14 Kasım 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

14 Kasım 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

— - 3 — VAKIT 14 Teşrinisani 1930 — | © Soğuklar Başladı Se Karadenizde Şiddetli Fırtına Var | EFolimte, Bir tramvay kazası Tramvayın arkasına asılmamalı! Evelki gece bir tramvay ka- zası olmuş bir genç bacağından ağır Surette yaralanmıştır. Şehreinininde oturan 19 ya- şında Mehmet isminde bir genç gece saat 21 de Edirnekapı hattında işleyen 431 numaralı tramvayın (Ooarkasna © asılmış tramvay Türbeye geldiği zaman arkadan gelen 48 numarali tramvay tarafından sıkıştırılarak bacağından yaralanmıştır. Mehmet miştir. Amman kasap! Çarşıkapıda kasap Hasan ve Ali Efendiler arâsında müşteri rakabeti yüzünden kavga çıkmış, kasap Ali Ef kasip biçağile rakibinin üzerine hücüm ederek Hüseyin Efendiyi başından ya- ralamıştır. Yaralı Cerahpaşa hastanesine kaldırılmış, tarih karakola gö- türülmüştür. Sabıkalıların resimleri Polis müdürlüğü ikinci şube- sinde bulunan sabıkalılar dos- | yalarında bulunan resimler çok eski bulunduğundan sabıkalıları teşhiste müşkilat çekilmektedir. Bunu nazan itibara alan ikinci şube müdürlüğü bü re- simleri yenilemeğe karar ver- miştir. Sabıkalılar yakalandıkca fotoğrafları çıkarılarak dosuar- konacaktır Zavallı Ferhat Ef. Kasım paşada Bahriye cadde- tinde Eyup efendinin kahvesin- de ocakcı Rizeli Ferhadı arala- rinda çıkan bir kavga neticesin- de hemşerisi serseri takımından Mustafa ağır sürette kolundan Yaralamış, ve kaçmıştır. Yaralı oğlu hastanesine kaldırılmıştır. Snitstimal tahkikatı ilerlemektedir litühbal zat işleri mubasebe- Sliğinde meydana çikarılan cüz- An suiistimaline ait tahkikat bitmek üzeredir. İlmühaber sah- ekarlığı ile cüzdan hirsızlığı gi- 1 ikiye üyrılai bü suiistinale vit tahkikat evrakı yakında müd. Siumütmiliğe verilecektir. iy 0 mahalle mubtarnın ma: si aber verdikleri öy rlar; Bunlarin bir kısmında niyet görülmemekle beraber ,, senin vazifeyi suiistimal me“ m değişmemektedir. Ban il- iğ Haberler 'se hağattâ olnüiyan- Damıha çikartilmış bülunu- i Cüzdan meselesine gelince Sa mahiyeti sahipleri müra- in cözdanların satil- li S8 'barettirki her iki mes daş Bi <3 baz sarrüflar alâka: ülüimattadırlar.. hn Muhtelir mahkemeierde : “Yünan mahkemesinde Türk iki dâva Ketangi * Yunan mubtelit mah- ker di dün sabah * toplanarak Mühaiyar. Yoryadiz, Jarj poüagin, imiz Avva efendilerin hükü- o bâyii Yütkel; şirketi ine imanla Yök hastaneye kaldırı) | ilelerinde oturmıyanlar için de Jyahut şehri gördükten sonra çıkmak is. meydana | jsaya hareket edecektir. | I Havalar soğuyor | Istanbulun dünkü manzarası Kış geliyor Karadenizde de fırtına başladı Evelki gün başlıyan oldukça şiddetli soğuklar dün de devam etmiş, yağmurda muhtelif fası- İ lalarli akşama kadar devam etmiştir. Havalar iki gün eveline kadar çok mutedil geçiyordu. Hatta Erenköy, Göztepe gibi şehrin sayfiye yerlerinde çiçek açan erik agaçları bile görülüyordu. Havaların böyle (birdenbire soğuması henüz evlerinef kışlık odun, kömür almıyan aile baba- larını telaşa düşürmüştür. Karndenizde de fırtına vardır Dün limanımıza gelmesi bökle- nen vapürlarn ekserisi gelme- miş ve gecikmiştir. Karadenizde bulunan vapurlar mahfuz liman- Dün Kandilli rasatanesinden âldiğımız malümata göre hava- lann soğumasında gayri tabiilik yoktur. Soğuklar mevsim icabı- dır. Dün hararet âzami 9 asgari 7 derece idi. Rüzgârın sürati bir tir. Vasati olarak 14 metre sü- ratle esmiştir. Bugün hava kapalı olacak, poyraz esecektir. Yağmur yağ- ması muhtemel değildir. Rasa- taneye göre soğukların şiddeti geçmiştir. Hava yarından itiba- ren açacaktır. Bu kış Şelirimize bir çok seyyah gelecek Bu kış Istanbula bir çok seyyah ge. seyyahların ekserisi ancak yarı yolda Istanbula gelmek akıllarına geldiği, ve tedikleri için pasaportlarını vize ettir- meden geliyorlar, burada da karaya © kınca, iki malsli cezâ vermek yetinde kalıyorlar, Bu gibi vaziyetlerde ceza alınmama- sı “in seyahat şirkeilerimiz alâkadar. lara müracâat etmislerdir. ————— Balıkesirde S. F. ne yapıyor ? Balıkesirde çıkan Türk Dili gazete sinde okunduğuna göre Serbes fırkncr. lar orada kapı kapı dolaşıyor ve mak- toplamak için gösterdikleri sebep de Şu imiş: “Yakında masrafa ihtiyacımız; olacaktır”. Aes bu ihtiyaç nedi ——— VARİDAT MUDURU Şelitimizde bulünün varidat umüm müdürü dün Ankaraya dönmüştür. kazein İBRAHİM YALI B. BUGÜN BURSAYA GİDİYOR Bitinci üümü müfettis İbrâliim Ta- li B: bugün istirahat etmek üzere Bur. aralık 17 metreye kadar çikmış- | lecektir. Fakat, buraya gölen ve çıkan! mecburi-| busuz para toplıyorlarmış, Bu parayı! Muhtelıt mübadelede Tazminat talep- nameleri Bir an evel komisyona verilmelidir Muhtelit Mübadele komisyonu Ankara itilâfnamesi mücibince etabli Rumlara, Istanbul hududu haricinde bulunan oemlâklerini tazmin için beyannamelerini ver- melerini bir tebliğ ile bildirmiş ve eylülden beri etabli Rumlar bu beyannameleri vermeye baş- lamişlardır. Şimdide bir ikinci tebliğ ile, mübadele kömisyonu, daha henüz beyanname verme miş olan etabli Rumları en kısa bir müddette beyanname ver- meğe davet ediyor. Bu beyan- nameler, emlâk sahipleri dahâ etabli vesikası almamış bile olsâ verilmek lâzımdır. Garbi Trakya etabli Türkleri de, Gümülcüne tâli komisyonuna beyannâme verinekledirler. Yal- nız, beyannameler Gümülcünede şimdiye kadar, istiyenlere imzaile veriliyordu. Mübadele komisyonu bir mektupla bunların her isti- yene bilâ bedel verilebileceğini g uncu tâli kömisyona bildirmiştir. T. Kâmil Beyin seyahati Tevfik Kâmil Bf; nin Garbi Trakya seyahati için henüz bir gin tesbit edilmiş değildir. Yunanistana gidecek kömisyon Maliye O vekâleti (tarafından intihap < edilerek (o Yuhanistana gidecek olan 5 kotisyonun bir- an evvel teşkili, Gayri mübadil- ler cemiyeti tarafindan tekrar rica edilmiştir.” Bu komisyonlar, takdiri kıymet için faaliyete ge- çetekler ve iki ay zarfında işle- rini bitirmiş olacaklardır. Giritten gelecek mübadiller Giritten getiriletek olan mü- badil Giritliler için övvelee bir vapur tutularak hakli düşünül müŞştü. Fakat bunun, Dahiliye vekâ- letinden verileceği bildirilen 4000 liralık tahsisat ile kabil olamı- yacağı anlaşılmıştır. Mübadilletin nakli için düşünülen çare ikidir. Birisi, her birisine bilet ücret- lerini vermek, ötekisi Mısirdan övdetinde, Seyrisefainin Giride uğrayarak mübadilleri alması. Her halde bu sonuncu fikir eh değeri olanıdır; HKüçük haberisr “ MUSKIRAT VE ŞİŞE FABRİKA sene içinde Konya Ereglisi ve GaziAyn. tapta yeni fabrikalar açmağa karar ver miş, bunun için bütçeye lâzımgelen tah. İsisatı koymuştur. İdare bit de gişe fabrikası tesis ötme- ğe karar vermiştir. Kaçakçılığı mani olmük için imühâ- faza teşkilâtı takviye edilecektir, * USKUDAR TIRAMVAYLARI — Üsküdar tramvaylarının o Kadiköyühe kadar temdidi için yapılan fâaliyet ki: şın gelmesi dolayısile kaltiştir. Hattın ikmali ancak ilkbaharda kabil olacaktır. * CUMHURİYET BANKASI HA: ZIRLIKLARI — Devlet bankası hast liği devam etmektedir. Bankaya his sedar olun memurların adedi 7/0004 yakınlaşmiştır. * TİCARET ODASININ 1931 BÜY ÇESİ, — Ticaret odası riyaset divanı evvelki sabâh toplahârak ödüm 1931 NURULLAH ESAT B. Bankalar konsorsiyomu reisi Nürul- ei gelememektedir. bütçesinin son şeklini tesbit etmiştir. Butce öda metlisinin önünüzdeki iç-|kat duydüğümuz göre bu sene kâfi tah-'& lah Esat B. hastalığından dolayı makâ- timamda müzakere edildikten konfi İls/sisat olmadiği İçil yardim geçen seheki İtisat vekiletine gönderilecektiğ. 1 Müzardn yâri derecede az olacaktır. | LARI — Müslirat idaresi önümüzdeki| Mu pe Sıhhat işlerimiz İM — : Kemal Cenap B, Morfinli reçeteler Sahiplerine iade olunacak mi, olunmiyacak mı ? İçinde kokain ve morfin gibi madde ler bulunan ilâç reçetelerinin ilâçlar eczanede yapıldıktan sonra hastalara geri verilip, verilmiyeceği münakaşası doktörlâr arasında alâka ile takip edi- Ten mühim bir mesele olmuştur. Mesele şu süretle meydana çıkmış tr Tıp fakültesi müderrislerinden dök- tor Kemal Cenap Bey bir hastaya yaz diğı reçetenin İlâç yapıldıktan sonra hastaya geri verilmediğini görmüş ve sebebini sorduğu zaman “elinde bülü nan morfin ve kokain gibi - mevaddin mahajli sarfını daimâ sıhhiye müfettiş. lerine vesaikle bildirmek icap ettiği 1 çin böyle reçeteleri saklümük mecbüri. yetindeyini” cevabını almıştır. yet olup olmadığını ettiba odasından sormuş. Ettiba odası buna cevâp vermi- yerek sıhhat müdürlüğüne havale et- miştir. Dün Kemal Cenip Beyle görüş tük. Dedi ki: — Evet, böyle bir şey vardır. Fakat ortada izam edilecek bir mesele Yök. Reçetenin hastaya iade edilmediğini gö Tünee böyle bir mecburiyet olup olma- dığıni bütün doktorlar mercii olan et. tibba odasından sordum. Sıhhat müdürü Ali Rıza Bey de şün- ları söyledi: «- Bezâciların ellerinde o bülunan morfin v6 köküin gibi uyuşturucu mad- delerin netelere sarfedildiği müfettiş. lerimiz tarafından daimi bir köntrol altnda bulundutulur. Eczacilar bu ilâç lart nerelere kullandıklarını vesikalat- İla bize bildirmek mecburiyetindedirler. Bazı cczaciların vesika alarak reçetele-! ri alakoyduklarnı ettiba odasınm bize' olan müracaatlarından anlıyoruz. Biz de bu mesele karşısında kanun- da sarahat göremedik, İşi vekâlete yazdık. Cevap bekliyoruz. Gümrüklerde; | Umumi müdür gitti , Gümrükler umum müdürü İhsan Ri fat B. dün akşam Ankaraya gitmiştir. leyh hareketinden evvel kendisi- le şen bir muhârririmize silâh ka- çakçılığı meselesile kat'iyyen meşgul ol madığım, istirahat ettiğini söylemiştir. zalim Inhisarlai Pipo tâtânü Tütün idaresi niemleketimize kilosu 3150 kuruşa mal olan Amerikan pipo tü tünü yerine 1000 kürüşa satılmak üze- re yerli pipo tütünü yapmağa kara ver. miştir. Bunun için bir müteşebbis grüp idâreye müracaat etmiştir. Bu gruba döft eksper verilecektir. Balık mütehassısı | mütshast M. Vebermasi!? Balıkçı. yarın Ankarddan gelerek yeni teşkilâ- ta başlıyacaktır. ——— MEKTEPLERDEKİ FAKIR ÇOCUKLARA YARDIM | Milâliahmer merkezi yarından itiba ren mekteplerdeki muhtaç çocuklara ökmek, peynir, helva gibi yiyecekle Yerindeki yardımına başlıyacaktır. Fa: Kemal Cenap Bey böyle bir mecbüri- | Adliyede: Silâh kaçakçılığı 17 kişinin tevkif edildiği asılsız Gümrükten silâh kaçırma mâddesin- den hakkında tahkikat yapılan tüccar- dan Mehmet Edip Bey, mevküfen ikin. | ci müstantiklikçe isticvap ediliyordu. Dün akşam kefaletle tahliye olunmuş” tur, Tahkikat devam edvir, Bu meseleden dölâyı 17 Kişinin tevkif olunduğu şeklin de bazı refiklerimizde kaydedilen haber | i v / âdliyece teyit edilmemiştir. Bu habe. rin bazı kimselerin malümatına müra- cnat olunmasından çıktığı anlaşılmak. Hadır. ! Icra kanunu icin Barodan ikinci bir devap istenildi Ankarada icra ve iflis kanununda tadilât esaslarını hazırlıyan komisyon, tetkikatla meşgul olmaktadır. Istanbul barosundan gelen cevap, noksan görülmüş, bazı hususat hakkım- da yeniden malümat istenilmiştir. Halit Fabri Beyin davası Şair Halit Fahri Bey tarafından lan hakaret davasının rü'yeline dün Is- tanbul ikinci ceza mahkemesinde de- vam olunmuğtur. Dünkü celsede, yazan “Darülbedayi” san'atkârlarından Vasfi Rıza Bey hazırdı. Mecmuanın jmes'ul müdürü Neyire Neyir H. gel jmemişti. Davacı Halit Fahri Beyi ve ikili Fehmi B. dava edilenleri Irfan E- min Bey temsil ediyorlardı. Şahitler çağırıldı. Diş hekimi Rühi Vamık Beyden başkası gelmemiştir. Bu şahit kendisinde mecmuada çıkan yazı- da Halit Fahri Beyin şahsı istihdaf o- İlunduğuna dair bir intiba husule ver- mediğini söyledi. il “Darülbedayi” mecmüası sleyhine Açı. davanın mevzuunu teşkil eden “Zobooğlu” imzalı yazıyı | ! j / Muhakemeye gelmiyen şahitlerin ih- zaren celbleri için on bir kânünuevvel perşembe günü saat on dörte bırakıl. di. Belediyede Encümenler fi Dün şehir meclisinin muhtelif encü- len evrakı tetkike başlamışlardır. Kimsesizler yurdu | Aya Sofyadaki kimsesiz çocuklara mahsus yurdun tevdii takarrür etmiş- tir, Yeni dispanserler Şehrin muhtelif yerlerinde dört yeni dispanser daha açılmasına karar veril. miştir. Kepatllan shirlar Mühletin bitmesine rağmen bazi alır sahiplerinin ahırlarını sıhhi ekle ifriğ için meşgul oldukları görülmüş ve ken- dilerine müsaâdekâr davrahılmıştı. rar vazyeçtikleri, son bir teftiş möyda- lam gıkarmış. Bunun üzerine bü gibi a- İhrrtar kapattıriMmeştır. Terkos işi ve belediye beyin, belediye reis muavini Hâtnit Bey le beraber iki Üç gühe kadat Ankara dan avdeti mahafilinde Terkos meselesi Ul Nafin vekâletinin belediyenin beklenmektedir. Belediğe e ğ ete başladılar menleri ilk defa toplanarak tevdi edis İ | 4 Bunlardan basılarınm tâdilâttür tek al : ül i ağ Terkös meselesini Ankaridâi tâkip e den belediye fen heyeti müdütü Ziya Jİ ia rAria iştirak ettiğine dâir umumi bir. kanâât vardır. cant 15 Cayan İSTANBUL BELEDİYESİ ta ve suvdre saat 21 buçukta İl ti | bir Kayık yılı Devrildi | | | | 3 perde 2 ii ai | 2: TM Altı yaşından aşağı çocuk- lar tiyatroya kabul edileme: İst.B.Dardibedayi temsilleri, Musship zade uma hills 8