13 Kasım 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

13 Kasım 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Behçet B. Türün işlerini anlatarak hü- cumlara cevap veriyoa Tütün inhisarı umum müdürü Behçet Bey idarenin hazırlanan 1991 bütçesi! hakkında hükümete izahat vermek üze- re yarın olmazsa Pazar günü Ankara. ya gidecektir. Behçet Bey dün bir mu- harririmize şunları söylemiştir; — Memurlar arasında yapılacak bazı! makillerden başka bu seneki kadroda de Zişiklik yoktur. Memürlarımızın baremden İstisna edi- tecekleri haberi kanun ahkâmı hariei- a€ çıkmamız mevzubahis olmıyacağna göre doğru değildir. Suriyede bir fabrika tesisi haberi de yanlıştır. Suriyede yalnız satış mağa- zaları açılacaktır. Getirttiğimiz cığaraları paketlere Is- tif makineleri sayesinde yakında onar adetlik yeni siğaralar çıkaracağız. Yakmda on bir kuruşa satılmak üze re kalın yeniceninve on beşe satılmak ü zere boğaziçinin onar adetlik paketleri-! Mİ piyasaya çıkaracağız. Bundan başka! tütünü namı altında 45 siğara kâğıdı ile 15 kuruşa satılacak yeni bir tütün ve meyan köklü siğara kâğıdm- dan 20 adetlik paketler içinde 45 kuru- Sa satılmak üzere yaka namı ile bir ne- Vİ siğara çıkarılmıştır. Umumi yekânu takriben 40 milyon kiloyu bulan bu se- meki tütün rekoltesi çok nefiştir. Bir akşam gazetesinde idare aleyhin- de yapılan neşriyat karşısında ne dü- Şündüğümü soruyorsunuz. Bu neşriyatın hiç bir ciddi mahiyeti Yoktur. İnhisar idaresi zürraa yardım İçin kabil olan her şeyi yapmaktadır. Bu sene fazlası ile mevcudumuz ol- duğu halde sırf zürraa yardım için al- dığımız İzmir tütünlerini satmağa ka- Munen salâhiyettarız. Fakat satmadık. Muğla tütünlerinin bu Sene gibi süratli ve iyi fiatlarla sa-| tldığı şimdiye kadar görülmüş müdür? ddin edildiği gibi Muğlada tütün hastalığı yoktur. Bunu söylemek Muğ- Bütüncülüğüne sui kasttır. Bize bu Yolda hiç bir müracaat olmadığı gibi lik olduğu iddin edilen yere tara- Hizan gönderilmiş ne Türk ne de Al Man hiç bir müfettiş te yoktur, Müteahhit komisyonculardan da bahs Çianmakta ise de pek eski bir zamâna e bu havadis mugalâtudan iha. r. Aaliyede “YARIN” DAVASI t Yarın gazetesi aleyhine, Haydar Ri- Mi Bey hakkımda Ankara ceza mahke- eh verdiği karardan bahsederken kararın türk efkârı umumiyesini teğçile ettiği geklinde yazdığı bir cüm da, dolayı açılan mahkemeyi tahkir k. #rnda, Istanbul Ikinel Ceza mah Ge dün kararmı bildirecekti. 1se açıldı ve gazetenin mes'ul mü- Süleyman Tevfik Beyin yaşı öğ- Ana, ye Üzere nüfus tezkeresinin ibra- Kaç zum görüldüğü bildirildi. Muha- bunun için ayın yirmisine kaldı. Caçş ESKİ BIR CİNAYET bii sada arkadaşı Hüseyin isminde taba öldürmek ile maznun Rifat, Is- Mapge, ağır ceza mahkemesinde on sene Tep, ahikim edilmişti. VİZ, bu kararı yaş noktasından Makgı, tur, Dava, yeniden tetkik is) grlir PAHRIİ'BEYIN DAVASI iükegt, Fahri Bey tarafından mecmuası aleyhine açı- İtray, Mikemesinde bugtin on dörtte! te, © Ylünneak, gehitler dinlenilecek;| Da, İSTİYENLER Pana Ağır vera mahkemesin- #tmekia mararn bulunanların; lar, rÜ'yet olunacakt. tahliy, Vi isimlerindedir. Muhake- *dllmiş olan o mahkümlar. ha aş an rü'yetine Istanbul ikinci! ANEDEN KAÇMAK ! hapisaneden kaçmağa Behi dil, Hazan, Murat, Hay-! tebliğat yazılması için kal. Mubadele işleri Dünkü içtimada aile relsi ihtilâfi halledildi | Mesele mühim | Kaçak silâhlar Tahkikat ilerliyor, (1349 tabanca 600 tüfek bulundu dün Türk ve Yunan heyeti murahhas. saları Holstatm riyasetinde toplanmış- Ilardır. ' Bitaraflar prensip olarak, bilhassa i ki hükümetin aktettikleri muahededen İsonra, hakemliklerine havale edilen ka- rarları bir defa daha tetkik ve anlaşa- bilmeleri için Türk - Yunan heyetlerine iade etmeği kararlaştırmışlardır. | Bu meyanda da Yunanlılar tarafm- relsi meselesini Yunanlılar geri alıp Türk heyeti ile müriakağa etmişler ve dünkü içtimada bu mesele de tarafeyi- nin hüsnü niyetile halledilmiştir. Aile reisi olarak her iki hükümet ba- baları tanıyorlar. Eğer babaları ölmüş jise e ailenin reisi olarak anneler tanıla- caktır. Bu suretle kendisi etabli olan bir ai- le reisinin anne veya baba efradı aile si aile reisinin bulunduğu yere gelebi- lecektir, Galatada Halil Cemil Efendin dükkân; Memleketimize ithal edilmek istenirken gümrük memurları tarafından meydana çıkarılan kaçak silâhlar tahkikatı ilerle- mektedir. Kaçakcıların ele başısı oldu- ğu anlaşılan Mehmet Edip Ef. nin Bursada tevkif edildiği ya- zılmıştı. Silâhların bir kısmını satan Galatada Perşembe pâzarında silâhçı Halil Cemil ve sahta evrak tanzim eden Ali Rıza Efendiler de görülen lüzum üze- NELER OKUTULUYOR? rine tevkif edilmişlerdir. Dün Ankaradan gelen bir telgraf e Halil Cemil Efendinin Kaba- |kalliyet mekteplerinde okutulduğu yazı taştaki evi tabari edilmiş ve lan, Moris Alen isminde bir muharrire de silâhl ait kitap meselesi üzerinde tahkikat ya- sandıklar içi bulun- pılmasının İstanbula bildirildiğini ya-| muştur, zıyordu. Halil Cemil Efendi silâhları | Dün tahkik ettik, Böyle hir tebliğ he Mehmet Edip Efendiden aldığını |nüz gelmemiştir. Bunun eski bir mese- Vilâyette HUSUSİ MUHASEBE MÜDÜRÜ GELDİ Hususi muhasebe müdürü Cemal Bey dün Ankaradan gelmiştir. Cemal Bey Ankarada vilâyetin beş aylık muvakkat bütçesini tasdik ettirdiğini, yeni vari dat membaları bulmak için temaslarda bulunduğu hakkındaki haberlerin yan- Uş olduğunu söylemiştir. Mamrltte EKALLİYET MEKTEPLERİNDE İdan hakem kararma verilmiş olan aile| olduğu halde dün İzmire hareket et- tavzihinde fikirlerinin o yanlış anlaşıl. söylemektedir. Şimdiye kadar 1349 tabanca i ve 600 tüfek yakalanmıştır. Kaçakcılığı tahkik için güm- rükte polis memurlarının da bil bulunduğu bir komisyon teşkil olunmuş. Bu komisyon şimdiye kadar anbarlara teslim edilen silâhlarla şimdi anbar- larda mevcut silahların evrakını kontrol edecek ve daha evel de kaçakcılık olup olmadığını tah- kik eyleyecektir. Hava soğudu MAAMAFİH SIHHİYE MÜDURU BUNU DAHA IYI BULUYOR Dün sabah şehir üzerini oldukça ke- sif bir sis tabakası kaplamış, bu yl yakın sahillere işliyen vapurlar, sefer. lerini müşkülâtla yapmışlardır. Dün ak şam Kandilli rasathanesinden aldığı- mız malümata göre bugün hava bulut. lu olacak, mutavassıt şiddetle poyraz esecektir. Dün hararet azamf 17 asgart 10 dere- ce idi, Sıhhat işleri müdürü AN Rıza Beyi dün bir muharririmize, havanın tebed.! dül ettiğini, fakat ittiratsizlıktan kur. tularak normal bir şekil aldığı için bu- nun sıhhat üzerinde daha müfit olaca- ğını söylemiştir. ——————— — M. KLAYN GİTTİ Amerika ticaret müsteşarı M. Klayn, refakatında amerikan ticaret ataşesi miştir. ——— TAHSİN BEYİN TAVZİHİ Dünkü Son Posta gazetesi Erzurum meb'usu Tahsin beyin milli blok hak- kında vaki olan beyanatına dair bir tavzihini neşrediyordu. Tahsin Bey bu dığının söylemiştir. tir. Rahatsız olduğu i le olduğu ve o kitabin waktile yapılan tebliğ üzerinde tashih ve tadil edilmiş şekilde okutulduğu söylenilmektedir. Ibrahim Tali B. BİRİNCİ UMUMİ MÜFETTİŞ DÜN ŞEHRİMİZE GELDİ Birinci umumi müfettiş İbrahim Ta- li Bey Diyarbekirden şehrimize gelmiş- mezuniyet alan Tali B. bugün Bursaya gidecek ve me- zuniyetini istirahatla geçirecektir. Tali Bey dün vilâyete gelmiş ve vali mut- vini Fazlı Beyi ziyaretle bir müddet gü- rüşmüştür, | Küçük haberler * BALIKÇILAR. — Dün yapılması mukarrer balıkçılar cemiyeti idare he- yeti intihabatı ekseriyet temin edileme-| diğinden on beş gün sonraya tehir olun muştur. * BIR KONFERANS. — Önümüzde. ki salı günü san'at tarihi muallimle- rinden Vahit Bey, Unyon Fransezde fransızca bir konferans verecektir. Bu konferansta, Vahit Bey Asar Atika mü- zesinden bahsedecek ve öinema ile de bazı asar gösterilecektir. * YORGANCILAR. — Yorganclar ve döşemeciler cemiyeti idare heveti inti. habatı Paxar günü yapılacaktır. * BALIK KIT, — Bu sene Balkan sa- hillerinde balık Jutlığı vardır, Roman- ya ve Bulgaristanda gayet az balık tu- tulmaktadır. Baretler Muallimler kongresi Istanbul muallimler birliğinden: | Yılık kongremiz 14-11-1930 cuma günü saat 14te Darülfü- ($,. nun büyük konferan salonunda açılacaktır. Kongreye ilk, orta, yüksek zün.relere mensup Istan- bulun bütün muallimleri iştirak edebilecektir. Şimdiye kadar yeni fişlerini doldurmayan arka: daşlarımızın bunu o gün kongre metbalinde ikmal etmeleri müm- kündür, 8 — VAKIT 13 Teşrinisani 1930 sese Muhtelit Mübadele komisyonunda bir ihtilât daha halledild Ikinci içtima ai Şehir meclisi Muhtelit mübadele komisyonunda,| Dün yeni şehir taksimatını Kadın ve erkek azalar meclisten çıkarlarken den Sadettin Ferit ikinci içtimaımı aktetti, İki zabit okundu ve kabul edildi. İcihet tashih edildi demiyeceğini söyledi. di. İLK İSTİFA VE MEZUNİYET leri okunarak istifa talebi tetkik edil- mek üzere kavanin encümenine havale ve mezuniyet talebi kabul olundu. Bundan sonra Florya, Kâğıthane ve Ali Bey köylerinin şehir hudutları da- hiline alınması temennisi izhar eden bir rildi. (4 Teşrinisanı 930 Frank Üret Belga Drabm Is Prank Leva Florin Karon Silin Pezeta Mark Ziou Pengö lar Ker İL Türk lirası Dinar “ Çervomeç © Kuruş Nukut Iİsterlin o Cloyfila) 1Dolar (Amerika) fransız ihslya Belçika) IPezeta lspanya) 1 Rayşmart | Almanya) #Zioti "Lehistan 1 Pengü | Macaristan 6 Ley “Romauyaj | 20 Dinar Yugöslerya) 1 Çevoneç' Sevyet Motsa | Akın Meddiye 2Bankno harici | Yeni şehir meclisi dün rels vekillerin Beyin riyasetinde | Sant on dörtte celse açıldı. Evvelâ es- ni Bundan sonra reis encümenlere yedi- İser aza intihap edilmesi Tâzrm gelirken yanlışlıkla fazla seçildiğini söyledi. Bu İ Bundan sonra Mehmet AliBey Beyo- ğin söz alarak rüznamesi bir hafta ey- velden ilân edilmediği için bu içtimam doğru olmadığını müzakerat cereyan €- Buna Avni Bey itiraz etti. Neticede meselede reye konarak müzakerata de- vamda bir mani olmadığına karar veril- Bunu muteakip Haşim Beyin elek trik şirketindeki meşguliyetinden dola- yı meclis azalığından istifa ve Cevdet Kerim Beyin on gün mezuniyet talep- İ Harici haberer | Cenevrede EN evre Heyeti murahhasamız, va- | pılan ziyratlere ve gazele- lerin neşriyatı Cenevre, 11 — Journal de Gendve büş- İmuharriri M. Martin bugün Tevfik Rüştü Beyi öğle yemeğine davet etmiş- tir. Yunan muruhhası M. Politis otele gelerek Tevfik Rüştü Beyi ziyaret et- İmiş ve mülâkat iki saatten fazla sür İmüştür. Çin heyeti de ziyarete geldi, heyet azası hariciye vekilimizle uzun müddet görüştüler. Harp malzemesi ve umum milli mü- dafaa bütçelerinin tahdid meselesi ko misyonda açıldı. Müzakeratin büyük e- hemmiyetle ini fı bekleniyor. Cenevre, 11 — Milânda çıkan Koriye- ra della Serra gazetesi Tevfik Rüştü Beyin Romayı ziyaret edeceği haberi üzerine mühim bir başmakale neşret- miştir, Koriyera della Serra hariciye vekili- mizin son Ankara ziyaretlerinden son- ra Cenevreye gelmesi siyasi mahafilde alâka uyandırdığını ve Gazi Türkiyesi- nin siyasi faaliyeti şarki Akdenizden Tuna ve Vasati Avrupaya doğru inkişaf ettiğini yazıyor. Cenevre, 11 (A. A.) — Tahdidi tesli- hat ihzari komisyonunda mütarekenin yıl dönümü münasebetile bir dakika si küt edilmek suretile bütün harp mak- tellerinin hatırası tebeil edilmiştir. Al man ve Rus murahhasları tarafından muzaheret edilen İtalyan murahhası, İzeçen içtima devresinde © geçen içtima geçen içtima devresinde teslihat kredilerinin neşir ve ilân siste mile bir sureti halle raptedilmek istenilmiş (oOolan harp O evazımı nın tahdidi hakkındaki müzakeratın yeniden küşat edilmesini talep etmiş tir. Yugoslavya ile Belçikanım muhale- fetine ve Fransa'nm müzakerata evvel ce kabul edilmiş olan neşir ve ilân siste minin tetkikinden başlanılması talebine * rağmen komisyon M. Politis ile Lort Sesil'in yeniden ve derinden derine tetkik ve münakaşası suretindeki teklifi ni 6 reye karşı 14 reyle kabul etmiştir. Ekalliyette kalan devletler şunlardır: Fransa, Lehistan, Romanya, Çekosle- vakya, Yugoslavya ve Türkiye, Nevyork, 11 (A. A.) — Rio de Jany- rapor okundu. Rapor tetkik edilmek ü- ro'dan Nevyork Taymis gazetesine bil- zere iktrsat ve nafia encümenlerine ha-İ dirildiğine göre, yeni Brezilya hüküme- vale edilerek 19 teşvinisani perşembe gü| ti tarafından kabul edilmiş olan iktisa nü toplanılmak üzere içtima nihayet ve|di siyaset mucibince mezkür hükümet, Amerikan bahriye heyetile Fransız as- keri heyetinin hidematından vazgeçme ğe karar vermiştir. Bu heyetler Brezik- ya hükümetine pahalıya malolmakta- dır. Sabık reisicümhur M. Lowis'in 10 sene müddetle Fransa'ya nefyedileceği söylenmektedir. d M. Hoover Mütareke yıl dönümün: de neler söyledi Vashington, 11 (A. A.) — Mütareke nin yıl dönümü münasebetile irat etmiş olduğu bir nutukta M. Hoover, millet- ler arasında mücadeleler daimi surette gizli olarak mevcut olmakla beraber, sulh ihtimallerinin son yarım asır zar- fındakinden fazla olduğunu beyan et- miştir, Müşarünileyh, her gün uzlaşma ve hakemlik muahedelerile kuvvet ka- zanmakta olan Briand, Kellog misakım dan hararetle bahsetmiştir. M. Hoover, dünyanm bütün ihtilâfların ya hakeme havalesi veyahut beynelmilel bir telifi beyn komisyonuna tevdii suretile halle- dilmesini kabul edecek derecede bu muahede ve itilâflara merbut bulundu. | ğunu ilâve etmiştir. bejçika kabinesi düşecek mi? Brüksel, 11 (A, A.) — Liberal fede rasyonu Gand devlet darülfünununda- şehir ulümu âliye enstitüsünde de mu allimlik etmelerini meneden ulüm ve sa nayi nazırı ile buna iştirak eden diğer liberal mazırların hattı hareketlerini tasvip etmediğinden liberal nazırlar bu sabah hariciye nezaretinde toplanmış- ilar ve içtimam nihayetinde istifa et- mişlerdir. Bu istifalar, bütün kabinenin İsukutunu intaç edecektir. ki profesörlerin ayni zamanda mezkür. iğ