15 Mart 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

15 Mart 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Bugün 12 sayıfa AKIT 1931 ” Idare telefonu: “14 üncü Yl No. 4734 Yarın, - e luğday mes'elesi Bir seneye yakın bir zaman ianberi memleketimizde bir buğ- lay meselesi çıkmıştır. Buğday iyatlarının umumiyetle düşme- sinden mütevellit olan bu mes ele ıaddizatından müstakil bir ma- hiyette olmakla beraber diğer eşya arasında karışıp gitmekte- dir. Bahsetmek istediğimiz buğ- day mes'elesi nedir? Bu mes ele karşısında nasıl bir vaziyet al- mak lâzımdır? Bu cihetler hak- kında vazih bir fikir verebilmek için biraz mes'elenin nasıl zuhur eltiğini anlatalım: ç > Herkesçe malümdur ki zengin wemleketlerde olduğu gibi bu- gün Türkiyede de zirai mahsulat fiyatlarında nazan dikkate alı- nacak bir düşkünlük vardır. Fa- kal geçen sene mayıslarında baş- lamış olan bu fiyat düşgünlüğü umumi ve her mahsul için mü- savi değildir. Meselâ fındık, tü- tün, özüm, incir mahsullerimizin fiyatlarında ki düşüklük evek ki senelere nisbetle pek azdır. Hatta hiç yoktur bile denilebilir. ! Bu mabhsullerin istihsal edilen miktarına nisbetle hemen dörtte üçü de harice satılmıştır. Bu iti- bar ile memleketim z için iktisa- di buhrandan bir şikâyetimiz ol- mamak lâzım gelir. Yalnız Mh Sakini ürüu ifiklerimi i mahsullerin fiyatlarına nazâran yüzde yirmi, otuz, yahut yüzde elli düşmüşlür. Fakat büğ- daylarımızın fiyatlarında ki düş- günlük dörtte bir, yahut üçte bir derecesine varmıştır ki bu ois- pet diğerlerile kabili kıyas de- Vakıa buğday Türkiye için | bir ihracat mahsulü. sayılamaz. Bu noktadan fiatların düşmesinin büyük bir ehemmiyeti olamaz, Fakat diğer taraftan şu da bir hakikattır ki buğday mahsulü memleketimiz dabilinde her ferdi ayrı ayrı alâkadar eden en mü- him bir gıda maddesidir. Fiyatla- rn maliyet fiyatını korumaya” cak derecede düşmesi memleke- timizin bütün çiftçi sınıfını büyük sıkıntıya düşürür. Fiatların bu şekilde düşmesi hükümetin Vergi varidatına fena tesir eder. noktai nazardan buğday mahsulünün, diğer rai mahsul fiyatları kıyas edilemiyecek dere cede düşmesinin sebplerini aramak mümkünse memleketimizin ikti- sadi ve mali bayatına bu yüzden gelebilecek zararlara karşı dur- mak lâzımdır. Bizim tahkikatımıza göre buğ- ay fiyatlarının bahsettiğimiz şe € düşmesindeki en mübim sebep hariçten gelmektedir. Ro- manya, Bulgaristan ve saire gibi yerlerde buğday fiyatları çok düşmüştür. Bu fiyat sukutunun memleketimize aksi tesiri görül- | $ mektedir. Hatta hariçten Türki- ye limanlarında teslim şartile buğdayın okkasını iki kuruşa verenler vardır. Bu fiyata beş “utuş gümrük resini zammedi- © hariçten gelen buğdaylar âzami yedi kuruşa limanlarımız- kara 16 Mart 15 MART (5 üncü ay) ir Tr Y gunun şehitleri içten selen merasimle yat ve İaziz edilecek Yarınmahalleler- Istanbulun işgali gününe ait acı hatıralar asla unutulamaz! Eyipteki şehitlikte geçen sene yapılan merialmdey bir intiba Yarm 16 Marttır. Bu tarih bize mütarekenin kara günlerin- den birini hatırlatır. ingilizlerin | istanbulu işgal ettikleri zaman yaptıkları zulüm arasında 16 Mart faciası muhakkak ki bütün Türklerin kalbini en çok sızla- tanlar« a » biridir, 16 Mart geceği, ingilizler Şehzade başında uyku- da bulunan askerlerimize ani bir baskın yapmışlar ve üçünü şehit etmişlerdi. O zamandan- | beri her sene ayni gün bir ihti- fal yapılmakta ve bu azi ite ler yaledilmektediz. e Yarın bu münasebetle Eyüpte şehitlerin mezarları başında bir ibtifal | yapılacaktır. Bu ibtifal proğramı Halk fırkası istanbul merkezi tarafından tanzim edil- miştir. Bu proğrama nazaran ihtifal saat iki buçukta müftü Ef. nin şehitlere fatiha ittihafı ile başlıyacak, * Halk fırkası, Şehir o meclisi ve Darülfünun Saffet B, Sefarete tayını muhak- kak, fakat zamanı malüm değil ANkara, 14 (Vakıt: T — Istanbul ile La) hatları bozulmuş ve öğled, evvel (o muhabere kabil ©“ “m mamıştır. Hatlar öğleden sonra tamir edilmiştir. — an Saffet 8. Sefir oluyor Ankara, 14 (Vakıt: telefonla) — Sabık Umumi Fırka kâtibi Saffet | Beyin bir sefarete tayini muhak- kak ise de zamanı henüz malüm değildir... yn da satılıyor demektir. Zannediyoruz ki bu vaziyete karşı lâkayt kalmak doğru de- ğildir. Bu busnsta ilk hatıra ge- len tedbir tabii gümrüklerimiz- dir. Fakat eğer bu tedbir kâfi | ği lere de müra- değilse başka çare! a di edilebilir. Binaenaleyh buğ- day mes'elesini başlı başına mu- talea ederek bir tesviye yolu bulmak zamanı gelmiştir. uima telgraf, telefon | ola. | namına birer hitabe iradedile- cektir. Müteakiben muzika ma- tem havası çalacak, Halıcıoğlu lisesi — talebesinden bir manga 1ö Mart 336 gecesi İngilizler tarafından Şehzadebaşında öldürülen askerlerimizden ibiş oğlu Aplâlkadir havaya manevra fişengi ile üç defa ateş edecek, askeri kıt'alar | ve mektepler geçit resmi yapa- : caklardır. m Yeni tavinler Askeri teniy.z divanı harp reislikleri taayün edildi Ankara, 14 (Vakıt: telefonla)— Askeri divani temyiz birinci re- isliğine Ferik Nihat Paşa, ikinci reisliğe Ferik Galip Paşa tayin edilmişlerdir. ——— Bir gızeteci öldü Kastamonu, 14 ( Vakıt ) — | Güzel İnebolu gazetesi sahibi Musa Kâzm Bey memleketi olan Dadayda vefat etmiştir. Musa Kâzım Bey veremdeh hasta yatıyordu. — mmm. M. Meclisinde Bütçe encümeni fevkalâ- de meşguldur Anka, 14 (Vakıt: Telefonla) — B. M. Meclisi yarından sonra mü- terakim ve ruznamedeki işleri çıkaracak ve içtimamı bir bafta sonraya talik edecektir, Şimdiki balde en en meşgul olan bütçe encümenidir. | Tahrir telefonu: . 4377 yı intihap faali yeti Defterler de asılacak Meb'us nâmzetleri hak- kında neler deniliyor? Ankara, 14 (Telefon: Vakıt) — Da. hiliye vekâletine gelen malümata göre İintihabatın 23 hisana kadar © bitmesi! İmuhtemeldir. Fırka mamzetlörinin 15) İnisandan evel ilân edilmesi beklenili- yor. Şimdiki halde gelen talepler fer.) ka umumi kâtipliğince tetkik edilmek te ve defteri yapılmaktadır. Saffet B, fırkada Recep Beye yardım ediyor. Meb'usluk talepleri tahmin olundu. ğundan daha çoktur. Serbest (fırka meb'uslarının H. Fırkasına iltihak e- denleri müstesna, Otekrar namzetlik- İleri konmıyacağı muhakkaktır . | İntihap defterleri Çorum, Gazi A:| “1 inci sayıfadaki bir kuponla MA LA. 9 GN 0172 serginin en güzel tablosunu parasız alacaksınız! Sayısı / Kuruş İ dönümüdür anma) Bugün Dördüncü sayıfada: NASIL ADAMSINIZ? Altıncıda: MIZAH, KADIN SAYI PALARI ... Yedineide: GENÇLİK SAYIFASI ”. Sekizincide: MERAKLI ŞEYLER ”« ( Dokuzuncuda: ÇOCUK SAYIFASI yeceğine dair yazılan bütün yazl i ancak birer tahminden ibaret maktadır. ya ŞEHRİMİZDE i İntihap faaliyeti şı İyıntap, Ankara ve Trabzon vilâyetlerin| şararetile devam etmektedi İde kâmilen Konya, İzmir, Kocaeli vilâ-) elerden gelen defterlerin yetlerinde kısmen talik edilmiş Bile dün de bitirilememiş beled Kütahya, da İcik, Eskişehir, Kayseri,| |Malatya, ve Sinota yetine verilmiştir. KİMLER MEB'US OLACAK? Ankara, 13 — Bütün rağmen yeni intihabatta muhafaza edemiyecek meb'usların rin meb'us olacağına ve bugünkü meb. juslardı lerin namzet rilmi berber, et almak için kasap dükkânlarına gidenler bütün ber. | bu takım esnafın kapalı oldu- ğunu görmüşlerdir. Diğer taraf- tan asnaf cemiyetleri ile cemi- yet efradından mürekkep büyük patmıyan dükkânları kapama; İbret gözile Resmimiz şehrin en kalabalık bir ticaret meydanında bir s0- kağı gösteriyor. Yaya kaldırım. İ larını ve hatta sokağı sandıklar kapamış, geçilmiyecek bir bale sokmuştur. Hatırımızda kaldığına göre yaya kaldırımlarını yalnız satıcıların değil eşyanın da işgal | etmesi beldi bir cürümdür. : — | berlerin ve kasapların ve diğer | | kalabalıklar yer yer gezerek ka- | yette çalışanlardan başka teftiş he) debinde de 14 daktilo ile o nisbette me. mur çalıştırılmıştır. Bugün öğleye kadar bütün defter- rivayetlereller bitirilerek mahalle muhtarlarına mevkilerini/ gönderilecektir. Bu defterler yarın sa- a-İbahtan itibaren bütün dedi çok olmıyacağı söyleniyor. Kimle-'halkın görebileceği yerlere asılacaktır. mahallelerde Heyeti teftişiye reisi Muhittin Bey Ak i1 8 Inci sayılada ) :| Berberlerle kasapların cuma ;, — tatilini intaç eden sebep 3 Tatilden istisna için verilen ruhsatiye harcı senelik vergi miktarından çok olur mu ? Cuma günü tıraş olmak için | mecbur etmişlerdir. Bu gibi dük- kânları cuma günü kapatmak için kanuni bir mecburiyet yok- tur. istiyen esnaf dükkânını açar, istiyen kapayabilir. Onun için herkes cuma günü bu esnafın ilmen Mapa ve apatmıyanların da kapatmıya mecbur edilmesindeki (sebebi birden bire anlıyamamışlardır. Bu hareketin sebep ve manası şudur: şimdiye kadar cuma gü- nü dükkânını açmak istiyen es- naf belediyeden bir ruhsatiye alıyordu. Buva mukabil bir lira kadar pul masraf: ve harç veri- yordu. Halbuki bu defa ruhsa- tiye resmi esnafın oturduğu dükkânların gayri safi varidatı üzerinden alınması usulü ittihaz kılınmıştır. Bu resim esnafın ek- serisine çok ağır gelmektedir. Onun için esnaf ağır gördükleri bu resmi vermemek maksadile cuma günü dükkânların kapat mağı tercih eylemişlerdir. Bu suretle dükkânlarını kapa tan esnaf müşterilerini kaybetme- mek içinde açık duran diğer dükkânları kapamağa mecbur etmişlerdir. Ortada herhangi bir kanuni sebep yokken doğrudan doğru- ya esnafın veyahut esnaf cemi- yetlerinin harekete geçerek cu- ma: günleri dükkânlarını açmak istiyen esnafı kapamağa mecbur etmeleri doğru bir hareket de- pi Evvelemirde bu noktayı abul etmek lazımdır. Banun- la beraber belediyenin ruhsatiye ILöen sayfayı çevikiniz.) .