Devlet Ha- zinesinin binlerce liralık mu- amele vergisi istifade ettiği vücutlarına' okadar çok muh- taç bulunulan müecsseseler im- ha edilmek “yoluna gidilirken de lüzumundan pek ziyade düşünülmek Vâzımdır, İhtilâfın had devreye - gir- miş olduğu anlaşılıyor. Ema- net, kanuni vaziyetlerden isti- fade ederek, eski toplanmış borçları veremiyen müessese- leri hacze hazırlanmaktadır. Diğer taraftan, milli Fabrika ve atelye sahipleri de, kapı- larını çekip kapamağa karar vermiş bulunuyorlar. Tabii, Ankarada yekâletlerin vereceği karar : ya haciz ve dolayatle - tatili faaliyet, yahut esaslı bir ter- viye, bal çaresi olacaktır. Memlekette milli #anaylin inkişafı için, program- lar — hazırlandığı — ilân - edilip durulurken, İstanbulda “7000, vatandaş barındırmakta olan *140, müessesenin birden gö- çürülmesine meydan verilecek midir ? alâkadar esaslı Zatan çör çöp vaziyetinde bulunan milli servetten mühim bir kısmının, böylece göz göre göre batıp gitmesine tahammül etmek mümkün olacak mıdır ? Halbuki , Millet Meclisi müzakereleri arasında,sana- yin-tükişafı narmna “ Sanayi bankası, s#ermayesine milyon- lar zammedildiği — söylenmiş, telgraf haberlerinde - bildiril- miş idi ! Arif Oruç Hamiş : Dünkü makale- mizde “mürettip sehvi olarak “menşe şahadetnamesi * Vize , kelimesi Tashih olunur. »yerine: konmuştur. 4.0. üzerine kuruludur LA SUU Memleketin beşikteki çocuğuna kadar ıztırabını duyduğu bu müşkül iktisadi buhran günlerinde İstanbul lima- nının mahvına yürüyenlere artık (,yeter!) diye bağırmak vazife olmuştur., ——— .— Acı hakikatleri ve azim yolsuzlukları birer birer milletin 'huzuruna arzediyoruz Bir zamanlar y&iıdiği milyonlarla Türkiyenin yüzünü güldüren bu liman iki buçuk kişinin zevk ve safa ihtiraslarına kurban edilir mi? Seyrisefainin baş döndürücü israfatını, Cum- huriyetin ruhu ve kandaları fevkindeki teraatını gör- dükçi gayri ihtiyart bu idareyi olarak tavsif etmeye mecbur oluyorduk. Halbuki İstanbulun sinesinde hakiki manasile ikinci mütereddi bir imperatorluk vardır ki bu İstan- bulun bel kemiği ve Türkiye hazinesinin kapısı me- sabesindeolan İstanbul limanını çokertmiştir Bu gün açıkça söylemek lâzımdır ki memleketin her bu cağında iktisadi hamleler yap maya mecbur olan ve her sahada temdin, imar ve şmek — prensiplerile tevem olan cumhuriyetin bütün cehti Türkiyenin en vaitli bir iş cephesi olan İstan- bul limanı önün de mağlup olmuştur. Biz memleketin hayır venefi uğruna haber aldı- ğımız ve tedvin ettiğimiz hakikatları, İimanın bir fecayi bilançosu halinde enzarı millete arzediyoruz. Hiç bir Türk tasavvur etmiyoruz ki Türk devle- tHnin koca limanını ve milyonlarını üç buçuk kişinin keyfine bilâ me'suliyet kurban etmeye riza versin, Liman niçin bir na'ş ; haline döndü ? Mesuller kimdir? Şimdiye kadar memleket menafii sessiz sa- dasız nasıl kurban edilmiştir ? Bu bakikatları millet huzurunafçıkarmak zama- ni gelmiştir. Evvelâ davamızın devlet hazinesi davası olduğunu bir anda ispat-etmiş olmak için kıyt edelim : —.. ——— — Venizelos bize imzasını vermiştir! Türk heyeti murahhasası reisi Tevfik Kâmil B. *bu Yunanlıların dahili bir bir imperatorluk asrile- Ahey Liman şirketi! (Deumı 2 inci”, 'sa hifede) Tramvay şirketi | Bir bacağa 500 liramı veriyor? Şehit yüzba- p İbrahim Na- zif oğlu Mu- “£ Katile işkence yapıldıgı anlaşılıyor ! siyaset işidir, diyor. Dün “mühtelit mübadelede | Mmeclisinin tasdik işindeki dördüncü * büroda bir içtima akt | hareketi hakkında zaffer Nuret- hattı mütalâasını tin B. in sol © ayağı Samat- Bakırköyündeki kesik başın katilinin hapisane hastanesinde olduğunu —dünkü — nüshamızda tafsilatile yazmıştık. Adliyenin -tahkikatı mühim bir cılhıyıı.ı—, . Katili -söy- letmek için fena 'halde döven Hşkence yapan l'lhı pıhllvıı edilmiş ve buna Tevfik Kâmil beysde iştirak etmiştir. Bu içti- mada — yeni komltyonun yeni bütçesi hak- kımda tetkikat yapılmıştır. Bir müharririmiz — muhtelit mubadele komisyonunda — Türk hey'eti murahhasası reisi Tevfik Kâmil beyle görüşmüş ve Yunan yada tramvay tarafından ke- silmişti. Tram- way kumpan- yası aleyhine açılan davada *Ftih sulh ceza ha- kimliği tarafından 548 lira küsur kuruşummasarift cerrahiye ve te- (Devamı 2 nci sahifede) isminde bir jandarma ve elyevm kendisinin Merui Tekir dağında bulundı İ Haai ğu anlaşıl- “Mamafi daha ziyade tamikı tah- kıkat için pehlivan telgrafla Tekir- dağından çağırılmıştır. Dün bu mes'ele hakkında fi- (Devamı 2 inci sahifeye) olduğu Bütün ömrünce teşkilata — nazaran »malül «kalan bed baht Muzaffer.B. sormuştur. Mumaileyh — demiş- tir ki. — Bu bizi alâkadar etmez. Venizelos hükümeti bize imzasını vermiş, İtilâfnameyi kabul Get- miştir. Venizelos meclinte ekseriyeti temin etmiş bulunmaktadır. Ve kabul etmiş olduğu bir Itilâfna-