27 Haziran 1930 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

27 Haziran 1930 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

senede tediye edilmek üzre, 2000 liralık bir tediyede bulun- muştur. Bilâhare liman şirketi müdürü Hamdi beyin teşvikiyle olan bu iştirada binanın heyeti umumiyesinin dahil olmadığı gö- rülünce meclisi idare karariyle reddolunmuş, Hamdi bey binayı kendi üzerine almıştır. Parası şirketçe tesviye edilmekte, Hamdi bey kirasını almakta ve binaya sahip olmaktadır. Komisyon da mı almış? Galatada yağ kapanında Hay- dar hanı namiyle maruf bicanın ahiren kuntrotosu tecdit edilmiş | tir. Şirket 3 seneliğine kontrat etmiş 3 aylıgını peşin vermiş ve | maliye 5 bin liraya ücreti kontrat- ratta zikredilmiştir. Acaba bu | tasarruf zamanında buna nelü- | zum vardı? Şirketia elinde koca bir liman hanı var. Bunun gibi | amele müfettişliğine ne lüzum ; vardı. Şirketin elindeki han kâfi | ve vafidir. Esasen amele müfeuirı; liğinin vesaiti hareketin gördüğü işlerin muamelat şubesince tev- hit ve bir elden idaresi mümkün ol ' duğu encümeni müdiranda müte- addit defalar mevzuu bahis olmuş, takrirler verilmiş, yollar göste- rilmiş, israrlar vaki Fakat şirket müdürü bey buna muvafakat etmiyerek sallamış ve oyalamıştır. Şirket müdürü, Haydar hanının kontratını böyle yüksek Tiatla yapmasından, peşin 3 maaş vermesinden kendi nam ve hesabına mücerreden bir ko- misyon aldığı da tevatüren söy- lenmektedir. Dağıtılan paralar — | Gelelim diğer binlerce liraya. l Bu bir faciadır. Liman şirketin- de birteavöün sandığı vardır. Sandığın sermayesi 50000 liradır. Bu para işletilmemiş, memurine | matlup bir istifade temin olun- mamtştır. Sandığın kasasındaki bu pa- radan talimatname — mucibince bir memur azami 3 maaş nisbe- tinde istikraz yapabilir. Halbu- ki şirket müdürü Hamdi Bey kendi mukarribinine 6-6 maaşa kadar ita emirleri vermiştir. Buna rağmen en üciz mev- kide kalan bir memura en müb- rem ve mühim ihtiyaç karşısın- da azami bir maaş nirzbetinde para verilmiştir. Bunu alamıyan- lar da olmuştur, Halbuki — sandık — âzâsından olmıyan ve hiç bir hakkı mük- tesebi bulunmıyan meclisi idare Azâlarına 25 bin lirası verilmiş- tir. Yalnız 4 bin lirası Kır zade Şevki beye 3 bin Urası Etem İz- zet beye mütebakisi diğer zatla- râ verilmiştir. Saydık hesabatından vani ser- mayesinden 10000 lirası Hamdi be- yib zimmetindedir. (6000) lirası da sandık idare memuru elyevm muamelât müdürü Kâzım Cemal Beyin zimmetine geçmiştir. Kâ- zım Cemal Bey memurlar ve mavunacılar namına senet tan- zim ederek bu parayı sandıktan almıştır. Sandığın bu defterleri de içtal edilerek yeni defterler yapılmıştır. Şirkette bir de muaveneti sıh- hiye faslı vardır. Bu faslın parası katiyyen ma- balline — sarf edilmemektedir. Şöyle ki kolu bacağı kırilan ameleye verilen 5-10 liraya mu- kabil Hamdi beyin kendisine merbut paso şubesi müdürü Mahmut beye 500 İira ve kontrol müdürü Naci beye gene 400 lira wesait müdürü Ali beye X00 lira verilmiş, Hamdi bey istediğine olmuştur. | | | | | Bugün şehrimize avdet ediyor Ankara 26 (A.A) — İki üç gündenberi Maliye Vekili Saraç oğlu Şükrü beyle, maliye müte- hassısı M. Şarl Rist arasında ge- celi gündüzlü devam eden temas ve müzakereler nihayet bulmuş ve M. Rist bu akşamki trenle İs- tanbula hareket etmiştir. Mu- maileyhin birkaç güne kadar | İstanbuldan müfarekat edeceği müstahberdir Ingiltere [Donanmasmı tak- viye ediyor Londra, 25 (A.A.) — Avam kamarasında — bahriye bahriye birinci lordu, İngilterenin 1950 senesine ait bahri insaat prog- ramının atideki gemileri etmekte olduğunu beyan etmiş- | tır. 6 kadem toplarla mücehhez 1 filotilla rehberi ile $ torpito muhribi, 3 tahtel- bahir ve 6 küçük gemiden mü- rekkep bir filotilla. Bu gemilerin inşasına müteallik emirler ancak mali senenin nihayelinde veri- lecektir. Bütün bu gemiler, kad- ro harici brakılmış olan diğer ge- milerin yerine kaim olacaktır. Bu programın diğer milletlerin programlarile ne mukayese ve ne de rekabet noktai nazarından hiçbir alâkası yoktur. -Fransa İtalya SiL4 Cremke Tam bir itilâf akdına çalışıyorlar Paris 26 (A.A) Ayan meclisi hariziye encümeninde M. Bri- and, tam bir itilâf akdi maksa- dile Fransa ile İtalya arasında cereyan eden müzakereler hak- kında izahat vermiştir. Mumal- leyh , Fransanın iki millet ara- sında esaslı ve devamlı muhade- netkârane münasebatın sür'atle tesisi arzusbnda — bulunduğunu ehemmiyetle kaydettikten sonra demiştir ki : Fran'sa tesadüf olunan veya zuhuru muhtemel bulunan ihti- lâfları dostane bir surette hal ve tasviye etmek ve sulhu sükü- B kruvazör, nu temin eylemek için "faal su- retle arzı muavenetlen bir an farig olmamiştır. Bn busus için hene zaman tevassut ve muavenetine müra- caat edimiş ise bu müracaatlari hüsnü suretle telâkki etmiş ve lcabını icra eylemiştir. M. Brinad, bundan sonra s0- rulan bir takım suallere cevap vermiştir. Encümen reisi hariciye nazırın « teşekür etmiştir. Encümen, yakın bir zamanda *Sarre, meiclesile milli müdafaa ihtiva İ | | | SALSOSLIMERAM Sıtma devam ediyor İzmirde zehirli sıtmadan günde 10 kişi ölmektedir İzmir, 26 |Hu. Mu| — Karşı | baaları da faaliyet halindedirler. ; İnlindü ü gerekma yakada bostanlı köyünde zehirli sıtma devam etmektedir. Günde 10 kişi vefiyat vardır. Bostanlı köyünde zuhur eden bu hastalığın tropika elmadığı ve Tersiyana denilen sıtma har- talığı olduğu yapılan fenni let- kikat neticesinde anlaşıldı. Vilâyet İzmir gazetelerine evvelki gün bhastalığın durduğu | hakında bir teblig vrmiştir. Fil- hakıka o gün vefat yoktur Nahiye müdürü ve doktor- | ların nezareti altında Bostanlıda 70 Şemiklerde ve Hacıhüseyin- lerde 10 kişi bataklık cetvelleri açmakla meşgüldürler. Beledi- yenin ücretli amelesile tulum- W - Hapisane müdürü değiştirildi İzmir 25 (Hususi) — Hakkın- da ihbarat yıpılın'ıını hapisane müdürünün vazifesi teptil edil> | miştir. Kendisi adliye kâtipliğine tayin edilmiştir. Kudüste neler oluyor Kudüs, 265 (A.A ) — Doktor Eliash bu gün ağlamağa tnşı mes'elesile iştiğale memur cemi- yeti akvam komisyonuna bir muhtıra — vermiştir. Mnmaileyh bu muhtırasında Yahudilerin ma- kamatı mukaddeseye gözdikmiş oldu kları suretine Müslümanla rda hasıl olan korku ve endişe karşusında | musevilerin vazıyetini teşrih et- | mekte ve yahudilerin — katiyen aslı esası olmıyan ve samimiyet- ten ayrı bulunan bu düşunceyi tardetmek için ellerinden geleni yapmış olduklarını beyan etmek- tedir. Mumalleyb, ağlama du- varının kime ait olduğu ciheti- nin münakaşa edilmesinin yahu- dilerin arzu etmediklerini yalnız bu mukaddet yerde dini ayinle- rini icra etmek haklarının teslim edilmesini talep etmekte bulun- | duklarını ilave eylemektedir. İ | mesi ! süreti kabul edilmiştir. ) Tütün inhısarı idaresinden bir kamyon tütün tozu gönderilmiş | ve bu tozlar lâzim gelen yerlere serpilmiştir. Valinin talebi üzerine ' inhisar idaresi daha üç gün tütün | tozu gönderecektir. Yevmiye bi- rer kamyon olarak gidecek olan | bu tütün tozları da icap eden yerlere dökülecektir. Temizliğe devam ediliyor. Sıh- hiye müdürü ve bir heyet Hacı Hüseyinlerle diğer dört köyde teftişatta bulunmuşlardır. Civar köylerde hiç bir endişe yoktur. | Vali paşa akşam Bostanlı köyde geceyi geçirerek içraata nezaret etmiştir. | * Avusturya alacak- lılarımız | Viyana 26 (A.A ) — Osmanlı borçları Avusturya hamillerinin | dün aktettikleri bir içtimada | düyunu umumiye meclisi idare- * İ talebini havi bir Infilâk Cbicago, 25 (A.A ) — Bir in- filâk vukua gelen bir yangında bir çok hangarlarla belediye tay- yare meydanına mensup 12 kadar tayyare harap olmuştur. Semas 12 sene hapis Bir müddet evvel mezbahada kör İzzet namında bir şı öl- * düren Hasan ağır cezada 12 sene ' 8 aya mahküm edilmiştir, Mezat yerindeki imalâtha- neler kapanmıyor | Ayakkabıcılar cemiyetinde me- | Zat yerlerindeki imalâthanelerin kapatılması için talep vukubul- muştu. Bu hususta cemiyet nez- dinde tahkikat yaptık. Cemiyetin böyle bir tasavvuru olmadığını öğrendik. —. oo Gayri mübadillere tevziat Gayri mübadiller ikinci taksiti alıyorlar Gayri mübadillere yapılmakta | olan tevziat devam etmektedir. | Dün arazi sahiplerine bir zaman- * danberi — verilmesi mutasavver | ikinci taksitin de tevziine başla- | nılmıştir. Bu ikinci taksit ilk taksitin 1-4 rub'u nisbetinde olarak tevzi edilmektedir,. Baono- ların tevzil hakkında henüz yeni bir şey yoktur. Bu taktiri - kıy- met komisyonunun faaliyetinin neticesine bağlıdır. Komisyonda | henüz intac edilecek bir çok | dosyelar bulunmaktadır. Mama- projesinin bazı fasılları hakkkıda | | kiymet umum istihkak yekânunun | yüzde 75-80 ni raddesindedir. M. Tardieu ile alâkadar nazırlar- dinlemek arzusudadır. bol bol istemediğine kabilinden bir şey vermektedir. İşte İstanbul lilmanında kuru- sadaka | lan Monte Karlo prensliği yüz , binlerce lira sarf ederek bedbaht Hmanımızı bu kabil asri vesaitle teçhiz etmiştir ! . ., fih şimdiye kadar taktir edilen î Ve komisyon mesaisinin in- tacı kuvvel karibeye gelmiş bu- lunmaktadır. Bonolar - tab'edil- meğe başlanmıştır. Bono tedi- yatının defterdarlık tarafından yapılacağı zannedilmektedir. Diğer taraftan hususi istihba- Talımıza nazaran gayri müba- | diller itilâfnamenin tasdiki dola- yisiyle umumi bir içtima akt ve hükümete teşekkür edeceklerdir. ; lirası muamelesinin , türür ve çeker. Acentelerde 27 Hariran Buhran! Piyasîî&i bir haldedir. Son günlerde pi: da kriz | şiddetlenmiştir. Bu krizin şidde tini esham kambiyo borsası ace- ntelerinden biri bir muharririmize Şu süretle anlatmıştır: Türkiyede buhranı en iyi | görmek için esham kambiyo bo- | rsası bir miyardır. Çünkü Türkiyenin gerek itha- ihracatında para şapjı icap eder. Bu şanj muamelesi de doğru- dan doğruya borsada cereyan eder, Binaenaleyh Türkiye ikti- sadiyatı buhran geçiriyor mu, ge- | çirmiyor mu, bunu borsadan an- lamak mümkündür. Halbuki son | aylarda borsada muamele fevka- lâde azalmıştır. Meselâ bundan iki üç sene evvel günde 80 bin liralık İngiliz lirası satış ve alışı olurken bu mikdar bilâhere 40 bine düşmüştür. Son zamanda borsada İngiliz 20 bin ve hatta bazı günler 10 bin lira üze- rinden cereyan ettiğini görürsünüz. Bu muamelâtın ne derecede dur- gun olduğunu göstermeğe kâfidir. Bu vaziyet karşısında acente- ler işlerinden memnun değildir. Çünkü borsa meclisi tarafından inba edilip Maliye vekâleti ta: fından tastik edilerek acente olan- ların işi şudur. Tüccar her biri muayyen bir bankayla iş görür, parasını gö- bu iş görür. İthalâtcı ve ihracatcı tüc- carın işi kalmadı mı bankanın da işi kalmaz. Bankanın işi ol- mayınca acente de İş yapamaz ve kumisyonunu alamaz. Tabii :uhrııı olur ve acente işi bıra- ar. Netekim bir iki sene evvel bankaların ihtiyacına göre , borsada altmış acente varken bu gün bu 35 e düşmüştür. Zahiren acentaları takyit gibi görülen bu işin esasını işsizlik te aramalıdır. Bu gidişle bir takım acentelerin daha işi terketmesi gayet tabii- dir.» Türk Ocağı balosu Türk Ocağından : Bi temmuz 930 perşembe günü akşamı Büyük Ada Yat kulübünde Türk Ocağı tarafın- dan verilecek baloyu — Büyük Millet Meclisi Reisi Kâzım Pş. himayelerine almışlardır. Her sene çok nezih yapılmakta olan balonun bu sene de mükemme- liyetini temin için memleketin tanınmış simalarından mürekkep bir hey'eti tertibiye teşkil olun- muştur. Hey'eti tertibiyenin ça- hışmasına bakılırsa bu seneki balonun da parlak olacağı an- laşılmaktadır. semar Eczacı mektebi bu sene mezunları Bu sene Darülfünun Tıp fakültesi eczacı yubesinden mezun olan gençlerimiz dün bir veda müsameresi vermişlerdi”. Bu münasebetle mezun olan genç eczacılarımızın grup halinde çekilmiş bir resimlerini dercediyoruz.