15 Ocak 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

15 Ocak 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Aduş de Bir vaız Tofevvühstta bulunduğu nok- tesindan tevkif olundu Zeyrek camii vayzı Abdülhay Ef, müddei umumilikce tevkif Abdulhay E£. nin vaiz esna- sında tkefevvühat mahiyetinde bazı sözler sarfettiği omevzuba- histir, Müddeiumumilikçe | tah- ikat tamik olunmaktadır. Filim Kazası i ul ağırceza mahkeme- — bu sabah zincirlikuyuda «Kaçakçılar» filimi ilirken vukua gelen Baki ait davanm rü'yetine devam edi- lecektir. Bu sabahki celsede id- enin serdolunması kuv- vetle muhtemeldir. Hakaret iddiası üzerine Istanbul adliye o müfettişliği yedinci müstantiklikte tahkikat yapmaktadır. Tahkikat, bir da- vacıya hakaret edildiği iddiası Özerine başlamıştır. Bunun varit m7 olmadığı tahkikat netice- sinde anlaşılacak, netice raporla adliye vekâletine bildirilecektir, I Ayda 912 dava Istanbul makemelerinde rü- yet edilen davalar yekünu gün- den güne artmaktadır. Kânunu- evvelde yalnız ceza mahi 912 davaya balam. kemeleri; Ağırceza mahkemesi kânunu- pek 9I davaya bakmıştır. 91 avanın mühim bir k ina- yet ihtilâs VE telitekdir.. evi Piyanko Dünün talili insanları kimler- dir? A o. piyankosunun keşide- sine dünde devam edilmiştir. On bin lira dün 53908 ÜL bilete çıkmıştır. Dört bin lira 14957 ve 37643 numaralı bilet- lere, üç bin lira 20037, 26396, 57596 numaralı biletlere çıkmıştır, Elli bin Jliralık ikramiye çıkan F parçasının çarşuyuke- birde Bodrum hanında Madam Elirodo olduğu anlaşılmıştır. Ke- ün bugün de devam edilmiş- | ——— Cemiyeti erde; Karnesiz gümrükçüler Dünkü içtimaca bunların çeliş- mesinin men'i için teşeb- büs kerarı verildi Gümrük komisyoncuları idare da komisyoncu karnesi olmadı- ğı balde muvazaa suretile güm- lerde muamele yapılmasının men'i için evelce yapılan müraca- atın tekidine ve yeni teşebbüs- lerde bulunulmasına karar veril- miştir. Içtimada yeni gümrük ta- rifesinin tatbikinde çıkan ihtilâf- Ankarada bulunan bir ko- misyon tarafından hal ve tatbik edilmesinin birçok * teehhürlere sebebiyet vermekte olduğuda ileriye / sürülmüş, bu ibtilâfları tetkik etmek üzere şehrimizde bir komisyon teşkil edilmesi için teşebbüsata geçilmeside takar- Komisyoncular birliği rıhtım “in yerlerden ek ücreti teli Ribtim şirketi hakkındada | ete müracaat ede- Geyrimübacitler toplenmadı an Fakat ekseriyet hasıl olmadi- ğından kongre 15 gün tiye l İle değin Hesan sorulmalı e mektebi talebelerinden bir gru, Ebe mektebi Mektebin tevsi edilmesi düşü- nülüyor Hükümetimizin doğum mese- lesine verdiği büyük ehemmiyeti evelce sütunlarımızda izah etmi Sıhhat vekilinin Millet Meclisin: de bu işe dair söylediği sözleri- de zamanında yazmıştık, Haber aldığımıza göre Sıhhat vekâleti Kadırgadaki Ebe mek- tebinin genişletmesini düşünmek- tedir. Bu suretle birkaç sene içinde hemen her köye bir ebe tayini mümkün olabilecektir. Bu münasebetle bu irfan yur- dunda ders görenlere ait bir kö- şeyi dercediyoruz, Vilâyette Yeni Bütçe Bilhassa maarif işlerine fazla para serfedilecek 1931 şehir bütçesinin vilâyet kısım dün temamile tanzim ve ikmal edilmiştir. Bugünlerde daimi encümene verilecektir aldığımız malümata | göre bütçe mütevazin olup ge- çen senekinden 4 milyon altı yüz bin lira fazladır. Bütçede bilhassa maarif kıs- mına ehemmiyet verilmiş ve maarif için 930 dan 40 bin lira fazlasile 2 milyen 700 bin lira tahsisat konmuştur. Bu para ile yeni mektepler yapılacak asri tesisisat vücuda getirilecektir, Sıhhat işleri icin 200 bin lira ayrılmıştır. Bilhassa bu sene süt damlaları ile çocuk bakım evlerinin islâh ve tekemmülüne çalışacak icap ederse yeniden iki bakım evi açılacaktır. Yollar ve köprüler kısmına 1 milyon liradan fazta tahsisat ayrılmıştır. Bu sene belediye bududu haricindeki yollar ve köprülerin tamiri de esaslı su- rette meşgul olmıyacak, yeni şöseler açılacak, tamir edilmiyen bir nokta kalmıyacaktır. Bütçede tarik bedeli gene 10 lira olarak bırakılmıştır. Ya- lınız bu paradan şimdiye kadar her sene maarif vekâletine ve- rilen 300 bin lira 931. den iti- baren kesilmiyeceğinden bununla nafi işler görülecektir. — a Operatör Burhanettin Bey Cerrahpaşa hastanesinin kiy- metli başoperatörü Ahmet Bur- banettin Bey, bir müddettenberi rahatsız bulunmakta idi. Muma- ileyh ahiren, iyileşmiş ve gerek hastanede, gerek (Beyoğlunda Suriye pasajındaki muayeneha- | mesinde çalışmıya başlamıştır. İ iş olsun, 'yaya gitmesine —— Türk boksörü ciye üç beş gen- ci Rusyaya götürenler a Orada Türklüğün şerefini ren- cide edecek hareketler yapmışlardır. Her nedense e demen nuna girmiş ve eline federasyonu mülürünü geçirmiş olan Muhsin B. isminde bir adamm beşinci 8 nıf bazı bokslarla hiç boksörlük etmiyen bir iki sporcuyu ve üç edi arkadaşmı türk milli boks & akı» mı ismi altında Rusyaya götürdü- günü evelce bu sütunlarda yaz mış ve hareketlerinden mukaddem de bu kumpanyanın bu isimle Rus ni olması için günlerce nazarı dik- kati celbetmişik. Fakat kumpan i İstanbuldan birden kaçıvermiş- Sonradan Rusyadan gelen bir iki telgraf, giden türk milli takı mının (İ) şurada ve burada müte- madiyen yenildiğini haber vermiş- ti. Bu spor heyetinden (1) ses sa- da çıkmamıştı. > “Neredeler. Bir buçuk ay için- de hâlâ niçin dönmediler,, diye dü- şünürken birden bu gruptan 5 ki- şinin dün şehrimize avdet ettikleri- ni öğrendik. Bunu öğrenirken gi- den boks heyetinin içinde yüzücü Talât, ve atlet Vis ve Nejat ve kalkay Sami Beyle refikasınm da bulunduğunu öğrenmiş oluyorduk. Çünkü avdet edenler onlardı. Heyet buradan giderken hareket tarihi gibi gidenlerin ismini de sak ladığı için doğrusu gemilerin Rus ya seyahatine çıktığını bilememiş tik. Gidenlerin içinde bu beş zat- tan başka Galatasaraylı futbolcu Burhan eski boksörlerden Süheyli Fami, yeni amatörlerden Afif, Sa di Beylerle Muhsin Beyin arkada- şı mimar Cemil ve talebesi Seyfi, beylerin bulunduklarını da hayret- le. muttali oldük. üdy hrimize gelenlerden Vis, Ta- lât > Nejat Beyler Muhsin efendi- nin türk milli boks federasyonu reisi namile Rusyada yaptığı ma- nasızlıklara tahammül edemiyerek Tifliste heyetten ayrılmak mecbu- riyetinde kaldıkları söylenmekte ve türk milli boks namına orada Muhsin efendi tarafından yapılan münasebetsizlikleri anlatmaktadır lar. Bu malümatın eee yalnız s İl değil türk şerefini rem- iri gayri ciddi hareketler ve sporcu seciyesile gayri kabili te Nif mübalâtsızlıklar vardır. , Rusyada bulunan hükümet mü- messilleri keyfiyeti raporlarla alâ- kadar maksmata bildirmişlerdir. Muhsin efendinin hafta içinde ya- nmdaki arkadaşlarile beraber şeh- rimize avdeti muhtemeldir. kadar spor mehafilinin bu mesele- iyet ederek türk ismi ve şe- hesabını soracağı şüphesizdir. Darülfünunda; .Darülfünunda, ihtifal pa- zar gününe tehir edildi Talebe “müfettişliği vazifesile Almanyada bulunuyorken vefat eden Darülfünun müderrislerin- den Mehmet İzzet B. için Darül bir ihtifal yapılacağını erer Bugün için m tırlan bu ibtfal, piyanko dola- yisile salonun meşgul bulunma- sından pazar gününe tehir edi miştir. Ihtifal proğramının tanzi- mi ile talebe meşgul olmaktadır. O gün ibtifale saat ikide başla- nacak, İzzet beyin şahsiyeti an- latılacak talebe ve müderrisler tarafından hitabeler irat oluna- caktır. Talebe cemiyeti bu hu- susta bir broşür hazırlamaktadır. Talebe bugün gidiyor Avrupaya gönderilen talebe- lerden son kısımı da bugünkü Konvansiyonelle hareket ede ceklerdir. alâkadarların mâ; refi altında yapılan fena hareketin| gündi meselesi Müstahdimin beyannameleri | ————— eyanatta bulunan! veli vekili Fazlı E Cebir yok Beyennameleri herkes on beş gün içinde istediği yerden slarak dolduracak Dün gazetelerden biri, 1704 numaralı kanun mucibince bilü- mum müesseselerin polise vermek mecburiyetinde oldukları müs- tahdimin beyannamelerinin otel- ciler cemiyeti tarafından satıldı- ğını, 20 paralık bir kâğıt için halktan 210 kuruş alındığını ve polisin müesseselere bu - beyan- nameleri otelciler cemiyetinden almalarını tavsiye ettiğini yaz- mıştır. Dün bu hususta polis müdüri- yetinde ve bilhassa bu işle alâ- kadar olan 4üncü şubede ve otelciler merkezinde yaptığımız tahkikat bu Heşriyatm mübalâ- galı olduğunu göstermiştir. Çüm- kü mukabil iddiaya göre polis bu beyannameleri otelciler cemi- yetinden almaları için müessese- leri mecbur tutmuş değildir. Po- lis yalnız beyannamelerin kanu- nun istediği şekilde verilmesile alâkadar olmuştur. Diğer taraftan gerek otelciler cemiyeti ve gerekse bu beyan- nameleri tedarik edenler bu ev- rakın iddia edildiği gibi 210 ku- ruşa değil, beyannamelerin 20 şer paraya, defterlerinde 70 şer kuruşa satılmakta olduğunu işa- ret etmişlerdir. N Bu beyannamelerin verilmesi müddetinin az olduğu nazarı dik- kate alınarak müddet 15 gün daha uzatılmıştır. Dün bu bususta vali muavini Fazlı Beyde şunları söylemiştir: — Müiddeti ay sonuna kadar temdit ettik, herkes istediği yerden beyannname alabilir. Bu- nun için birçok matbaalar bu len itibaren beyanname ba- sacaklardır. Beyannamelerin yal- nız otelciler cemiyetinden alt ması için poliğin halkı icbar et- tikleri doğru değildir. Böyle ha- reket eden polis varsa derhal bize bildirsinler, onu azledelim.,, H.F ırkasında Dün Beyazıt kszası kongresi toplandı Halk fırkası Bayazıt kazası kongresi dün akşam Letafet apartımanında vilâyet heyeti mü- teşebbisesi ve Cemil (Tekirdağı) Hüseyin (Istanbul ) Beylerin hu- zurlarile toplanmıştır. Kongrede altı nahiye murabbasları hazır bulunuyordu. Müderris Halil Ni- metullah Beyin riyasetinde yapı- lan müzakeratta Ahmet Şükrü ve Muhsin Beyler kâtipliklere seçilmişler, mufassal idare heye- ti raporu okunarak tasvip olun- muş ve sonrada yeni idare be- yeti intihabı yapılmış, şu zevat ekseriyet kazanmışlardır. Avukat Metbi Sait, Hakkı Ne- 7 3 — VAKIT 15 Kânunsani 1931 —< bir Tac'adır Ticaret âleminde : | Küçük tacirler birliği Son hadise hakkında vali ne diyor, cemiyet reisi ne diyor? Esnafın ticaret odasından ay» rılıp küçük tacirler birliği nami- İle ayrı bir teşekküle kaydedilmesi için bir cemiyet tesisi teşebbüsün- den bahsetmiştik. Bu cemiyetin bazı muameleleri ikmal etmeden bazı şubeler açmağa başladığı na- zarı dikkati celbetmiş, (takibata başlanmıştır. Müessislerin elinde bulunan mühürlerin alınması da polis müdürlüğüne bildirilmiştir. Bu hususta vali muavini Fazlı Dey bir muharririmize: — Cemiyet resmen teşekkül et» meden ve muamele ikmal edilme- den işe başlanıldığı için müessisler ihakkında takibat yapılmaktadır. İMühürün istirdadı icin de emir ves İrilmiştir. Maamafih mesele tet- kik edilmektedir; Diğer taraftan birlik reisi İhsan Muhittin Bey de şunları söylemek tedir: — Bu dedikodular şahst mem faatlerinin baleldar olacağını zam nedenler tarafından yapılmaktadın, Birlik kanunen teşekkül etmiş ve kanunun himayesi altında faaliye- te başlamıştır. Birlik esnaf lehine teşekkül etmiş ilk cemiyettir. Hücumlar bi“ raz dabundan ileri gelmektedin, Mühür ve ilmühaberlerimiz kay nundaki sarahate mebni mahkeme kararı olmadan istirdat edilemez.,, ... Yerli şekerlerimiz Istanbulda eonebi melınden ziyade reğbet görüyor Alpullu şeker şirketi idare hey eti meclisi dün Ankaradan şehri mize gelen ziraat bankası umum İmüdürü Şükrü Beyin de iştirakile bir içtima aktetmiştir. Alpulludaki şeker fabrikasının şayanı memnuniyet bir vaziyette olduğu, hissedarlara bu sene yüz de on iki temettü tevzi edileceği anlaşılmıştır. Pancar zeriyatında büyük istifadeler temin eden bu işe zürra çok rağbet etmekte, arazi lerini buna tahsis etmektedirler. Bu sene iki misli pancar ekilmiş» * tir. Fabrika pancar eken çiftçiler için milli bankaların malt müzahe- retlerini temin etmiştir. Yerli şekerleri bilhassa İstanbul mıntakasında ecnebi mallarından faalz rağbet görmektedir. Bu cis het nazarı itibara alınarak Alpulla fabrikası işletme kabiliyetinin iki misline çıkarılması takarrür etmiş» tir. . » . Esnaf bankası Terkös şirketi aleyhinde dava eçti Terkos şirketi aleyhine yapılan haklı şikâyetler çoğalmıştır. Şirket bir çok müesseselerden tamirat yaptığı iddiasile para istes mektedir. Bu müesseseler kendile rine haber verilmeden hiç bir tami © ratı tanımıyacaklarını şirkete bil dirmişler kumpanya da suyu kes miştir. Bunların bir kısmı vaziyetten belediyeyi haberdar etmişlerdir. Bu meyanda esnaf bankasından da para istenmiş banka müdürü Fa ik B. haksız hareket eden şirketi protesto ve dava etmiştir. ESNAFIN İHTİYAÇLARI SORULUYOR Esnaf cemiyetleri (o murakabe heyeti bu cemiyetleri dolaşarak 8- zanm arzu ve ihtiyaçlarını tesbit etmektedir. zihi, İbrahim Sabır, İstiklâl lise- i si müdürü Agâh, doktor İsmail Hurşit Beyle, yedek azalıklara Hacı Recep, doktor Hayrullah ve müderris Nimetullah Beyler, vilâyet kongresi mümessili ola» rak ta Methi Sait, Hayrnllah ve Rifat Beyler seçilmişlerdir,