13 Mayıs 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

13 Mayıs 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

— 6 — VAKIT 13 MAYIS Hariciye vekâleti Akvam cemiyeti umumi kâtip- liğine ne cevap gönderdi ? Ankara, 12 (A.A) — Avrupa birliği tetkik komisyonu içtima- ma iştirak mes'elesi bakkında Hariciye vekâletinden 25 nisan 1931 tarihinde Cemiyeti Akvam umumi ar ri çekilen telgrafa cevaben mezkür umumi kâtiplik- ten gelen 2 Mayıs 1931 tarihli telgrafta hükümetimizin mezkür telgrafının Cemiyet azası olan devletlere tebliğ edildiği ve bu bapta tetkik komisyonu reisile de temasta bulunulduğu ve mu- vakkat ruznamenin iktisadi me- saile mütedair olan üçüncü mad- desinin 15 mayıs öğleden sonra yahut 16 mayıs öğleden evvel müzakere o edilmesi (o muhtemel olduğu ve bu şerait tahtında heyeti murahhasanın 15 mayıs tarihinde Cenvrede bulunmasının faydalı olacağı ihbar kılınmış ve aynca bir mektup ile de teyit edilmişti. Hariciye vekâleti tarafından işbu iş'ara cevaben atideki telgraf umumi kâtipliğe ilmiştir: “Kâtibi Umumi Beyfendiye; Türk heyeti murabhasasının Avrupa ittihadı tetkik komisyo- nunun müzakeralına iştirak etmek üzre Cenevreye azimet edeceğini zatı âlilerine bildirmekle müba- hiyim. Ayni zamanda hükümeti €ümhuriyenin kendisine vaki olan davet hakkında evvelki mektup ve telgraflarla arzolunan noktai nazarı mabafaza ve teyit etmekte olduğunu bilhassa beyan etmek isterim.,, Tasarruf maksadile İcap ederse bazı'kaymakam- hklar ve mektupçulukiar da iağvedilecek Ankara, 12 (Vakıt) — Bütün âletler ve müdüriyet umumi- yeler kadrolarındaki münballâtı tesbit etmektedirler. Tasarruf dolayısile yapılacak yüzde onbeş tenkihat - münhaller namzet ve ücretli memurluklarla doldurul- mazsa mevcut memurlardan ten- sikat yapılacaktır. Eu suratle açıkta kalan me- murlara kanunen almaları lâzım gelen maaş ne ise o verilecektir. Dahiliye vekâletinin o münhal kaymakamlıkları ve mektupçu- Vekları vekâletle idare edeceği ve icap ederse bazı kaymakam- lıklarla mektupçulukları o lâğve- deceği söylenmektedir. —— a Büyük kongre Kongre encümenleri dün gece de çalıştılar Ankara, 12 (Vakıt) — Büyük kongre encümenleri çalıştılar. Program müzakeresi bitti, aliye faslında: Vergi kanun- larında vergi matrahlarının müm- kün olduğu kadar safi irat esas- larına ircai hedef olduğu lâve edildi. Maarifte: Orta tabsili memle- kete yaymak esası gözetilerek kazalar mıntakalarında orta mek- tep bulundurulması, bu mektep- lerde mmtakalarile münasebeti olan mesleki malümat verilme- sine itina edilmesi, kitap, neşri- at, kütüphane işlerinin mühim tataldoğu İL işl tedbir- lerinin takip edileceği yazıldı. Adliye fıkrası şöyle tadil edildi; | Mahkemelerin teşkili kanununu, halkın ihtiyacına, memleketin men- faatine en uygun gelecek surette tedvin edeceğiz, basit, ameli, seri muhakeme üsullerini genişlete- ceğiz. icra, tebliğ işlerinde matlüp neticeleri seri ve kolay olarak temin edeceğiz, mevkufları mah- puslardan ayıracağız, bapisane- leri birer ıslah yeri haline koy- me e dliye maddesinde: Uşşak meb'usu Alâeddin B, jüri usu- “İn, 1931 Ziraat sergisi Gazimizle Bâşvekili- miz tarafından tak- dirle karşılandı 22 mayısta Taksimde açılacak olan ziraat sergisi memleketin her tarafın- da büyük bir alâka uyandırmış ve İs tanbul ziraat odasının bu teşebbüsü Gazi Hazretleri ile Başvekil İsmet Wa! şa ve İktisat vekâleti tarafmdan takdir le karşılanmıştır. Ankaradan bildirildiğine göre ser- gide birineiliği kazanacak mahsulât ve hayvan sahiplerine Gazi ve İsmet Ha- şa mükâfatı namile iki hediye verilme si takatrür etmistir. Bu hediyelerin cins ve miktarı bilâ. hara tayin edilecektir. birlikte bayramlarını tes'it ettiler. Ayrıca İktisat vekâleti tarafından 'Tıbbiyelilerin bu seneki bayramları da mükâfat olarak 1000 lira kabul ©-İiçin geçen senelerden daha iyi hazırlan Tıp ilmi memlek 591 sene evel Bursada açılan ve ilk defa türk lisanile tıp ilmi tedris eden Darüttep müessesesinin acıldığı 12 ma yıs gününü tıbbiyeliler bayram olarak kabul etmişlerdi. Bu münasebetle bir kaç senedenberi merasim yapmak su retile bugünü tes'it etmekte olan tıbiye Mler dün de tıp fakültesinde tertip et- tikleri parlak bir merasimle ve müder- risler, doktorlar ve mümtaz şahsiyetlei den mürekkep (kiymetli bir zümre İle dilmiştir. Jdekları ve fazla bir gayret sarfettik- N (leri göze çarpıyordu. Fuat B. Bayram münasebetile Tıp fakülte M. Mübadeledeki vazifesine İsinin her tarafı bayrağımızla ve yeşil avdet etti İliklerle donatılmış ve merasimin yapıl dığı konferans salonu da itina İle süs Tenmişti, Merasim, tam saat 14 te san'atkâr Zeki beyin idaresindeki deniz muzika- 8 orkestra takımının o çaldığı istiklâl marşı ile başlamış ve marş ayakta dinlenmiştir, o Bundan sonra fakülte reisi namına umumi kâtip Behcet Sa bit Bey tarafından bir hitabe irat edi. lerek hazırına selâmlanmıştır. çet Sabit Bey ezcümle demiştir ki: — Bugün tıbbiyelilerimizin yıl dönü münü kutlulamak için burada pek sn mimi bir meslek duygularile toplanan terem, güzide ve yüksek heyeti- nızı selâmlamak şerefile mübahi olur ken ömrümün en mes'ut ve omüflehir dakikasını yaşamış oluyorum. Bu mes'ut günümüz her sene bövle tekrarlandıkça (o bizlere, ömrümüzün bir yılını daha gençlik, çalısmak ve gayesine erişmek (emellerini gurur vs fair içinde hissettiriyor. Memleketimizin genç tıbbiyelileri, tıpta hocalıkla talebeliğin yalnız bir farkı vardır. Oda yekdiğerinden uzuk ve yakın, yeni ve eski nihayetsiz'bir talebeliktir. Bu cihetle dünyanın en güzel bir par çası olan Türkiyede, bu şirin yurtta beşeri saadetlerin hepsine lâyik meri. necip ve mazisi muhtesem, (istikbali parlak bir milletin mevcut (hastaları, sizlerden, münevver tıbbiyelilerin gene ve dinç ellerinden şifa bekliyor. Runun jisin yükünüz çok ağırdır. Siz türk geneliği, onesli âti mazinin bıraktığı boşlukları zaman kaybetmeden azın- kâr bir kuvvetle çalışarak telâfi etmek mecburiyetindesiniz. Besim Ömer Pş.nın nuiku Bundan sonra kıymetli doktorları- Bundan birkaç sene evvel, muhtelit mübadele komisyonu reisliğini yapan Cemal Hüsnü B.le arasınla çıkan bir ihtilâf yüzünden vazifesinden ayrılmış olan mezkür komisyonda siyasi Türk müşaviri Fuat B. in tekrar vazifesine avdet ettiğini sevinçle haber aldık, Fuat B.in, mübadele komis- yonundaki vazifesine avdeti Türk heyeti murahhasası azaları tara- fından olduğu kadar, diğer iki heyeti murahhasa azaları tara- fından da memnuniyetle karşı- lanmıştır. Fuat B., mübadele iş- lerindeki vukufu ve malümatile, bütün muhtelit mübadele komis- yonunun kıymetli bir rüknüdür. Muvaffakiyette devamını temen- ni ederiz. lünün gaye olarak ilâvesine, Ta- rik B, (Giresun) bunun matbuat davalarına hasren kabulünü tek- lif etti. Kabul edilmedi. Encümen gece nizamname mü- zakeresine devam etmektedir. Kütahya intihabı yenilenecek Ankara, 12 Valkıtı — Heyeti umumiyenin cumartesi günü top- lanması o muhtemeldir. Thmine göre Kütahya intihabı kısmen yenilenecektir. Burada ekseriyet kazanan iki belediye reisi iken bunların intihap edilmiyecekleri anlaşılınca ondan sonra gelen iki fazla rey almış zata meb'us- luk mazbatası verilmiş, bunlar müstakil olarak meclise gelmiş- tir, Kanunen ekseriyet kazanan. Tıp F akültesinde merasim evvel tedrise başlanmıştı Beh-! etimizde 53İ sene ise sevgili cümhur hükümetimizin bü tün darülfünunu ilah ve tensik etme! gi ve yükseltmeği iş ve gaye progra.) mına çelik harflerle yazmış ve kazmış!i olmasıdır. Yakın bir istikbalde — bu! işte olan çalışmalarımızda yeis ve bikkinlık siz gençlere ne mutlu: ve ilerlemelerinizde ne olduğunu görüp bilmiyeceksiniz. İ İ Tık. türkçede tedris tarlt'nin | İsirlarca evellere gütürülmesi ve bu iş teki atalar ve dedeler (o sâylin ortaya çıkarılması o çok şerefli bir iştir. Ge rek bu ciheti iyiden iyiye arayıp tara- yip tesbit eylemek, gerek bundan bir asır evel — tabhanede ve diğini ortaya koymak (ove bu husus lar hakkında tetkiklerde bulunmak tize re genç meslektaşlarımızdan, — tıp fe- kültesi talebe cemiyeti azasından wü- iteşekkil bir heyet tayinile oObu nokta (ların aydınlatılmasını. teklif ediyo- rum.,, Müderris Besim Ömer Paşadan son ra'da tıp talebe cemiyeti reisi (Nec Mettin Beyle aökeri tebiyeden Mehemt Ali Beyler de kısaca, bugünün kıymet ve ehemmiyeti hakkında hitabeler irat etmişlerdir. Necmettin Bey ezeümle demiştir ki: “12 mayıs, beş buçukasır evel tıp tarihine keçen türk lisanile tıp ilmi ni tahsil eden tıp müessesesinin kü- şat tarihi, fakat türk (tababetinin beş buçuk asırdan çok daha evel başlı yan kıdemin obayramıdır. Türk ta- babetinin (türk tıbiyesinin o cok kr demli ve şerefli hir mazisi (olduğu ta rihi vesaikle ispat (edilmiştir. milleti tarihin kaydettiği bir zamandan beri dünyada mevcuttur, Binaenaleyh ömrü tarihile beraber başlıyan bir mil letin zamanımıza kadar (o yaşıyabilme- İsi Oo milletin devir devir o asrinm medeniyetine ve ilmine intibat edehilrte si demektir, Beş buçuk asır evel Bur- isada darürtip, daha evel Selçuk türkle rinin Darüşşifaları elbette iptidai bir şekilde idi. Fakat o zamanın ilmi ve me deniyeti de iptidai bir o mahiyette idi. 105 sene evel Şehzadebaşında o tıbhar venin açılmasiyle görbe teveccüh eden türk tababeti de (yine o zamanın İlmi ihtiyaç ve seviyesine < bir cevaptı. Bugünkü tıbiyemizin ve tababetimi xin beynelmilel şerefini bizdeğil, düz manlarımız söylesinler (o.Bu fakülte” lardan sonrası meb'us olamaz. Bundan dolayı iki meb'us inti- habının yenilenmesi gerektir. Saraç oğlu Şükrü B. Ankara, 12 (Vakıt) — Devlet bankasına Saracoğlu Şükrü be- yin müdür veyahut meclisi idare reisliği, eski Tarabzon meb'usu | Şefik beyin de azalığı muhakkak görülüyor. Ziraat bankasında tensikat mı? Ankara, 12 (Vakıt) — Ziraat bankasının mevcut memurlarından | bütün enerjisini ve 400 kadarını çıkaracağı hakkın- da bir haber deveran etmekte- dir. Bu memurların ihracında sicilleri nazarı itibara alınacaktır. mızdan müderris Doktor Besim Ömerİden çıkan yüzlerce genç kendilerine te Paşa Türkiyede tıbbın tarihini anlat mış ve çok kiymetli nutkunu şöyle bitir: miştir: “Muhterem meslekdaşlarım, sevg'li talebem, hususile aziz türk gencliği, emin olunuz ki fakültemizin ilerleyişi hepimiz için hem meslek ve hem mer leket icin, öğünme ve şereflenme mev zuu olabilecek (o bir derecededir. lu. nunla beraber (siz ve biz, (hepimiz bu aziz müessesenin (çok daha ilerle çok daha yükselmesini elbet. Ve hu yeni (o ilerlemenin şezkini de her- kesten evel azmi ve iradesi çok kuvvet Holan — türk tıp gençliğinden o bekle. riz. Bu hususta bizi teşvik eden, sevk- lendiren en büyük ve kudretli O snik ! i mesini, İte isteriz. esen ass manmama e san persie anaine sem Ankara istasyon büfesi kiraya Devlet Demiryolları umumi veriliyor idaresinden : Ankara istasyon büfesi iki sene müd- detle ve pazarlık suretile kiraya verile- cektir. Şartnamesi nesile Haydarpaşa Ankarada idare vez- ve Kayseri işletme Müfettişlikleri veznelerinde birer liraya satılma dır . Talip olanların 500 lira teminat akçesini hamilen 18-Mayıs-931 pazartesi günü saat İ5te Ankarada Umumi idare binasında müzayede ve münakasa komisyonunda hazır bulun- maları. öle inlüril)," (630) ihl kal si rettüp eden vazifeyi seve seve Yapi lar. canlarını da verdiler. feragat Gençliğin mazi için değil istikbal için hazırlanması lâzım geldiğini takdir e- deriz. har etmek de hakkımızdır. Necmettin ve Mehmet Ali Beylerin sözlerini müteakip Deniz orkestrası inin çaldığı bir alafranga parça İle me- rasimin konser kısmma başlanmış v» mıştır. Orkestradan sonra Çakaryan hanım da tatlı ve pürüssüz sesile alaf alkşlanmıştır. Piyano refakatile, kıymetli san” atkârlarımızdan Avni Bey de bir s1:* ranga ve üç alaturga şarkı söylemiş ve alkışlarnmıstır. Avni Beyden sonra M. Talarice ile madam Talarico teganni (etmişler ve İşiddetle alkışlanımışlardır. Bu suretle merasimin konser kısmı İ ida saat 16 huçukta bitmistir. Konserin? ihitamından sonra davetliler hazırlanan! büfeye davet edilerek kendilerine pös- ita ve Jimotana Ikram edilmiştir. saummn Dr. İhsan Sami Öksürük Şurubu Oksürük ve nefe3 darlığı için pek tesirli ilâçtır. Divanyolu Sultan Mahmut türbesi No. 189 er eczanede bulunur. GE e işçi ve yardımcı olarak çalışacak! bütün) İ Süleymaniye! medresesinde tıbbın nasıl tedris edi'iğ, Türk) Bakla: | Yeri) 7-10K. Meslek ve mefküreleri uğrunda) Biz. de bu yol! da onlar kadur ve hocalarımız kadar) ve fedakârlığı (esas bildik | Fakat mazimizin şerefile riti 1 jorkestra müteaddit alafranga ve ala; turka parcalar çalmış ve çok alkışlan! ranga İki parça teganni etmiş ve çök! BORSA Eer ayıs A Tingiliz Tirmeş Kr, *1030 - TL mukabili Onlari 047p ala ğa Frank Lives relçu Tirahım Frank Leva Florin Kuron Siing Perera Mari Zin Peszö Kuruş 4 İk Sira Onar Çervona; — Kuruş Me Nukan İsterim o Ölegikizi | 1liolar (Amerika; 20 Frank (Fransız İ İso Liret ziya O Prank Felçika; İ 9 Orahesi (Yy 0 Krank fİsvişret dLevs Bulgari tPlorin (Felemenk Kuron (Çeküsioeak Şihing Avusturya) i Pazeta jİspanya! 1 İayşmarı Almanya) 1Zioti. Lehistan | | 1lengö Macaristan m 0 Ley İMamanyal - 49 Diner Yuposlowyaj / 1 Çevoneç Sevvet | Altın n > Mecidiye yemi | sel Rankonot Sö0fsn Yiyecek Toptan Meyva, Sebze. Et fistar iskenderire Domates: Kere (00 K. Patlıcan: 750 aderik vi 25 « 30 Tira. Hıyar: 250 zdedik & Gerli) oktan “3940 Ke 22 lira Yaprak: 5-6 kuruş Pırasa: 35 kurut bak : (Adana) 28-30K. Tazefe N 80-70 Enginar: Adana (adedi | pe Maydanoz: (demeti) 40 pars reotu: 70-40 para, Kırmızı turp 40 < 30 para, sarımsak: 50» : Taze soğan: ölparı. Nane: İl # 0» Can eriği:10-20 K. Mal 35.40 K. Peynir beyazı 40 * Kaşar taze: 100. Balkan: | Et; İkilosu) karaman 6276 K 4670 K. Kıvırcık 70 K, (asır S0 K. Muhtelif cins buzu 70 K 43-60 K. Dana 42 K. Manda v7 OBULMACA' NN 3.0 7 5 9 Nü j ms. ij e ap OEM E >< mi ledilmiş şekli 12345 6 789 bugünhü buimâ Soldan şağu ve yukarıda” 1 — Kalıksız (5), çizgi # — Hanat (4), bo ldeğil Hİ 3 — Orta (5) 4—.. topal ça), beee 5 — Birlik değil (6) vi rabil > 6 — Ak (2), vey (5) 7 — Ekmek: ... (8 8 — Alev ((4), not (2) 9 — Aynen (8), viz (2) y 10 — Esp (2), tir (2), 8” elek ice İl ee kek lezpe çe 225 EA 11 — Buluş (5)