7 Eylül 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

7 Eylül 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

m, et Li ağ SEHIR HABERLERİ Günün siyaseti: Alman intihabatı Almanyada intihap mücade- leleri gittikçe ateşli bir şekil aldı. Muhtelif fırkalar yeni Rayiştağda ekseriyeti elde et- mek için müntehipleri iknaa çalışıyorlar. o Bu yolda şedit münakaşalar hatta müdarebeler oluyor, kan aktığı bile görü- lüyor, Her memlekette fırkalar ve | bahusus akalliyette olan fırkalar ârayı kendi lehlerine teksif için halka kucak kucak vaatlerde bulunmaktan çekinmezler. Dema- gojik mahiyette olan bu vaat- ler halkın o sıradaki amâline veya ihtiyaçlarına istinat eyler; yerine göre memleketin imanı halkın terfihi, vergilerin azal- tılması şeklini alan bu vaatler liderlerin ağzından dökülür, en 1 çok vaat edenin ekseriya en az muvaffakiyet elde ettiği hakikatı | * > iğ dedikleri tenbel erazinin henüz belliyememi olduğu bir düsturudur. dei Alman fırkaları rüesası da mes- lekten yetişme (politikacıların kullandıkları vaat silâhına sarıl- mış bulunuyorlar. Versay mua- hedesinin aktinden beri Alman milleti bir takım kayıtlar altın- da bunalıyor. Evvelâ Daves ve sonra Yung planları mucibince tediyesi icap eden tazminde, Al- manyanın kuvvei berriye ve bah- riyesinin tahdidi, Lehistan hudu- du ile Dançığ dehlizinin şarki Almanyada icap ettirdiği gayri tabii vaziyet her Almanın içinde daimi iğbirar hissi beslenmesini mucip oluyor. Mubtelif fırka liderleri için bundan güzel pro- Pağanda vesilesi olamazdı. En sağ Senahtaki muhafazakârlardan en 8ol cenahtaki komünistlere varm- “ya kadar bütün fırkalar Al Man ear bu zaif noktasın- ifadeye çalışıyorlar. Yalnız. © ile hristiyan sosyal etmişler ve Alman Milletinin hukukunu iade etmek Zayesi için müfrit vaatlerde bu- , Milliyet prensipleri ile hiç bir alâkası olmıyan ko- Münizmin o milli hissiyatı okşa- Hıoğramlarını nasıl reddettikle- gösterir bir keyfiyetti. * Bütün bu fikirler “Versay, Muahedesi maddelerini tadil et- ek ve harp borçlarını azalt- azminde bulunduklarını *öylüyorlar, Bunun imkânı olup Bu dığı tetkik bile olunmuyor. iin Almanyada her hangi bir ka reiskâra geçse Versay Mwahedesinin bir harfi bile tadil Şdilmez, Fakat ne zarar... Lider- MERİ IN Orta mektep muallimliği i Dün Darül m. Dün Darülfünunda orta mek- i tep muallimi olmak istiyen 40 kadar gencin tahriri imtihanları yapılmıştır, Tarih, © coğrafiye, Türkçe, Riyaziye, lisan ve ta- biiyat ( dersleri © muallimlikleri için imtihanlar ayrı ayrı icra edilmiştir. Bu imtihanlarda orta tedrisat müdürü Cevat Beyle Ma- arif emini Muzaffer B. hazır bu- lunmuştur, fünunda kırk genç imtihan edildi İmtihan &snasında Imtihban evrakı bu günlerde tetkik ( edilerek tahriride mu- vaffak olanları şifahi imtihanlara girmek hakkını kazanacaklardır. Şifahide de kazananlar (Orta mektep muallimliği ehliyetnamesi verilecektir. Dün biçki ve dikiş muallim liği için kız muallim mektebinde bir imtihan yapılmıştır. ADLIYEDE Balıkçı Hikmet Karısını öldüren gencin muhakemesine dün de- vam edildi Ağır ceza mahkemesinde dün karısı Ayşe H.ı 11 yerinden | vurarak öldüren balıkçı Hikme- tir. Bu şahitler tevkifanede mev- kuf bulunan İbrahim ve Ihsan isminde iki kişiden ibaretti. Bunlarda mesele hakkında ade- mi malümat beyan etmişlerdir. Bundan sonra şahit olarak iki çocuk dinlenilmiştir. Çocuklar bir gün tramvay makasçısı Ra- şidin Hikmete: — Ben senin karınla beraber bulundum, dediğini işittiklerini söylemişlerdir. Muhakeme yeni şahitlerin dinlenilmesine kalmış- tır, ——— İşkence davasından Sirkecide otelci Ali Ekberle Ahmet efendiye işkence etmek- le maznun Eminönü merkezi sa- bık serkomiseri Fabri, muavini Osman, teharri memuri Mustafa efendilerin muhakemesine dün ağır cezada başlanmıştır. Ali Ekber davasından vaz geçtiğini söylemişsede hukuku umumiye namına takibi noktasından dava- ya devam kararı verilmiş, Hüse- yin ve Hakkı isminde iki şahit dinlenmiştir. Şahitler dayaktan haberleri olmadığını söylemişler- dir, Dava diğer şahitlerin celbi- ne kalmıştır. Ri eml Alman alir İmsan, münevver kitlenin boş vaatlara kapılarak, Almanyanın vaziyeti hariciyesini müşkül bir hale so- kacak ve “Dimyata pirince gi- derken evdeki bulgurdan olmak, darbı meseline tevafuk edecek bir hattı hareket ittihaz eylemi. miyeceğimi (şimdiden tahmin pek te hatalı olmaz kanaatinde. # yy Kadriyi öldüren Hamdi Dün ağırceza mahkemesinde Saraçhane başında Azizin mey- İ hanesinde Kadri isminda bir a- | damı öldürmekle mazsum Ham- ! dinin muhakemesine başlanmış- | tar. Şahit olarak polis Hasan, Hamza, Fürüzan Beyler dinlen- mişlerdir. Maktul Kadrinin Ham- diye bıçak çektiği ve kendisinin bira şişesile başından yaraladığı söylenilmiştir. Muhakeme şahit sıfatile dinle- nilmek üzere Azizin celbi için talik edilmiştir. —. Tatil bitti Adliyedeki tatil dün bitmiş, bütün mahkemeler yeniden faa- liyete başlamışlardır. 20 temmuz- dan 5 eylüle kadar devam eden bu tatil esnasında nöbetçi mah- kemelet tarafından yalnız mübim ve müstacel davalara bakılmıştır. Dünden itibaren bütün davalara bakılmaya başlanmıştır. Borsada; İsterlin Dün Ingiliz hirası 1030 kuruşta açılmış, 1030, 25 kuruşa yüksel- miş ve tekrar 1030 kuruşta ka- panmıştır, Ünüfiye 112 kuruşta açılarak 113, 75 kuruşta kapanmıştır. Mioüree Getir Afyon fiatları yükseliyor Dün Afyon tüccarları araların" da bir içtima yapmışlar ve Afyonculuğun inkişafı konuşmuşlardır. Bu sene Afyon miktarı tah- minler hilâfina azdır, Fiaatlarda artış nisbeti yüzde 30 dur. Trikotajcıların içtima! Dün odada trikotajçıların bir kısmı toplanmışlardır. Fakat ek- bir güne bırakılmıştır. —— Yeni bir arkadaş Kastamonuda “Doğruluk,, is- mile yeni bir gazete neşrine | Reftkimizi tebrik ederi | Halk kolaylıktan istifa- | | | | | İ busus vilâyetçe bütün kaza ve içtima başka | 5 3 Viayette Yeni idare de etmiye davet edildi Yeni idare teşkilâtı dolayısis le halkın bazı yanlışlıklar yap- tığı anlaşılmıştır. Meselâ Sarı yerde işi olan adam vilâyete gelmiş ve işini gördürmek iste- | miştir. Halbuki bu adamın ya- kınındaki kaymakamlığa müra- caat ederek işini daha kolaylık- la yaptırması lâzım gelir. Bu | nahiyelere tamim edilerek halkın en yakın kaza ve mahiyelere müracaat etmeleri ve bunun balka tebliğ edilmesi bildiril miştir, Şehir meclisi başkâtipliği Bayazıt belediye (müdürü Kadri beyin şehir meclisi baş- kâtipliğine tayin edileceği haber alınmıştır. Vilâyet meclisi kale- mi bu günlerde belediye daire- sine nakledilecektir. Fen heyeti dairesi Belediye fen heyetinin eski emniyet sandığı dairesine nakle- dilerek yerine Idarei hususiye ve belediye muhasebelerinin ta- şınması kararlaştırılmıştır. Harcırah ne kadar olacak? Sermayesinin mühim bir kıs- mı veya tamamı hükümetçe ve- rilen müesseselerde çalışan me- murların harcırahları hakkında ki talimatname vilâyete tebliğ edil- miştir. Buna göre umumi mü- dürler seyahatte iken günde 6, şehirlerde — tevakkuf ettikleri müddetçe günde 7,5 lira alacak- lardır. Diğer memurlar hükü- metin memurlarının aldıkları harcırahı alacaklardır. Darülbedayi Atinada resmen istik- bâl olunacak Atinada münteşir o (Patris) gazetesi Darülbedayiin Atinaya ve Selâniğe yapacağı seyahattan bahsederken (diyorki: (o Türk temsil hey'eti, Atinada resmen istikbâl edilecektir. Hariciye na- zırı M. Mibalakopulos da beyan ettiği veçhile Yunan hükümeti bu hususta azami muavenet ve yardımda bulunacaktır. İki mil- İletin istikbâlde teşriki mesai ususunda için elele vermeleri hı bu ziyaret, mükemmel bir vasıtadır. Bir defa daha san'at, daha düne kadar birbirine düşme bulunmuş olan iki milleti tevbit etmeğe ve barıştırmağa yaraya- caklır. Belediyede Lambalar için kembiyo müsaadesi istendi Elektirik şirketinin şehrin muh- telif yerlerine asacağı 500 lamba masarifi için belediye Ankara” dan kambiyo müsaadesi istemiş- tir. Sesli Rebitilahır EN 1349 73 Bu geceki Ay Göneşm doğuşu: 5,32 — batışı: 78,34 İİ) Apar doğuşu : 18/49 bab: 330 Sa Namaz vakitleri | | | Süreyya Kadıköy — Aşk oyunları — VAKIT 7 Eylül 1930 -— VAKTI 7 Eylâl Pazar 930 Dihilde Hariçte 1 aylığı Kuruş 150 400 800 450 2700 750 1400 Sabah» Öğle Mind Akşam Yat İman sor 1212 1680 1834 2008 349 Hava: İ ——. Dün azami hararet S3derece olmuş- tur. Bugün mutavasıt şiddetle poyraz esecek, hava bulutlu olacakur. Radyo : —— Bu akşam Ankarada Riyaseticlimhur mwsiki heyeti Saat 19 Bando 4 — Istravuz uvertur prens mu Zalem. 9 — Muton sult empresyon egzodk. 3 — Popez ejip. 4 — Leon delip fantezi koyelys. $ — İstravuz Yals puse. 6 — Suza marş elkapitan. Bu akşam Istanbulda Saat Sekizden onu kadar alsturka fasıl. ama Günün müzayede ve münakasaları A 340 çeki imahtelif cins odun de 50000 kilo mangal kömürü münaka- sas, Defterdarlıkta müteşekktil komis- yon $. 15. m ——— > e Alkaza — Kırmızı belet Alemdar — Aksayi şarktı vahşet Beşiktaş Hilâl — Verdün Ekler — Kuvvetin hükümden Etuval — İntikam Fransız — Memnu saadet Melek — Define ararken Şık — Aşık Bir hadise Bir mektep müdürü iki gişiyi yaraladı Kadıköyünde Yeldeği evde oturan 45 inci mektep müdürü Veliyüddin Beyle ayni sokakta oturan müskirat me- murlarından Refik ve Kadıköy askerlik şubesi mülhak binbaşısı Kemal Beyler arasnda ailevi bir meseleden kavga çıkmıştır. Bu müessif badise esn Veliyüttin B. tabancasını çekmiş Refik Beyi bacağından, Kemal Beyi başından yaralamıştır. Ya- ralılar Tıp fakültesine yatırılmış Veliyüddin B. tevkif edilmiştir. ——— Taksim Abidesi Taksim âbidesinin etrafındaki mozaiklerin konması bitmiş, â- bidenin etrafındaki teller kaldı- rılmıştır. makinelerini mükemmel surette ıslâha muvaffak olan O PERA sineması pek yakında açılacaktır.