21 Ocak 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

21 Ocak 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

5 — VAKITT 921 Küânunusani 193) ni İnkılâp için gençlik (Genç hıristiyanlar) cemiyetine gi dip gelen bir genç tanırım. Bu genç bana genç hıristiyanlar cemiyetine ni- çin gittiğini anlattı; “— Bizi kahve köşelerinden kurta. royr. Mektepten erken çıkıyoruz. Bi- zim mektepte dersler öğley kadardır.' Ondan sonra ne Yapayım? Orada çe şit çeşit spor var, tiyatro amati İ çalışmak için kolaylık gösteri Nitekim, bizim hazırlandığımız bir mü samerede provalarımıza memleketin | en meşhur aktörlerniden biri nezaret) edecek, Cumartesi günleri de birer çay| veriliyor. Bütün gençler buraya geli- yor, örlerine yorlar..| Bu sözleri dinlerken bizedn nasıl çalındığını, mektep yolile kültürlerini aşılayamadıkları genç insanları misyoner oltasına geçmiş bir balık haline soktuklarını daha iyi gör) düm. Mektepleri biliyoruz, imparatorlu-| ğun müstemleke halkı (o yetiştirmek| için müsande ettiği bu müesseseler! memleketin hayatında hâlâ yabancr.En yakımı adını bile değiştirmiyen osman U bankası kadar kültürümüze dosttur. Maarif vekâleti ilk tabsili Türk hoca-| sının eline verecek. Bu çok İyi. Bü kararın orta tahsile niçin düşü! mülmediğini anlıyamıyorum. | Ortası da, ilki de hepsi bir katedra) bozması haç ve günlük yuvasıdır. En Miği buradaki ecnebi sermayesine e min ve sadık memur yetiştirmek dava-| sındadır. Bunu bir tarafa bırakalım. Fakat asıl öbür cephe, mektep har çocuklarımızın in deki gençlik faaliyeti çok dikkatle, e. hemmiyetle düşünülecek bir meseledir.) (Gnç huristiyanlar adı üstünde bir cemiyettir. Onun gençler arasında daha çok kök salması kültür hesabına en ciddi, en korkunç bir tehlikedir. Spordan ve sahneden başlıyan faaliyet hangi firma! altına girerse girsin, hangi modren kı- yefet altında sırıtırsa sırıtan varacağı yere vurmaktan şaşmaz. Softalık her yerde softalıktır, Onun müslümanı, ka toliği, portestanı, yahudisi hepsi bir. dir. Zekâyı, ruhu ayni kalıplar içinde eritmek, mahvetmek ister, Bu hıristiyan cemiyeti şimdiki ha. Jinde hiçbir şey yapmasa bile çocukla rımızı Arzı mukaddesi Nevyorkta arı- yan acaip bir isa haline koymak iste. diğinde şüphe edebilir misiniz? Aksarayad, Kasımpaşada oturup Nevyork hasretini çekmenin ne müthis bir çile olduğunu siz hiç tanıdınız mı? Çocukalrımız eumartesileri içtikleri çayların ılık buharında yudum, yudum! bunu kokluyorlar. . cemiyeti) Biz inkılâpcı genclik istiyoruz. İn. kılâp fırkası için en mühim İş hrristi. Yan softalarının eilne düşen ve düş mekte olan gençliği müspet bir surette kurtarmak olacaktır. Biz gençlerden inkılâp fikirleri için döğüşme kuvveti, inkılâp için bielk kuv| veti, inkılâp için aşk kuvveti, inkılâp için ideal kuvveti istiyoruz. | Halbuki (softalar) çocuklarımızın ideallerini mirasyedi Amerikalılar gi| bi harcediyorlar... İ Sadri Etem Yazan : “Garp cephesinde .. müellifi Erik Maria Remargue Koca öldü, atıldı, fakat Hapisten çıkınca ilk işi eski sevgilisi ile evlenmek oldu Bundan birkaç sene evvel müthiş bir kıskançlığın doğur- duğu bir cinayet vuku bulmuştu. Droti Makkay namında meşbur bir akterisin kocası. Pol Keley namında bir san'atkâr tarafından öldürülmüştü Derhal tevkif olu- nan Pol Keley mnhakemeye sevk olunmuş, uzun tetkiklerden sonra cinayetin kıskançlık yüzünden vuku bulduğu tahakkuk etmişti, Meğer san'atkâr Drotiyi Keley | seviyor ve onu kocasından kıs» kanıyormuş | Kıskanç âşık, Drotiyi senelerce sevmiş ve Pol Makkeyin birşey sezmemesi, karısından şüphe et- memesi için elinden geleni yap- miş, fakat çok geçmeden zevç, : törlü dikkat ve ihtiyata | rağmen işi anlamış ve kendi mes'udiyetini bozmak, li karısını gaspetmek için çalışan bu âşıkı uzaklaştırmağa, onu karisile görüştürmemiye dikkat etmiş, Bir aralık işler bu şekilde devam etmiş, fakat bu vaziyet | âşıkın ostirab artırmış, o da | —Lehist her Son haftalarda Lehistanın en meşhur kadınlarından biri Ame- | rikada konferanslar irat etmekte ve Lehistan istiklâlinin nasıl kur- tulduğunu, ölmüş sayılacak bir hale düşmüşken nasıl dirildiğini | anlatmaktadır. Bu kadın; milâzim | Soki Novoyelaka dir. Lehistanın | Jandarkı sayılan bu asker kadın memleketinin . istiklâl uğrunda kabramanca harbetmiştir, endisi halihazırd siskodadır, Ve Emile l tazahürlerle karşılan, lanmadım. Sonra defne gelengi holtun başına koyarak ba — Al bununla kendine | alıp Yester. ağırıyor: çorba yap... Sigaralar ve pipolar tüti tebin eski muharip mus mi üyor. Mek. talebesi ile otur. ere ediyoruz, Hepimiz yüzden fazla asker, on » On se İkiz mülâzim, otuz zabit vekili ve on.) Nİ | | — Bu sebzelerden hayatımda hoş») basıyız.. | namesinin DİK RÜSRASINI getirmiş ba.) rını yüksek Sesle okuyor,| Yavaş yavaş okumaktadır. Çünkü heri fıkra kahkahalarla karşılanıyor, Bü.| tün bu maddelerin bize vaktile ması) anlatılmış olduğunu ihata edemiyo. ruz. 7 parç — Fıkra yedi: Sinif Amirlerinin tay, matı harfiyyen icra edilecektir, ViMi bağırıyor; — Biz de öyle yaptık yal.l ! harbe gittik. Sener anın jandarkı e Kanlı bir aşk macerası âşık hapse r . — mer Droti Maklşay buna nihayet vermek için yeni çareler aramış fakat bu vasıta» lar bir faide vermemiş, ancak daha fazla ihtiyaç göstermesini ve karısını daha fazla tazyik etmesini intaç etmiş. Pol Keley buna da bir mud- | det tahammü! etmiş, fakat bir | gün daha fazla dayanamıyarak | sevgilisini ziyarete gilmiş, onu evinde bulmuş, konuşmağa baş- Tam bu sırada kocası gelmiş ve ikisi arasında şiddetli bir mü- cadele olmuştur, Mücadelede Makkey mağlüp olmuş. mağlâbiyet ölümile neti- celenmiştir. Mahkeme davayı tetkik ettik- Otomobillere karşı İngilterede otomobillerin sebep oldukları kazalara karşı gelmek üzere yeni bir kanün intişar etmiştir. Bu kanunun neşrinden itibaren 16 yaşından küçük olanlar mo- tesiklet ve 21 yaşından küçük olanlar otomobil kullanamıya- caklardır. Namzetler motosiklet bedeniyelerini natık birer vara- ka dolduracaklardır. Diğer ci- hetten bir seyyar polis kıt'ası kanunun tatbikine nezaret ede- cektir. 1000 kadar oniformalı memur bütün memlekette neza- rette bulunmak üzere otomobil ve motosikletle gezeceklerdir. ——e— Radyo ile musiki dersleri Birçok memleketlerde radyo- Dun radyoyu sevenlerdeki musiki malümatını inkişaf ettirdiği, bu inkişafa hizmet eden teşebbüs- lerin memnuniyetle karşılandığı tesbit olunmuştur. Bunun için muhtelif radyo şirketleri musiki şinâsların asarı bakkında konfe- ranslar vermekte ve bu konfe- ranslara orkestre veya piyano ile çalınan parçalar ilâve etmek- tedirler. Istanbul 2 inci İcra memurluğundan Bir borçtan dolayı mahcuz ve açık arttırma suretile paraya çevrilecek olan Bahriye, mektep ve sair kasketler 25-1-1931 tari- hine müsadif günü saat 12 den itibaren Beyoğlu Teke sokak 432 numaralı şapkacı dükkânın- da satılacağından talip olanların satışta hazır bulunmaları ilân olunar. ve otomobil idaresindeki ebliyet | tesis edilecek ve bu kıt'a yeni | | Şarlo yeni bir yıldız vetiştiriyor Şarlo bugün dünyanın en bü- yük komediyeni olarak meşhur- dur, fakat onun diğer büyük şöhreti de acemi kızları alarak onlardan çok kıymetli san'atkâr- lar yetiştirmesidir. Onun bü şe- kilde en son ibda ettiği san'at- kâr, Mis ( Çeril) dir. Çeril, Şar- lonun en son eseri olon “şehir ışıkları,, unvanlı eserde gözleri kör bir rol almıştır. Bu suretle Şarlo, eserlerini birer facia ile süslemek an'anesine sadık kalımış oluyor. Resimde Şarlo, yeni ya- rattığı Mis (Çeril) ile birlikte görülmektedir. “VAKIT,, e abo- ne olunuz ten sönra Pol Keleye bir kaç senelik hapis cezası vermiş, ve kıskanç âşık hapse atılmıştır. Geçen hafta cezasını bitiren (Pol Keley ) bapishaneden çık- mış ve Droti tarafından karşılan- mıştır. İki Aşık dakika fevtetme- den nikâhlarını Okıymışlar ve muratlarına ermişlerdir. Darülbedayi Temsiller; aşan saat TeTaNDLL BELEDİYEŞİ Güle, ip İl Yekeni Nikodemin Nakleden ; A. Muhtar B. Bu akşam için üniformalı zabi- tana biletlerde tenzilât vardır. | 1nnl ii Kişe hergün suat 13 den itibaren açıktır Alnı yaşına kadar olan Çocuklar tiyatroya kabul olunmaz Vesterholt cevap veriyo, — Fakat arzüları veçhile galebe çal- madık, Villi mukabele ediyor: — Çeneni kapa! Sen muallimini her| kesten fazla rezil ettin, Seni ölmüş di- ye künyene kayit yürüttüler, müdür) senin hakkında heyecanlı bir nutuk söy) ledi. | Bir şehit bir kahraman gibi adını kay dettiler. Sonra utanmadan sağ ger lin! Muallimin şimdi utancından yere! geçmiş olacak!.. Şimdi almancadan Toptan farksız gibi görüleen bu alet, X Şuanın en selim su- rette tatbik: için (o yapılmıştır. Radyolotji mütehassısı olan Dr, Holfelder bu aleti yaptırmakla bir çok tehlikelerin önüne geç- miş bulunuyor. Bu sayede şua KANLI bütün talebenin bulunduğu ruhani ile başlar. Reynersman bağırdı: — Tadil ediniz. Yerine dersler sa- bahleyin bir saatlik bomba atma tecrü besile başlar diye yazınız! — Fıkra on sekiz: Müessesenin bü- tün talebesi kışın altı buçukta ve ya- zın yedide evlerine avdet etmiş olmalı hususi esbap veya bir ziyaret dolayisi le dışarı kıkacaklar ise evvelden izin almalıdırlar. Talebenin evlerinde bu- lundukları profösörlerin her hafta tef sıfır aldığın gibi cebirden de sıfır alaca ğindan vaktile hakkında yürüttüğü mü| taleayı geri alacak demektir. Alber devam etti: | — Fıkra on iki: Talebenin tütün| ve ikçi kullanması katiyyen memnu-i dur. Vesterholt bağırdı: — Şerefel. » Herkes kahkaha ile güldü. — Fıkra on beş: Dersler sabahleyin tişleri ilemüreffah edilecektir Lepols bu maddeyi dinleyince o ka- dar şiddetle gülmeğe başlıyor ki san dalyesinden yuvarlanıyor. Lüdvig bile kendini zaptedemiyor. Bu fıkrayı biz tamamen unutmuştuk. Doğrudur. Sa İat yediden sonra bizim sokaklarda gez memekliğimiz icap eder. Çalışıp çalış madığımızın anlaşılması için bizi kon. turol ederlerdi, “Villi,, acı acı gülerek dedi kiz Doktorları alâkadar ir ayini) “eden mühim bir âlet istenilmiyen bir tarata inikâsına imkân kalmıyacak. Şuam yüksek voltajlarından hasıl olan tehli İkelerine karşı gelinecek, bundan İ başka alet mütehrrik olduğundan hastaların istenilen vaziyette ya- | turılmaları imkân altına alna caktır. MAJiK SiNEMASINDA SESLI ve ŞARKILI iki büyük filim birden MARYA KODRA fe MILTON SILS tarafından temsil edilen ALEKSANDR KORDA'nın eseri ve VENEDİK ile zamanımızın en eğ enceli iki komikleri KOHEN ve KELLI TAYYARECI — Vah ! Bunu cephede düşü © İnemedim. Tam yedide harbi dürdüme malı ve herkes doğrudan doğruya evi. /ne girerek birer şiir parçası ezberle. “ meli idi: bi oluyor. Cam gözü seyrinden fırlıyor Burun birini tutan siyah ipin yarası tir tir titriyor soruyorum: — Buna ne oluyo: Valdorf cevap veri; lerken ölmesi tehlikesi var, rün siperler üzerinde kabilı sokak tef tişinde bulunarak derslerimize çal © şıp çalışmadığımızı dürbünle müraka- be etmesini tasavvur etmiş! ... Talebe müşavere heyetine murah- hasinr tayin ediliyoruz o muallimleri. |miz imtihan işin Tâzim olacak bam şeyleri kafamıza sokabilirler. Fakat artık onlara kendimizi idare ettireme (Bitmedi) Rademaher hırıldıyor, boğulur gö © — Gülüyor. Halbuki böyle fazla gür Müdü ©