26 Şubat 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

26 Şubat 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

ws 8 — VAKIT 26 ŞUBAT 1931 Şehir meclisi dün ik'nci deviezii bitirdi Celse çok hararetlendi , terkosa hücum edildi Hacı Adil bey : 40 senelik heyulâ karşısında ür- küyorum, üç ayların gene 40 seneye baliğ olacağından korkuyorum, dedi Şehir meclisi dün saat ikide İ son içtimamı ikinci devresinin yaptı. Çok hararetli olan celseye Sadettin Ferit B. riyaset ediyor- du, Geçen içtimam zaptı okun- duktan sonra belediye memur- larından askere alınanlar hakkın- da maaş kanununun tatbiki ka- bul edildi. on yolun geçen senelerden mü- devver(485)bin lira ile inşası me- selesi görüşüldü. ŞEHİR BANDOSU Bundan sonra 929 masraf büt- çesinin mütebaki kalan kısmının okunmâkina geçildi. Şehir ban- dosunun Beşiktaşa nakli müna- | sebetile bando tabsisatı Darülâ- eezeden alınarak Konservatuara nakledildi. Gari köprüsü hakkında Tev- mukavele feshedilecektir. Bizim esbabı mucibemiz 16 maddedir. Vekâlet bunlardan suyun içilip içilmemek meselesini fesh için | en kuvvetli delil olarak addetmiş Istanbul civarındaki | fik Salim Pş. izahat istedi. Mu- | hasebeci projelerin hazırlandığını kambiyo yüzünden henüz inşaya başlanmadığını söyledi. Safiye Hüseyin H: — Köprü demirdenmi yapılı- yor, diye. sordu. Muhasebeci “teknik babistir bilmem,, dedi. Fen heyeti müdürü Ziya B. de- mirden ve Karaköy köprüsün- den daha sağlam yapılacağını | söyledi. Bu sırada Hacı Âdil B, ayağa kalktı. TEREOS DERDİ Terkos hakkında meclisin bir temennide bulunduğunu söyle- | dikten sonra sözüne şu suretle devam etti: “Geçen devre içtimsinda Ter- kostan bahsedildi. Aradan dört ay geçti. Bu hayati mesele hak- kında hiçbir netice çıkmadı. Su gibi sadre şifa beyanatta bulu- mulmadı. Haber aldım ki snyun kabili şirp olmadığı sıhhiyeden Nafia vekâletine bildirilmiş. Ne yazık ki bu suyun içilemiyeceği kırk sene sonra anlaşılıyor. Şir- kete mukaveleye riayet için üç ay mühlet vermişler. Bu üç ay- da bitecek iş değildir. Düşünü- yorum arkada kırk senelik mazi var. Temenni &diyorum ki, Nafia vekâletinden bu teşebbüsat bak- kında ne netice alınmıştır, bu #orulsun bugün kabilse makam bu hosusta izahat versin. Şu ve ö maddeye istinaden ihtarna- me göndermiştir. Belediye terkos için lâkayıt kalmamıştır. $ senedir mücadele edilmektedir. Bence tesisatı sa- tın almak şehrin menfaatinedir. Çünkü fesih muamelesi uzun sü- recektir BİR ITIRAZ Bu mütaleaya İsmail Sıtkı E. ilk olarak itiraz etti, Tesisat ve su tevzi meselesinin de feshi için kuvvetli esbabı mucibe olacağını hiçbir işe yaramıyan köhne tu- lambaların satın alınmamasını, vekâletin fesih noktasında isabet gösterdiğini söyledi. PATLAK BORULARI SATIN ALAMAYIZ! Tevfik Salim paşa; — Terkos senelerdenberi mu- İ kavelesine riayet etmiyor. Daha İ işin henüz .başındayız. Şirketin patlıyan borularını satın alamayız. Şu şirket enkazıda bize satıp ! giderse vallahi diyecek yok, dedi. Fen heyeti müdürü Ziya B.— Enkaza para vermek meselesi korkunç değildir. Tesisat kabili istimal ise alacağız. Mübayıayı Vözümlü yorum. VEKÂLET, BİZİ BELADAN KURTARSIN! Hacı Âdil B, Terkos bahsinde şehir namına haklı asabiyet gös“ teriyordu. Ziya B. in sözü bitince ayağa kalktı. Şunları söyledi: — Terkos beliyesinin hüsnü | | suretle hallini vekâletten temen- i belâdan kurtarsın. | Vekâletteki kimseler ni etmiştik; vekâlet de insanlar- dan müteşekkildir. Şehir meclisi- nin temenniyatını nazarı dikkate | almak mecburiyetindedir. Bizi bu Esbabı feshi kitle halinde şirkete bildirsin. hamiyyetli ! insanlardır. Memleket mümessil- i lerinin duydukları acıyı elbette nazarı (dikkate © alacaklardır. Memleketin sıhhatile alâkadar | bir vekâlet (500) bin kişinin iç- ikinci devrenin son gününde de | Terkos mukavelesinin biran evel feshini şehir namına rica ediyo- rum.,, Bu sözlerden ssnra celse on dakika tatil edildi TAHRİR MÜDURTMUZUN HA» 'TIRINI İSTİFSAR Celse on dakika sonra açılmca bir tecavüze maruz kalan tahrir İ ğından korkuyorum. Çıplak ha- | müdürümüz Refik Ahmet Beyin | hatırının istifsar edilmesi İsmail Şevket B. tarafından teklif edildi ve kabul edildi, ; TERKOS HAKKINDA İZAHAT Reis B. birinci celsede terkos | tiği su pistir, mülevvestir, diyor. Bu vaziyet karşısında bu suyu içmeğe 24 saat bile tahammül edilmez. Kırk senelik heyula karşısında ürküyorum. Uç ayla- rın gene kırk seneye baliğ olaca- kikatleri heyeti celile namına vekâlete arzediyorum. Ankarada bir zatın bu işi takip etmesini rica ediyorum. MUHİTTİN BEYİN CEVABI Muhittin B. salonda azaların arasında oturmuş, Hacı Âdil beyin sözlerini dinliyordu ve not alıyordu. o Hac Âdil beyin İ sözü bitince: hakkında istenilen izabatı makâm! namına Fen heyeti müdürü Ziya B. in vereceğini beyan etti B. kısaca şu izahetı ver- | lüzum yoktur, dedi — Ankarada ben on gün bu | işi takip ettim. Neticede şirkete ir ihtarname gönderild hüdünü ifa etmezre üç ay sonra Taah- | | — Terkos meselesinin halli için belediye riyaseti işi takip etmiş, mecrasına sokmuştu. Mu- kavelenin gösterdiği merasimi kanuniyeyi bekliyoruz. Memura ve elinde tuttuğu bir kâğıdı okudu. TRAMVAY MESELESİ Bu, tramvaylar hakkında Lut- fiye Bekir, Vasfiye Hüsnü ha- ! mumların teklifleri idi. Bu takrir- bir ibtarnamedaha gönderilecek İ de bekleme mahalleri yapılma- | dığı, arabaların pis tutulduğu, haddinden fazla yolcu alındığı bildiriliyor, servislerin edilmesi, mektep çocuklarına sabahları bir araba tahsisi iste- niyordu. "Muhiddin B, okuduğu bu tak- rire şu cevabı verdi. “Tramvay münakalâtı öteden- beri şikâyeti muciptir. Bu mese- le üzerinde tetkikat yaptık. Istan- bulda tesisat şehrin'umumi ihti- yağına takabül edecek derecede olmamıştır. Şehrin bütün müna- kalâtı Fatih ile Harbiye arasın“ daki hatta inhisar etmektedir. Bütün müessesat bu hat üzerin- de sıralanmıştır. Vapur yolcuları bu hatla gezerler. Kalabalık günlerde fazla araba çıkarttık. Servisler bozuldu. Evelce yarım saatte gidilecek yere bir saalte gidilmiştir. Bu da hattın kabiliyeti tahamüliyesinden ileri gelmekte- dir. Gazi köprüsü yapılırsa ora- dan geçecek tramvay battı bu | günkü izdihamı azaltacak, ser- visler intizama girecektir. Gazi köprüsünün bütün hazırlıkları yapıldı. Kambiyo meselesinden teehhür ediyor, ilk fırsatta köprüyü ya- pacağız. Bu tramvay seferlerini intizama sokak bugünkü tesi- sat ile kabil değildir. Sekiz yer- de tevekkuf yeri yapıldı. Yakında Beyazıtta yapılacaktır. Tramvay» ların istiabından fazla yolcu al- mak meselesine gelince, balk gelmek ve gitmek mecburiye- tindedir. Soğukta uzun müddet beklemez. Yayan yürümeği de göze almazsa sıkışarak (ramvaya biner. (o Kondüktörler (o hergün dayak yiyorlar. Eğer bir de sayılı yolcu binmesi mecburiyetini kor- sak kondüktörleri bu vaziyet karşısında dayaktan kurtaramayız. Tramvaylar batlain münteha- larında temizlenmektedir. ERKEKLİ, KADINLAR! Erkeklerin, kadınların otur- dukları yerlerin arasına girme- | leri meselesinin (o görüşülmesini doğru bulmıyorum. Nasıl doğru bulayım ki, bugün mecliste, ara- mızda Hanım âzaler var.,, Sabiye ! Hüseyyin H. buna cevap verdi: “Birçok erkekler Okadınların arasına girerek bacaklarını, diz- İ lerini sıkıştırıyorlar. Bana birçok Hanımlar bu hususta, şikâyet ettiler, bende Onun üzerine takrir verdim.,, Dedi; ve bu takrir üzerinde konuşmalar cere- yan etti: İşinden ziyade bir terbiye ve ! zabıta işidir. Tecavüze maruz kalan kimse zabıtaya müracaat etmelidir. ŞARK VE GARP MESELESİ Tevfik Salim Pş. — Avrupada İ tramvaylar daha seyrek değil İ dir. Yahmız tanzim edilmiştir. *. Halkın tramvaya istif halınde bin dirilmemesi çarelerini aramalıyız kabilse başka vesait tedarik edilsin. Tramvay şirketi beş kişi yerine elli kişi bindiriyor da on- dan hiç şikâyet etmiyor, hep Terkoza hücum ediyoruz. Gice- | leri hep birinci mevki arabalar işletiliyor. Bu da ıslâh edilme- lidir. Hanımlara tramvayda yer ayrılmasını ben gayet sakat bu- luyorum. Avrupaya uyacaksak yer ayırmıyalım. Yok eğer şar- ka uyacaksak perde koyalım. Avrupada Hanımlara Okalkup yer vermek adeti yok- tur. Bu bizde adet olmuştur. Eğer hasta, alil, emzikli olursa nezaket gösterilir. Ben ilk iki sıranın Hanımlara tabsıs edilmesi şeklinin kaldınlması taraftarıyım, METROPOLİTEN NE OLDU? Lâtife Bekir H, — Tramvay i gi e tanzim | Fahrettin B. — Bu belediye | | Divani harpte.. İ (Üst tarafı birinei sayıfada) dilmişti. Neticede hafız (Mehmet iki| sene, Hüsnü beş #ene ve diğer maznun ida bir sene hapse mahküm edildiler. Üçüncü celsede, halkı hükümet # leyhinde teşvik cürmile maznan Bul- dildi. Bu adam, şehit oKubilây (tam kafası kesilecek adam) gibi söze ler söylediği de anlaşılmıştı. ide iki ay hapse ve 90 lira para cezasına mahküm edildi. etti, o Bu celsede Balıkesirli şeyh Ha. Wi, Bergamalı Hasip, Balıkesirli hacı sinemâct Namık ve Halil hocan muhake- me edildiler, Bunlardan bir kısmı gizli dervi İbi esnasında halkı hükümet tehyiç etmekle maznundular, hoca Halil bir seneye, Zühtü, Seyit ve INamık Efendiler de birer seneye, mah- küm edildiler. Emin oğlu Hasan İse beraet etti. şirketi Metropoliten yapacaktı. Yapmadı . Neden? Muhittin B. Şirket bu imtiyazı hükmen almıştır. Tram- vay muamelâtında herşey yapıl- mıştır, Kemali iftihar ile söyliye- yim ki, bu işe vakfı hayat ettim. Uğraştım. Bugünkü bozuklukların veden yapılmadığını riyazi ra- kamlarla (söyledim. Sözlerimi kat'iyetle beyan ettim, Mesaimiz istihfaf edildi. Mesaimizi istihfaf etmek doğru değildir. Muhittin Bey yerine oturdu. Tevfik Salim paşa Muhittin B.in sözlerini biraz evvel tenkit et- mişt. Bu itibarla Tevfik Salim paşa şu cevabı verdi. İSTİHFAF YOK — Mesaiyi istihfaf etmedim. Az çalışıldı demedim. Daha eyisi yapılabilir, dedim. Zanne- derim kanaatimi izharda ben haklıyım. Herşeyi söylemek ha- kikatin malik olduğumu bir defa daha söylemek (mecburiyetini hissediyorum, vakıt geçmiştir. Zaten bu mükâlemeler mevzuu müzakere harıcı idi. Reis bu husustaki tahminlerin kabulünü reye koydu ve Tram- vay battı da kapandı. ELEKTRİK ÜCRETLERİNE ZAM KABUL EDİLDİ Son olarak, elektrik ücretle- İ rine 40 para zam edilmesi vebu suretle belediyeye 350 bin lira varidat temini hakkındaki bütçe *İ encilmeninin mazbatası kalıyordu. Mazbatayı Abdülkadir B. okudu. ! terhetmek meselesi olduğunu, evvelâ program yapılmasının lâ- zmgeldiğini, ondan sonra me ledi. Cevdet Kerim B., şebir zul- met içindedir. Halk fenerlerle dolaşıyor; bu zammı kabul edelim dedi ve uzun esbabı mutibe serdetti, Ekseriyet Cevdet Kerim Beyin noktai nazarını kuvvetli buluyordu. Reis evvelâ kabul edilmesini reye koydu. Beş el kalktı. Zamının yapılması teklifi reye kondu. Birçok eller kalktı, Zam teklifi kabul edilmişti. Bun- dan sonra Cevdet Arnavut kaldırımının yapılmasını yolsuzluktan kurtarılmasını rica etti. Ve bu temenni haziranda nazarı dikkate alınmak Üzere kabul edildi. Artık saat altıyı geçmişti. Mu- garistanlı berber Hüseyin muhakeme e-| için! Maznun bunu da itiraf etti. Netice! Son celseye Mustafa Paşa riynset İZühtü, şekerci Seyit Emin oğlu Hasan, — İceli gündüzlü muntazaman İ yapmakla, bir kısmı da belediye intiha- aleyhine Neticede şeyh Halil bir sene hapse| ve 50 lira para cezasına, Hasip 6 aya;| Tevfik Salim Pş., bunun bir vergi ! yapılacağının düşünüleceğini söy” | Kerim Bey | Gazlı çeşmeye hiç olmazsa bir ; ve oradaki milli fabrikalarımızın | | Kar ve fırtına.. (Ost tarafı 1 inci sayiada | olamamışlardır. Kuradenizde buluns” vapurların ekserisi limanlara iltica € mişlerdir. EDİRNEDE KAR Edirnede de salı günündenberi 8 ğun kar şehrin her tarafını örtmüştür. Kar sakin bir hava ile devam etmekte dir. Nisbeten sükünet peyda eden ne” hirler yeniden kabarmıştır. Şehrin si” çak mahalleri, orta ve yeni İmaret köp İrüleri su altında kalmıştır. Yeni İfeyezandan endişe edilmektedir. ZONGULDAK LİMANINDA Zonguldak — Geçenki fırtına es” sında Zonguldakta batan © vapurlarım çıkarıldığı bir gazete tarafından yazık mış ise de bu haber doğru değildir. “© Bu vapurların ancak İlk bahara doğ” ru çıkarılacağı ümit ediliyor. Yalni# İlimân iki tarak vapuru tarafından g& temizler İmekte ve taranmaktadır. SÜT DİŞLERİ HANGİ Yı LARDA DEĞİŞİR? Çocuk üç yaşını ikmal ettiği zaman Üç sene; yani altı yaşınm nihayetine İsinde (altı yaş dişi) dediğimiz ilk (ds imi diş) biter Sekiz yaşında ön dişlerinin en orta” dakileri düşerek yerlerine daimi diş gelir; (evvelâ altındakiler; o müteaki ben yukardakiler) dokuz yaşında ön İdişlşerinin yanındakiler düşer ve yer” On yaşında bö rinci süt çene dişi düşerek yerine bi” İrinci küçük daimi çene dişi gelir. On bir yaşında İkinci süt çene dişi düşerek yerine ikinci küçük daimi ne dişi gelir. O niki yaşında ilk defa olara. çıka felt yas'disi) dediğimiz birinci vuyU çene dişinin arkasından (on ikiyaş di şi) dediğimiz ikinci büyük çene dişi lerine daimi diş gelir, İgelir. On üç — on dört yasında göz dişi düşerek yerine daimi göz dişi gelir. 17 — 30 yaşında da (yirmi yaş dişi) veya (akıl dişi) denilen üçüncü büyük İçene dişleri çenenin en arkasinda bi ter. Tabiatin hu taksimde İştrdığış yani dişlerin bu yaşinrdan #* İevel veya az sonra değiştikleri yakidir. dişi ayırmağa muktedirdir. Suet İsmall a VA «IT Istanbul Ankara cad- desi VAKIT Yurdu Telefon: İdare 9.4370, yazı işleri 24371 Dahiit 1S0 400 759 1400 Harici 80 1450 12 2700 Pazar günleri— Müküfatlı çocuk, Salı « — Mizah, spor, Perşembe « — Gençlik ve sinemi sayıfalarile haftada üç gün dolgon ve cazip münderecarla 19 sayıfa çikâr hasebeci 931 bütçesinin tabedil- diğini ve birkaç güne kadar tetkik edilmek üzere azalara da- intılacağını söyledi. Tevfik Salim Raşa: — Programda beraber vel cek mil diye sordu. Reis v5 we redditti: — Bilmem, dedi. Azalar artık salondan çıkıyorlardı. Kürsüdeki sandalyasında yer leşmiş oturan Saadettin Ferit be“ yin şu kelimelerile celse bitti: bazan ş Fakat bir mütehassıs süt dişi ile daimi” B ağzında yirmi tane süt dişi bulunur giy * kadar bu dişlerle yer. 6—7 yaşında #iK Diy İdefa olarak bu süt dişlerinin en geriT « İp he; Tecl ar — Meclisin ikinci devresinin Ha, son celsesini kapıyorum