9 Ağustos 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

9 Ağustos 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

— 6 — VAKIT 9 Ağustos 1536 — Orta Anadoluda Seyahat Mektupları : e rm A A YO 4 | Ayancığın ihtiyaçları doktor, mektep ve ucuzluktur Zingal Orman şirketinin Polonyadan baltacı getirtmesi halkı müteessir etmektedir Ayancıktaki Zingal (şirketi, Ayancığa her ay vasati 170 bin lira dağıtmaktadır. Şirket ormanlarında Türk amelesinin miktarı bini mütecavizdir, Ayrıca Polonyadan baltacı olarak bir çok amelede celbedilmiştir. Bundan Ayancık” lılar çok müteessirdirler, Türk köylü ve işçisi kadar iş yapmaktan aciz bulunan bu iri yarı adamların bardaklarla rakı içmekten başka bildikleri bir iş yokmuş. Şirketle akdettikleri kontratları yakında biteceğinden yeniden temdit edilmemesini ve yerlerinin Türk işçiler tarafın- dan işgalini bütün Ayancıkhılar selâmeti memleket namına te- menni ediyorlar. Şirkette çalışmak için mektep tatilinden istifade ederek gelen © muhtelif işlere mensup mektep talebeleri de göze çarpıyor. Insan, iş hayatının ne kadar tatlı ve zevkli bir şey olduğunu Ayancıktaki o faaliyeti görünce bir derece daha takdir ediyor. Sabahın saat beşinde bütün iş- | çiler sokağa dökülüyorlar ve orman dahilinde işliyen tren hattının istasyonuna gidiyorlar. Tren 5-30 bütün işçileri ala- rak muhtelif istikametlere da- Şıtıyor. Gündüz Ayancıkta dük- kân sahiplerinden başka kimise görmek imkânı yok. Adeta boş.. faaliyet akşamın altısında tekrar başlıyor. Bir çok kadınlar işle- rinden dönen kocalarını, oğulla- rını, babalarını istasyonda karşı- liyarak şen ve şatır kasabaya dönüyorlar. Bir aralık her taraf gens boşalıyor, ve herkes evine yiderek kıyafetini değiştiriyor ve çalışan | ir iki saat sonra bir şehir kı- "e kulübe diğer gazinolara Mr. knesak ve muntazam iltün sene ayni şekilde . edip gidiyor. Bu kalaba- lık Ayancıkta mühim derecede bir hayat pahalılığı da doğur- muştur. Ev buhranından sarfı nazar diğer zaruri eşya fiatları Istanbul ve İneboluya nazaran yüzde yüz elli fazla... Bu fazla- lık ihtikârla da karışmıştır. Bir tek patlıcan 25 kuruşa bir okka gelmiyen bir karpuz 75 © kuruşa, Istanbulda 60 kuruşa satılan Edirne peyniri 160 kuru- şa satılıyor. Diğerleri de böyle.. Ayancık köylüsü, diğer kaza , köylerimize nazaran daha zen- | gincedir. Evvelce de kerestecilikle| meşgul o'uyorlarmış. Yalnız on- | ların belini büken iki mühim mesele var: Mektepsizlik, has- © talık... © Ayancığın (120) yi mütecaviz | ç köyünde yalnız beş mektep var- mış, bunların bir kaçı da vekille idare ediliyormuş, Kaymakam bey! anlatıyordu: Köylü arasında o- kuyup yazmağa o kadar çok heves varmış ki.. Fa'tst ne çare onları okutacak bir muallim yok- muş, Yalnız geçen sene bir kaç seyyar mektep açılmış, bu yüz- den bir çok köylüler okuyup yazmayı öğrenmişler. Sonra mek- tepsiz köylerin hepsi de derhal birer mektep binası yapmağa amade imişler. Hastalık meselesi Ayanıkta çok ehemmiyetle dikkate alın- ması icâp eden bir iştir. Köy- lerde oldukça mühim frengi musabı varmış. Sinop vilâyeti bu hastalıkla mücadele için vilâyet bütçesine kâfi miktarda tahsisat da koymuş. Fakat doktor gön- derilmemiş. Bilâhara da tahsisat bütçeden tayyedilmiştir. Bu ha- reket bütün Ayancıklıları müte- essir etmiştir. Yalınız birsıhhiye memuru frengi mücadelesi yapı- yormuş. Ayrıca ve kasabadaki | hastanenin ve nede hükümet ve belediyenin bir tek doktoru ! yoktur. Kazada beledi faaliyet, bir az gevşek gidiyor. Mahaza gün geçtikçe varidatını artırmakta olduğundan o daha faydalı çalı- şılacak gibidir. Bu sene kazada yapılacak belli başlı işlerden birisi elektirik tenviratı diğeri iki şosadır. Şosa münakasaya çıka- rılmış olduğundan yakında iha- lesi yapılacaktır. Elektirik işinde de bir şirket üzere imiş. Yalnız umumi cad- denin kaldırımları ve diğer va- ziyetleri çok bozuk. Şirket kendi hesabına bir ah- şap iskele inşa edecektir. Ayancıkta, Anadolunun bir çok vilâyet merkezlerinde bile görülemiyen gençlik hareketi ve faaliyeti var. Bilhassa spor faali- yeti çoktur... Tam dört tane spor kulübü var. Ayancık spor kulübü, Alman kulübü, Zingal kulübü, mektepliler kulübü. Çay altı mevkiinde, değil Ana- doluda, hatta Istanbulda bile mevcut olmıyan mükemmsi bir Stad inşa olunmuş. Burada. fut- bol, tenis voleybol için sahalar ayrı, 400 metroluk koşu mahalli gene ayrıdır. Stadın etrafı tahta parmaklıklarla çevrilmiş. Hülâsa çok muntazam ve çok güzel bir yer. Ayrıca tribünlerin inşa- sna da yakında başlanacaktır. Burada cuma günleri yekünu 1500ü mütecaviz seyirci bütün amele ve Ayancıklıların huzurun- da çok heyecanlı futbol maçları yapılıyor. Bu sene Ayancık gençlerinden mürekkep olan Ayancık spor kulübü şampiyonluğu kazanmış- | tır. Ayancık gençleri yakında spor sahasında komşu vilâyet sporcularile de temasa başlıya- caklardır. Ayancıkta gördüğüm bilcümle gençlik ve kulüp faaliyetlerinin yegâne âmili ve idarecisi Zingal ormanları (Oüzerinde hükümet komiseri bulunan Baha Beydir. Baha beyin faaliyetleri takdirler- | le işaret edilmektedir. Talât Mümtaz Ocakta rakı! ile anlaşılmak | İ bulursa on üçüncü defa Izmirde müna- kaşa devam ediyor İzmir Türkocağında rakı içil- mesi hadisesinden çıkan, Türko- caklarında rakı içilir mi, içilmez mi; meselesi etrafında İzmirden gelen haberleri dün yazmıştık Dünkü posta ile gelen İzmir gazeteleri el'an meselenin hal- ledilmediğini bildiriyorlar. Bu mesele denebilir ki İzmir efkârı umumiyesini ikiye ayır- mıştır. Münakaşalar yer yer devam edip gitmektedir. İzmir gazeteleri de, yalnız ocak bahçesinin bugünkü şeklinden kurtarılması cihetinden ittifak edebilmişlerdir. Esas hakkında kanaatleri ayrıdır. Meselâ Ana- dolu refikimiz “Fikrimizi açıkça söyliyelim, Türkocağında rakı içilmelidir. Aksi iddiaya hak ver- mek için ocakların cami veya , Komşularımızda Yunanistanda mahsül- lerin toplanışı Atinadan yazıldığına göre Yunanisiz nin bu seneki arpa mahsulü 200.000 t0- nu bulmuştur. Dahili istihlâk için lüzu- mu tahmin edilen miktar 170000 ton- dur, Mamafih bu yaz yağan fazla vağ- arpanın cinsi âdiden dun olup fazla nisbette rutubeti havidir murlardan doları Bundan dolayı depolarda fazla miktarda buğday biriktirmesi kabil olamıyor. Aksi takdirde yığınların tefessuh edeceği mu hakkaktır. Hükümet bu suretle fazla z1- yıata duçar olmak endişesindedir. Hükümetin idhar meselesini deruhte etmesinde duba başka maehzurlar görül düğünden Ziraat bankasının zirai köoope- ratiflere Okkası iki drahmı hesabile on bin tona kadar arpayı rehin mukabilinde ikraz etmesi mevzuu bahistir. O takdirde hükümet bu ikraz muamelesine beş #mil- yon deahmilik bir sermeye İle edecektir. Bulgaristan Selânik pa- nayırına iştirak ediyor Sofyadan bildirildiğine göre Bulgor Zirsar nezareti mümessiller göndererek gelecek Selânik panayırına resmen iştirak edecektir. Tahmin olunduğuna göre pi mayısa gidecek Bulgar heretinin riyasetini Ziraat nezareti kâtibi umumisi doktor ştirak medrese olduğunu kabul etmek lâzımdır. Buraları cami değildir,, demekte Yeni Asır refikimiz, ocak idare heyetinin ocağı mey- hane halinde idarede musır ol- duğunu söylemekte, perdenin yırtılıp açıkça konuşulması lâzım olduğunu ve ocak idare heyetinin Hamdullah Suphi beyin «Vakıt» ta çıkan -fikirleri karşısında bu- nu izzeti nefis meselesi yaptığı- ni ve eğer Hamdullah Suphi B. salâbiyet alarak geldise idare heyetini iskat eder, yoksa “Vakıt,, taki Deyanatından rücu eder ve- yahut ocaklraa riyasetinden çeki- lir, denildiğini işaret etmektedir. Hizmet o refikimiz, kimsenin ocaklar meyhane olsun demek istemediğini, fakat ocakların ilâ- hiyane yaşayıp gidemiyeceğini bahçede iki tek işret istimal ediyor diye bir kimse ocaklılık- tan çıkmış addedilirse kimsenin bu duaya amin diyemiyeceğini, bu meseleyi ancak kurultayın halledebileceğini yazıyor. Polis müdürü Miralay Demir Ali beyin fayin olunacağından bahsediliyor Miralay Demir Ali beyin asa- leten İstanbul polis müdüriyetine tayin edileceği kaviyen söylen- mektedir. Miralay Demir Ali bey muhtelif cephelerde ve Kumandan- lıklarda bulunmuş, şecaat ve is- tikametile temayüz etmiş zabit- lerimizdendir. Zaro ağa Üçüncü karısı g.bi kadın evlenecekmiş! Nevyorktan yazıldığına göre Zaro ağa dünyada günün ada- mı olmuşdur. Zaro Nevyorkta Komodor otelinde bulunuyor. Binlerce kişi kendisini görmiye koşuyor. Zaro bu hayattan gayet memnundur. Hele kadın- ların iltifatları gönlünü son de rece (o zevklendiriyormuş. diyormuş ki: | — Ben oniki defa evlendim. | Zaro ! Bobiçef derobte edecektir. Bulgaristan tarafından sergide teşhir edilecek eşys Bulgar Sanayi ve ticaretine air masnuat ile Balgar serveti madeniyesine mutaallik kal- dırm taşı, Maden, kömür ve #airedir. emir yollarımız Müllerin iddiası, hilâfına kâr temin etmektedir D.D, müdürünün beyanatı Devlet demir yolları umum müdürü Haşim B. dün sabahki trenle şehrimize gelmiştir. Haşim B. bir muharririmize şu beyanatta bulunmuştur: “ Istanbula (istirahat etmek için geldim. Yirmi kalacağım. Bilâhara Sivasa gide- ceğim , yapılmakta olan demir yolları inşaatı devam etmekte- dir , Kütahya - Balıkesir hattının inşaatı önümüzdeki sene bite- cektir. 252 kilometrodan ibaret olan bu hatta 201 inci kilometro- ya kadar tren işlemektedir. Çankırı hattı bu sene açılacak- | tır. Sıvas - Ankara hattı 602 inci kilometroya vasıl olmuştur, 280 kilometrodan ibaret olan Samsun - Sıvas hattı işlemektedir. Diyarıbekir - Keller hattında 143 üncü kilometroya kadar tren işlemektedir. Bu sene nibaye- tinde Malatyaya vasıl olunacak- tır. Bunlardan başka yeni hat inşası henüz tekarrür (etmiş degildir. Bütün hatlarda nakliyat bir intizamı tam dahilinde yapıl- maktadır, M. Müller raporunda batlarımızın o masarifi inşaiyele- rini bile koruyamadığını yazmış- tır. Bu iddia doğru değildir. Hatlarımız zarar etmemiştir. , Sabık Kıral Amanullah han Romaya gitti Efgan sabık Kıralı Amanullah han evvelki gün Sitelladitalya vapurile Romaya (gitmiştir. Müşartinileyh Romada bazı mübim işlerini halledecek ve tekrar şeh- rimize dönecektir. İ Doğum ve Kadın hastalıkları | mütehassısı | | Doktor Hüseyin Naşit örbe, eski Hilâliahmer binası (| Fakat yalnız üçüncü karım beni | anlamıştır. Eğer onun gibi bir | kadın olsa tekrar evlenirim, No. 10 Telefon: Ist 2622 : İ ğundan erkenden İ miz gibi gün kadar | Bir facia Üç çocuk kilitli evde yandı kendilerine zarar gelmemesi için dört çocuğu eve kapayıp giden bir anne avdetinde evde bir yangın çıkıp bütün çocukların yanup kül olduğunu görmüştür. Bu feci vak'a Paris havalisin- de kâin Vitri deolmuştur. Çe- cukların babası bir amele oldu işine gitmiş, sonradan anneleri de, söylediği” çocukları okapıyarak çarşıya alış verişe çıkmıştı. Çacukların kapalı buldukları ahşap evin önünden bir müdd- det sonra bir yolcu nezi halinde bağıran çocuk emirleri duymuş tur. Bunun üzerine içeriye bak- miş va içerisinin alevler içinde olduğunu görmüştür. Adamcağız “kapıyı kırarak içeri girmiş ve kızların en bü- yüğünü kurtarabilmiştir. Diğer çosuklar yataklarında kavrularak ölmüşleirdir. Maruf kimseler Komünistlerin - İstan- buldaki merkezinde maruf zevat da varmış? Memleketimizde komünist be- yannameleri dağıtarak tahrikâtta bulunan teşkilâtın icra merkezi- nin İstanbulda buluuduğu anla- şılmıştır. Merkez icra heyeti teşkilâtnm 60 kişi kadar oldu- ğu ve içlerinde bazı maruf kim- selerle mukaddema mahküm ol- muş veserbest bırakılmış komü- nistler bulunduğu söyleniyor. Polis siyast şubesi gizli teşki- lât âzasınm tamamen derdesti ile m 1 olmaktadır. Bu öneli Glimemaiekii Soil “ya pılmasına ve < vaziyetin vuzuh pan etmesine intizar; olunur. izmirdeki komünistler . Istanbul teşkilâtı ile alâkadar oldukların- dan mevkuflarla hepsinin mah- kemesi birleştirilerek görülecek- tir. mpi yanan M: Van Bergen Alman gurupu mümessil Almanyaya gitti Hükümetimize 20 milyon lira- lık şimendifer malzemesi vere- cek olan Alman #anayi guru punun mümessili Her Van Ber- gen perşembe günü Ankaradan şehrimize gelmiş ve ogün hare- ket eden Loit ekspres postasile memleketine gitmiştir, —e—- Müessif bir ölüm Fırka kumandanlarından Alâ attin Pş. vefat etmiştir, Cenaze- si bugün merasimle Selimiyede Eczane ( sokğındaki evinden İ merasimle kaldırılacak, -Karaca- ahmetteki şehitliğe defnedilecek- tir, Kıymetli bir rükünden mah- rum kalan orduya ve. aliesine taziyet beyan ederiz. Sör Hint istikrazı Simlâ, 8 (A.A) — Hükümetin yüzde 6 faizle yapmağa giriştiği | 22 buçuk mülyon İngiliz “liralık istikrazın muvaffakiyetle netice- lenmesi resmi mahafilde büyük bir memnuniyet uyandırmıştır. Bu istikrazın yarısından fazla miktarına bütün memleketin esnafı ve çiftçileri iştirak etmiş- lerdir.