21 Aralık 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

21 Aralık 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

p Kadın Birliğinin yıl başı münasebetile kadınlara tavsiyesi an Tw e EE Adüyede Otomobil içinde ekine Genç arkadaşını öldüren , 15 seneye mah- küm oldu Bir müddet evel Beyoğlunda İstiklâl caddesinde Aptullah ve Âdemle Sadettin ve Mehmet “temobille göziyorlarmış. Bir ara- hk Aptullah bıçağını çekmiş ve İâyıkile anlaşılmıyan bir sebeple Zenç arkadaşı Sadettini öldür- müş, kaçmak istemiş, yakalan- Maştı, İstanbul ağırceza mahkemesi, dün bu mubakemeyi bitirmiş, Sadettini tebevvüren öldürdüğü noktasından Aptullabı 15 sene Ağır hapse mahküm etmiştir. Komiser muavinlerinin muhakemesi Kadıköyünde Kurbağalıda isminde birisini gece salâ- biyetleri olmadığı halde evine girerek, yakalamak bahanesile öldürmekten maznun komiser muavinleri Bican ve Süleyman Ef. lerin muhakemesine dün öğleden sonra Istanbul ağır ce- ?a mahkemesinde devam olun- muştur, Dün mahkemede bazı polis ler şahit sıfatile dinlenilmişler- dir, Muhakeme, mütebaki şa- lerin celbine bırakılmıştır. Genç bir kızı öldüren Kınltoprakta Vedia H. ismin- de genç bir kızı kendisine yüz vermemesinden muğber olarak bıçakla feci surette yaralıyarak öldürmekle maznun talebe Fik- ret EF., 10 seneye mahküm ol- Wştu, Temyiz bu kararı yeni- den muhakeme icrası için nâk- zetmiştir. Dün ağır ceza mahke mesinde muhakemeye başlana- caktı. Ancak o zaman Üsküdar müddeiumumisi sıfatile tahkikata Vazıyet eden Nusret B., mahke- me heyti arasında bulunduğundan ve kanunen evvelce bir vak'anın tahkikatını yapan zat, o vak'anın muhakemesinde hâkim sıfaile hazır bulunamıyacağından, yerin- İ de diğer bir bâkim hazır bulun- mak üzere, muhakeme kalmıştır. Ahçının cinayeti Divanyolunda Melâhat H. ı öl- düren ahçı Şaban hakkında tah- kikatı üçüncü müstantiklik yapı- yor. Şaban, clirmünü inkârla “O, kadmlarla kavga ederken vurul- muş!,, demektedir. Tevkifanede deli imiş gibi hareket etmekte- dir, Muharrir Valâ Nurettin B.c ateş ederken kazaen « Akşam » gâzetesi idare memuru Şevket B.i yaralıyan Remzi Pş. zade ket B., vak'adan evel zevce- sinden ayrılmak üzere mahke- Meye müracaat etmişti. Bu dava heticelenmiş, aradaki nikâhın feshine karar verilmiştir. Bir çete mahkemede Gebze, Darıca ve civarında Şakavet icra eden Kara Ali ile arkadaşları Koca Hüseyin, Ha- San, Pala Hüseyin, Süleyman, Ahmet, Osman ve Halil, birkaç Rün evvel şehrimize getirilmiş- i. Bunların evrakı İstanbul Ağır ceza mahkemesine verilmiş- tir. Yarın sabah muhakeme- lerine başlanacaktır. Gebze müs- tantikliği, Kara Alinin idam ce- Zasını mucip madils ile muha- kemesine karar vermiştir. San'at aleminde Dünkü çay ziyafetinden bir #ntib Yunan artistleri vera; Dün san'atkârlarımız şe- refine bir çay ziyafeti verdiler Dün akşam, saat 16 da Tokat- lıyanda, “Yunan artistleri şirketi,, heyeti, Darülbedayi ve Istanbul- daki dostları ile matbuat şere- fine bir çay ziyafeti verdi. Evvelki toplanmalarda olduğu gibi bu ziyafettede Türk- Yu- nan artistleri samim! basbühal- lerde bulundular. Iki millet sahne dostluğunu şad için gelecek pazartesi ünü, Yunan trupunun oynıyacağ telle ii Der rolünü, Darülbedayiden Bedia hanım Türkçe olarak, Yunan artistleri de Rumca olarak oynı- yacaklardır. » Bugün Istanbuld o Madam Kivellinin heyeti geliyor. Madam Kivelli, Yunanistanın en büyük kadın artistidir ve, şehrimizde bulunan Yunan trupundaki Ma- dam Alikinin annesidir. Bu heyet Fransız tiyatrosunda temsiller verecektir. Şehir meclisi Düu Ameli Hayst mektepleri ile meşgul oldu Şehir meclisi dün Sadettin Ferit beyin riyasetinde toplandı. Gazi Hz.nin şerefeledirdikleri geçen içtimaa ait zabıt hulâsasının sa- lona asılmasının temini divanı riyasetçe kabul edildikten sonra Ameli hayat mekteplerinin hey'» eti müessise raporu okundu, Bu raporda binaların dar ve gayri sıhhi olduğu, programlarda nis- betsilik bulunduğu, lisan ders- lerinin ihtiysc- xâfi gelmediği bil- diriliyordu. oOMaaif encümeni mazbatası 75 okunduktan sonra Avni B. söz aldı: — Şehir Ameli Hayat San'at mekteplerini bir elden idare et- melidir. Şehir yatı mektebinden çıkanları Ameli Hayat mektebi- ne almalıdır. Cevdet Kerim B. mekteplerin dört sene evvelki kıymetlerini kaybettiklerini, yaşamalarının la- zmn gelip gelmediğinin tetkik edilmesini, idame lâzımsa ne şekilde idare edileceklerinin biran evvel tetkik edilmesini söyledi. Müessis hey'ete Nakıye H. Sadi, Mustafa beyler ilâveten intihap olunduktan sonra hazirana kadar kır ve erkek Ameli hayat mek- teplerinin bhalihazırları ile bıra- kılmalarına karar verildi. Bir hey'et ayrıca mekteplerin müstakbel vaziyetlerini (tetkik edecektir. Tevfik Kâmil B. Muhtelit mübadele komisyonu Türk heyeti murahhasası reisi Tevfik Kâmil B. bugün Ankara- ya gidecektir. Tevfik Kâmil B. Ankarada bir hafta kadar kala- cal, buraya geldikten sonra Gar- bi Trakya seyahatine çıkacaktır. Fethi Bey Necmettin Sadık Beye cevap veriyor Akşam başmuhu. .cmettin S » Idık Bey, Fethi Beyle apartıman mese m dolayı çıkan münakaşada :w ibik lider cevap verirken, muhalefetin! İbaşına nasıl geçtiğini sormuştu, Fethi Bey bu suale cevap veriyor. Diyor ki: — Ortada bir fırka efümuhriyer gibi bir ucubei siyaset dururken bu- İnan hakkında ses çıkarmıyarak benim- pp uğraşmak istiyen ve muhalefet li- derliğine tayin edildiğimi ve muhalef | için para İle tutulduğumu yazan Nzc- İmettin Sadık Beyin dimağında bir ih- tilâl olduğu kanaatindeyim. Bir cümhuriyette muhalefet derli. gine adam tayin olunur mu? Bunu kim tayin etmiş ve beni muhalefet için kim tutmuş? Bu yazıları yazan adami b* asabi hastalıklar mütehassısma göster sinler. Bu muharririn behemehal bey- ninde teşevvüş alâimi olduğuna hük- İmedecektir.,, BİR İZMİR GAZETESİ FETRİ BEYE ACIYOR İzmirde çıkan (Hürriyet) sabık li der Fethi Beyin girdiği çıkmaz soka- gın gün geçtikçe karanlıklaştığını, Fet hi Beyin son defa da İzmirli bir gaze- tenin uydurduğu ahlat hikâyesine ka- pıldığını, İzmir köylüsünün ekmek ve ahlat değil başka şey istediğini, bu neş- riyâtın maksadı köylünün karnımı do- yurmak değil, köylüyü ayaklandırmak olduğunu yazmaktadır. Gazete Fethi Beyin aldatılmasından cidden mütees- sir olduğunu da ilâve ediyor, amm ağlaya 2. 0 Macar ziraat nazırı İki ey sonra memleketimizi ziyeret edecek Macaristan ziraat müsteşarı M. Rekovski, dün, Ankarada açılacak olan ziraat sergisinde Macar. paviyonu - hazırlıklarına hareket etmltir. Buzgide teş eket etmiştir. ide ti edilecek ol zirai yeke ma üç vagonu şehrimize gelmiştir. Yarın Ankaraya sevkedilecektir. Bu mallar burada satılabilecek- tir. Macaristanın bu sergiye işti- rakine mukabil, hükümetimiz, bu sene mayısta Budapeştede açı” lacak olan böyük panayıra işti- rak edecektir. M. Rekovski, iki ay sonra, Macar ziraat nazırının Türkiyeyi ziyaret edeceğini söylemiştir. Türkiyenin ziraat hususundaki vaziyeti hakkında sorulan suale, Rekovski ziraat vesaiti asriileş- tirildiği takdirde istihsalâtın iki misli artacağı cevabını vermiştir. Ankara, 20 (A.A) — Kânun- sanide açılacak ve mubtelif fir- malara ait sekiz (O pavyondan ibaret olacak olan beynelmilel ziraat sergisine ait Türk, Macar Rus pavyonlarının inşaatı bitmek üzredir. Sergiye iştirak edecek olan firmalara devlet demiryol- larnnca ve İstanbul rıhtım şir- ketince yüzde 30 Istanbul liman bul liman inhisarınca da 30 ten- zilât yapılacaktır. Haseki hastanesi hakkında bir iddia Dün bir refikimiz Haseki ka- dın hastanesinin bir baş hem- girenin eline kaldığın ve bu yüzden hastahanede idaresizlik hüküm sürdüğünü yazmıştır. Dün kendisile görüşen bir muharririmize sıhhiye müdürü bu hususta şunları söylemiştir: — Istenbul sıhhiye umuru tef- tiş edilmektedir, diğer işler me- yanında bu meselenin de tah- kik edileceği şüphesizdir. Bina- enaleyh teftişin neticesi bu ha- berin cevabını verecektir. ” 3 — VAKIT 21 Kânunuevel 1930 —— Kadınlar için | | Kadın birliğinin azaları içtima haline” Kadın Birliği Sene başi diye fazla para harcanmamasını istiyecek! "Senebaşı dolayısile (o şehirde mubayaat fazlalaşmıştır. Eğlen- celere gidecekler şimdiden ter- zilerle (ayakkabıcılar arasında mekik dokumaktadırlar, Bütçe- leri müsait olmayan aileler bile senebaşını tes'ide hazırlanmak- tadır. Kadın birliği şehrimizde gittikçe revaç bulan senebaşı eğlencelerine gidecek kadınların israflarını makul bir hadde in- dirmelerini temin için bir be- yanname hazırlamağa karar ver- | miştir. Türk kadınlığına hitâp edecek olan bu beyanname bir- kaç güne kadar ilân edilecek ve dağıtılacaktır. Herze Firariler Yunanistanın sevgili evlâtları imiş? Iskeçede çıkan “Yeni Adım, gazetesi “Panprosfiğiki,, ismin- deki rumca bir gazetenin Türki- | ye f. rilerinden bazılarının Yu- nanistan haricine çıkarılacakları haberleri üzerine garip bir ma- kale yazdığını işaret etmektedir. Türkiye firarilerini (Sultan ta- raftarı Müslümanlar) © ünvanile kaydeden bu Yunan gazetesi bunların Yüunanistanın sevgili ev- lâtları olduğunu, bunların tebidi için de azim ve mübrem bir ih- tiyaç olsa bile sarahaten ve kat- iyyen Yunan hükümetinin bugün ve yarın şu basit sebepten do- layı böyle bir namussuzluk irti- kâp etmiyeceğini “Türk hükü- meti ve Eftim,, ismini taşıyan o pis papas bile Yunanistana göndermiş olsa, Yunanistanm halifeci tebaalarını tebit etmesi gayrı kabil olduğunu söylemiş v6 bu arada “Yeni Adım, a da hücumlarda bulunmuştur. Beykozda elektrik Beykoz çarşanba gününden itibaren elektriğe kavuşmuştur. Kaymakam Reşat B. büyük bir faaliyet göstererek Sanayi ve Maadin bankasının Beykozdaki kundura fabrikasile anlaşmış ve oradan elektrik cereyanı almağa muvaffak olmuştur. Beykoz Pa- şabahçe sosesi üzerinede büyük | lüks lâmbaları konmağa başlan- mıştır. Yakında bunlarada elek- trik cereyanı verilecektir. Ancak bir iki senedenberi Beykoza ta- yin edilmiş olan kaymakam Re- | şat B. bu kısa müddet zarfında Beykozlulara pek çok faideli iş- ler görmüştür. Muhtelit mübadelede : Etabli vesikaları Yeni bir nevi sul istimale vesile olduğu iddiası tehkik olunuyor Mubtelit Mübadele komisyonu tarafından etabli vesikası da- gıtılmıya başlandığındanberi, bazı mahalle muhtarları, nüfus tezke- resi olmayıp da mahalleden ala- cakları ikamet ilmühaberleri ile vesika elde edebilecek olanlar- dan fahiş ücretler istemektedirler. Etabli vesikası almak için bu istenilen parayı vermekten başka çare bulamıyan alâkadarlar, bu vaziyetten, temas ettikleri makam- lara şikâyette bulunmkatadırlar. Kendilerine müracaat edenlere, vilâyetin tayin ettiği ücretten fazla almamak şartile kolaylık göstermeleri vazifeleri olan bu gibi muhtarlar hakkında tahki- kat yapılacaktır. Haber (aldığımıza (nazaran muhtarlar tarafından yapılan bazı işlerin kaymakamlıklara devre- dilmesi de düşünülmektedir. “lm özmal. Dün ilk mektep binasının küşat resmi yapıldı Bakırköyde ikmal edilen ilk mektep binasının küşat resmi dün saat üçte yapılmıştır. Mera- simde Tevfik Kâmil, Hacı Âdil, Maarif müdürü Haydar beylerle maarif erkânı ve birçok Bakır- köylü davetliler hazır bulunmuş» lardır, Vali namına Hacı Âdil B, kısa bir nutuk söylemiş ve ka” pıdaki kurdeleyi kesmiştir. Mek- tep gezildikten sonra davetlilere çay ve pasta ikram edilmiştir. Töere Şlemizie : Vapurcular Ayrupadan iki büyük ge- mi almıya karar verdiler Vapur birliği heyeti umumiyesi bu hafta içinde fevkalâde olark toplanacaktır. Birlik Avrupadan yeniden iki büyük ve asri vapur satın almağı düşünmektedir. Bu- nun için mühim kambiyoya İğ zum olduğundan evvelâ bunun müsadesi alınacaklır. Müteferrik : Madam Peçeva Londrada toplanan "Yuvar lak Masa,, konferansında Hin- distan temsil edenlerden Hintli Madam Peçeva, evvelki gün şehrimize, zevci ile beraber gel- miş, ve dün de gitmiştir. Tehir edilen içtima Tıp talebesi cemiyetinin dün Türk ocağında içtima ola caktı fakat ekseriyet temin edi- lemediğinden toplantı başka bir güne talik olunhuştur. Cemiyetlerde; Kadın Birliği ve kadın muhtarlar Kadınların muhtar olup olm yacakları hakkındaki dedikodu devam etmektedir. Anadolunün bazı yerlerinde kadın muhtarlar bulunduğu anlaşılmıştır. Dün bu mesele hakkında kadın birliği reisi Lâtife Bekir H. şunları söy- lemiştir; “Ben kadınlardan muhtar ek masına taraftar değilim, Fakat ibtiyar hey'etlerinde kadın aza bulunmalıdır. Dez EÇ SE m e ERE TAT 5