7 Temmuz 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

7 Temmuz 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

—2— VAKIT 7 Temmuz 1931 HAVA âleminde Londra - Avusturalya ingiliz tayyarecile ri ikinci teşebbüs- lerinde de muvaffak olamadılar Londradan Avusturyaya altı gönde gidip gelerek bir hava rekoru tesisine teşebbüs eden ingiliz tayyarecileri Nevil Stak ve Şaplen'in OBağdat- tan geri döndüklerini yazmış- tık, Cumartesi akşamı Yeşilköye inen tayyareciler Viyana yolile ve tayyare ile Londraya hare- ket etmişlerdir. Malâm olduğu üzere ingiliz tayyarecileri geçen Nisan sonla- rında da bu seyahate başlamış- lar, fakat tayyarelerinin bozulan motörünün tamiri uzun sürdüğün- den seyahatten vazgeçerek yine tayyare ile Londraya dönmüşlerdi. ingiliz tayyarecisi yüzbaşı Ne- vil Stals hareketinden evel Ken- disile görüşen bir muharririmize seyahati hakkında şu izahatı vermiştir ; — Londra - istanbul hava yo- lunu en kısa bir zamanda katet- mek teşebbüsümüz iki defadır. hemen ayni sebeplerden dolayı muvaffakıyetsizlikle neticeleniyor. ilk teşebbüsümüzde istanbula gelirken benzin borularındağye radyatördeki bir arıza yözünen muvaffak olamamıştık. O zaman Londradan istanbula, (benzin almak için Viyanada iki saat durduğumuz halde 15 saatte elmiştik. Fakat bahsettiğim aza yüzünden vakıt kaybetti ğimiz için istanbuldan geri öndük. Dönüşte istanbuldan Londraya 14 buçuk saatte gittik. Feysal Hazretleri saat dörtte Çanka. |fetin sonlarına doğru Reisieiimhur Hz. yayı teşrif buyurarak Gaz; Hazretleri) atideki nutku irat buyurmuşlardır; ni ziyaret ettiler ve dönüşle kız ens- ttüsünü gezdiler. “Gecede şereflerine bir süvare ter. tip olunda” Yarın beşte Gazi (Hazretleri kıy- metli misafir şerefine Marmara köş- künde bir çay ziyafeti verecektir. Dün geceki ziyafet Ankara, 6 (A.A.) — — Reisicümhuri Hr. tarafından bu akşam saat 20,9) da kral Feysal Hz. şerefine Ankara Palasta bir ziyafet keşide edilmiştir. Ziyafette kral Hz, Irak başvekili Nuri Paşa ve maiyeti erkânı, B. M. Meclis Relsi Kâzım, Başvekil İsmet Paşalar Hazeratile heyeti vekile aza- ları, C.H. fırkası kâtibi umümisi Re. cep, Meclis reis vekillerinden Vasıf, sabık fırka kâtibi umumisi Saffet, Ha| riciye vekâleti protokol ve birinei da- İre umum müdürlerile kalem; mahsus müdürü, Bağdat elçimiz Tahir Lütfi Beylerle Irak Ankara sefiri ve sefarct erkânı hazır bulunmuşlardır. o Zivr- VAKITın Tefrikası : 24 Kızılcık Dalları YAZAN RESATNURI Hamaratlığını dehşetli arttır- mıştı. yeme em etrafında pervane gibi dönüyor, istiyeceği şeyleri evvelden keşfetmek için gö- zünün içine bakıyordu. Onu hid- detli hatta durgun gördüğü za- man katiyyen İsmailin adını an- mıyordu. Böyle zamanlarda o- nun ne kadar aksi ve tok sözlü ol! duğunu gayet iyi anlamıştı. Fakat ne zaman tatlılaştığını görürse, ne zaman yaptığı bir hizmet için on-! dan bir (aferin) alırsa, bir küçük köpek yaltaklığı ile hafif hafif diz- lerini sevip öpüyor: “İsmaile gide- ceğim değil mi büyük hanım,, şim- di değil... sonra,, diye yalvarıyor- du.. Büyük hanım o gece kızı tes- kin için böyle bir söz ortaya attı- ğına son derece pişman olmuştu. Kız onu hep iyi ve neşeli yani son derece hatırşinas olduğu za“ manlarda yakalamak kurnazlığı”! ikinci seyahatimize 19 haziran da başladık. Ve 12 buçuk saat- te İstanbula geldik. ertesi sabah Yeşilköyden hareket ettik, Fa- yn daha — mi ilerle- meden hava bozulduğu için i dönmeğe mecbur olduk, Ayni gün akşama doğru hava iyileş- tiği için hareket ettik. iskende- ron üzerinden geçerek Halep ci- varında Müslimiyede yere indik. Benzin aldık sonra Bağdata doğru yola çıktık, Lâkin talisiz- lik tekrar başlamiştı. Halep ve Bağdat arasında mo- törümüz gayri muntazam işleme- ğe başladı. Bağdada indiğimiz zaman motörümüzün manyetola- rından birinin bozulmuş olduğu- nu gördük. Derhal değiştirmek kabil değildi. Yenisini tedarik edinciye kadar zaman gestiği için 3 temmuz cuma günü saba! sai altıda Bağdattan avdet et- tik, Ümidimiz kırılmış değildir. Muvaffak olmağa e na talile mücadele edeceğiz. Te- şebbümüzü üçüncü defa tekrar etmek istiyoruz. Gelecek meh- tabı beklememek için bu teşeb- bümüze önümüzdeki cuma günü başlamak niyetindeyiz. Yeşilköye her gelişimizde bi- ze kolaylıklar gösteren istanbul hava kumandanı Zekeriya beye Seyis kendime bir borç bi- irim.,, | Gazi Hz. nin nutku “Kral Hazretleri; - Zatı haşmetanelerini burada Türki. ye cümhuriyetinin merkezinde selâm lamakla bahtiyatım. Dostumuz O ve komşumuz muhterem Iraklılara ve © nun sevilen hükümdarma (karşı çok samimi destluk duygularile mütehas- sis bulunmaktayız. Bu hislerin Türki. yede ne kadar kuvvetli makes bul. duğunu (bizzat müşahede buyuracak sınız. Ziyareti haşmetaneleri mevcut dostluk hislerini ve bağlarını şiiphe siz çok o kuvvetlendirecektir. Bütün gayretlerini sulh içinde inkişafa hasre. Brezilya elçisi Brezilyanın ilk Ankara elçisi M. Pimental cenaplarının evvelki gün Reisicümhur Gazi Hz, ta- rafından kabul edilerek itimat- e takdim ettiğini yaz- tık, esmimiz (sefir ocenaplarını itimatnamöâsini takdim etmek için giderken göstermektedir. m aa e e ma him olan tarihin seyrinden dalma ie. sirini gösteren coğrafi, İktisadi Amil. lerden başka bugünkü karşılıklı men. faatleri ve dahili, harici sulh ve gi kün siyasetleri ve (münasebetleri de Irak ile Türkiyeyi birbirine yaklaştır- makta ve daha çok dost yapmaktadır. Bu görüş ve anlayışta müşterek oldu- fumuz kanaatini ifade etmeme müsa- adelerini rica ederim. Ru samimi kı- naat ve hisler içinde sözlerimi bitirir. ken huzuru ile hepimize sevinçler ve ren muhterem (misafirimiz Haşmetli Kral Hz. nin şahsi (o saadetlerini ve Jdost Iraklıların refah ve istikballerini temenni ederim.,, Kral Mz. nin nutku Müteakiben Kral Feysal Hz. ceve-i İben atideki nutukla mukabele buyur.İni samimiyetle temenni eylerim.,, muşlardır: “Reisicümhur Hazretleri; Zatı riyasetpenahilerinin gerek yah- sım ve gerek milletim Hakkında izhar buyurdukları samimi hissiyat ve haki- ki muhabbete ve komşu ve kardeş Türk milletinin güzel merkezinde bul- duğum hüsnü kabule karşı derin teşekkürlerle mütehassis olduğuma iti mat buyurmalarını rica ederim. Öle denberi kalben arzu eylediğim bu ziya»! rete bilhassa cümlenin takdir ve i'cabı- nı bihakkın kazanmış olan zatı dev- letlerile tanışmağa muvaffak olduğum- dan ne derece bahtiyarlık duyduğumu beyana hacet görmüyorum, Biz Irak- ve terakki Ticaret âleminde: PA rare RİN nahiyelerine kredi vermiyor Osmanlı bankasi izmir şubesi | merkezden aldığı bir emir üze- rine afyon tüccarlarına krediyi kesmiştir. Bunun bir afyon inhisari teş- kil edileceği hakkındaki rivayet- lerle alâkadar olduğu söylen- mektedir. İtalyanlar samsundan çok mik- tarda tütün alıyorlar | Samsundan alınan malümata göre, italya rejisinin mübayaa komisyoncusu Haci Vaban Ef, ile Mısır sigara fabrikatörlerin- den M. Malusyan ve Misiryan biraderlerin mübavaa memuru Samsuna gelmişler ve tütün mü- bayaasına başlamışlardır. Fiatlar alıcıların ve dünya pi- yasasının bugünkü vaziyetine uygundur. Şimdiye kadar bir baylı mahsül satılmıştır. 11930 senesi mahsülünün tamamen sa- tılacağı tahmin olunmaktadır. dolayısile her iki milletin gittikçe adah çok dost ve daha çok samimi olmaları. HABERLER ikamet meselesi Yeni bir lâyiha hazırlandı Ankara, 6 İelefon) — ikamet mukavelesi aktedilmiyen devlet- lerle muvakkat muahedeler ya- ılması için Hariciye vekâletinin Kali kanun lâyihası mec- lise geldi ve hariciye encümenine havale olundu. Türkiye - Norveç ikamet ve ticaret o mükavelelerinin “tasdiki lâyibası meclise geldi. Tetkik için iktisat ve hariciye encümen- leaine verildi. Macarlar galip Romanya milli takımı Macar takımına yenildi Bükreş, $5 (A.-A.) — Macaris- tan ve Romanya milli takımları a- rasında bugün yapılan futbol ma- çını ikiye karşı dörtle Macarlar ka zanmışlardır. Belediyede : ötobüsler hakkında Daimi encümeni, komisyon arasında ihtilâf var Belediyede otobüs talimatnamesini nm pek tabif ve hafta zaruri Olduğu hazırlıyan komisyon ile daimi encü- kanaatinde zatı devletlerile tamamen; müşterekim. Bu hakikati beyan etmek; le bütün milletimin hissiyatına tercğ.i man olduğuma eminim. Sözlerime nihayet vermeden evel iş- bu mutasavver ziyaretimi kuvveden fj. le çıkardığımdan dolayı pek ziyade mesrur olduğumu beyan etmek iste rim. Her vakit hatıramda derin ve se- den ve komişularile ve dünyanın bütün milletlerile karşılıklı samimiyet & ve|sahasında her gün atmakta olduğu mü müsavat esasları dahilinde iyi geçin. him ve şayanı takdir hatveleri haki- meyi şiar edinen cümhuriyet hüküme-İki bir alâka ve memnuniyetle takip e- ti Irakın gittikçe artan obir terakkildiyor ve muvaffakıyetle neticelendi. ile huzur içinde mes'ut (o ve müreffehiğini görmekle derin bir sevinç hisse. olmasını alâka ile takip ve temenni; et.İdiyoruz. Zatı riyasetpenahilerinin şim mektedir. (Milletler arasındaki bağ-ldi dinlediğimiz beliğ sözlerinde buyur- larm ve alâkaların inkişafında pek mü.ldukları birçok (sebepler (ve âmiller! nı gösterdiği için tersleyip kovma-|rından zırıl zırıl kanlar akıyordu.. ğa, hatta aksi bir şey söylemeğe u-| Sevaplarma giydirip kuşattılar, pis tanıyor, başını mazlum bir tavırlalliğini (temizlediler. Kendileri» bir yandan bir yana çevirerek: (ne (oevlât, O çocuklara (o kar- — Kara sinek gibi yapıştı ya-|deş (yaptılar. (Açlıktan, sefa- rabbi.. Bir türlü üstümden atamıyo|diğini giydi, yemediğini yedi. rum! diye şikâyet ediyordu. Nasıl oluyor da gözünü © çöp- Gülsümün hep kendi memnun |lükten alamıyor, o hep Yorganlı ve zaif zamanlarını seçtiğini niha kılığında erkekler, ondan beş beter yet büyük hanım da farketti, Kı-| kadınlarla dolu köye, o toprak ku- zın sinsi sinsi etrafında dolaştığını|lübelere ve tezek kokusuna hasret gördükçe yalandan yüzünü çatma! çekiyor. Kendisine bunca iyilikler ğa, bir şeye kızmış gibi homurdan|eden, bunca kahrını çeken, pisliği mağa başlad. Fakat bu deli şerrin-'ni temzliyen insanlara bir Allah den memnun (olduğu (O zaman'razı olsun demez. Arkadaşlarını a- ta iken Türkiyenin sulh larda (o kızın (o hiddetli © gibilriyorsa burada çocuk mu (eksik? görünmeğe mecbur olmak Haydi onlarla yıldızının barışık ol ne yorucu bir şeydi? Nadide mamasını da affedelim. Ya Bülen- Hanımın kalbinde karma o karışık'de, bu günden güne büyüyüp gü- ,hisler vardı. Evlât delisi bir kadın zelleşen, bir külücüğü oca /olduğu için — velev ki hasretlerini na can katan bebeğe karşı nasıl his güzel kelimeler, lirik jestlerle süs-İ siz kalabiliyor! Bülent Yorganlının lemek kudretinden mahrum dilsiz! götürdüğü o buruşuk pire yüzlü! bir köylüye de ait olsa bir teessürü anlamasın olamazdı. bin kat daha sevimli değil mi? Nitekim hıdırellezde, kurban bay-| “Bu da senin kardeşin,, dediler ol ramında kesilen kuzulara, koyun-|madı. “Sen onun dadısı olacaksın. lara da ağlardı. Fakat ne yapalım! Büyüdüğü zaman sana cak,, kaderleri böyle! dediler. olmadı. Hasılı me dedilerse Diğer cihetten bir türlü halle-|bu yavruya ısınamadı. Korktuğu demediği bir muamma vardı: için bir şey söylemeğe cesaret ede- Gülsümün bir gece | Pendikie'miyor. Fakat o çarpık bakışları ço- köşke, Yorganlı ile beraber, ne hal!cuğa karşı kinle dolu. de geldiği malüm... Yarık tabanla-) © Nadide hanımın kalbindeki ka — böyle kocaman kabuklu kafalı ilden ka vinçli bir intiba bırakacak olan işbu hüsnü kabule karşı derin teşekkürle. rimi tekrar ve ayni zamanda Reisicüm- hur Hz. nin şahsi saadetlerini ve dost türk milletinin teali ve muvaffakıyeti- Baloda Ankara, 6 (Telefon) — Gazi Hz. nin Feysal Viz. şartta keşide buyurduk. ları ziyafette Kral.Hz. Gazinin karşı: larmda (oturuyorlardı. Feysal Hiz. nin sağında Meclis Reisimiz, solunda da Başvekilimiz vardı, Kral Hz. nü- tuklarmı Türkçe olarak (söylediler. Yemekten sonra balo çok parlak oldu. Gazi Hz. davetlileri (OFeysal Hz. ne bizzat takdim ediyorlardı. Yaktile Osmanlı şürayi devletinde ve meclisi meb'usanında ara olark bu- lünmuş olan Kral Hz. aşina simalara tesadüf ediyorlardı. Bu arada İstanbul meb'usu ve sab:k müze müdürü Halil Beyle görüştüler. yama ltizar Dünkü sayımızda bugün meşredece- gimizi yazdığımız “Avrupa için de bir pilân lâzım, makalesini yazımızın çok- Juğuna Omebni yarına O tehite mecbur olduk. Okurucularımızdan özür dileriz rışık duygulardan biri de kin idi. Gülsümün İsmaile olan muhabbeti ni Bülent hesabıma kıskanıyordu. Bu muhabbet bebeğin hakkı, onu sevmek Gülşümün veliyyinimetleri ne karşı bir insanlık vazifesi idi. Maamafih büyük annenin torunu-! nu Gülsüme sevdirmek istemesin- de başkaca bir sabep de vardi. Ço-| cuk yakında sütten kesilecek, Gül-! sümün eline u Kız onu ha kikaten sevmezse dikkatle, merak la bakamazdı. Hatta dahası da vardı. Konağın büyüklerine kızdı” ğı zaman o masumdan öcünü alma» ğa kalkması olmıyacak şey değil- di. Bu makule insanlardan her şey beklenirdi. Öyle ya! çocuğa gizli- ce bir çimdik atsa yahut iğne sok- sa kimin haberi olur? Masumun di! li yek ki söylesin. Hasılı bütün bu tehlikelere karşı Bulendi ne yapıp yapıp kızın gözüne sokmaktan baş çare yoktu. Büyük hanım bu mühim meseleleri derin derin dü- şünüyor ve kız “beni gönderecek- sin değil mi büyük hanım diye vr- zıldadığı zaman ümidini kıra" cak bir şey söylemiyordu: Yarısı yüzü tutmadığı yarısı da kızın bir zaman böyle kendi kendini oyala yıp gitmesinde şimdilik bir tehlike görmediği için.. (Bimedi) İza alınacaktır. men arasındaki esaslı omoktai nazaf farkları talimatnamenin bitirilmesini uzatmaktadır. Komisyon otobüsler hakkında şe- dit cezalar konmasını ezelimle otobüs sahiplerinden ve şoförlerinden tali matname harleine çıkmıyacaklarını dair taahhütname alınmasını, buns riayet etmiyen otobüs sahibinin derhal ağır ceza ile teeziye ve otoblisün da imi surette seyrü seferden menedilme si gibi ahkâm konmasını istememek tedir. Daimi encümen ise daha mü tedil şekilde cezalar konması tarafta” rıdır. Komisyon ve daimi eneümen bu hususta temas etmektedirler. Nalbant dükkânları muhakkak tâdil ve ıslah ettirilicek Belediye nalbantların dükkânları. nr ıslah ötmelefi Için Dir vaurmamame yaptı, Bunu İki ay evel ilân etti. Nalbantların verilen müddet (zar fında hiç bir dükkânın icap eden “fa- dilâtı yapmadıkları birkaç gün evel yapılan (o teftişlerden (arlaşılmıştır. Nalbantlar malf vaziyetlerinin iyi ol madığını, bundan başka dükkânlarca kira ile oturduklarından mukavele bit- tikten sonra terkedecekleri dükkânla ra masraf yapamıyacaklarını söylemiş lerdir. Fakat belediye (müfettişleri nalbantların mali vaziyetleri iyi oldu- fu halde talimatnameye riayet etmedik lerini görmüşlerdir. Bu gibilerden ce- Belediye yeniden nak bantlara bir ay mühlet vermiştir. Eski hamam eski tas Belediye iktısat müdürlüğünün mü | kerrer İhtarlarına rağmen hamamlar- da temizliğe bakılmadığı, hiç bir asri itertibat yapılmadığı anlaşılmıştır. İktısat müdürlüğü bir asri hamım projesi yapmış, bunu belediye riyase İlne vermiştir. Bu proje tatbik edilir se belediye en büyük hamamlardan bis * rini kiralıyarak asri bir şekilde tadil edecek ve bunu bir nümune (hamami | haline getirecektir. Fiatlar da ucuzlatılacak, herkesin sık, sık yıkanmasını temin edecektir. Talimatname ile diğer hamamlar da ıslaha mecbur tutulacaklardır. Tiyatro ve hal projesi Alman grupu ile yapılan tiyatro ve hal inşası projesinin iktisadi vaziyet dolayısile şimdilik bırakılacağı yazıl. muştr. Dün belediye de alâkadar bir zat bu mesele hakkında şöyle söylemiştir: — Tiyatro hal muhakkak yapıla- caktır. hale çok büyük bir ihtiyaç © | lan halin gelecek sene kat'i surette yapılması beklenilir. Zaten Alman grupu İle tamamen anlaşılamamıştı. Eğer yeni bir grup çıkarsa onunla da temas edilecektir. Ekmek İfrancala fiyatları Belediye narh komisyonu dün 6 meği 8,5, fırancalayı 18,5 kuruşta ip- ka etmiştir. Yüksek sıhhat şura azalığı Aiisdebi refikimizde oku: Şanı öre izmir doktorların an Cevdet Fuat bey vekiller beyeti kararile yüksek sıhhat şurası azalığına (o İntihap Olum muştur.