27 Haziran 1930 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 1

27 Haziran 1930 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 1

İSTANBUL Ankara caddesi TELGRAF : TELEFON : POSTA KUTUSU : ——— —— Sene: 2 İstanbul Yarın 4243 395 - N: 188 BE: YARIN £ © Cumhuriyette işkence- İşkence, eziyet, müsadere ve angarya memnu'dur Geçen gün Bakırköyde bir cinayet olmuştu. Bu cinayetin biri idi. Maznun Ömer İstanbul tevkif- hanesine — testlim — edildikten bir kaç gün sonra Hastanede vefat etmi . Evvelki gün intişareden ga zetemizde Ömerin müthiş bir kalmaktan müteessiren öldüğü Maznunu Ömer atlı maznun işkenceye haberi yazılmıştır. Bu adamın tevkifaneye yürüyemez halde tgetirildiği muhakkaktır. Ken disinin istidası üzerine jan- darma karakolunda dayak ye Yİp yemediği meselesi tahkik edilmektedir. Mesele bir vatandaşın da yak, eziyet ve işkenceye da- yanamıyarak — terkihayat et- miş olması iddiası olduğu için iddia makamının ve darların harekete gelmeleri, kanuni tahkikatın tekemmülü, intacı namına elzem idi. Netekim, dairesi tahkikata vazıyel ey- lemiştir. Dün vali muavini Fazlı beyle Jandarma kuman danı beyin, “işkence, mese lesine dair bazı gazetelere beyanatta bulunduğu görül- müştür. Fazlı B. : Hadisenin tahkik edildiğini, işkence olmadığını, henöz — teeyyüt etmiş — bir şey — bulunmadığını da — söy- lemektedir. Bir tahkikat ve- ticesi — alınmadan, kestirip atmanın doğru olup olmadığı anlaşılmazsa da, açık bir hakikatı te'vil etmenin neye faydası olacağını kestirebilmek mümkün değil gibi geliyor. Jandarma kumandanı bey de: meselenin — izamedilmiş olduğunu söylemiştir. Şu halde izamedilen badisenin bir esası vardır, Demek olmiyor mu ? Bir vatandaşa, kanun hi- lâfında dayak atılmış, işkence | yapılmış olduğu yanlış degildir. Ortada izamedilmiş her hangi bir hedise de yoktur.Böyle bir hareketten “yarın, gazetesi tçin ne fayda tasavvur edilebi- lirdi? Bilâkis, “yarın , ortaya at- miş oldugu mesele ile, yapıl- len kanunsuzluk hakkında di- kkatı celbetmek istemiş idi. Hapisane hastanesinde ölen Ömer, hakikatan kalp sekte- sinden mi vefat etmiştir? Bilin- digine göre, bu vatandaşın * Septisemiden , öldügü key- fiyeti de nazarı dikkata alı (|Teşl maruz | | haksızlığa alâka- | | kence, » İnci istintak | | fiyeti, meseleyi | | Hakikatın dikkatle | Mmiyen bir nin sebebi nedir? tı esasiye: | mıştır. Tabil, morg bütün — hakikatları çıkaracaktır raporu meydana Esas mes'ele: Sadece “Ö mer, atlı vatandaşın ölümü dayak , eziyet olarak karşılanmamalıdır. Ta- bii bir milletdaşın feci akibe tinden —müteessir olmıyacak katı yürekli kimse tasavvur edilemezdi. Ortada ise, yalnız bir tek vatandaşın değil, Tür- kiye Devletinin bütün tab'asını, bizzat Türk milletinin medeni haklarını koruyup siyanet eden ve hadiseri Türk kanunları mes'elesi var- di. Çünkü : Cumhuriyet kanunları, va-* tandaşların hayat, bürriyet ve selâmetlerini hangi - bir karşı tekeffül edi- yordu. Diğer taraftan elde bir de teşkilâtı esasiye vardı. Bu nun : “Tö üncü maddesi “ İş ve “müsa- surette menedi- her “angarya, dereyi,, kat'i yordu. Gene Türk ceza kanu- nunun “253,üncü maddesile “255,inci maddesi teşkilâtı esasiyenin “73,üncü maddesi müeddasını milletin hakkı namına idi : Bu itibarla, Ömerin bapi- sane hastanesinde ölmesi key bir vatandaşın sessiz sadasız göçüp gitmesi işi değil- di. Daha evel, kanuna karşı yapılan sui kastı mündemiç bulunuyordu. İşte bizi, de şiddetle alâkadar eden bu iki cepheli vaziyet olmuştur. Bununla beraber, samimi ve açık söylemek — lâzımgelirse, Vali muavini Fazlı Beyden : “ kaza , te'yidetmekte Ömer mes'elesin- araştırıl makta olduğu, neticenin ta- ayyün edecek şekline göre, kanunu çiğnemek cür'etinde bulunanların adaletin hükmü- ne terkedileceklerini söyleme- leri beklenilirdi Halbuki: Fazlı B. beklen- sovuk — kanlılıkla; henüz resmen aydınlanmamış | *lan iddiaların vaki olmadığını | töylemiştir. Neticelenecek tah kikatın, Fazlı beyi tekzibede- | Seği şüphesizdir dığı muhakkak olarak gösteri- | Bir memur, bir jandarma bir hatada bulunabilir. Onun hatasıda, şüphesiz kendisine racidir. Fılml hakikati gizle- menin, bir kanunsuzluk işini halk nazarında çok şüpheli ve karanlık vaziyetlere düşürme- —%J Hükümet Ararat dağı kuvvet sevketti ! ' Blemiz ve alman gazeteleri- nin Tahrandan alarak neşrettik- leri bir telgraf haberine nazaran şark hududumuzda Ararat dağı- na bir zamandan beri iltica ve tahassun etmiş olan firari eşkıya döküntülerini kat'i surette temiz Ieıneye karar veren anu" hü- kümeti bu dağ üzerine âskeri ha- rekât icra etmektedir. Avrupa gazetelerinde intişar eden haber- lere göre hükümet Ararat dağına on bin kişilik bir kuvvet sevket- (Devamı beşinc sahifede ) B.qmuhun-iri s Aııl Oruç Limanda bir Montekarlo REMEYELSO TARE OA TOLMADORMDE T NERMURIT EDSE y ABONE : Dahil için seneliği 00 Hariç İLÂN : Tarifeye tabidir FHiatı 2700 5 kuruş - Cuma 27 Haziran 1930 prensliği ! XST a SERCEUK T Liman şirketi etrafına, kâşanelerine, 'debdebeli mefruşata ve zevküsefa mu- işlarına nasıl binlerce lira dağıtmış ? 4 | | | | | na i | | dür, 3 (Liman şirketinin Montekarlo prensliğine taş çıkartan darat ve ihtişamını hayretlerle neşrediyoruz. Ayda lnnııı 300 Tiradan 3 sene - kira- ve peşinen 16 bin verilen Yağkapanındaki Haydar Hanı lira Dün İstanbul limanının hisap gününün ueldıulnl ve llmandaki olarak devlet hazinesinin zarar- larını kaydetmiştik. İstanbul, ve inhitat Bugün za- vallı mapının ölüm sebeplerinden haber ıldı.ııınıı şayanı hayret hususalı derç ediyoruz. Bir defa ilk hayretler vere- cek cihet bol keseden yapılmış teşkilâttır. Şirket vekâlet kadrosuna düriyetler, faiktir. müfettişler, Mü- şubeler Hele su şubesi, amele müfet- tişliği, kontrol müfettişlik, — tetkik komisyonu lüzumsuzluklar a dendir. muamelât müdüriyeti. şah eserlerin- Bunlardan Hariç olarak ve muhasebe müdü- riyetiyle vesaiti hareket müdü- riyeti vardır. Hele muamelât müdüriyetinde — (8) müdür dır : var- meü müdür !.. Tekzip edeceğinize... Bir jandarma tev- kıf edildi ! oe Kesikbaş faciası maznu- nu işkence ile ölmüştür. Evvelki günkü nüshamızda Kesikbaş faciasının faili olarak yakalanan Ömerin dayak ve iş- kence neticesi olarak umumi hapishanede öldüğünü yazmıştık. hemen namütenahidir denilebilir. fmy.m bir bilânçosun birere birer yazacağımızı bildirmiş ilk hakikatler Bütün gazetelere takaddüm | bu haber, acısıyla muz- ederek — verdiğimiz havadis atlamak tarip muhbirler tarafından güya | ( Devamı 5 nci ııhıfede ) Tastik edildi! Atına 26 (A.A) Mebusan me- | clisi, Türk yunan itilâfını 19 mu- halif reye karşı 191 reyle kabul | etmiştir. teşkilatı bir. | baş | | Şirketin bol keseden Birinci müdür, 2iaci mü- | ) Bununla liman ve azamet tir. işine kıiymet verilmek — istenilmiş- Halbu ki kanuniyesi limanda : muhafızın şirketin — vaziyeli (Mes'ul bir mubhafazası tahtında yapılan nakliyecilikten ibarettir). Esasen bu mes'ul mubafız da rü- sumat ve muhafaza memurlarıdır. Kâşaneler ! Liman şirketi, sırf daülaza- met ve ihtişam iptilâsından do layi yüz binlerce liralık kâşane- Şirketin20 bin lira sarfile yap- tırdığı İş muşu ve 4 bin lira ile muş haline getirdiği Kuvvet romorkörü sarfedil ler alıp durmuştar. Şirketliman hanını liraya satın almıştır. bir şey yok ! 300 bin Şaşacak) Bu hanın yalnız Bkalörifer | , Aibatına 50 bin lira miştir. Mobilya ve mefruşatına da liraya yakın para verilmiştir. Bunlar limanın sırtından çıkmaktadır. Şirket Liman hanmdan mada Galatada Yağkapanında mahiye a TFT hemen hemen 100 bin 500 lira ücretle tuttağu vesaiti tahsis ettiği | ayrı bir binayı da elinde tutmak- | Bundan başka da var : | Galatada salon karşısında ame | le ücretle kiraladığı | bir hareket — şubesine tadır. şubesine binayıda tahsis etmiştir. Bunlardan hariç olarak ta ücret le çok yerlerde gişeleri Sevk memurlukları, su ağızlıkları gibi bunlar pok âlâ tevhit tasarruf olunabilirken sırf darat ve ihtişam uğurna alınmışlardır. S | Hiç vardır : ve birine lüzüm yoktur. Cel keyfim gel! 39 bin lira- Amele müfetişliği binası müş ya alarak amele müfettişliğine tahsis eltiği rıhtımdaki Harap bina Dayak Ankaraya da si- : rayet € etti! |'Tokat ve yumrukla a karanlık bir oda- ya soktular, dayak bütün şiddetile devam etti... Vak'aya karışan Müslantiğe ne yaplılar ? SOT YND Gait Z ARTE FARRLADANT a SABKMKIDÜLAS AOA VK Ankara, 16 (Hususi) — Ev- temilatiyle emlâk bankasınca mü- | zayedeye konmuş, şirket aotuz iki bin liraya satın almış, ve g yAA AA AAAARADAA AAA AA am gördük, Ve orada durduk, hadi- velki gece saat bir buçukta An- kara Hacı Bayram - polis merk e- zinde bir dayak hadisesine şahit | oldum. Bu gece Hacı Bayramda bir abbabın evinden âilem ve kom- şularımla eve — avdet ediyorduk. Tam Hacı Bayram polis merke- zinin önünden geçerken karako- lun sofasında bir polis memuru- nun bir. efendiyi — tokatladığını | seyi seyrettik, sonradan numara- sının 82 olduğunu öğrendiğimiz memur efendi öfkesini alamadı ve yardımına bir polis arkadaşı- ni çağırdı, zavallı genci tokat ve yamruklarla karanlık bir odaya soktular, dayak bütün şiddetile gdevam etti Merkez İsmet efendi karakolun penceresinden ( Devamı beşinci sahifede ) serkomiseri eMeĞÜL a.