6 Kasım 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

6 Kasım 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

—.— VAKIT 6 Tesrinsani Macar Pöşte, 4 (A.A) — Bugün baş- buat mümessillerini kabul ederek Türkiyeye yaptığı ziyaret ve bu ziyaretlerin sebepleri hakkında izahat , vermiş ve demiştir ki: “İcra ettiğim seyahat, ber şey- den evel aramızda mevcut mu- ahedeye - tevfikan Türkiye ile Macaristan dostluğunu tarsin et- mek maksadına matuf idi, Türk cümhuriyet bayramının yıl dönümü buna vesile oldu. Seyahatimin diğer gayesi de mü- shedenin mefhumu dairesinde iki memleket harici siyasetinin, bilhassa menafiinin müşterek ol- duğu sahalarda istikametini gös- termekti. Macar efkârı umumi- yesi önünde Türk-Macar dostlu- ğundan uzun uzadıya bahsetmek lüzumsuzdur. Türk milleti Macar milletine karşı dostluğunu asır- larca İspat etmişitr. Bugün de müşterek menfaat- — lerimiz vardır. Bittabi bugün ta- - kip-olunan siyaset yeni bir si- yasettir. Bu yeni siyaseti kısa- ca izah edersem eski ve yeni Türk siyaseti arasındaki fark derhal göze çarpar. Türkiye öz Türk milletinin emel ve arzula- rma uygun olmadığı halde ya- bancı ırklara ait mıntakaların muhafazasını âmir olan ve ken- dini bir çok mükellefiyetler altı- na koyan siyaseti terketmiştir. Türkiye keza Türk milletine cihan müslümanları namına kül- fetler tahmil eden hilâfet siya- setini de terketmiştir. Binaena- leyh Türkiyenin harici siyasetin- » de bazı değişiklikler olmuştur. . Meselâ Türkiye asırlardanberi © Türkiyenin zafı siyasetini takip eden Rusya ile bugün iyi müna- sebat idame etmektedir. Türkiye asırlardanberi ihtilâf halinde yaşadığı Yunan milleti ile barışmıştır. Maamafih şunu da kaydedeyim ki Türkiyenin dahi- li ve harici siyasefindeki bu de- gişiklikler hiç bir vakit Balkan- lara karşı alâkasızlığı ifade et- mez. Türk ve Macar milletleri ara- sında bu sahalarda mevcut olan ahenk bize harici siyasetimize YAKIT ın TELERAFvCTELEFO “Türkiyenin dahili ve harici siyasetindeki değişiklikler hiç birzaman Balkanlara karşı alâkasızık ifade etmez,, | ecnebi gazetelerde intişar eden vekil Kont Betlen cenapları mat- | 1430 ASMALI. Başvekili diyor ki: lerek ne lehte ne de aleyhte kehanette bulunmıyacağını söy- lemiştir. | haberlerin mevsimsiz olup olma” £ dığı hakkındaki suallere de gü- Münakaşa kızışıyor Hamdullah Suphi Beyin Zekeriya B. hakkındaki iddiaları dır, 400 lira alıyor. Reis vekili 800 lira Zekeriya Beyin ocak balosundan çıka-'alıyor yalandır. Reis vekili yalnız 20 rılması hakkındaki neşriyat üzerine lira alıyor. Umumi kâtip 400 lira alıyor (Hâkimiyeti Milliye) ye mühim beya-İdiyor, yalandır, umumi kâtip fahri ola- natta bulunmuştur. Beyanatın en mü-İrak çalışıyor. him kısımları şunlardır: Murakip Ahmet B. isminde birisi se — Zekeriya Bey, Türk zabitinin düş-İnede 4 bin lira tahsisat alıyor diyor ya- manıdır, Dumlupmarın yıl dönümü fer'landır. dasında neşrettiği “Mehmetçik,, maka-) (Ocaklar merkezinde ne murakip Ah- lesinde türk neferini türk zabiti aleyhi-İmet Bey vardır, ne de ona verilen 4 bin ne tahrik etmiştir. lira tahsisat mevcuttur. Son Postanın 11 Eylül nüshasındaki Iki daktilonun 150 şer lira aldıkla- resmi görünüz, Türk zabitini paraya'rını iddin ediyor. Bir tek daktilo var- doymıyan, yaptığı eseri kendi yıkan,idır 100 lira alıyor. Bu husustaki yazı- haris bir adam diye gösteriyor. st da evvelkiler gibi yalandır. Zekeriya Bey Resimliayda Muhit (Zekeriya Bey yazılarında 15 seneden mecmüaâsini misyonerlerden para almak'beri ocaklı olduğunu iddia etmiştir. la itham ediyor. Halbuki kendisi ve ka-| Hayır yalandır. rist Amerika şark misyonerleri teşkilâ.| (o Zekeriya Bey 927 de refikasile bera- tanın reisi olan M. Klayn parasile Ame-|ber ocağa kaydedilmiş, bir müddet son rikada seneler geçirdiler. ra “Biz aldat veremiyeceğiz!,, diye isti- Muhitin Amerika misyonerlerinden|fa etmişlerdir. para alması, eğer vaki ise, bunu bir it-| Hamdullah B. beyanatının sonunda ham mevzuu yapmıyacak yegâne adam/diyor ki: Zekeriya Beydir. — Şimdi Türk ocağı, türkçülük, reh- Türk ocakları mekrez kadrosuna ait/berlerini ve kendi namusunu Zekeriya bir liste okudum. Yazan Zekeriya Bey-| Beyin tırnağından ve dişinden kurtar- dir, Reis 800 lira alıyor, diyor, yalan-imağa çalışıyor! Izmirde Şehir - Vilâyet Son yağmurlar tesirile bir | “Tevhit edilen bütçe tetkik ediliyor N tepe göçtü İzmir, 4 — İzmire bir saat mesafede- İsi Seydiköy nahiyesine 15 dakika mesa-| | Ankara, 5 (Telefon) — Istan- fede yüksek bir tepe dün akşam üzeri) bul hususi muhasebe müdürü müthiş bir gürültü ile tamamile göç) Cemal B, iki güne kadar döne- cektir. Birleştirilen Şehir - Vilâ- yet bütçeniz Maliye Vekâletinde Ankara, $ — Hamdullah Suphi B., | i ! müştür. İnsanca zayiat yoksa da Sey- diköye gelen suların membaları kâmi- len tıkanmış ve nahiye susuz kalmıştır. Tepenin göçmesine sebep son yağmur- tetkik olunuyor. lardır, Yardım devem ediyor Tekzip İzmir, 4 — Sıhhiye Vekili şehrin üç ik mıntakasındaki seylâpzedelerin misafir Fransız ve hanelerini gezdi. bir mektu Müesseselerin bugün seylâpzedeler i- Ankara, 5 (A.A.) — M. Flandin'in çin Hilâliahmere teberrğatı 1655 lira- Ankara seyahati hakkında matbuatta dır. Yardım her taraftan devam et- bazı bedhahane haberler intişar etmesi mektedir. üzerine Fransa sefareti bize atideki tek Dahiliye vekili İzmirde zibi göndermiştir: 5 İzmir, 5 (A.A.) — Dahiliye Vekili bu) Fransa ticaret nazırı M. Flandin'in sabah refakatlerinde Vali, belediye rei-; si, sun Sovyet Rusyayı veya diğer bir mem inşaat mutahessısları bulunduğu laiata kazgı iiasnmmnas bir its di ka, j tflâlâ o terane Son posta ile gelen “Tan, gazetesi M. Venizelos ile Kont Betlenin Ankara seyahatlerin- den bahsederken diyor ki; Resmi tekriplere rağmen bir Türk-Macar-Yunan-Bulgar bloku teşkil edilmesi için mü- zakerata girişildiği muhakkak tır. Türkiye Başvekili İsme' Pş. yakında Sofya ve Peşteye gidecektir. Eğer girişeceği müzakerat müsait (neticeler verirse İsmet Pş. Roma ve Atina tarikile seyahatine de- vam edecektir. Bazı mahafil- de Gazi ile Bulgar kiralı ara sında moktai nazar taatisine bile muhtemel nazarile bakı Oküz vebası — Zirmat müsteşarı vaziyeti tetkik etti Ankara,5 (Telefon) — Kayseri, Sivas havalis'nde zühur eden 5- küz vebasını tetkike giden ziraat müsteşarı Ihsan Abidin B. geldi. ŞİRKETLER İÇİN Ankara, 5 — İktisat vekili Mustafa Şeref Bey şirketler umuruna ve şirket- ler işile meşgul vekâlet teşkilâtına bü. yük bir ehemmiyet vermektedir. Bu mü nasebetle vekâletteki şirketler müdüri- yeti tevsi edilecektir. Halkım hukukunu muhafaza için sigorta şirketlerinin mu-|d4 gidiyoruz. Her yaptığımız muahede amelâtı daha sıkı bir kontrola tâbi tu- tulacaktır. SÜVARİ MÜBAŞİRLER Ankara, 5 (Politka) — Yeni adliye! bütçesinde dört yüz bin lira zam var. dır. Bu zamla süvari mübaşirler teşkilâ! tı ihdas olunacaktır. | Hazirandan itibaren şimdiye kadar Jandarma tarafından yaptırılmakta o- tebligat ye, geze ete klamemen bel iğfonfermnn mesaisinin 20 günde bite- kli tarafından ifa olunacaktır. ceği tahmin ediliyor. di Süvari mübaşirlere 40 lira maaş, ay, rıca hayvan yem bedeli verilecek, bi-| nek hayvanları mübayaa etmeleri için kendilerine teshilât gösterilecektir. İBRAHİM TALİ BEY Diyarbekir, 4 — Birinci Umumi Mü- fettiş İbrahim Tali Bey, Ankaraya git- mek üzere bugün Elâzize hareket etti, IKİ ŞAKI ÖLÜ OLARAK ELDE EDİLDİ Urfa, 4 — Urfanın şimalinden iki buçuk saatlik mesafede bulunan Kızlar kariyesi civarında serseriyane dolaşan iki şaki müsademe neticesinde ölü ola-| rak itsisal edilmişlerdir. ISMET Pş. MALİYE VEKİLİNİ ZİYARET ETTİ Ankara, 5 — Başvekil Ismet Pş. Hz. son seyahatinin ne derecede olursa ol.|'ahatsız bulunan maliye vekili Şükrü 1eriz. Beyi dün evinde ziyaretle iki sant kadar görüşmüştür. Cenevreye gidece heyetimiz e ie id imei (Cat tarafı 1 inci sayıfamızdadır) — Cenevrede lahdidi teslihat ihzari omisyonuna gidiyoruz. Bu komisyonun daima ehemmiyeti ierkâr olmakla beraber kıymeti daha yüyüktür. Çünkü önümüzdeki sene toplanacak sl büyük konferansın ruznamesini ha -ırlıyacaktır. Bizim terimizi tetkik ediyor. Gayemiz lerki teslihatte müsavata gitmek, be »emehal bu sahada müspet bir netice sin tahakkukunu görmektir. Müilletlerde mevcut, gayri müsavi tes halı artırmamak, ebedileştirmemek şartile teslihatı tahdit ve sulhil temin decek şekli bulmaktır. Bu tetkik nereden gelirse gelsin mi- zakere ve kabule amadeyiz. Bu akşam. ki ekapresle Cenevreye giriyorum. Arvdette nereye uğrayacağım belli de ğildir. Tevfik Rüştü beyi Garda vilâyetin resmi memurları ile Peşte sefirimiz Be. * | hiç bey, Basri Paşa, mübadele komisyo- nu türk heyeti murahhasası erkânı iş bankası erkânı, Bulgar sefiri ve daha bir çok zevat teşyi etmiştir. Tevfik Rüştü beyi Sofyada istasyon- da, Bulgar hariciye vekili karşılayacak zl bg. Dün kendisini teşyi ederken, Harici- ye vekilimiz, gazetemize şu beyanatta bulundu: — Terki teslihat konferansına yeni aktettiğimiz bir muahedenin ferdasın- sulke dair bir adım olduğuna pazaren bu vaziyet gittiğimiz konferansla şüp- hesiz iyi bir tesir uyandıracaktır. — Yunanistan seyahati hakkında bir tarih tesbit edildi mi7? — Yunanistana İsmet Paşa Hazret- leri maiyetinde her halde bir seyahat yapacağız; Fakat bu ya ilkbahara veya sonbahara olacaktır, Sırp ve; Bulgar setirleri Tevfik Rüştü Beyi dün Tokatlıyan- da Yugoslav ve Bulgar sefirleri ziya- ret etmiştir. M. Musoliniyi ziyaret Ankara, 5 (Telefon), — Cenevreye gi- den gazetecilerin dönüşte Romaya uğ- rıyarak M. Musoliniyi ziyaret etmeleri muhtemeldir. Bir yan'ışlık Dünkü nüshamızda darülfünün edebiyat ve ilâhiyat fakültesine meh» sup müderislerin 8. C, P, ından istifa ettikerini haber vermiştik, Bu yazı yas Nâhiyat fakültesi müderrislerinden Yu suf Ziya Beyin yerine yanlışlıkla Hu kuk Fakültesi müderrislerinden Yusuf Ziya Beyin resmi konmuştur. Özür di- Ali Naci B., Arif Oruç ba””s Bornova, Seydiköy ve Karşıyaka- reket tesisi gayesile vaki olduğu kat'iy- Beyi dava etti “bir istikamet vermek hususunda da bir ahenk tahakkuk ettirme" mizi mümkün kıldı, Bu istika- © met verme lüzumu tedafüf men- fnatlerimizi istihdaf. etmektedir, ve binaenaleyh hiç kimseye karşı müteveccih değildir. Bu menfaatler sulhün muha- faza ve tarsinine hadimdir. Ta- bildir ki bu seyahatimden isti- fade ederek bu menfaatlerin harici siyaset noktai nazarından © neticelerini görüştük ve bu hu- susta. Türkiye ile aramızdaki menfeatlerin yalnız müşterek ol- duğunu değil gayeye isal eden vessitin tatbikinde de tam bir i ? ahenk olduğunu tesbit ettik. © — Türkiyede Yunan O başvekili ile ayni zamanda bulunuşumuz evvelden görüşülüp tekarrur et- tirilmiş bir şey değildir ve tesa- dafidir. Kont Betlen italya - Türkiye - Yunanistan - Bulgaristan - Maca- ristan - Avusturya ve Almanya blokunun tahakkuku bakkında e ya giderek seylâbın ike ettiği zararlar ve seylâpzedelerin vaziyetleri hakkında yakından tetkikatta bulunmuşlardır. İr miri bu gibi afetten kurtarılması için, vaziyetin tespitinden sonra, bir karar verilecektir. yen doğru değildir. M. Flandin Türki PATRIKHANEYE CEVAP yedeki ikamet müddetince ne mali me| | Cümhuriyet Bayramı münasebetile stlelerle ne de Sovyelere karşı iktisadi Rum Patriki tarafından Reisicümhur bir ieraatla mezzul olmamıştır. Bu hu.| Gâzi Hazretlerine çekilen tebrik tel susta intişar eden haber her türlü esaş.|£rafnamesine müşarünileyh tarafından tan aridir. atideki cevap gelmiştir. | | Manisa, 4 (Hususi) — Dahiliye veki- li, Umum Jandarma Kumandanı dahi- . -Hayili : : liye kalemi mahsus müdürü ile buradan Valilerin salâhiyetleri İzmire geçtiler, istasyonda vali Fuat (Ankara, 5 (Telefon) — Vali- B. ve saire tarafından istikbal edildiler.) lerin © salâhahiyetlerinin © tevsi Vekil B, eli sarılı bir çocuğun hatın-! edilmesi düşünülüyor. Meclisin nı, yarasını sordu. Seylâp yüzünden bu devresinde idarei umumiyei Manisanm zararını ve ürüm zararını vilâyat k in bu İ için sordu. : Seylâp yalnız Muradiye köyündeki) Paz) tadilât muhtemeldir. şe erammraaan üzüm mahsulünde az bir zarar yapmış- yapılması düşünüldüğünü, fakat bunun re tasavvur halinde olduğunu söyledi. Yıkılan evlerin imarı için Dahiliye vekili, bugün sıhhiye vekili İzmir, 5 — Dahiliye Vekili Şükrü Ka! vali, belediye fen heyetile seylâp mın. ya Bey dün buraya geldi, merasimle taknlarma gidecektir. karşılandı. Şükrü Kaya Bey derhal seylâp hasaratı hakkında tetkikata baş Indi. Vekil Bey bilhassa İzmirde yıkılan evlerin imarı ile alâkadar olacaktır. İzmir, 5 — Dün akşam şehremize ge len dahiliye vekili şükrü Kaya Heyle görüştüm. Şiikrü Kaya B. seylâpzedeler için ev, Bu kuponu kesip birikti- riniz ; bir sıra kupon ge- fiten VAKITın tâörlü förlü hediyelerinden birini kendi seçip alacaktır Istanbul rum patriki Fotyos Efen- diye: Ankara, 3 — Tebrikâtınıza teşekkür ederek ben de sizi tebrik ederim. Reisicümhur Gazi Mustafa Kemal İngiliz sefiri Ankara, 5 (Telofon) — İngiliz sefiri Başvekilimizi 4 te ziyaret etti, beşe kadar kaldı, Hariciye vekâletinde yeni kdaro hazırlandı Ankar, $ (Telefon) — Hari- ciye vekâletindeki inzibat komis- yonu tebeddüllerle meşguldür. Kadro yakında çıkacaktır. Nffus tahriri yapılmıyor Ankara, 5 (Telefon) — Bütçe zarureti olarak bu sene ve ge- lecek sene nüfus tahriri yapılmı- yacâktır. Doğum ve: ölüm cet- velleri tutulacaktır, © ( Yarın gazetesi ilân sayıfasında “Dikkat, kuduz var!,, serlâvhası altında İnkilâip gazetesi sahibi Ali Naci bey hakkında bir yaz! neşretmişti. Ali Naci B. mezkör gazete aleyhine bir dava açmıştı” AZLEDILEN EMANET MÜFETTİŞLER! Aldığımız mektuptur: Muteber gazetenizin (o 4607 O numarali nushasının OÜçünçü &sayıfasının dördüncü sütununda (üç emanet müfettişi) serlâvbalı fıkrada b“ müfettişlerin işlerine nihayet ve” rildiğinden bahsedilirken mües” sesemizin gaz depolar mesel€” sinin zikredildiği görülmüştür. Halbuki on senedenberi mü” essesemiz ne yeni depo açmif ne de yeni depo açmak için b€ | lediye nezdine bir müracat” bulunmuştur. Keyfiyetin müess€ ; semizle hiç bır veçhile alâka! | © olmadığını sureli kat'iyede bey3” ederiz. Gaz tüccar! Kara Ektim öğ İ Pp m