31 Aralık 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

31 Aralık 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

© “ine mevcuden sevkolunan Şa- | > ban isminde bir genç, hursızlık- i | Adliyede; İlk defa mahkeme- ye gelen genç Mahkeme, cezasının çekti- rilmemesini kararlaştırdı Istanbul ikinci ceza mahkeme- tan maznun bulunuyordu. Mak- me huzurunda şaşırmış, mah- Bap bir tavırla çıktı. | Topane civarında bir kahvede bir müşteri uyuklarken cebinden «ili kuruşunu almış. Müşteri, “uyanmış, kıyameti Okoparmış. Genç, saçtım, bir çay içecek Param bile yoktu. Nasılsa şey- tana uydum, aldım. Fakat nadim oldum» demiş, parayı geriye Yermek istemiş. Müşteri parayı almış, lâkin meseleyi polise ha- ber vermekten vaz geçmemiş. | «Canım, vazgeç, cahil çocuk. İ Nasılsa bir kabahat (işlemiş. Şimdi nadim olmuş. Bak, halin- | den de belli. Hem sen paranı | aldim demişler. “Tile haber ve- | Teteğim, ben şunu, bunu tan 'mam,, demiş, köhveci acımış, “Ben sana yarım lira daha ve- Teyim,, demiş. Müşteri, gene dinlememiş, karakola gitmiş, gençten davacı olmuş. Mahkemede evrak okundu. Reis Hâmit B., maznuna sordu: — Ne diyeceksin? — Doğru, Efendim, Nasılsa böyle bir iş yaptım çok nadimim. Herkes, onun inkâr yoluna sapmamasına hayret ediyor, böy- de bir“işi ilk defa yaptığını an- hyor, kendisine acıyordu. Yaşı soruldu. On altı imiş. Mübadil olarak Rumelinden gel- miş. Nüfus tezkeresi yokwuş. Mübadele komisyonundaki kaydı böyle imiş. Sâmiler arasında bu- | Yanan annesi, çağırıld. Oda 1 teessir bir İisanla öyle dedi. * “5 yaşındadır. Ben bilmezmi- yım hiç? Onu doğuran behiml,, istilkeme, müadeinmemi Rıd- ven B.in talebi veçhile altı ay hapis kararı verdi. Yaş dolayı- $'e müddet bir buçuk aya indi- rildi. Ancak, mahkeme maznu- nun sabıkası olmamasına ve na- dim olduğunu düşünerek cezanın çektirilmemesini kararlaştırdı. Genç, sevindi, annesi sevindi, Sâmiler de mahkemenin isabetli bir hüküm verdiği mülâbazasile aralarında konuşmağa başladılar. Kazeretoların muhakemesi bitti Bir Italyan sigorta şirketinde memnf sıfatile bulundukları Si rada yanmamış evleri yanmış ve sigorta bedelleri sahiplerine ve- | rilmiş gibi göstererek zimmetle- | rine para geçirmekle mazmun i Kazereto kardeşlerin muhake- | mesi bitmiştir. | Istanbul ikinci ceza mahkeme- si, mevkuf bulunan bu iki kar- deş hakkındaki kararını yakında bildirecektir. Kanunlardaki tadilât Ceza usulü ve ceza kanunları tadil O komisyonları (o Ankarada mesaisini son safhaya getirmiş- $ir. 300 Madde üzerinde yapılan tadilât başlıca kelimelerin bir- leşmesi ve raman geçmesi be- hislerine aittir. Mütebaki tadilât kelime ve cümle tadilâtı mahi- yetindedir. Diğer komisyonlar “VAKIT ) ın “ ( | il ba hası. (48) | sinde Prens Hr. lerini kabul ede- | ceklerdir. Bundan sonra, Reisi- | i cümhur Hz. leri Izmir ve Adana- | mıştır. Baron Oşida bir muhar- Pre Prens Tatamats'u ( Otomobilin içind. | sagdaki zat ) Gazi azi Hz. Japon prensini kabul | için Ankarayı teşrif | edecekler Gazi Hz. lerinin. tetkik seya- hatlerinin programı “değişmiştir. Ayım 1i inde Türkiyeyi ziyarete gelecek olan Japon İmparatorunun biraderi Prens Takametsu Hz. lerini kabul için Gazi Hr. leri Ankaraya gidecekler ve ayın 12 yı ziyaret edeceklerdir. Japon sefiri Dün geldi, Prens nezemen gelecek ? Japon sefiri Baron Oşida dün- kü Semplon “ekspresile Paristen şehrimize gelmiş, istasyonda se- faret erkânı tarafından karşılan- ririmize demiştir ki: — Hususi bazı işlerim için on gün kadar evel Parise gitmiştim, oradan geliyorum. Yakında Tür- kiyeyi ziyaret edecek olan Japon imparatoru Hz. nin biraderi prens Takâmatso gelinceye kadar Is tanbulda kalacak ve onunla be- raber Ankaraya gideceğim. Prens Takomatso imdi italyada bulur- maktadır, Bir iki göne kadar Atinaya gidecektir. Türkiyeye kânunusa- ninin on birinde deniz yolile Yunanistandan gelecek, o gün Ankaraya hareket edecektir. Prens cenapları ayın ©n iki- sinde büyük reisicümhurumuz Gazi Tiz. tarafından kabul edi- | lecektir. Prens Takamotso Türkiyede on gün kalacaktır. ,, 7 am — — Ticaret âleminde 3 Vitrin müsabakası Vitrin müsabakasında halk ta- i rafından verilen reylerin tasnifi bitmiştir. Kazananların isimlerini gösteren listeler hazırlanmakta- | dır. Bu iş bugün bitirilecek he- diyeler tevzi edilmek özere ait oldukları mağazalara listelerle beraber bu akşam verilecektir. Hediyelsrin tevziine yarından itibaren aya. eren da mesailerini Bilir bitirmek üzere- diler, Yılbaşı tatili Sene başı dolayısile mubtelit mabkemeler faaliyetlerini tatl etmişlerdir. İngiliz o mabkemesi reisi M. Hamrih ve Yunan mah- kemesi reisi M, Boik : mezunen memleketlerine gitmişlerdir. Yarınki Berlin sefirimiz Bugün şehrimizden Berline ay- det ediyor Berlin büyük elçimiz Kemalet- tin Sami Paşa bugün Almanya- ya hareket edecektir. Dün, Ke- İ, 7 malettin Samı Paşa Dolmabahçe sarayına giderek Gazi Hiz. ne arzı veda etmiştir. Muhtar intihabı Bugünden itibaren başlıyor Istanbul cihetinde bugünden itibaren muhtar intibabatına baş- ! lanacaktır. Cumartesine kadar diğer yerlerde de intihabat baş- ıyacaktır. Belediyede: Sutistimal e evrakı Müddei umumiliğe verildi Belediye müfettişleri belediye | müessesatmı yeniden teftişe baş- Tamıştır. Şimdiye kadar hastane- | ler, dispanserler ve mezat ida- releri teftiş edilmişti. Mezat ida- resinde şefkat sandığmın ısla- bına ve hiç bir işe yaramayan milli Omeşherin (kaldırılmasına karar verilmiştir. Beyoğlu zükür hastanesinde müfettiş Necip ve Bekir Zafir Beyler tarafından O yapılmakta olan suiistimal tahkikatı bitirik miştir. Tahkikat evrakı müddei umumiliğe verilmiştir. oSırasile diğer müesseseler de teftiş edi- lecektir. Daimi encümenin salâhiyeti Damimi encümen dün bele- diyede toplanmıştır, Bu içtimada Muhittin B. we muavin Hâmit ve “Şerif Beyler de“ hazır bu- lunmuşlardır. Daimi encümenin salâbiyetinin o derecei şumulü Öle ve ibtilâfı mucip olan bü mesele halledilmiştir. Daimi encümen zabitsi bele diye talimatnamesine ilâve ey- | lediği bir madde ile, kalaycıla: | rın kurşunla karışık kalay kul lanmalarını menetmiştir. all all me Hukuk mezunlarının gö- recekleri staj Darflfünun emini Muammer Raşit B. Ankarada bulunduğu müddet zarfında Adliye vekâleti ile temas etmiş ve hukuk me- zunlarının iki senelik mecburi staj meselesini görüşmüştür. Muammer Raşit B. bu hususta şunları söylemiştir: — Teşebbüsalım vekâlet tara- fından hüsnu suretle karşılandı. Vekil B. iki senelik staj mec- buriyetinin altı aya indirileceğini etti, Bu müddetin bir avuka- vanında geçirilmesi tasavvur mektedir. —us— - Cemiyetlerde ; Mimerlerin kongresi Cuma günü saat ikide Güzel san'atler birliğinde mimarlar se- | nelik kongirelerini yapacaklardır. ! İçtimada nizamname değiştirile- | cek, mimar odaları kanun pro- jesi okunacak, yeni idare heyeti intihabı yapılacaktır. ——e—— Vilâyette Şehrin sıhhat raporu Hıfzıssıhha umumi meclisi ya- rin öğleden sonra sıhhiye mü- düriyetinde ikinci içtimamı ya- pacaktır. Bu içtimada, şehrin umumi sıhhi vaziyeti hakkında hazırlanan rapor okunacak ve ! sari hastalıklarla yapılacak mü- cadele şekilleri görüşülecektir, Yıl başı l Sigorta ücretleri | Ticaret müdürü Muhsin B. Tarife komisyo ne yapıyor ? Is. Ticaret müdürü Muhsin Beyin izahatı Şehrimizdeki sigorta kumpan- yalarının fazla cret aldıkları, buna karşı tarife komisyonunun bir şey yapmadığı, esasen bu komisyona Tüzüm da olmadığı alâkadar tüccar tarafından şikâ- yet ve iddia edilmektedir. Bu hususta İstanbul mmta- kası ticaret müdürü Muhsin B. şunları söylemiştir: — Tarifelerde fazlalık yok- tur. Yalnız eskiden mevcut olan gayri tabii ucuzluk ortadan kalk- mıştır. Mili Reassürans ve tarife komisyonun O teşekkülünden evvel sigorta kumpanyaları baş- ka başka tenzilâtla iş yapmakta idiler. Bu basit bir görüşte kârlı bir iş gibi görünürse de haki- katte hiç öyle değildir. Çünkü emniyet ve itimat mefhumu sorları her şeyden evvel alacak» ları primleri düşünerek hareket ediyorlardı. Halbuki bugün bu- na imkân kalmamıştır. Sigorta- cılar ciddi bir kontrol altındadır. Tarife komisyonunun lüzumsuz- loğu hakkındaki iddiaya gelince iktisadi hayatta oynadığı mühim role binaen bu işi bir iki me- mura (O bırakmıyarak içlerinde dahil olduğu ilmi bir heyete tevdi etmiştir. zuu bahsolamaz. Lüzumu olma: mış olaydı teşkili cihetine gidil- mezdi. Bu komisyon ne sigorta şirketlerinin, ne de sigorta yap- i Hilâliahmer, fakirlere yardım faaliyetine muntazam surette de- ; vam etmektedir. Bu cümleden i olarak evvelki gün Eyipte iki, Üsküdarda iki, Kadıköyde iki, ) Bakırköyde bir, Topkapıda bir, İ Mevlânekapıda bir fıçı balik da | gttılmıştır. İ Bu balıklar, bir Italyan tacir İ larm kendisine mühim bir kâr temin etmiyeceğini anlıyan tacir, balıkları gümrükten çıkarmamış, Hilâliahmer buudan haberdar olarak fakirlere dağıtılmak üze- re almıştır. Nushası ”—— 3— VAKIT 31 Kânunuevel 1930 << Gazi Hz: Japon Pren: Prensini Kabul i için Ankaraya gidecekler Darülfünun müderrislerinin de | Komisyonun lağvedilmesi mev- resmi kabul yapacaklardır. Maarifte Muallimlerin takaütlüğü Proje tamamlanarak vekiller heyetine verildi Maarif vekâletince bazırlanmış olan ilk mektep muallimlerinin tekaöt maaşlarına âit laysha pro- jesi ikmal edilmiş ve Icra vekil leri heyetine verilmiştir. Projedeki esaslara göre; husu- si idareler her sene ilk mektep muallimleri mecmu tabsisatının 962 sini Ziraat bankasına yötı- racak ve mütekait ilk mektep muallimlerinin maaşları Ziraat Bankasından verilecektir. Her sene Ziraat Bankasma tevdi edilen tahsisattan fazla te- kaüt istihkakı çıkacak olursa bu fazla tahsisat maliye vekâlet tarafından temin edilecektir. Mekteplerde sömestr tatili Sene başı ve sömesir imti- hanları münasebetile şehrimizde- ki bütün lise ve orta mektepler bu akşamdan itibaren tatil edi- lecektir. Müteferrik « Ikinci beyanname Dün Türk Kadın Birliğinin yıl başında yapılan masrafların önü- ne geçmek için Türk kadınlığı" na bitaben ikinci beyanname neşrine karar verdiğini beyan et- miş ve birincisini dün yazmıştık. Bugün de ikinci beyannameyi neş rediyoruz: Vatandaş, Unutma ki hakimiyeti milliye milletin her ferdinin “şuurla ve müsbet hareketile kökleşir. Bu- gün tasarruf edeceğin para ile yarın memleketinin servetine bir kat daha ilâve etmiş olacaksın. Vatanm refahı senin elinde- dir, Bu kudretini bil, Her hare- ketinde bir vatan menfaati ya- ratacağım düşünerek israftan kaç.. Israf milletleri izmiklâle dü- şüren en zalim bir düşmandır. Bu yılbaşı gecesinin israfına ken- dini kaptırma. Vatandaş. A Iktısat mücadelemizin Zaferi senin göstereceğin gayrete vere- ceğin eheromiyete bağlıdır. Ta- sarruf kurtuluş yolumuzun bizi bekliyen en son ve en büyük hedefidir. Türk Kadın Birliği | <meiğeyiznme Sefaretlerde Yılbaşı Sene başı münasebetile yarın, ecnebi sefaretleri kendi tabaa- larına mahsus olmak üzere birer | Polis hâberleri Kaçak rekılar Selâmi Ali ef. ma- hallesinde bakkal Ligorun dük- kânında on Wilo kaçak Takı, bakkal Andonun dükkânmda 25 kilo kaçak rakı ve şarap, Çini- lide oturan Haçiğin evinde dâzs bir okka kaçak rakı e an tur. Rakılar müsadere edilmiş, “ sahipleri hakkında (tahkikata Keyfe bağlı hırsız Dük gece Beyoğlunda Yeni 5 şehir caddesinde Ardaşın mey hanesine giren meçhul bir mizi 80gramofon plâğı ile bir palto çalarak kaçmıştır. ; Sayıfadır