4 Şubat 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

4 Şubat 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

# a AM ie e İl. Tap Fakültesinde |||! ii Mer £ Adliyede İ o yıifsat ediyor! —— i Belediye, Bakırköydeki gimeto febrikesı aleyhine böyle bir dava aştı Belediye tarafından Bakırköy- deki çimento fabrikası aleyhine | | dikkate şayan bir dava açılmıştır. i sinin sıhhati bu yözden haleldar | 75 Fakire için burada bir bin yapılması teklif ediliyor © Kitap ihtilâfı bugün konuşulacak meydanında yeni bir bina inşası zaruridir, deniyor Dünde yazdığımız gibi, Darülfü- | mun tıpfakültesimüderrisleri meclisi bugün öğleden evvel toplanacak ve fiziyoloji müderrisi Kemal Ce- Bap bey tarafından tenkit edilen kitap meselesini tetkike başlıya- caktır. Iğtimam bu münasebetle hayli hararetli ve münakaşalı olacağı tahmin edilmektedir. Bu | toplanmada fakülte hakkındaki bazı iddiaların da mevzu beh- sedileceği anlaşılmaktadır. Faktiltenin nakli Dün bir refikimiz tp fakülte- | sinin Istanbula nakli meselesinin | yeniden mevzu bahsedilniye baş- landığını yazmıştır. Malüm oldu- “ğu veçhile bu nakil meselesi münakaşası altı, yedi sene evel başlamış müderrislör iki taraf | olmuş, bir kısmı fakültenin bu- lunduğu yerde kalmasının diğeri İstanbula naklinin faydalı olaca- Ri söylemekte ısrar etmişlerdi. | kle taraftar olanlar Fakültenin! bu suretle şehirle ve hastaneler- | le sıkı bir temas temin edeceği- ni, bir çok müderrislerin yolda kaybettikleri zamanı kazanacak- larını söylüyorlar, diğerleri fakül- tenin bugünkü tesisatile nakle- dilmesine maddi imkân olmadı- ğini, bu işin çok zararlı olacağını arlatıyorlardı. Münakaşa o va- | kit öylece kalmıştı, Dün tahkik ettik, Ciddi olmak şartile bu bu- #usta yeni bir münakaşa ve tek- | 6 yoktur, Bununla beraber bir | Sok miderrislerin bu mesele ü- zeripdeki şahsi kanaatleri paklin faydalı olacağı noktasında birleş- | mektedir. Uzun müddet Darül | a ayni zamanda idari işleri- © olmuş bulunan bir müderris bu mesle üzerinde cid- den dikkate değer işaretlerde | maktadır, diyor ki: | —Tp faköltesinin Istanbul ine nakli erkeç zaruri ola saktır. Naklin mucip olacağı fay» aşikârdır. Hatta bunlar ü- | zerinde münakaşaya girişmiye bile lüzum yoktur, Mesele fakül- için wünasip bir bina bulmak- ınbulda mevcut binalardan heman hiç biri fakülte için mü- | 198p değildir. bunun için yeni | bina yaptırmaktan başka sare | Yoktur. Böyle bir bina Darülfünun mey) danındaki top oynanan kısımda bingzemelen yapılabilir ve bu da fen fakültesile tıp fakül- ten müştereken yerleşirler. Esa- 7 fakültesi ihzari sınıf fen ei vaktinin mühim kısmını asültesinde geçirmektedir. dadır. Tıp talebe yurdu Istanbul- * Darfilfünun meydanında İ İ İ İ ! ! | tefe Belediye avukatı Kâmi B., Istan- bul birinci hukuk mahkemesine verdiği istidada, fabrika öşler- | ken etrafa çimento zerreleri dağıldığını, bu suretle havanın ifsat olunduğunu, o civar âhali- olduğunu ileri sürmekte, belediye namına 50,000 lira zarar ve zi- | yan istemektedir. Birinci hukuk mahkemesi, ya- | i kında bu davanm rü'yetine baş- hyacaktır. Deva, tecil olundu Ağır ceza mahkemesince, Or- İ man mektebi muhafaza memur- | luğunda iken Ankaraya fidan nakli esnasında $8İ lira zimme- tine geçirmekle maznun Kadri Ef. nin davası, hadise af ve teci! dan, tecil edilmiştir. Ibmalden maznun bulunanların hepsi be- | raet etmişlerdir. Müdafaa yapıldı Bir müddet evvel Istanbulda ve | İzmirde yakalanan 17 komünist hakkındaki o muhakemeye dün ağır ceza (o mahkemesinde devam edilmiştir. Dün sabahtan akşama kadar müdafaa yapılmış, | muhakeme karara kalmıştır. Tebligat müdürü hakkındaki tahkikat Tebligat müdürü Mustafa B. baklandaki işlen el çektirme | kararı, kendisine bildirilmiştir. Müfettişlik, raporunu hazırla- maktadır. Evrak, müddeiumumi- / liğe, oradan da istintak dajresine t Çımento zerreleri hava- kanunu çıkmadan evvel olduğun- | Bu işe siz de şaşın! Pamuk memleketinde, pamuklu dokuma tez- gâhları kapaniyor Türkiye pamuk o memleke- tldir, sade Adanadan senede “0 binden fazla balya pa muk sevkedilir. İstanbulda senede üç mil yon kilo pamuklu kumaş do kunur 1 bin dokuma tezgü hı, 7 bin işci ile işler. Siz bu «el tezgâhlarında işlenen ip- liklerin Adana fabrikaların- dan geldiğini tahmin edecek siniz. Hayır, bu pamuklar Adana pamuklar: değildir. Adana fabrikalarının yaptıkları pa muk iplikleri değildir. | İki milyon kilo iplik İngiltereden, İtalyadan, o Çekoslovakyadan getirilir. rikaları dokuma için lan ince iplikleri çıka: : Bir tarafian Türkiye pe- muk çikaryor, hariç piyasa- larda pamuk satamıyor mal yanıyor. Bir taraftan Türki. ye pamuklu dokumalar İşli yor. Bupun için dışardan pe halı, pahajı iplik getiriyor. Bu işin bir neticesi var. Gün geçtikçe dokuma san'at larr dokumaçıların işleri or tadan kalkıyor. Dışarda ge- len iplik malın ucuzlamasına mâni oluyor, Pamuk memleketinde, pa- muk ipliği işliyen tezgâhlar, kendi kendine mabvoluyor Yerli samat, yerli mali kullan sözünü dilimize dele- dığımız bu zamanda hâlâ, ön iki numaradan daha ince bir iplik tezgâhı kurmağı teşeb- büs edilmedi. Son tezgühla- rın da ateşe atılması mi bek- leniyor acaba? Bu haretsizli- He sizde sazın... Biz de şaşalım ! şa | adencilerin derdi I Sadettin Enver B. ne diyor Ticaret odası kongresi bugün 14 te ikinci içtimamı yapacaktır. Aldığımız malümata göre dön “İ madenciler birliği de kongreye s itbhaz ediliyor. Bu suretle şebrin İ Beyazıt civarı bir ilim yurdu ye talebe mâhellesi olmuş gibidir, Eğer modern bir bina yapılır, Fen ve Tıp fakülteleri de Darül- fünun. meydanına nakledilirse bü- tün fakülteler yurtları ve kötüp- hanesile birlikte hep bir yerde toplanmış olacak, Tip fakültesi- nin diğer büyük istifadesi hastu- nelerle alâkasınn temini ci- hetinde olacaktır. Yapılacak bir fedakârlığa mukabil iki fakülte- den kalacak binalardan da büytük istifadeler temin edilebilir. Me- selâ Tıp fakültesi binasının has- tane ittihaz, Fen © fakültesi binasına da bulunduğu yer için kira veren diğer bir lisenin nakli mümkün olur. pa amlar vardır ki daima namusunu kendilerini Bazı ad şunun bunun ahlâkmı, koymaktan kurtaramazlar. hizi Çizgilerle fikirler : iştirake davet edilmiştir. Bu hu- susta birlik kâtibi umumisi Sa- dettin Enyer B. bir muharriri- ! mize demiştir ki: ç — Sanayi siyasetimizde ma- dencilik şüphesiz ki mühim bir mevki işgal eder. Fakat her şu- İ be gibi bizim de dertlerimiz var» dır. Bunlar sanayicilerle olan w- mumi müşköller, madencilerin kendileğine bas dertleri ve Li- ik i şirketi nakliye, demiryolu | gibi üç kısma ayrılabilir. Bütün bunları kongrenin vazarına ar“ zedeceğir. Radyoda konferans Bir müddettenberi | Istanbul radyosunda istifadeli musahabe: ler yapan Selim Sırı B, bu ak- şam saat / de genç kalmayın | sırları hakkında yedinci konfe- İ ransını verecektir. KO alak hen Sanki beş ellerinde beş kara vardır ve bunu daima ötekinin, berikinin yüzüne sürerler, bü, onlar için huy olmuştur. Dedıkodu 3 — VAKTT 4 i Tıp Fakültesi bugün “Bunasıl kitap?,, meselesini kon UŞAĞI Defterdarlıkta | l Haklı bir şikâyet | Zat maaşları Yoklama ilmüheberi kaza yabut | nahiye tarafından tasdik İ edilecek Öksüzler, dullar, ve mütekait- | lerin maaşlarının Mart yoklama- | sına 15 şubat parar günü baş- lanacaktır. Bu yoklamada maaş sahiplerinin oturdukları mahalle ibtiyar heyetlerinden (alacakları | ilmübaberlerin ayrıca mevsup oldukları kaza veya nahiye mü- | dörlüklerine tasdiki mecburiyeti "konmuştur, Terakki zamanları alan harp malölleri de sihhi muayene | İ yaptırıldıktan sonra evraklarile İ birlikte zat işleri muhasebecili- | | ğine müracaat edeceklerdir. | Inhisarlarda: Bir dedikodu İTütün inhisarının varidatı szel- İ miyer, artıyor İ Son günlerde Tütün inhisar | hakkımda bazı yolsuz neşriyata tesadüf edilmektedir. İdare va- ridatinm azaldığı, tek cepheli | istatistik: yapıldığı işlerin bozuk | gittiği hakkındaki bu dedikodu- | Jar için idare erkânından bir zat şunları söylemiştir: — Bunlar menfeat için çıka” rlan şeylerdir. Varidatımız eksil- miyor, artıyor, buna en büyük İ delil ecnebi memleketlerde aç- tığımız ve açacağımız fabrikalar- dır. Ticaret âleminde : Ziraat bankası kooperatifleri Büyük şehirlerimizde rağbet görüyor Ziraat bankasının teşkil ettiği görülmüştür. Şimdiye dar İzmir, Samsun, Adana gibi mühim vilâyetlerimizde yapılan kooperatiflerin miktarı 350 yi bulmuştur, Yalnız İzmirde 450 İ bin lira sermayeli 40 kooperatif vardır. Banka ayrıca (şebrimizdeki kooperatiflerini de çoğaltmağı ve ihracat teşekkölleri de yapmağı düşünmektedir. Cemiyetierde Eminönü Hilâlishmerinden kongre Hilâlishmer cemiyeti Eminönü i şubesinden: Şubemizin 1930 se- zar günü saat 14,30 da Yenicami muvakkithanesi dabilinde kâin Cümhuriyet Halk fırkası Eminönü nahiye merkezinde toplanacaktır, Şubemize mukayyet azanın teş İ rifleri rica olunur. illeti | | Nezahet ve İsmetin karartıl- | masını bir ahlâk vazifesi gibi ya- pan bu çeşit adamların ihmal / ettikleri kendi ablâklarıdır, Ona vakit bulamazlar, kooperatiflerin çok fayda verdiği | ka | nesi kongresi 8 şubat 1931 pa | Heyanatta bulunan “Ticâret oğan şeisi | Necip 8, Diş tabipleri cemiyeti — amimi Muayyen bir firmâyı rek- lâm edebilir mi/edemez mi? Diş tabipleri cemiyetinin bir iki firmayı muayyen bir ücret mukabilinde cemiyet namına rek- | lâm etmesinden şikâyet edilmek» | tedir. Türk tıbbi müstahzarat âmil- lerinden mürekkep bir heyet dün Ticaret müdürü Muhsin be- yi ziyaret ederek şikâyetlerini anlatmışlar, ayrıca Ticaret oda- sma da müracaat etmişlerdir. Öğrendiğimize göre Diş ta- bipleri cemiyeti bir müddet eyel ecnehi sermayeli bir diş macu- | nu fabrikasile mukavele yapınış ve ayda 85 lira mukabilinde bu macunun reklâmını yapmağı ta- ahhüt etmiştir. İ © Mukavele üzerine cemiyet bu firmayı reklima başlamış, balta cemiyet omührile mühürlenmiş reklâmların klişeleri gazetelerde İ neşredilmiştir. o Diğer taraftan | Eczacı mektebi mualtimlerinden bir zatın imal ettiği ampuller varken cemiyet daha aşağı kıy- mette olan ecnebi bir müstabzarı 30 lira mukabilinde reklâmı ta- | ahhüt etmiştir. Diğer Türk fab- | rikaları bir firmanın cemiyet ta- İ rafından reklâm edilmesinin çok büyük Oo ehemmiyeti o olduğumu, müşterilerini yavaş yavaş kay- | bettiklerini söylemektedir. Bu bususta Ticaret odasızeis) Necip B. bir muharririmize de- | miştirkiz Mütemeddin o memleketle- rin biç birisinde böyle bir tica- ret zihniyeti görülmemiştir. Hükümet bile mekteplerde İ okutmak üzere intihap edilen kitapları tercih hakkını muallime İ vermiştir, Bence diş tabipleri | cemiyeti muayyen bir firmayı reklâm yapmakla ve bunun mur- kabilinde bir para almakla şe- refini, haysiyetini pazara çıkar- mıştır. Sıhhiye müdürü Ali Rıza B.de; — Bize bu yolda bir şikâyet vaki olmamıştır. Şikâyet olursa tetkik ederiz, demiştir, — Piyasada Romanya buğdayları Harici ticaret ofisine gelen malümata göre Romanyada, buğ- day Satışının tanzimi için 100 milyon ley sermayeli bir kon- sorsiyom teşkil edilmiştir. Ofis Romen | onsolosluğundan mufas- sal malümat talep etmiştir. YET MEY > ELDA Ye KAALE şehir baberlerimizin devamı O Maci Sayılamızdadır.