8 Şubat 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

8 Şubat 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

© © hadisesi e, pi“ — 6 — VAKIT 8 ŞUBAT 1931 Menemen D. Harbinde | (Üs tarafı inci sayfamızda karar verildi, denmesi üzerine | reis tarafından cümlesine tekrar | sualler sorulmuş evelki ifadele- rinde Pazar ve yegâne camiinde balka olarak zikrettikleri ve Ala- Mustafa'nın evinde toplandıkla- nm söylemelerine rağmen maz- nunların hepsi maküs cevaplar verdiler, Ikinci celsede aynı heyet te mevcuttu. Reis vekili Atâ Bey, posta müdürü ve memurine: — Sizin bu 25 kişilik gebe keyi idare ettiğinize İnir eo bulunmuştur. Hepiniz yalan söy- lediniz. Onulmayınız ki burası divanı barptir. Verilen kararlar temyiz olunmaz. Düşünün ve doğru söyleyin. Şahit Şükrü ve Ahmet Ef.ler dinlenilecektir. Dedi ve celseye nihayet verilmiştir. Tahliye edilenler Menemen 7 (Vakıtt — Kü- tahyadan hafız Ahmet, Derviş Mehmet, Fevzi, Süleyman Nuri Rıza Mehmet Rasıhin hakların- da yapılan tahkikatta irtica ba- diselerile alâkadar O olmadıkları divan harp istintak © heyetince tebeyyün © etmekle ( takibatın ikmali için (evrakları mahal- line gönderilerek (tahliyeleri ic- ra edilmiştir. Bunların biri Alevi ve diğerleri Halvetidir. Bir edebiyat muellimi Menemen, 7 (Vakıl) — Sivas muallim mektebi edebiyat mu- allimi Halit B. irtica hadisesile alâkadar olduğyndan mabfuzen getirilmiş ve divanı harp heye- tince isticvabıne baş'anmıştır. Fogo hadisesi Menemen, 7 (Vakıt) — Foça | tamamen kaymakamı — Lüftü Beyin aleyhine doğru gi- | “ «diyor. v & idi izl Kaymakam, kendisine suikast tertip ettiklerini bildirerek tev- kif ettirdiği bilâhare tahliye edi- lenlerden sabık belediye reisi Raşit beyle görüştüm. ' Halk fır- kası teşkilâtını yapmağa, meb'uş | dir. Bunlar Manisa ve havalisini ifsada memur yeşil hoca ile Ak- hisar ve havalisini ifsada me- mur kömürcü hoca gruplarile Balıkesire ait olan Kasım ve “ şeyh Esadın halifeler halifesi o- şehir Nakşi balifesi olan hoca | Vasıf B. tarafından memur edik meleri üzerine bu zatları çeke- miyenler tarafından kaymakamı kendilerine bendederek bu tuza- ğa düşürdüklerini, müthiş suret- te dayak yediklerini söyledi. Şimdi bunlar, divanıharp heyeti ne kaymakam aleyhinde şikâyette © bulunarak o meselenin tahkikini istemektedirler. Müştekilerin şi- kâyetleri ehemmiyetle nazarı , dikkate alınarak tahkikata baş- lanmıştı r. Hafız Cemal Ef, Menemen, 7 (Vakıt) — Istan- baldan getirilen milli sigorata — şirketi memurlarından Hafız Ce- mal EF. nin isticvabına başlandı. Menemenden gelen son baber- lere göre idam kaçağı Bozalanlı Hüseyin henüz yakalanmamıştır. Menemen kumandam Halit bey tahkikatla meşgul bulunmakta- dır. Dumanlı dağda yapılan ta- barriyat çok ilerlemiştir. Fakat ynin fotoğrafının olmaması simasını hatırlıyanların pek az bulunması takibatı güçleştirmek- > ve Hüseyin kısmen tarife ve çtığı zamanki kiyafetine göre aranmaktadır. ” > Divan: harp reisi Mustafa Pş. evelki gün İzmire gelmiş ve kış- la itisalindeki zabitan yurdunda idarei örfiye mıntakaları âmiri ordu müfettişi Fahrettin paşa ile iki saat Mi muhakemeler mevzuu üzerinde görüşmüştür. Mustafa paşa çikan erik ee saisi üzerinde bir gazeteci arkâ- daşımıza şu beyanatta bulun- muştur: Fesat şebekesinin merkezi — Divanı harbi bundan son- raki mesaisi esnasında göreceği en mühim muhakeme üç tane lan İstanbulda Nuruosmaniye ca- İ mii imamı hafız Sadık Efendiye pi mensuplarına ait muhakeme- ir, Maznunların çokluğu, birinci grup derecesinde değil ise de yapılacak muhakemeleri milleti ifsat obususundaki (faaliyetleri noktasından o derecede ebhem- miyetlidir. Bir de en ziyade şa yanı dikkat olan Manisalı şeyh Sami EF, ile onun müritleri bazı dervişlere ve genç kadınlara ait olan safhadır. Divanı harpte muhakemeleri icra edilecek olan bütün bu fe- sat şebekesi mensuplarının mer- kezi şeyh Esadın Erenköyündeki köşküdür Şeyh Esat bunların merkezi halifesi idi. esirde tutulanlar ve evle- rinde mühim bazı eşya ve saire bulunan © maznunların vaziyeti mühim görünüyor. o Fevkalâide mühim olup olmadığı Divanı harp ! huzurunda anlaşılacaktır. Yarn Alaşehirden getirilmiş olan 25 kişilik grupun muhake- melerine başlanacaktır. Bu mu- hakeme safhasında verecöğim direktif dairesinde divanı harp azasından Atâ B. divam harp reisliği vazifesini ifa edecektir. Eehice H. Reis Pş. Istanbuldan mevkufen getirilen Saffeti Ziya beyin hem- şiresi Behice hanımın, Şeyh Esat la olan alâkasının derecesi hak- ! kında şu malümatı vermiştir: “— Behice hanım âli tahsil görmüş kibar bir hanımdır, Şeyh Esadın müritlerindenmiş. Tahkikat hâkimi tarafıudan ifadesi alınmaktadır. Bu: tahkikat esnasında İstanbuldan daba bazı alâkadarlar tevkif ettirilecektir. Bilâhara kanunun göstereceği safhaya göre muamele yapılacak- a Reis Pç. Behice ha- nımın kışladaki mevkuflar meya- nmda bulunmadığını, Menemen içinde bir evde nezaret altında. tutulduğunu ve beraberinde kar- deşi Hasan beyin bulunmasına müsaade edildiğini beyan etmiş, Şeyh Esadın halifelerinden mu- baberesini idare eden şahıs hak- kında talep edilen malümata da şu cevabı vermiştir... . Şeyh Esadın postasısı — Istanbulda bozacılık ve sa- lepçilik yapan Hasan isminde birisi varmış. Bu adam Şeyh Esadın yamna girdikten sonra tarikate de intisap etmiş ve on sene dolaşarak Şeyh Esadın en mutemet ve mühim adamları arasına geçmiştir. Şeyh Esat sayesinde Hasan EF. Hz. payesine yükselen bozacı Hasanın Şeyh Eesadın tayin et- tiği halifelere muhabere tasıtalığı ettiği sabit olmuştur. Divenı harp Menemende kalacak Menemen divanı harbinin Ba- lıkesir veya Manisaya nakledile- ve oraya ait davaların ma- m hallinde görüleceği söylenmekte ise de bu haberler asılsızdır. Örfi divanı Menemende işe başlamıştır. Vazifesini orada ikmal edecektir. Azami gayret sarfile bir ay içinde bütün mev- kufların o mubakemesini - intaç edeceğiz. Divanı perp reisi rahatsızlandı Izmir, — Divanı reisi Mustafa Pş.nın soğuktan boğa- zndaki bademcikler şişmiştir. Üç dört gün Menemende istira- hat ve tedavi edilecektir. Bu müddet zarfında Divanı harp reisliği, Mustafa Pş. tarafından ilecek direktif dairesinde, Di Cemiyeti akvamda Türk ve Mısır murahhasları arasında bir münakaşa Cinevrede Afyon meselesini tetkik etmekte olan istişarı ko- misyonda Mısır murahhası Rusel paşa ile Türkiye murahhası ara- sında bir münakaşa vuku bul muş, Türk murahhası Fuat B,, Rusel Pş. nın Mısıra kaçınlan gayri meşru zehirler hakkında ki mütalealarına cevap vermiştir. Rusel paşa Mısıra kaçırılan keyf verici zehirlerin yegâne memba Türkiye olduğunu, bu membalar bertaraf edilirse Mısırda bu ze- hirlerin bulunmayacağını söyle- miştir. Türkiye murahası Fuat B., Rusel Pş. tarafından gösterilen rakamlardan ve beyan olunan hadiselerden çıkardığı neticeyi istihraç etmemek mümkün olma- dığını, çünkü Mısırda Türkiyeden gönderilen zehirler yakalanma- | dığını beyan etmiştir. urel Paşa Türkiyeden Mısıra gönderilen beyaz zehirlerin 'ya- kalandığını gösterecek hadiseler bulunmadığını, « fakat bunların akalanmasına imkân kalmadan Ma girdiğini iddia etmiştir. Ingiltere murahhası Sir kolm Deleviga-geçen sene Tür- kiyeden ihraç olunan bu. gibi mükeyyefatın Fransa, Almanya ve Dançige gönderildiğini bun- ların 14 tona vardığını söylemiş, sonra Türkiye hükümetinin bun- ların meşru maksâtlarda kulla- nıldığından emin olup olmadığını sormuş, Fuat B., gönderilen her şeyin, göndenldiği yere ihbar olunduğunu bildirmiştir. Amerika murahbası, Türkiye- den Amerikaya böyle bir ihbar vuku bulmadığını, halbuki Türk mahsulâtının Amerikada yaka- landığım söylemiş, Fransa, Al manya, Yunanistan, ve İtalya 30. senesinin. ilk dokuz ayı a Date lemişlerdir. lann reisi, Türkiye tara- fından ihraç olunan bu zehirlerin gönderildikleri yere gitmediğini söylemiş, Türkiye hükümetinin bu noktaya nazarı dikkatinin celbini istemiştir. van harp azasından diğer bir zat lele ifa edilecektir, Bu esnada yalnız tekâya ve zevayanın seddine dair olan ka- nuna muhalif harekette buluna» rak dervişlik yapan ve tevkif edilip Menemene gönderilenlerin muhakemeleri icra edilecektir. Bunların suçları diğerleri dere- cesinde ehemmiyeti haiz bulun- mamaktadır. Uydurma bir haber Izmir, 6 — “Son Posta, mu- habiri Adnan beye Menemen idam mahkümlarile asılmazdan evvel yaptığı ve gazetesine yaz- dığı mülakat ile maznunlardan Menemen sabık jandarma ku- mandanı Fabri beye atfen yaz- dığı mülâkat uydurmadır. Bu haberleri ihtiva eden “Son Posta,. nüshaları Menemen Sansörü ta- rafından satışa çıkarılmamıştır. Divanı harpçe bu muharrir hak- kında takibat yapılması mukar- rerdir. Uün tevkifat yapıldı mi? Şehrimizde, Menemenden ge- lecek tebligata nazaran yapıla- cağı mevzuu bahsedilen tevkifat hakkında dün tabkikatta bulun- duk ve henüz bu bususta bir emir gelmediğini öğrendik. Mahpusler Ankaraya nakıl ediliyor Ankara 7 telefon — Mene- men divanı barbi tarafından ha- piscezasına mahküm edilenler, cezalarını Ankara hapisanesinde çekeceklerdir. Bu mahkumlar, yakında buraya geleceklerdir. Di- | Idam kaçağı hâlâ tutulmadı Firari lider! Antakyada neler yapıyoor, ge- len yeni ma'âmat Antakyadan Adana gazetesi- ne bildirildiğine göre Abdülka- dir Kemali -geçenlerde bir kah- vede bir gencin kendisine bıçak çekmesinden sonra Lâzkıye veya Halebe gitmek istemişsede Fran- sız hükümeti müsaade etmemiş- tir. Yarı vefakârı Mahmut Nedim de orada ikamete mecbur oldu- ğu halde geçenlerde Suriyeye gitmiş, fakat Fransızlar tarafın- dan derhal Antakyaya iade edil- miştir. Kemali burada birkaç gün fes giymiş, fakat sonra yine şapka giymiye başlamıştır. Halk arasında ber suretle mevkii dü- şük olan bu adamın mevcut iti- barıda Refik Halidin mülâkatını reddetmesi üzerine Fransızlar nazarında da sıfırdan aşağı düş- müştür. Kemali Antakyada hiç sıkılmadan hilâfetten ve hilâfe- tin avdeti lüzumundan bahset- | mekte imiş. Bu adamın yakında Antakya gençliğinden kat'i bir ders alması beklenmektedir. Kemalinin yanında götürdüğü bir iki serseri, çocuklar tarafın- | dan birkaç defa yollarda taşa | tutulmuşlardır. Her ne yaparlar- sa kör bögazlarını doyüramıyan bu serserilerde can sıkıntısın- dan Abdülkâdir Kemaliye çat- mıya, memuriyet ve para bul mazsa kendisini öldüreceklerini söylemeye baslamışlardır. | İnhisarlarda | Belçikada bir sigara fab- rikası yapılacak Brükselde Türk sigaralarının rağbetten düşmesine ve bunun sebeplerine dair yapılan neşri- yat Üzerine tütün inbisarı umum müdürü en hayınatia hulunmus- tur: —“Bir gazetede intişar eden mektupta verilen malümatın ha- kikate pek yakın olduğunu zan- netmiyorum. Çünkü Brüksel pek mühim bir satış yeri olmamakla beraber orada gene sigaramız vardır. Brüksele sigara gönde: | rilmesi bayiin talebine bağlıdır. Maamafi Brükselde Liyej sergi- sinden kalma epeyce mühim bir stok vardır, bunlar piyasaya çı- karılmıştır. Bizim Belçika için daha mühim projelerimiz vardır. Belçikada bir sigara fabrikası yapmayı düşünmekte ve tetkikat icra etmekteyiz. Borçlar Hüsnü ve Sabi «eylere göre mukeveledeki heta ayrı ayrı yerlerde Düyunu umumiye müzakera- tında borçlarımız miktarının hü kümetimiz aleyhine yanlış hesap edildiği hakkında Himmet Zade Hüsnü Beyden sonra Zühtü Sabit Beyin de evvelce Löyle bir ihbarda bulunduğunu iddia ettiği yazılmıştır. Bu iki ihbarın birbirinden ayrı mahiyette olduğu anlaşılmaktadır. .Himme Zade Hüsnü Bey hatanın son Paris müzakeratında olduğunu, Zühtü Sabit B. se hatanın Muharrem kararnamesinde yapıldığını söy- lemektedir. Hüsnü Beyin ibbarmı tetkike memur edilen maliye müfettişleri raporlarını yazmağa başlamışlar- dır, Bu raporlar maliyeye veril dikten sonra, Maliye, Nafia, Hriciye vekâletlerinin salâhiyet- tar memurlarından mürekkep bir komisyon teşkil edilecektir. Komisyon raporları tetkik ede- cek ve himmet Zadenin izana- tını dinliyecektir. , > Japonyada Meçhul bir adam mili mecliste bir çokkim- seleri yaraladı Tokio, 6 .A,A.) — Hüviyeti henüz yin edilememiş olan bir şahıs elinde # hançer bulunduğu halde Japon dij ne girmiş ve diyet azasından iki kişi hil olduğu halde birçok kimseleri ralamıştır. Londra bahri muahedenamesi yısile vukua elen hâdiseden beri ciye nazırı baron Shidehara mutlu lar refakatinde gezmektedir. kendisi birçok tehditlere maruz bul maktadit. Yunan-Bulgar müne- sebatı kesilmedi Atina, 6 A.A.) — Yunanistan ile B' aristan arasında cereyan etmekte ol! ticari müzakeratın inkitan uğramış © duğu haberi tekzip edilmektedir. Fintli bir milliyetper ver öldü Londra, 7 (A.A.) — M. Motilal yaşında olduğu halde vefat etmiştir Örfi idare kaldırıldı Madrit, 7 A.A.) — Örfi idarenin kaf dırılması üzerine Madritte 80 «iyi İ mevkuf serbest bırakılmıştır. 5 Alpta cesetler * Roma, 6 (A.A.) — Bardonehedi bildirildiğine göre, Alp seyyahlai : dan üçüne ait ceset buzlar altından & karılmıştır. Ş 500,000 işsiz Roma, 6 (A.A.) — Gazetelere nazi ran İtalyada işsizlerin miktarı 500.0 kişidir. Londra- Basta hava yolt Londra, 6 (A.A.) — Üç yeni İngilf askeri tayyaresi 3.500 mil mesafe kat Takendeyon ve ing takke Bema gitmek üzere bu sabah Felexstound müfarakat etmiştir. . Bu deniz tayyarelerine (o fevka! itibar edilmektedir. Tayyareler B denü ile Lion körfezi arasında uçacaklardır. 195 kişi telef oldu Wellintoğn, 6 (A.A) — (Resm iHastingste ölenlerin miktarı 125 ki dir. Piyasada: Portaka'larımız Wüddet itibarle uiçbir tehdir de tâbi değil Dünkü akşam gazetelerindes biri portakal ihracat müddetinis Iktısat vecâletince tahdit edildi ini bu yüzden birçok malın çü” rüdüğünü yazıyordu. Dün bu hususta yaptığım tahkikata göre ihracat madde lerimiz için (o hiçbir (o müddet kaydı olmadığı gibi portakallar çürümem'ş, bilâkis son günlerde fiatlar 9610 artmıştır. Bu hafta bilhassa portakal Üzerine iyi muamele olmuş v? yalnız Bahaettin B. namında bif tüccar tarafından Ruslara 80 bit sandık portakal satılmıştır. Bahaettin B. bunun 35000 sandığını Mersinde teslim etmiş” tir, Darülbedayi Temsilleri Bu akşam saat 1230da israk. BELEDİYESİ it İl "et e İMAM Kişe hergün sast 13 ten itibaren açıkö” Alü yaşına kadar olan çocuklar tiyaroya kabul olunmaz a Bal ayı Komedi 3 perde Yazan : M Henngin