14 Mayıs 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

14 Mayıs 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Jüri usulü etrafında Hukukçularımız ne diyorlar? Avukat Galip Bey, bu usulün muayyen mesleki işlerde tatbikine taraftar olduğunu, matbuat ceraimin de mesleki hususaltan addolunacağını söylüyor Dün C, H. fırkası kongresinin mesaisine dair Ankaradan gelen haberler arasında, encümenlerin faaliyetinden bahsedilirken, adli- ye maddesinde Uşşak meb'usu Alâettin B. in mahkemelerde jüri usulünün gaye olarak ilâvesini, Giresun meb'usu Hakkı Tarık B.in bunun matbuat davalarına hasren kabulünü teklif ettikleri, tekliflerin kabul edilmediği ha- Seri vardır. Bir akşam gazetesi- ne gelen bir haberde de encü- menin heman ekseriyetinin jüriyi kabule temayül gösterdikleri, an- cak bazı ahval ve şerait itibari- le bunun şimdilik programa it- halinden vaz geçildiği ilâve olu- nuyordu. Birkaç sena evvel de jüri bahsi, memlekette mevzuubahis olmuş, muhtelif hukuk cuların bu bahiste fikirlerini tespit etmiştir. Fikirler, esas itibarile jürinin matbuat davalarında lâzım olduğu şeklin- de tezahür etmişti. Bugün bah- sın tazelenmesi dolayısile, diğer bazı hukukcularımıza müracaatla bu busustaki düşüncelerini top- ladık. İstanbul barosu inzıbat mecli- si sabık azasından avukat Galip B., düşüncesini şöyle söyledi. — Jürinin muayyen mesleki işlerde ( tatbikine (o taraftarım. Matbuut oceraimi de (mesleki bususattan Ooaddolunur. — Jüri, Maarifte: Yarın jimnâstik şenliği var Yarın Taksim Stadyomunda saat 10 da dördüncü jimnastik şenlikleri yapılacaktır. Merasime bu sene 1500 kız ve 2000 erkek Orta tedrisat talebesi iştirâk edecektir. Merasime bayrak çekilmek ve bu bayrak talebe tarafından se- Mimlanmak suretile başlanacaktır. Bundan sonra Istanbul maarif emini Muzaffer Bey, bir nutuk den terbiyesinin vaziyet ve inki- şafı hakkında izahat verecek ve bu inkişafı temin hususunda her sene yapılmakta olan jimnastik şenliklerinin kıymet ve ehemmi: yetinden bahsedecektir. Muzaffer Beyin nutkunu mü- teakip hareketlere başlanacaktır. Evvelâ, Kız Muallim mektebi jimnastik muallimi Saadet Hamdi Hanımın kumandasile 1500 kız talebe bir arada muhtelif hare- ketler yapacaklardır. Kızlardan sonra da Erkek Muallim mek- tebi jimnastik muallimi Nizamed- din Rifat Beyin idare ve kuman- dası altındaki 2000 erkek talebe birden beden hareketleri yapacak- lardır. Bu seneki idman şenliği- nin geçen senelerden daha mü- kemmel olacağı tahmin edil mektedir. (0) para iktısatla yapılan bir gezinti Vefa Orta mektebi müdürü Hidayet beyin talebeye yevmiye biriktirttiği onar para sene sonun- da yüz dokuz lirayı bulmuş ve talebe bu para ile Beykozda fevkalâde bir tenezzüh yapmış- lar lar. Vefa talebesi salı günü sabahı Şirketihayriyenin 68 No. lı vapu- rile oza gitmişlerdir. Kol ordu, askeri muzikası talebeye refakat etmiştir. Beykozda muh- oyunlar, spor müsabakaları suçlarda faydalıdır. Netekim, bu- kuki mesailde bile, mütehassıs- ların reylerine müracaat halleri, hükme müessir cereyan ediyor. Fakat yeni kanunlarda huku- kun. istiane ettiği fenni mesele- ler, kanuni mevat şeklinde hâ- kimlerin kudreti olacak tarzda tatbikiyesine intikal etmek suretile, adaletin temini meselesini, esaslı surette istifade yo- ! ! Avukat Gelip B baddizatinde © ibtisasa (© muh- taç olan mesleklerde ika edilen ihtisas erbabından lile temin etmek gayesi iltizam olunmaktadır. Bu itibarla, tema- men mes'eki (sayılan hukuki meselelerde, mesuliyetin tayinini mütehassıs zevata terketmek, iyi bir şey olur. Vilâyette : Köyler için soyyar sinama yapılıyor Maarif vekâleti, vilâyete gön- derdiği bir tezkerede, yeni büt- çeye köylerde medeniyetin te- rakkiyatı gözle görülebilmek üzre seyyar sinema dolaştırılmak, ayni << — — — ! zamanda seyyar sinema ile bir- likte seyyar bir kütüpane bulun- durmak, köylüye müfit risaleler dağıtılmak, © üzere tahsisat vaz'ını teklif etmiştir. Bunun için 16 Bin küsür liralık tahsisat ve- rilmesi umumi şehir meclisinden, : ! istenecektir. söyliyerek mekteplerimizdeki be- | Vilâyetçe tasavvur edilen şekle göre, büyük bir kamyon tedarik edilecek, bu kamyona sinama makinesi konacaktır. Kamyon, ayni zamanda seyyar kütüpane vazifesini görecektir. iekikilliiekkekiklieeki LİLİ LE TEETTEYT EPİ © akşam geç vakta kadar tatlı bir vakıt geçirilmiştir. Talebenin öğle yemeği olarak etli kuzu pilâv, helva verilmiştir. Bütün masraf talebenin sene başından: beri biriktirdikleri onar para ile yapılmıştır. u iktisat hareketini takdir görürüz. şayanı Çizgilerle Bazı insanlar seciyelerinin o zailin- Buişe sizde şaşın Memurlar yanlışlık ol- muş diyip işin içinden çıkamazlar Beylerbeyinde oturan bir o kuyucumuzdan (şu mektubu aldık; “Ben meşguliyetim itibari le gündüzleri evde oturmam ve o zaman evimde büyük an nem ve hizmetçi (bulunur. Bundan hir ay kadar evvel bir adam eve müracaat et. miş ve şu suali sormuş: — Bu evde Nefize isminde yetmiş yaşında va siz bir kadın ölmüş, öyle mi? Bu isim, benim rahmetli anamın ismidir. Bu adama: — Evet, bü isimde bir ka- dın öldü, fakat 12 sene evel vefat eden bu kadin o zaman M4 yaşında idi. Bunun iki va- risi, iki oğlu vardı. Siz yaris 8iz ve ihtiyar bir Nefise Ha- nım aradığınıza göre yalnış gelmişsiniz!Cevabı veriliyor. Adam gidiyor; ben mese leden haberdar oluyorum ve tahriren meselenin bana bil- dirilmesini tembih ediyorum. Birkaç gün tekrar (gelen bu memür, — ki benim ve karde şimin ismini komşulardan öğ renmiştir — büyük validem- den bir imza almak hususun. da ısrar ediyor. Bir müddet sonra tekrar &elen bu efendi hiri hana, bir! kardeşime ait olmak © üzere iki veraset vergisi ihbariyesi bırakıyor. Veni ihdas edilen veraset vergisinin bundan on iki sene eveline de ait olması iddiası garibime gidiyor. Ve itiraza hazırlaniyorum. Fakat erte si akşam eve gelince ihbar va rakalarını bulamıyorum. Di- yorlar ki: — O adam buğün yine gel- di ve bıraktığı kâğıtları geri aldı, affedersimiz yanlışlık olmuş dedi.) Mektubu okudunuz, bir ma liye tahsil şubesinden kuyu- dat araştırılmadan mühürlü, resmi bir surette bir eve bir ih bariye gönderilmesine ve ü- zerinde ısrar edilen bu resmi ihbar varakasının sonradan: — Yanlışlık olmuş! Diye geri alrnmasına siz de şaşın... Biz de şaşalım! Muhtelit mahkemelerde: Türk-Yunan (mahkemesinde Iptal edilecek davalar Muhtelit Türk-Yunan mahke- meleri ajanları bundan bir müd- det evvel yaptıkları temaslar neticesinde Türk-Yunan mahke- mesindeki mevcut 11000 dava- dan bir kısmının tetkikatı yapı- larak iptalına karar vermişlerdi. O zamandanberi dosyalar üze- rinde yapılan tetkikat ilerlemiş, seçilen davalardan 300 kadarını havi ilk liste tanzim edilmiştir. iptali mahkemeye teklif edilen bu davaların birinci listesi Yu- nan mahkemesine önümüzdeki hafta zarfında verilecektir. Yu- nan mahkemesi gelecek çarşam- ba günü toplanarak bu listeyi tetkik edecek, bugibi davalar hakkındaki ilk kararını vere- cektir. Z fikirler : Bunların her işi böyledir. Bunlar) Terkos meselesi Belediye meclisinde hararetli müzakere- ye sebep oldu İ Terkos şirketi müdürü M. Kastel.| İno dün Ankaradan gelmiştir. Hükümetle terkos şirketi arasinia“ ki müzakerat de vam etmektedir. Şirkete, terkos su- yünun içilebilecek bir hale getirilmesi için yapılması İcap eden ıslahatı göste-; ren bir proje tan-| zim edecek kısa Za- manda alâkadar vekâletlere vermesi tebliğ edilmiştir. Hükümet bu pro- Jeyi tetkik ettikten sonra muvafık gö! rürse tasdik edecek ve şirket | tatbika| başlıyacaktır. l Bu hususta dün şehir müzakere yapılmış, daimi encümen a- zasından Tevfik Bey şunları söylemiş- tir: — Terkos meselesi henüz neticelen medi, şirket yeniden aranjman yapı. yormuş. İş uzadıkça memleketin sıh- hati ve halkın ihtiyacı üzerindeki tesiri artıyor. Bu aranjmanm önüne geç İmek, bu vaziyetin bertaraf edilmesi için İtekrar teşebbüsatta bulunulması lâzım dır. Heyeti fenniyemiz bu işi başara- bilecek mahiyettedir. Olmasa bile mü tehâssıs getirilir. Teklifim ( teşebbü- sün tekidi mahiyetindedir. Belediye fen heyeti müdürü (Ziya Bey de demiştir ki: — Hükümet şirkete ilk ihtarnameyi tebliğ ettiğini bize de bildirmişti. 3 ay mühleti vardır ki mayıs iptidasında ni- hayet bulmuştur. Başka malümatımız yoktur. Tekit istediği kanaatindeyim. Azadan İsmail Sıtkı Bey şirket hak kında çok şiddetli san kullandıktan sonra şunları söyledi: — Şirket memleketin başına yine mi belâ olacak? Hükümetten irtirham e idelim, Müddeti temdit etmesin. Bundan sonra meclis heyeti umumi. İyesi evelce verilen fesih veya iştira ka- rarının tekidine karar verdi. M. Kasteino l © Müzelerde ———— Bir hanımın türbelerde tedkikat için müracaati reddedildi meclisinde | 3 —VAKIT 14 MAYIS izmir Evkaf müdürü merhum Ziya beyin kızı Belkıs H, müze- ye müracaat ederek tarihi ted- kikat yapacağı için Mimar Sina- nım yaptığı türbelerin açılmasını rica etmiştir. Belkis H. bu ted- kikat neticesinde Mimar Sinana ait bir eser yazacağınıda ilâve etmiştir. Bu müracaata müzeler müdürlüğü menfi cevap vermiştir. Verilen cevapta, türbelerin hiç kimseye velev tetkikat için bile olsa açılmasına bu husustaki kanunun müsaade etmediği zik- redilmektedir. Belkis H. Bursa- daki türbelerin seyyahlara bile açık olduğunu ileri sürerek ted- kikat yapmasına müsaade verilmesi için Ankaraya müracaat edecektir. Yarım tedbirler Bir genç yapacağı her işi düşünmeli den dolayı hiç bir işi tam yapamazlar.| hiç bir işi yapamaz ve hiç bir muvaffı|ve karar verdikten sonra kararını azim Meselâ sıhhatlerine zarar veren itiyadı terkedemezler. dan sıhhatleri müteessir oluyorsa onu Şayet cigıra! tedbirler hep yarım tedbirlerdir. Ya-iZin şanı budur. tedbirsizlikten farksız hareket eden gençler için muvaffakıyet rtm tedbirler, terkedeceklerine azaltırlar ve muzla | gibidir, rip olmakta devam ederler. bit İktyet kazanamazlar. Çünkü aldıkları ve kat'iyetle tatbik etmelidir. Gençli- Yarım — tedbirlerle iyolu daima kapalı kalır. © NE 1931 — © Günün Muhtırası Takvim — Perşembe 14 Mayıs | 31, senenin günleri: geçen İğ kalan: 228, 25 Zilhicce 1849, (Asan m İ | yörtüsu) Güneş— Doğuşu 444 Batışı: Namaz vakitleri" Sabah Oğle ikindi 16.06; Akşam: 1 ; imsak 241 * Hava— Dünkü hararet (azam) Gelenler - Gidenler — Panşi va vapurile:dün Pireden 300 ingiliz si gelmiştir. Seyyahlar şehri gezdikten 80 bu akşam İskenderiyeye hareket ed lerdir. $ Efgan sefiri Ahmet Han Ankarı gelmiştir. $ Tıp fakültesi reisi Tevfik Derülfünun emini Müsmmer Raşit B Aikaraya gitmişlerdir. Toplantılar — Şehir meciisi bah saat ondan itibaren! çirozcuların | cms (Harici öcaret ofisinde) Darülfi kulübü müessisleri içdma Müsamoerelor — Kabataş | de son sınıfın veda müsamere$i | 14,30 da, gece B30 dal. plâkları neşriysi Beyin konleransı 19.30 - 2030 alet saz (Sühande Ilanım, Hafiz Ahmet Iştirakile) 2030 Anadolu Ajansı leri, 2045 - 21,390 Stüdyo orkestrası seri, 2130 - 22.30 alerurka saz na, Peşte, Moske Saat 19: Bükreş (12-324) Çocuk saati, a Peşte (20:550): Konser Moskova Çelkovo (20-1,304X Jurnal & Roma (441); Kavalli, Mendelson, © büssi, Bajardi, Meyerber, Dönizetti, | talani, Rossininin parçaları, Viyana » (20-516) müsahabe, için : Saat 20 Bükreş Radyo Üniversite | * Peşte: Madam Berki ve Mösyö'ü Resital N Mokovs Çelkovo: Konser Roma Konser (devamı) Viyana: Efganistan hakkında mü be, kadınlar için ii Saat: 21 Bükreş Grsmofon, İngilizce dedi Peşte: Resimli, Çigan orkestrası pi , Moskova Çelkovo: Müsahabe 4 Roma Radyo Jurnal, gtamofoa Viyana: Sonat solmajör Saat: 22 Bükreş: Orüwestra Peşte Öpera (devam) Moskova: Çelkovok onser Roma: Gramofon, Radyo 7! Viyana: Konser devam, Viyat rosunun Şiager Radyo Saat 23 Bükreş Konferans, konser, ii Peşte. Konser devam Roma: Konser: Maskanyinin Vegnerden Valkiri, Şuberden razaldan Melodi. Viyana Tiyatro: İstihbarat, “ 75. 400 R A — Abonelerimizin her ti ği için bir defa m B — 4 satırı geçen ilânların san için $ kuruş zam Proje müsabakası |||, / Güzel San'atlar birliği şubesinden: Elâziz beledi. es (Asri sinema ve klüp projesi tanzimi müsab nulmuştur. iştirak etme sunda bulunan azamızın baka şeraiti ve mükâfatın mak üzere birliğe mi