30 Haziran 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

30 Haziran 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Daktılo Müsabakamız Cuma günü yapılıyor Kenarın asrisil Bugün Gelişigüzel sayıfa- mızda okuyunuz.. MA üncü YılsSayı : 4838 Idare ye Milet Meclisinde Şiddetli | Sayım vergisi a... “Baş aşlı, Birkaç gün evvel Ankarada muhalif geçinen (gazetelerden bahsederken bir arkadaşım mü- hazasını şu kısa, fakat çok Manalı cümle ile hülâsa etti: “— Baş istiyorlar, başlı Dedi. Muhterem arkadaşım sözleri ile bu tahrikâtçı matbuatın neşriyatını vaktile ye- hiçerilerin kazan Kaldırışlarına teşbih ediyordu. e Düşündüm. Hakikaten bu; görüş tarzını çok doğru buldum. Bakılacak olursa bu gazetele- rin hepsi cümhuriyetçidir. Hem de cömhuriyeti bizzat kuranlar- dan fazla cümhuriyetçidir. Son- Fa bunlar mazinin büyük şeref- lerinide inkâr ( etmemektedir. Dumlupınar ve Lozat kabraman- larına zahirde herkesten fazla bürmetkârdır. o Ancak, onların fikrince, .cümburiyet esası ile İdare işlerini karıştırmamak lâzım- dir. Ne kadar parlak olursa ok Sn mazinin büyük (şereflerine istinat ederek bugün için iktidar mevkiinde oturmak doğru de ğildir. iz Müphem ve mücerret tabirler- le ifâde edilmiş olmakla beraber bu sözlerin mânası pek istiyorlar, müzakere dular, indirilmesinde ısrar ettile ri: İstanbul, Ankara e. Yakıt Yurdu. SALI30 -Tafsilân 5 üncü sayılamızda- Haziran (6 inet 05) 1931 © Telefon: (İdare) 2.4370 — (Yazı işleri) 24571 Sayısı 5 Kuruş olunurken Besim Atalay B.de memleketteki keçilerin RL Emin B (Eskişehir Besim AtlayR. Ankara, 29 (Telefon) — M. Meclisi! bugün öğleden sonra Rafet Beyin İ (Bursa) riyasetinde toplandı. İçtima çok hararetli ve münakaşalı oldu. Evvelâ yeni Kütahya Hacı Mehmet ve Rasim Beyler tahlif edildiler. Sonra o veraset ve intikal vergisinin müzakeresine devam olun- du ve bundan sonra da © sâyım vergi- sinin tetkikine geçildi. Lâyiha madde ler üzerinde müzakere (edilirken on dördüncü maddede Hamdi B. (Mersin) söz aldı ve şunları söyledi: açıktır, Bununla beraber bu açık maksadı daha açık ifade ettire- Vümek “işim bu gizetelere bir Sual sorulunca derhal vaziyetle- | ri değişiyor. Sorulan suale açık- ca cevap verilecek yerde suali soranın şahsına hücum ediliyor. Dalkavukluktan başlıyarak; na- mussuzluğun en alçak derecele- rine kadar isnadatta bulunulmak- tan çekinilmiyor. Vuzuha davet edilen bu gazete, işi şahsiyata boğarak Prensip (O meselesinin Münakaşasına kat'iyen yanaş- | Miyor, Son günlerdeki gazete mü- bakaşalarına biraz dikkat etmiş olanlar şüphesiz bunu çok iyi Zörmüşlerdir. Hatta bu gazete- ler İçinde Halk fırkası ve hü- kümetine karşı memnuniyeisizli | ğe sebep olarak ancak hükümet müdafii bir iki gazetecinin şah. sını gösterenler bile vardır. Cümhuriyet Halk frkası kendi kendini tasfiye etse, bu bir iki kişiyi içinden atsa belki muha- lefetlerine sebep kalmıyâcaktır. Fırka kendisini bu gibi mu- harrirlere müdafaa ettirmese iş. lerde büyük bir iyilik başlıya- caktır! Hakikati hal ise böyle deği dir. Meselenin asıl iç yüzü eski Yeniçeri usulü kazan kaldırışım Cümburiyet devrinde politika ve | Matbuat sahasına tatbikinden arettir. Faraza Ahmedi iste- | Miyorlar değil mi? o gitsin. On- £ yine istemiyecek diğer birini bulacaklardır. Bu defa Mehmet Sitsin, denilecek fakat tabi Mesele yine halledilmiş olmıya- caktır. Bilâkis her yeni muvaffa- yeten sonra bunların taeplerinde Ve hücumlarındaki azgınlık art- 3 artacaktır, Çünkü onların GAh taralı 9 inci sayıfada) Mehmet Asım — Memleketimizde manda âz oldu- i#u halde biltğe müvazenesi içli hayvana fazla vergi konulmuş. Halbuki . mandânın. ihracatta e- İda derisi gelmektedir. Çiftçiye gelince, manda “inekten İfazla iş gördüğü için tercih edilmek- tedir, Eğer vergi fazla olursa manda memleketimizde çoğalamaz. o Domuza gelince, bu hayvanın memleketimizde çoğalması arzu . edilmemesinden mi nedir fazla vergi oOkonmuş. Halbuki bu hayvan çoğalacak olurca Aldığımız malümata göre Tıp fakültesi meclisi son toplantisin- da eczâcı' ve dişçi mektepleri i hakkında Okârarim O vermiştir. Meclis, eczacı mektebinin Tıp fakültesile birleştirilerek (Tıp ve Eczacı fakültesi ) namını almâsı- na, dişçi mektebinin de fakülte- den ayrı bir enstitü balinde kal- masıma karar vermiştir. Dün fakülte reisi. Tevfik Re- cep beye sorduk, Şumları söy- ledi; mülim! m am a Cümhuriyet matbuatın hudut haricine çıkarılmasını "leri'sürdü İbrahim B. (apart) & Sim B. (Yozgat) miktarda ihracat yağılır. Halktan lir çoğu varidat için dğmuz (beslemiye başlamışlardır. Bugün ecnebi mem'e- İketlerde doömüzün ehemmiyeti ne İse meb'usları! burada da öyledir. Ben verginin a- Zâltılması taraftarıyım, Bündan sonra Eskişehir (o meb'usu Emin Bey de tiftik meselesinden bah- setti ve bilhassa şu sözleri söyledi: — Bügün tiftik fiatları çok ucuz dur. Şimdiki halde ökkasr otuz beş kuruştur. Buna bile talip yoktur. Sonra işlenmesi Ode szdir. Halbuki bugün 22 viliyetin merasında (tiftik bul köğisindan başka Bayvin yok gibidir. | İhemmiyeti olmamakla beraber ithalât-| ta çok mühim bir mevkii vardır. Ba: gün Türkiyeye Hindistandan bile man! Buralardaki halk yalnız bununla ge- çiniyor. Bunun ihyası lâzımdır. Koyüna gelince, bu hayvan daha ziyade sahillerde ve nehir olan yerler. de yetişir. Bu da mühimdir. Vergi- nin koyun ve tiftik için 25, kara keçi İiçin 20 kuruş olmasını teklif ederim. Cemal Bey (Afyon) — "Tiftik fiatı Emin Beyin söylediği gibi otuz beş ku- ruş değildir. Bu itiraz üzerine iki meb'us atasın- da kısa bir münakaşa oldu. Bu arada Süleyman Sırrı Bey (Yoz- (Al tarafı Sinci sarılada ) Eczacı mektebinin tıp fakültesile birleştirilmesine karar verildi “Fakülte meclisinde eczacı ve dişçi mektepleri hakkinda karar verildi. Bu karar Tıp fakültesi- hin noktai wazandır. Meseleyi esaslı surette darülfünun divanı da müzakere ederek keyfiyet maarif vekâletine bildirilecektir. Bu meselenin kat'i satette balli için daha bazı yerlerden geç“ mesi icap etmektedir. Talimatna- me yapıhp ve diğer hazırlıklar bittikten sonra karar tatbik edi- lecektir. a wkazan Kâldıranlar Münakaşalar Oldu lâyihası linkârın bu derecesi gör ülmemiştir! “Yılmaz,, gazetesi cürmü Bazı meb'uslar vergiyi fazla bul- meşhut halinde yakalandı telgrafta gazete olmadığını Ankara, 29 (Telefon) — Yıl maz sahibi Kadri B. dün Geli- bolu meb'usu Celâl Nuri beye bir telgraf çekmiştir. Telgrafta müdürü umumi sıfatile Celâl Nuri beyin mesuliyeti tahtında çıkan Yılmaz garetesini kendi başına birakıp çekildiğinden bah- sedilmekte ve idaresine memur olduğu gazeteyi terkettiği cihetle gelip teslim alması bildirilmek- tedir. Celâl Nuri B. bu telgrafa cevaben çektiği telgrafta demiş- tir ki; “Telgrafınızı aldım. Çok hayret ettim. Eğer Yılmazın mesul müdürlüğü bende olsaydı çoktanberi yapılan neşriyata im- kân bulamıyacaktınız. Binaena- leyh hiç bir suretle hiç bir mes- uliyet kabul etmem.,, Bu müracaat, şimdiye kadar Yılmazın sahibi olduğunu ve Ce- lâl Nuri B. ile alâkaları olmayıp pi Kadri Bey, Celâl Nuri Beye çektiği bir ile hiçbir alâkası söylüyor Gelibolu meb'nsu Celâl Nuri B. | kendisini kovduklarını söyliyen Kadri beyle, gazetesinin müşkül vaziyetini itiraf mahiyetinde gö- rülmektedir. Selânikte heyecan! Bu seferde Yahudiler demir sopa- larla Hırstiyanlara hücum ettiler Çarpışmadâ | 20 Hırstiyan, 13 Yahudi ağır surette yaralandı Selâniğin meşhur beyaz kulesi Atina, 29 (Hususi) — Selânik valii umumisi tarafından dahi- liye nezaretine gelen bir telgraf- nameye göre dün gece Selânik- te Harilâü -mahallesi musevileri odunlar ve demir sopalar ile mücehhez oldukları halde ma- halledeki | hırstiyanlara o bücum eylemişlerdir. Vuku bulan müsa- deme neticesinde 20 hırstiyan ve 13 musevi ağır surette yara” lanmıştır. Beş musevi hadisenin müsebbibi olarak tevkif edilmiştir. Selânik valii umumisi, dün gece- ki hadisenin efkârı umumiyeyi fevkalâde tehyiç ettiğini ve asayişi muhafaza için şiddetli tedbirler aldığını da bildirmiştir. Hâdisenin sebepleri Atina, 28; (Hususi muhabiri- mizden) — Son günlerde Yuna- nistanın en mühim hadisesi, Se- lânikte - musevilere karşı vaki i olan tecavüzattır. Daha dün Yu- nan parlamentosuna da akseden ve Yunan başvekili ile bütün si- yasi fırkalar rüesasını, müteca- vizler hakkında şiddetli bir lisan kullananları intaç eden bu hadi- senin tafsilâtı şudur: Selânikte, Yunan talebeleri birliği, museviler aleyhine bir beyanname neşredilmiş ve mu- sevi unsuruna karşı şu ithamlar- da bulunmuştur. — Geçenlerde Sofyada inikat musevi makabı cemiyetleri'kong- (Lütfen sayıfayı çeviriniz) KIZLAR ÇUJ! RU Bu eser Rus son nesil edip- lerinde Aleksandr Kupriun en kıymetli eseridir. * Kupriu bu eserde Teolstoyn ve sair Rus üdebasının cesaret edemedikleri bir mevzuu o kaleme almış en aşağı ruhlarda bile ulvi hislerin bütün bütün sönemiyeceğini gös- termiştir. Eser Rusyada pek büvük bir şöhret kazanmıştır. Pek yakında başlıyoruz.