3 Şubat 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

3 Şubat 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

-—8 — VAKIT 3 ŞUBAT1934 Karısının âşıkını öldüren adam Fransız mahkemesi ademi mes'uliyetine karar verdi Groslen Bundan bir kaç ay mukaddem Orleanda feci bir cinayet olmuş Groslen isminde Sırp malâllerin- den birinin zevcesi malüllük dost- larından biri ile münasebatı gayri meşruada bulunuyormuş. Grosek | bu halin farkına varınca evvelâ zevcesini yola getirmek istemiş fakat kadının salâh bulamadığını | görünce bu gönül âşıkını tenha bir yerde yakalamış ve ona ka- dınile münasebatta bulunduğunu natık bir kâğıd imzalatmak is- temiş, adam imzalamayınca Groslen cebinde hazır bulundurduğu ta- bancayı çekerek herifi öldürmüş. Sonra bir taraftan zabitaya haber önderirken bir taraftan maktü- bir hastane arabasına yerleş- tirerek hastaneye sevketmiş. Bu cinayetin davası abhiren «Ril'yet edilmiştir. iwMahkemede hakim zabıtai hâ- | fiye memur len'e zevc daki haber veren Tude isminde birine demiştir ki: — Sizin mesleğiniz çok teh- yapan ve Gros- ile dostu, arasın- münasebatı likeli.. Bahusus başkaları için.. | Groslen'in cinayeti sebep sizsiniz. Tude “ maalesef|,, ile başlıyan uzun bir nutukta mesleğine karşı beslediği fevkalâde muhabbeti ve gizli işleri keşf için müracaat ettiği mahirane izah etmiş, demiştir ki: yapmasına usulleri — Ben bir kadının huyanet | edip etmediğini anlamak için öyle usullere müracaat ederim ki ihanet gören zevç verdiğim taf- silât karşısında asla şüphe etmez. Maamafih bir sıra gelmiş kadın zevcinim şüpbelendiğini anlıyarak Tudeye: — Kocamın tabancası var be- ni öldürecek diye korkuyorum! Demiş, o vakit Tude tabancayı elde ederek fişenkleri boşaltmış fakat Groslen başka bir tabanca | ile cinayeti icra etmiş. Mahkeme daha sonra maktu | bir arkadaşını dinlemiştir. | lün Maktul bu arkadaşına: — Ben onun karısını almıştım. Hareketi haklıdır. Onu affediyo- rum! Demiş, Müddiinmumi adulin beraet kararı* vermemesini ehemmiyetle rica etmiş isede adul avukatın müdafaası © neticesinde (ademi mes'uliyet kararı vermiş ve Gros- len beraet etmiştir. Cemiyetlerde Kebzumalların içtimaı Şehrimiz kabzymallar . cemiyetinin senelik kongresi yarın öğleden sonra Meyvahoşta yapılacaktır. SİPAHİLER KONGRESİ Dün toplanacak elan Sipahi Ocağı kongresi ekseriyet temin edilemediğin- Meclis | idam hü. kümlerini kısmen tastik ediyor ——ğTÖst tara Birinci sahıfada | seneler senesi kodeste pinekle dur. Halimiz kötü, amma idam daha kötü,, Ben rehmetli nineme duacıyım, Beni bir iki sene sonra dünyaya getirmiş.. Küçük Hasan: —Geçer inşallah dedi.Beni ak dattılar. Ben bu günleri görecek insanmı idim. Mehti edepsizi başımıza musallat oldu. Şeyh Esadın sakalından bir parça Menemen, 2 (Vakıt) — Şeyh Esadın ölmezden evvel karısına şiir, oğluna mektup yazdığı ha- berleri. divanı harp tarafından kat'i surette tekzip edilmiştir. Ortada neşredilen bazı şiir ve mektuplar vardır. Bunların uy- dürma olduğu beyan edilmiştir. Salâhiyettar bir zat bu hususta bana dedi ki; — Bunlar uydurma şeylerdir. Şeyh Esadm yanında vakıa bir- kaç mektup bulunmuştur. Fakat bunlar Erenköyündeki bazı ab- paplarına gönderilmek üzre bun- dan on gün evvel yazılmıştır. Bir kadına ait olan mektup ta daha evvel bir kadının kendisine ya- zlmış olan mektubuna cevaptır. Şeyh Esadın bir tutam sakali Lâöz Ibrahimin yatağı altında bulunmuştur. Bu kıllar bir kâğı- da sarılı idi. Üzerindede şu cümleler vardı: «Şeyhülülema Esat Ef. Hz.nin i sakal şerifidir.» Lâz Ibrahim, bunları Istanbul- da bir yerden (10) altın liraya satın almıştır. Kaymakam ve. Jandarma kumandanı ne diyorlar? Izmir, 2 — İrtica hareketinde Menemen jandarma kumandan- lığı vazifesini yapan Fabri B, ahkikat bitmiştir. ifadesinde “hadiseyi r almaz vak'a mahalline ! geldiğini, hükümet binasına gir- diğini, hükümeti, muhtemel taar- ruzdan korumak için tertibat al- dığını, hadiseden askeri kuman- danlığı baberdar ettiğini ve bu suretle vazifesini yapmış olduğu- na kani bulunduğunu söylemiştir. Fahri Beyin, diğer bazı kim- * selerin ifadesinden çıkarılmak lâzım gelen netice, kaymakamın vazifesinde tekâsül gösterdiğidir. Kaymakam Cevdet Bey, vak'ayı baber alır almaz kışlaya gitmiş ve hadise mahalline hemen kuv- vet gönderilmesini rica etmiştir. Bundan sonrada kışlada bir odaya kapanarak bir çocuk gibi ağlamıya başlamıştır. Halbuki, mürtecilerin tenkili sırasında bizzat vazife başında ve jandarma kuvvetlerinin idare- sinde bulunması lâzım idi. Bu hareketi, bir ihmal olarak görülmektedir. “Cevdet Bey ifa- desinde, Menemenin henüz ya- bancısı olduğunu ve yeni tayin edilmiş bulunduğu bir sırada | badisenin patlak verdiğini beyan | etmiştir. Cevdet B. muhakeme edilirken | Izmir ve Manisa valilerinin de divanı harpte malümatlarına mü- racaat edilmesi kuvvetle muh- temeldir. Ikinci kısım maznunlar Menemen, 2 (Vakıt) — Divanı harp karar bâkimliği ikinci kısım maznunlar hakkındaki tahkikatı itmam etmek üzredir. Lâz hoca çıldırmış mı? Şehirde veni teşkilât Faydası mı, zararı mı görülüyor? Istanbulda eski belediye teş- kilâtını kaldırılıp yerine nahiye müdürlükleri ve kaymakamlıklar ihdasının fayda yerine zarar verdiği bazı gazetelerde yazıl Bıştı. Vali muavini Fazlı B., bu hu- susta diyor ki: “— Yeni teşkilâtın faydaları görülüyor. Bir vali veya kayma- kamın müdahale ettiği herhangi bir işin şimdiye kadar fena ne- ticelendiği görülmüş (değildir. Yeni teşkilâtın faydalarından biri, vilâyetin müamelâtını hafifletmek ve bize daha mühim işlerle da- ha esaslı surette meşgul olmak imkânını vermesidir. Meselâ bu defa yapılan muhtar intihabatı, kaymakamlıklar tarafından idare edilmiş, vilâyet geçen defalar olduğu gibi bu intihabata ait ufak tefek bir çok işlerden kur- tulmuştur. Yeni teşkilâtın muamelâtı te- ahhüre uğrattığı doğru değildir. Bir kaymakam, kendi mıntaka- sında mes'uliyetini deruhte ettiği işleri bilmek ister, bunun için de l sadece Belediye muamelâtına ait | evrakı görüp imzalaması teah- hur tevlit etmez. Bayram yaklaşırken İtibi umumiliğinden Türkiyenin Bern İse maliyeye iade edilmiş İkartmıyarak zamanla maaşlardan ta- Cemiyeti Akvamın da- veti etrafında Ankara, 2 (A. A.) — Cemiyeti Ak-! vamın Avrupalılar tetkik (komisyonu kararı mucibince Cemiyeti Akvam kâ- sefirine gönderilen davetname posta İ- le buraya gelmiştir. Haber aldığımıza göre bu hususta Moskova ve diğer Av- rupa derletlerile hariciyemiz arasında temaslar çoktan başlamıştı. İcra vekil leri heyetinin önümüzdeki içtimaların- dan birinde bu meselenin ve verilecek cevabın müzakere edileceği tahmin olu- nuyor. Yeni bütçede —— KIRK MİLYONLUK BİR TASAR- RUF OLACAKTIR Ankara, 2 — 931 bütçesi 175 - 185) milyon lira raddesindedir. Bütçede gel çen seneye nazaran esaslı bir tasarruf yardır. Bu tasarruf (40) milyon tut- maktadır. Sarağ oğlu Şükrü Beyin vekâleti za- manmdaki bir tasavvura göre üç sene müddetle münhallata memur alınm yaraktı. Hatta bu tasavvuru teyit eden| bir layiha hazırlânmış ve meclise tev- di edilmek üzere iken Vekiller heyetin- i. Yeni vazi- yet karşısında bu formülün tatbik za-' ruri görülmektedir. Devlet memurlârı ârasında bir tas- tiye mevzuu bahis değildir. Bu husus- ta en salim tarzı hareket, memur çi |! sarruf temin etmek ve geriye kalacak! memurları terfih etmektir, Kış ortasında Fransads meyo ile gezen kadınlar var Parise çok yakın bir yerde tabil h£ | İyat sürerek yaşamağı gaye edinen bif İcemaat teşekkül etmiştir, Bunlar kışın İortasında bile yaz elbiselerile dola$" makta ve hayatlarını öylece geçirmek” tedirler. Yukardaki resim burlafdan “beşini golf talimi yaparken gösteriyor. Bu çeşit elbise ile dolaşmakta olan lara kışın soğukları ve fırtınaları bi” harın en hafif esintileri gibi gelmek” tedir. Daha doğrusu onlar böyle söy” lemektedirler. San'at âleminde e riz ei Abdülkadir Kemali — Iskendernoda merssimle | karşılanmış İskenderun, 28 — Suriyeye kaçan Adanada Ahali Fırkası Lideri avukat Abdülkadir Kemalinin Hacılardan bu- raya gelmesi için bir otomobil süslene: rek gönderildi. Firari lider yanındaki arkadaşları! e birlikte bu süslü otomobile binerek İhalde firari lider karşılandı. Dünkü . içtimada bu'unanlar Tayyare cemiyetinde Dün keza ve nahiye reislerinin iştirakile bir içtima aktedildi Dün Tayyare Cemiyeti vilâyet mer. kezinde kaza ve nahiye reislerinin işti- rakile Hasan Fehmi Beyin riyasetinde bir içtima yapılmıştır. Bu içtimada ze kât ve sadakai fitrenin ne suretle top- lanacağı p” işülerek bazı mukarrerat ittihaz edilmiştir, Buna nazaran: Evvelki sene tanzim edilen talimat name bu sene de aynen tatbik edile-| cektir, Tayyare cemiyeti tarafından tabet- tirilen zarflar Ramazanın yirminci gü- nüne kadar nahiye ve mahalle şubele ri vasıtasile bütün evlere dağıtılmış o- lacaktır. Her evde bu zarflara zekât ve fitreler konarak zarf kapanacak ve üzerine içindeki paranın adres ve isim yazılacaktır. Bü zarflar Ramazanın son günlerine doğru mahal le Şubeleri vasıtasile evlerden topla. nacak ve zarflar kayalı olduğu halde cetvellerile birlikte nahiye şubelerine! verilecektir. Nahiye şubelerinde bir he- İyet muvacehesinde zarflar açılacak ve İçinden çıkan paraların miktarları cet- İveli mahsusuna kaydedilerek kaza şu İbelerine ve oradan da vilâyet şubesine gönderilecektir, Yalnız Tayyare Cemi. yeti teşkilâtı yasıtasile toplanan bu paralar bilâhare Tayyare cemiyeti U- mumi merkezi ve Hilâliahmer ve Hima- yeietfal Cemiyetleri arasında ledilecektir. taksim mahkümlarından Lâz İbrahim boca, kararın tebliğindenberi gayrı tabii hallerde bulunmıya başlamışlır. Ibrahim, aklını oynattığına ve- miktarı ilej IHacılardan Kırıkhana geldi, oradan İskenderundaki : arkadaşlarıma çekmiş lolduğu bir telgrafta: — Buzün akşam yemeğini bir ara-' ida yiyeceğiz bekleyiniz. diyordu. Bu telgraf üzerine buradaki fira- riler hemen hazırlık yapmıya başladı-| lar. Resmi milisler de dahil olduğu Iskenderuna getirildi. Bura başıma toplanıp uzun müddet ler, yerli halk firarilerle hiç Imadı. Yine kendileri gibi kaçaklar a İle hemhal olup burada epeyce kaldık- tan sonra beş otomobil kiralıyarak Ha- lebe gitti, FRANSIZ TİYATROSUNDA Saâmardji Yunan Operet Trupu ta- rafından ROMANZO, Yarmki çarşam- ba LA BAYADERE, Perşembe akşamı, az Pos Pernune 1 Pandremenes Madam de Thebes, Rar; maktadır. Bir beraet Menemen, 2 (Hususi) — Be- raet kararını alanlardan Ödemişli Karagöz oğullarından Mustafa tahliye edilmiştir. Mehmet Eminin annesi diyorki Izmir 2 — Dün Menemenden İzmire dönerken otomobildeki yolcular arasında geçenlerde di- vanı harpte tabliye edilen mev- kuflardan Emine boca vardı. E- mine hoca mehtinin belli başlı ve sadık müritlerinden cani der- viş Mehmet Eminin annesi ile bir ay aynı odada mevkuf kal- mıştır, Emine hocanın anlattığına gö- re Derviş Mehmet Eminin annesi sütünü oğluna haram ediyor. «Bir delinin 30 köye ziyanı | dokundu. Oğlum diye emzirdi- | ğim süt fitil fitil burnundan gel | sin. İdam bile edilse acımam!» diyormuş. Mehmet Eminin hem- şiresi de kerdeşine lânet oku- Resim sergisi Güzel san'atlar birliğinde açıldı Güzel San'atlar birliği zaman zaman muhtelif san'at faaliyet ve tezabürlerine sahne olmakta- dır. Birlik merkezinde on beş günde bir verilmekte olan kış müsamereleri muntazam ve bedii | bir program altında devam et” mektedir. Birliğin Gölbane parkı methalindeki merkezinde dünde bir resim sergisi açılmıştır. Dün pek mütevazı bir şekilde san'at muhiplerinin ziyaretlerine arz€“ dilen sergi, Güzel san'atlar bir- İ liği umumi kâtibi ressam ; Sadi beyin vücude getirmiş olduğu otuz kıymetli tablodan teşekkül etmektedir. Ciddi bir kıymet mahsulü olan bü tablolar, olgun bir san'atkârlığın eserleridir, Sadi bey kız ve manzara ressamıdır. İ Güzel san'atlar birliği merkezin” de teşhir ettiği eserleri şebrimi” zin mubtelif sayfiyelerine ait intibaları da tesbit etmektedir. Sadi beyin eserlerinde teknik kuvvetli, renkler taslı, kompâ* zisyon tesirlidir. G. S: birliği merkezindeki sergi, klâsik san” atın muvaffak nümunelerini teşkil ediyor. Sergi hergün herkese açıktır. Mu telit m.badele Heyeti umumiye Müşfik Selâmi Beyin tayinini tastik etti Muhtelit mübadele komisyon! heyeti umumiyesi dün Hendef” sonun riyaseti allında toplar mıştır. Içtimda Müşfik > SelâmiBayi9 altıncı tali mübadele komisyon” reisliğine tayinini tastik edilmif on beş günlük mesaileri beki da bürolardan gelen -rapofi ve dördüncü büronun eri tetkik ve müzakere edilmiştir... , TEŞEKKÜR Hemşiremin vefatı münasebeti rek cenaze merasiminde hazır vi ar rak gerek telgraf ve mektupla taği? de bulunmak süretile kederime 1Ü iştirak eden sevğili dorstlarıma €9 rin teşekkürlerimi takdim ederin Gazi Evrenos * yeri ge