11 Ocak 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

11 Ocak 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

3 — VAKIT 11 Kânunsani 1931 —— mühim karar Gümrük Kaçakçılığının men'i için Adiiyede Istamat Zihni B. Lânga Rum kilisesi müte- vellileri ile iki Rumca gazeteyi dava etti Avukat İstamat Zihni B. ta- rafından Rumca “Apoyev Mati- ni, ve «Avli» ismindeki iki ga- zete aleyhine hakareti mütezam- mın neşriyat davası açılmıştır. Muhakemeye Şubatın beşinci günü sabahı Istanbul ikinci ceza mahkemesinde başlanacaktır. İstamat Zihni B, aym zamanda Lânga Rum kilisesi mütevelliler eyetini de dava etmiştir. Dava, 8,000 Rumun vaziyet ve bhissi- yatının resmi makamata ve va- tandaşlara şüpheli gösterildiği! tarzında hazirlanan ve neşrolu- nan bir mazbatadan dolayı ika- me edilmiştir. Davacı, istidasında gayri vaki olan hakkındaki bu isnadattan dolayı muhakeme ic- rasını istemektedir. Galatadaki cinayet “İstanbul ağır ceza mahkeme- sinde dün bir müddet evvel Ga- latada bir kahvede kavga neti- cesinde Şakir isminde birisini öldürmekle ve Muhittini yarala- makla mazmun Küçük Alinin muhakemesine devam olunmus. tar, Şahitlerden bir kadının ifa desi, evvelce zabıtada ve müs- tantiklikte alınan ifade) madığından, maznundan çekine- rek mahkemede sözünü değiş- tirmiş olması ihtimaline mebni mazmun salondan çıkarılmış, fa- kat şahit bundan sonra'da mah- kemedeki ifadesinde israr etmiştir. Müddet mevkiinde Muhittin de, Alinin yaraladığını bu | diğini söylemiş, görülmüştür. 5 Bundan sonra şahit Saniye H, ter ve muhakeme bazı istilâmlar içi i | e çin yedi şubata kal- ikinci bir erine uy- bulunan kendisini in görme- itlik, kâ Belddi hadise mi? elediye tahsildarlarından Hi- dayet B., bir müddet evvel Ceza 'mahkemesin apse mahkümiyetten sı müfettişliğinden ağır de beş sene edilmişti, Bu onra, belediye hsolunuyordu. dün yeni davayı ve evrakı, usulen göndermiştir. Bu mahküm olduğu bir hadise ise, mu- taktirde muhake- en men kararı verilecektir. teticik etmiş müstantiklize yeni hadise, <ürmden gayri eme aksi med Gelenler Gidenler Zekâi Fey di Deyinler vekili Zekâi Beyin ünkü ekspresle Parise gideceği yazılmıştı. Zekâi B. dünkü eks- presle hareket etmiştir, Sefaretlerde İngiliz sefirinin zevcesi ö nkü ekspresle Ingiliz sefiri bee Klarkın zevcesi, bir Mitel, ema üzere Londraya Mari 3aj | Bir refikimiz fransız sahne ve a artisti Mm. Mari Belin yakında tekrar. şehrimize gele» Soy ayaktadır. eyahat maksadile Amerikada bulunmakta olan Mm. Mari Be- lin » biç olmazsa oldukça uzun Zaman için - şehrimize gel- mesi ihtimali men ihtimali yoktur. Ta tanbula mı gelecek? e l Gümrüklerde | İstanbu! -“mrükleri müdürü Seyf" * Kaçakçılığa karşı yeni tedbirler Bütün venup vilâyetleri güm- rüklerinin muhafaza teşkilâtı Istanbula merbut olacak Aldığımız malâmata göre İs. | tanbul gümrükleri muhafaza teş- | kilâtında yeni ve esaslı ıslahat yapılmağa başlanmıştır. Bu cüm- leden olarak gümrükler umum müdürlüğü yeni sistem teşkilât ve tertibat altında garp vilâyet ve sabillerimiz gümrük muhafaza- sının bir elden idaresini muvafık görmüş, verdiği bir emirle bu- nu İstanbul muhafaza müdürlü- Züne vermiştir. İ Dünbu hüsüsta gümrük er- *) kânından salâhiyettar bir zat muharririmize şü izahatı vermiş- tir: — Bu emirle buğün Çekmece Kartal, Pendik, Rumeli Karabu- run ve..Marmara” âdalarndan ibaret olan Istanbul muhafaza hududu, Çanakkaleden başlamak üzere Marmara havzasındaki bü- İ tön muhafaza kuvvetlerile, * Ka- radenizde Zonguldağa ve Trak- yada Yunan Bulgar hududuna kadar tevsi edilmiştir. Bu suretle Zonguldak gümrük müdüriyeti ve mülbakatı bütün muhafaza kuvvetleride dahil oldüğu halde saydığım bu yerlerde muhafaza memurininin tayin, azil, tepdil, kaçak kâtibi hususlarındaki sevk ve idareleri İstanbul muhafaza müdürlüğünün emrine verilmiştir. Yaptığımız tabkikata göre bu esasın tatbikine hemen başlan- mak üzeredir. Muhafaza müdürü Hasan B. yakında bir teftiş ve tetkik seyahatine çıkarak teşki- lât zapacaktır, Bu suretle me- murlar için yenibir kadro tesbit edilecek vasi tepdil ve becayişler yapılacaktır. Yeni bir gümrük yapıldı Edirnenin Eriköy mantıkasın- da yeniden bir gümrük ihdası muvafık görülmüş dün kadrosu yapılmıştır. Ç———————... Vapurcular arasında —. Bir sindika teşkili için teşebbüs var | Vapurcular arasında bir sen- dika teşkil edilecektir, Bunun için ticaret odası raportörü Ali Rıza B. dün vapurcuları topliya- rak görüşmüş, - esas şekli tesbit İ etmiştir. Hüsrev B. Tehran elçimiz salı günü hareket edecek | Tabran büyük elçimiz Hüsrev | Beyin dün memuriyet mahalline hareket edeceği yazılmıştır. Hüs- rev B. İstanbuldan harcketini tehir etmiştir. Salı günü Batum tarikile Tahrans hareket ede- cektir. Ak lr 2 ii Gazinin hediyesi İ Inkilâp müzesine konmasi kararlaştırıldı Gazi Hz. leri tarafından şebir meclisine hediye edilen kıymet- İ tar saatin inkılâp müzesine kon- masına karar verilmiştir. ak; Amerikalı âlim Profesör Hebert şehrimize geldi, Ankaraya gidiyor Amerikada Ohyo vilâyetinde Oberlin darülfünunun arziyat ve coğrafya enstitüsü hocalarından Profesör Corç di Hebert şehri- mize gelmiştir. e Memleketinde tanınmış bir ilim adamı olan Profesör Hebert, geniş bir saha- da mesleki tetkikatta bulunmak için sayahate çıkmıştır. Profesör Amerikadan Avrupaya geçtik- ten sonra Fransa, Danimarka, Hamavt, Rusya, Lehistan Avus- turya, Yuguslavya, Romanya ve Bulgaristandan geçerek ve bu memleketlerde (e birer müddet kalarak memleketimize gelmiştir. Brofesör Hebert, salı günü Am- karaya — gidecektir. Amerikalı âlim, Anadoludan sonra Suriye- ye, Flistine ve Mısıra gidecektir. Profesör dün Üsküdar Amerikan Kız lisesinde bir konferans ver- miştir. Profesör Corç di Hebert, ken- disile görüşen bir muharririmize Türkiyeye ilk defa geldiğini, fakat memleketimizin geçirdiği hayırlı ve feyizli inkılâbı bütün münevver Amerikalılar gibi e hemmiyet ve memnuniyetle takip ettiğini, Amerikalıların Türkiyeyi ve Türkleri yeni tanımıya başla- dıklarını ve Türkiyenin terakki ve inkişafının oAmerikada pek iyi tesir bıraktığım söylemiştir. M. Valdenberg Krup fabrikeları müdürü dün Ankaraya gitti Şehrimize geldiğini yazdığımız Almanya Krup fabrikaları mü- dürü M, Valdenberg dün Anka- raya gitmiştir. M. Valdenber- gin bu seyahatinin mühim bazı sınai ve mal! teşebbüslerle alâ- kadar olduğu söylenmektedir. ——— Maarifte: Spor ve mektep talebesi Hariç spor klüplerine lise tâ- lebesinin iştiraki menedilmiştir. Bu kararın geri alınması için de Ankarada toplanan spor kon- gresi teşebbüsatta (obulunmıya karar vermişti. Bu hususta mü- taleası sorulan maarif vekili Esat B. şu sözleri söylemiştir: — Mektep talebesinin hariç- teki spor klüplerine girmesi bir talimatname ile menedilmiştir. Esasen spor nizamnamesi muci- bince 18 yaşından aşağı gençler spor klüplerine giremezler. 18 yaşında bir gençde normal bir şekilde lise tahsilini bitirmiş ©- lur. Darülfünun ve yüksek mek- tepler talebesinin spor klüplerine girmesi ise serbestir. Yyâre Piyankosunun yeni ve Kesik bir çocuk | başı bulundu Bu feol hadisenin esrarı he- nüz tenevvür etmemiştir Evvelki gün uzun çarşıbaşında Beyzayıcedit mahallesindeki yan- gın yerlerinde oturan sabık bekçi Recep ağanın bahçesin- deki fıçı içinde kesik bir baş bulunmuştur. Yapılan tabkikat neticesinde başım bir çocuğa ait olduğu ve gövdeden bir kaç gün evvel ke- sildiği anlaşılmıştır. Bu feci cinayetin kimin tara- fından yapıldığı ve çocuğun ki- me asit olduğu etrafında devam eden polis tahkikatı dünde bir netice vermemiştir. Bu feci ha- disenin bugün tenevvür etmesi bekleniyor. Nurullah Esat B. Feci bir hadise El | Inhisarlarda : Haricte Rakılarımızın sarfiyatı gittikçe fazlalaşıyor 1931 senesi bütçesini Ankara ya götür-üş olan müskirat in- hisarı umum ürü Asım Beyin şehrimize döndüğünü yaz İ mıştık. | Ölahisar bu seneki İ bütçesinde geçen seneye ran yüz bin lira kadar sarruf temin edilmiştir. Son günlerde Mısır, Suriye ve Filistinde yerli rakılarımıza olan rağbet artmaktadır. e Müskirat idaresinin bu sene bu havaliye sevkettiği rakı mıktarı geçen senenin iki mislidir. Ayrca Av- rupadan getirilen mutahassıslar tarafından şarap ve şampanya imalınada başlanmıştır. Piyanko mi idaresinin naza" bir ta- Sekizinci tertip tayyare piyam-' kosunun son keşidesine bugün öğleden sonra Darülfünun kon- ferâns salonunda başlanacaktır. Bu seferki keşide altı gün süire- cek ve her gün bin numara çe- “ kilecektir. En büyük ikramiye 200,000 liradır. Bundan başka 100,000 liralık mükâfat, elli, ark yirmi beş, on bin Hralık ikrami- yeler vardır. Çekilecek olan bü- tön numâraları yarınki nüsha- ;mızda sıraya konmuş bir halde İ bulacaksınız. Yunan opereti Maliye Vekâletinin daveti üzerine Ankaraya gitti Bankalait *könsdrsiyomu reisi Nurullah Esat B. dün Maliye; Vekâletinden gelen o möstacel bir telgrafla Ankaraya çağıni- mıştır. Nurullah B. bunun üzerine dün akşam Ankaraya gitmiştir. ileyh (orada bulunan er A tülkadir B. le birlikte Devlet bankası ve borsaya ait işlerle meşgul olacak komiser Beyle beraber salı gönü şehri- mize dönecektir. Belediyede; Mezarlıklar Belediye Fvkefın tesellüm et- #klerinden bir kısmını kaldırıyor Mezarlıkların evkaftan beledi- yeye devrine devam edilmekte- dir. Bu devir muamelesi daha iki ay sürecektir. Bazı mezarlık- lar kaldırılacaktır. Bunlar ara- sında tânzimi gayrı kabil olan | Karaceahmet ve Maçka mezar- | lıkları vardır. Bir aralık Edirne- kapı şebitliğinin de belediyeye devri düşünülmüşse de şehitlik- gayet güzel bir surette tanzim etmesi üzerine bu fikirden vaz geçilmiştir. Cemiyet 8000 lira sarfederek şehitliğin yollarını as- falt yapmağa karar vermiş ve bu iş bir mütca'ıhide verilmiştir. Şehitliğe bine yakın ıhlamur ağacı dikilmiştir. kabinsiz Sinemalar deki yangın tertibatı Sinemalarda yangın tertibatına riayet edilmesi ve balkın pay- dostan sonra tehlike kapıların- dan çıkması belediye şube mü- dürlerine ehemmiyetle bildiril. miştir. leri imar cemiyetinin burâsını | San'atkârlar dün ekşem ilk temsillerini verdiler Şehrimize geldiğini eyelce yüz- dığımız Yunan operet beyeti dün akşam Odeon tiyatrosunda “Balo kontesi,, operetile temsil- lerine başlamıştır. : Kırkbeş kişiden müteşekkil bulunan bu heyet Yunanistanın en büyük operet kumpanyasıdır. Heyetin primadonnası Mm. Ofim- piya Kondiyoti Diçordidir. Burada göreceği rağbete gö- re onbeş gün veya bir ay kala- cak olan heyetin reperetavan arasmda Viyana, Fransız, İtalyan operetleri, Kolman, Seharın — serlerile Yunan operetleri bu- lanmaktadır. Heyet bu akşam Yunan m sikişinası o “Hacıyapostolo,, nun “Sokak kadmı,, isimli operetini temsil edecektir. KÜÇÜK HABERLER * KÖMÜR FIRINI — Bazı kömür ta cirleri mangal kömürü imal etmek için Avrupadan kömür fırmları getirtmiş» lerdir. Bu fırmlar İğnenda ormanlar rında kurulacaktır. Yeni fırmlar is, tihsalâtın mühim miktarda inkişafına hizmet edecektir. * LÂSTİK FABRİKASI — Rus İâs tiklerile rekabet etmek için teesslis & den bir şirket tarafından şehrimizde bir lâstik fabrikası tesisi tasavvur dilmektedir. * TÜTÜN NİZAMNAMESİ — Tü tün kanununun tatbiki suretine ait bir nizâamnâme hazırlanmıştır. Nizamna me depolarda kontrol (o tahmini zeriat nakil, satıcılık ve cezaya müteallik hi kümleri iktiva etmektedir. sa * KÜY İŞLERİNİ İHMAL ED İLER — Tosyada köy konaklarının inşs | ve ikmali hususunda ihmal gösteren dokuz köyün muhtarları ile ihtiyar he İyetleri nakdi cezalarla tecziye edilmiş | İlerdir. Son Keşidesine Bugün Başlanıyor