30 Aralık 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

30 Aralık 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

— 6 — VAKIT 30 Kânunevel Romanımsı hakikat, h akikatimsiroman: 2 k. Asma İmes 1 74 8 İkimizde de birbirimizle meşgul ol- mamak, fakat yanyana bulunma- mak arzusu vardı Server Bedi kendisile beraber çalışmak üzere bir gazetede iş teklif etti. Bunu şimdi söylesem, kariler benim kim olduğumu an- larlar. Çünkü pekte uzun olm yan bir maziye ait olan bu müş- terek (faaliyetimiz, o zamanın edebiyat hayatında epeyce bir hareket uyandırmıştı. Sözün kısası, anlaştık. Faaliyete “derhal geçmek üzere ayrıldık. O akşam eve döndüğüm za- man Piriyi çok sarhos buldum. — Yarın sabah, dedi, artık gidiyorum, bak, biletler hazır. Bu akibeti o zamana kadar özlemiştim, Fakat bu kadar ça- buk tahakkuku beni şaşırttı. Çok üzülüyordum. Piri bunu gör- | dü, önce sevindi, sonra oda müteesir oldu. — Senin, ayrılışından memnun olacağını zannediyordum, bunu görmemek için, bu akşamın acı- lığını duymamak için çok içtim. — Zaran yok, Piri... birgün ayrılacaktık, bu sahne nasıl olsa olacaktı, İster misin seninle “Bi- zim Lokantaya,, gidelim? Haydi, Ikimizde de birbirimizle meş- gul olmamak, fakat yanyana bulunmak arzusu vardı, Elele tutarak, konuşmadan. gezen, birbirlerinin bakmaktan © çekinen aşıklar gibi yürüyerek bizim lo- kantaya geldik. Hınca hinç dolu idi. Içerde Hazım karagöz oy- atıyordu. Piri ilk dafa gördü- ğü karaşözs hayret ve merakla bakıyordu. — Bu ne? Diye sordu. Ona O karagözü anlatmak uzun olacaktır. — Bu dedim sinemanın büyük bab ısıdır. “Kâragöz bitti ortalık uydın. landı, Bizim lokantayı doldu- ranlar pek mühim simalardı: Aptulbak Hamit, maarif vekili merhum Necati, ressam Namık Ismail, Hacıbekir zade tin, Peyami Safa. Eşref Şekip, Reşit Iyaz, Elif Naci, Ibrahim> Mes'ut Cemil, Tevfik Necati, Fuat Beyler ve aileleri © Okâmilen orada idiler. O aralık birisi; — Mesut Cemil beyden tam- bur rica ederiz, dedi. Mesut reddeden.edi. Arkadaşı ke- mençeci Ruşen beyi de yanına ala- yü me rak babasının pek nefis eserlerinden! birisini çaldı. Piri kendisi için yabancı bu muikiden pek mü- teessir olmuştum. Masanın “altından tuttuğu elimi şiddetle sıkıyordu. — Ah, diyordu, gecemiz bu kadar güzel. Ben Onu, seni çabuk unutabilmem için kavgali istiyordum. Tanburanın son nağmesi, de- rin bir sükütun içinde titreyerek kayboldu. Mesut ve Ruşen alkış- landı, Ruşen,' yanaklarınm kır- mızısı bir kat daha artararak: Hay, yaşayasınız diye ke- mençesini torbasına indirdi. Bu « hay yaşayasınız» tabiri © zamanlar, bir zümreye teşkil etmiş olur. 8 - 10 arkadş tara- fından selâm alarak kullanılırdı. Ruşenin sözlerine, Peyami Safa cevap verdi: f — Hay yaşasın! Her taraftan bu söz tekrar edildi. Işte o akşamdan itibarer ne için son “bay yaşasın sözü.. “lanse... edil | Muhit- | Çallı | | miş oluyordu. Piri dedi ki: — Budapeşde de böyle kah- veler var. Yalnız, arada şairler de gelip şiirlerini okurlar. Pirimin bu sözleri Peyami Sa- fanın bir vadini aklıma getirdi. O, buna, amcası Vefa beyin bir | mersiyesinden bahsetmiş, oku- masını istediğim zaman bir başka güne bırakmıştı. Onun bazen böyle atlatma tabiatleri olduğu için ısrar etmemiştim. O akşam, hem vadini yaptırtmak, hem de bir emri vaki karşısında bırak- mak için ayağa kalktım: — Şimdi, dedim, Peyami Safa, amcası Vefa Beyin mersiyesini okuyacak. 01, Bravo sesleri arasında, Peyamiyi masaya çıkardık, ve küçük bir mükaddimeden sonra, hakikaten pek nefis ve güzel olan mersiyeyi okudu. Mersiyenin : “Griv içinde sedalar Feride gitdi dedi, Mısrama gelince etrafta bir kaç kimse ağlıyordu. | | | Vapur Saray burnunu döndü. Ben bâlâ rılıtımda duruyordum. Necip Fazılı nerede, ne zaman ve nasıl tanıdığımı batırlayamı- yorum. (Bitmedi) Diş çıkürmak için kul! nılan ilâçlar ağri ve şiş yapmaz as Bazı kimseler diş çıkarmak | için mülahassısiarın kullanmakta oldukları ilâçlarm ağn, iltihap, İ şiş, abse ve saire gibi fenalıklar yaptığını zannederler. Ve bu yüzden çıkamlacak bir bale ge- ien dişlerini çıkarttırmak iste- mezler. Halbuci ku gibi dişleri de ağızda saklamanın bir çok | mahzurları vardır. Halk arasında diş çıkarmak için kullamlan ilâca (Morfin) ismi veriliyor, Halbuki bizim kullan- dığımız (Morfin) değildir. — “ Efendim, mademki dişim bir işe yaramıyor; tedaviside mümkün değil; çıkarmak istiyor- sunuz; çekiniz. Fakat ben mor- fin istemem.,, — Hanım efendi, niçin mor- fin istemiyorsunuz? — Efendim, morfin kullanılır- sa diş çekildikten sonra veri ağ- riyormuş. — Hayır efendim; böyle şey İ yoktur; ağrımaz. Merak etme | yiniz. — Efendim; ağrıyormuş; bizim komşu hanım geçen gün çektir. mişde yerinin ağrısından iki ge- ce uyku uyumamış. İşle bizler bu nevi muhavere- leri her zaman yapıyoruz. Ve yerine göre münasip şekilde has- talarımızı - sonradan ağrı yapma» | | | | yacağına ve şişmiyeceğine ikna | ederek - dişlerini ilâçla çekiyo- ruz. Neticede hastalar, ağrı ve sızı duymadığf, sonradan tasavvur i memnun oluyorlar. Tekrar edelim: Diş çıkarmak | için kullandığımız ilâçların son- radan ağrı veya şiş, iltihap ve saire yaptığına dair olan düşün- ce, bir safsatadan (ibarettir; ehemmiyet verilecek bir noktai azar değildir. Diş tabibi: Suai ma İUmuru Siyasiye müdürü ve kâtibi” olİre hareket ettiği sirada Amerikada hü-! çit: |(rarısı marsmer | | Venizelos Belgratta | Amerikadaki buhran Yunanistan refakatinde Belgrat, 28 (A.A.) — Başvekili M. Venizelos, duğu halde buraya gelmiş ve doğruca! saraya giderek kral tarafından kabul! olunmuştur. Hariciye nazırı M, Harinkoviç sa- at 1S buçukta hariciye nezaretinde M.| Venizelosun şerefine bir çay ziyafeti vermiştir. M. Venizelos, saat 21 i ©- İtuzda Viyanaya hareket etmiş, istas-| | | ettikleri fenalıklar olmadığı için | yonda Başvekil ve nazırlar tarafından| selâmlanmıştır. | İndita neticesinde Batavin, 29 (A.A.) — Merapi yanar dağınm indifat neticesinde (Ölenlerin miktarı hali hazırda 1900 kişi olarak tahmin edilmektedir. Ru miktara yüz. lerce kaybolmuşlar da dahildir. Vol ganın faaliyeti devam ediyor, civar mm taka tamamile tahliye edilmiştir. jolire ölüyor Paris, 28 ÇA.A.) — Saat 15 buçukta| neşredilen tıbbi raporda al Joff| reun sıhhi vaziyetinde görülen iyileş-! me eserlerinin devam etmediği yazıl. mıştır. Mareşal, yavaş yavaş kuvvet ten düşmektedir. Mareşal Jiffrea ikinci bir ameliyat iyapıldığı hakkındaki haberler tekzip e |dilmiştir. Doktorlar hastanm yanına kimseyi bırakmamaktadır. Paris, 29 (A.A.) — Mareşal Joffre, melkkâtı akliyesimı muh eimekte dır. Maaınatıh, artık gü selesi mevzubahstır. Mareşalin yarın isabaha kadar mukavemet edeceği ümit edilmektedir. İçki kaçakçılığı New York, 29 (A.A.) — Amerikan Isahil muhafızları Eleamor Joan na "mımdaki İngiliz gemisini yakalamışlar dır. Gemide tahminen yüz yetmiş bin ta idi. 11 kişiden ibaret olan mürette- İva kumpan ,İmuayyen saatte bulunmaları rica olu. almamaya el a New York, 28 (4.A.)— Amerikanın Pa 1is sefiri M. Egge, Parise dönmek üze küm süren iktesâdi inhitatın sonu gek) mek üzere olduğunu, daha iyi ve müsa-| it zamanların tir. M. Egge, Fransa ile Amerika &- rasındaki samimi itilâfm Kuvvetlendi- rilmesine çalışmak üzere Parise avde- tinden dolayı memnun olduğunu da be yan etmiştir. Yunan amelesi Atına, 28 (A.A.) — Pire limanımda:| Ki işçiler, kabul ettikleri bir karar sü- retinde hükümetin işçiler sınıfını hima ye etmek üzere muhtelif tedbirler a yaklaştığını söylemiş lınmasını istemişlerdir. Başlıyor Paris, 29 (A.A.) — Fransız şark ha sı tarafından teşkil edil va — Bağdat — Karaşi a servisi | kânunusanide başlıya. caktır. VOLEYBOL LİK MAÇLARI PERŞEMBEYE BAŞLIYOR Istanbul Voleybol heyetinden: Vo- Jeybol maçlarına 1 kânunusani 931 per- şembe günü saat iâde Ga Tokalinde tera edileceğinden klüplerin asaray | nur. İ 1 KANUNUSANİ 431 PERŞEMBE | SU MAÇLAR YAPILACAKTIR Kurtuluş — Anadolu sat 13 hakem; Adnan B. (Vefa), Hilâl — Beykoz sa- at 1930 hakem; Peridis Ef. (Pera), Vefa — Beşiktaş saat 19 hakem; Aziz (Fener), Pera — İstanbul Spor saat | —— İdolar krrmetinde kaçak içki bulunmak;|19.30 hakem; Sami B. (Vefa); Galatasa İray — Fener saat 20 hakem; Girodü- vüski Ef. Kasımpaşa — Topkapı sa- İbati iühsikeme “edilmek üzere New Yorka gönderilmiştir. at 20,30 hakem; Adnan B. (Vefa). “gı Miting İRTİCA HADİSESİNİ TELİN İÇİN İSTANBUL GENÇLERİ | YARIN TOPLANACAKLAR Son irtica hâdisesi ve kıymetli gencimizin şehadeti münasebetle — rimizdeki münevver gençliğin vi ting yapacaklarını yazmıştık. Bu” ting takarrür etmiş, proğramı zim için dün Ticaret mektebinde içtima yapılmıştır. Şehrimizdeki yüksek mektepleri üçer Efendinin iştirak ettiği içtimi şam saat on yediden on sekiz yi kadar sürmüş, miting O proğram” esas hatları tesbit edilmiştir. Bu rama göre talebe yarın saat on üçe havanın müsaadesine göre Ya ta edebiyat fakültesi önündeki m da veya Darülfünün konferans nunda toplanacaktır. Burada talebeden hazı Efendiler henüz isimleri taayyün etmiyen mü ris Beyler irtica tel'in yollu nui ve hifabeler söyliyeceklerdir. ,Bundan sonra Taksim meyi gidilecek Cümhuriyet abidesine ir İkonulduktan sonra burada da mut” (lar söylenecektir. Talebe mürahhasları bu sabah yök sek muallim mektebinde toplanarsk oroğramın son şeklini tesbit edeceki dir. nk ki gi İdin Kak KİN ZAYİLER Nüfus tezkeremi ve Türk we rettipleri cemiyetinden almış © | duğum “310,, No. lı hüviyet cür danımı kaybettim. Yenisini ©” karacağım, eskisinin hükmü yok” tur, ei Vakıt Mürettip Telât Kem mama ZA, Pangaltı sinemasında al Bu, akşaam komik Şevki B. emsil sabık Darülbedayi san'stkârlarından Ke TL. İştirekile (İdam kararı ) dram 3 Pİ “ Komük Şevki B. tarafından GENE Dans, teganni, < 31Kânunusani 1931 de içtima edecek olan Türkiye İş Bankası alelâde heyeti umumiye içtimama davet Türkiye İş bankası meclisi idaresinden: Nizamnamei esasimizin Kırk beşinci maddesine tevfikan Hissedaran heyeti umumiyesi 31 Kânunu- sani 1931 cumartesi günü saat on beşic Ankarada bankanın merkezi idaresinde içtima edeceğinden tirak edebilir. ig) hissedaranı kiramın muayyen gün ve saaitc bu içtimada hazır bulunmaları rica olunur. Nizamnamci esasinin kırk dokuzuncu maddes mucibince gerek asa'cten gerek vekâleten elli his- seye malik olan hissedaran heyeti umumiyeye iş- Ancak vekillerin de şahsen hissedar ve sahibi rey olmaları lâzımdır.Hissedaran hamil oldukları his- se seneiicrinin miktar ve numaralarını mübeyyin bir cciveli ve mezkür nizamnamenin ellinci mad- desi hükmüne tabaan hissedarandan birini tevkil suretile heyeti umumiyeye iştirak eyleyecek olan- lar dahi mevzuubahs cetvelden başka merkezi | idare ve şubelerimizden alabilecekleri vekâletna- meyi yevmi içtimadan bir hafta evel şubelerimize tevdi eyliyeceklerdir. Ruznamei müzakerat ayrıca ilân edilecekti