31 Temmuz 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

31 Temmuz 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Küçük ilânlarımızdan Hazreti isa istifade ediniz “Vakıt,, ın küçük Ilânları görü- Bu tarih şah eserine nürve çok okunur —. 14 üncü” Yıl *Sayı:4869 İdare yeri: İstanbul, Ankara ca. Vakit Yurdu —————Ğ— mlm. m —— — . Havadis Ve yazı iğ . Mülkiyeti Yeni matbuat kanunu hakkı telif kanununun gazetelere ait havadis ve Yazı mülkiyeti hakkındaki ahkâmı tadil etti, Onun için kanunun neşri. tarihinden itibaren mer'iyyete başlıyar; cak olan bu yeni ahkâm hakkında bi. râz izahat vermek faydadan hali de) Zilâir. Hakkı telif kanunu bir gazetenin! diğer bir gazeteden yazı ve (havadis nakletmesini mehaz göstermek şar- tile serbest birakmıştır. Fakat dene bilir ki şimdiye kadar hemen hiçbir güzete tarafından havadis ve yazı nakletmek hususunda kanunun vaz- zettiği şarta riayet edilmemiştir, Her gazetenin diğerlerinden (aynen, yahut tadilât ile mehaz göstermek sizin havadis alması bir nevi teamül haline girmişti. Bir o halde ki mehaz göstermeksizin havadis ve yazı nakle dilmesinin | sulistimali gazeteciler a- Tasında umumi bir şikâyet mevzuu ol muştu. İşte yeni matbuat kanununa ili- ve edilen ahkâm bu şikâyetleri ber. taraf edecek mahiyettedir. Yeni matbuat kanunu mucebince bir gazetenin - hususi bir emek ve fe. | dakârlık ile elde edip neşrettiği ha vadisi yirmi dört saat (geçmeksizin sahibinin muvafakati almmadıkça me haz göstermek suretinde olsa bile iktibas edilemez. Buna muhalif hare ket vukuunda mutazarır İddin'eden taraf mahkemeye müra- caat edebilir. Gazetelere ait havadis mülkiyeti hakkindaki bü usulün tatbik edilebil Mesi için her gazetenin basıldığı! dötmesi tabif Tizımdir. veye Bunun için de yine kanunun bir maddesinde her gazetenin üzerine meşredildiği günün tarihini yazması bir kayıt olarak kabul edilmiştir. Yeni kanunun bu hükmü bilhassa gazetelerin akşam çıkacak nüshaları İçin ehemmiyeti haizdir. Çünkü umu- miyetle akşam gazeteleri (sabahleyin saat dokuzda, dokuz buçukta © basık! dıkları halde bile üzerlerine ertesi gü: nün tarihini koymaktadır. Haddi zatın da mantıki olmamakla beraber tezmül haline girmiş olan bu usul de artık kanunun neşri gününden itibaren niha- yet bulacaktır. Her gazetenin kendisine bir istihbar heyeti (o vardır. mahsus istihbar membaları vardır. Bir gazetecinin mesleki muvaffakıyet yo lunda hissedeceği zevk her gün meş rettiği yazılar arasına kendine (göre (Ale tarafı 2 inci sayıfamızda) Mehmet Asım mahsus Va olduğunu! Kendine Müessif hâdise hit B. kendini öldürdü Merhum Vahit Bey Son 24 saat içinde şehrimizde büyük bir teessür ve teessüfle karşılanan bir intihar hâdisesi olmuştur. Sanat âleminde kıy- metli tetkikleri ve eserlerile ma- ruf bulunan ve elyevm barut in- hisarında idare meclisi reisliğini yapan Vahit Bey dün sabah saat 5 te, evinde ağzına bir kurşun sıkmak şuretile kendisini öldür- müştür. Senelerce Darülfünunda ve Güzel San'atlar akademisinde san'at (tarihini muvaffakıyetle tedris eden Vabit B. 314 sene- sinde Harbiye mektebinde ho- | calığa başlamış, kıymetli eserler çıkarmış sonra erkânı harp kol ağası rütbesinde iken askerlik- ten * çekilerek Düyunumumiye idaresinde çalışmış, uzun müddet mektupçuluk ya, son zaman- gü pçuluk yapmış, imbis sarından ayrılarak barut ithisarı idare meclisi reisliğini deruhte etmişti. Son tasarruf dolayısile bant inbisarı idare meclisi reisliğinin tabsisatı, beş yüzden yüz liraya indirilmişti. Kendisinin diğer ma- W işleri deiyi gitmiyordu. Bu va- ziyet Vahit beyi çok müteessir etmiş ve bu teessür nihayet bu feci hareketle neticelenmiştir. Vahit B. Taksimde sıra ser- vilerde 1108 numaralı Gravuje apartmanının 4 üncü katında bir daire işgal ediyordu. Merhumun cenazesi (oObugün kaldırılacak, teşvikiyede namazı kılınacak, Anadoluhisarında aile kabristanına defnedilecektir. Merhumun ailesine teessürleri- mizi taziyetlerimizi beyan ederiz, Gazetelerin 24 sant geçmeden birbirlerinden havadis alması memnudur | Matbuat kanunu | Tel yarın başlayor RR Yarınki sayımız: 12 Sayıfa Gençlik, Çocuk sayıfaları Meraklı, mütenevvi yazılar Hatıralar arasında Bu Sayımızda H.M. S. Haşmetpenahinin casuslârı —S inci sayıfada. Başvekilimiz Hariciye vekili ile i beraber Yalovaya gittiler Başvekil İsmet: paşa Hz. leri dün Yalovaya gitmişlerdir. Baş- vekil Hz. Heybeliden motörle Er- tuğrul yatına geçmişler, yat saat on birde hareket etmiştir. Yalovada bir hafta kadar ka- lacaklardır. Ismet paşa Hz, lerile birlikte | birkaç gün evvel şehrimize ge- len hariciye vekili Teafik Rüştü bey de Yalovaya gitmiştir. “Nevyork,, tan hiç bir mamak şartile İstanbula a şebbüs eden Amerikan tayyarecileri John Polando ve Russel o Boardman teşebbüslerinde muvaffak olmuşlar ve dün Yeşilköyde yere inmişlerdir. Amerikan tayyarecileri bu suretle tayyarecilik Aleminde çok büyük (bir muvaffakıyet kazanmışlar ve şimdiye kadar Fransız tayyarecisi (o Deodonne Costesin muhafaza ettiği hattı mus takim uzun mesafe rökorunu da kır mışlardır. Fransız hava filosu ile beraber bu- raya gelen ve şimdi şehrimizde bulu- CUMA 31 Temmuz (7 inciay) 1931 Büyük zaferle beraber, şehrimizde bul rekorunu da kıran Amerikalı tayyareciler Ankaraya TÜmumt harpte Gazi Hz. nin maiyet- lerinde bülunmak şerefini kazanmış olan mütekal erkânı harp binbaşı Tevfik B. in vücuda — getirdiği eserden alınmış bir makâleşi dün dercetmiştik, bugün de başka bir. makaleyi neşrediyoruz.) Nihayet Türkiye de umumi har-| gitmek | için (o eşilköye. İnmişler Nevyorktan bir uçuşta gelen “Amerikan tay yarerileri “Con Rolando Me Rosel Morgan Amerika şetirile birlikte Evvelki gün şehrimize gelen Fransız tayyarecileri Ceneral dün Fetihteki tayyare şehitleri abidesine bir çelenk koym lefon: (İdare) 24370 — (Yan işleri) 24371 Sayısı 5 Kuruş — —— —— Meraklı bir hatıra Enver Paş a kızıyor ! nasmm mukassi bir odasında çalı. şıyordüm. Odamın kapısında (girile mez) levhası asılı idi, Başkumandanlık vekâletinin bi rinci harekât şubesi namını alan bu odada benden başka (Çanakkaleden gelen raporları harita üzerinde renk M boyalarla (tesbit eden hamiyetli bir arkadaşım bulunuyordu. Erkâ nıbarp miralayı olan bu vatanperver bilâhare (o Şamda şehit düşmüştü. Mer hum bir gün kanlı bir muharebenin raporunu tesbit ederken telefatın kes- retinden tedehhüş ederek mütehey- yiç bir vaziyette yerinde kıvranmağa başladı. Siması da renkten renge gir di, Hiddetle: — Millet kırılıyor. Kanlar dizleri boyluyor, halâ hırs ve inat! dedi. Durduğu yerde hir yanardağ gibi feveran (ediyordu, sabir ve taham- İmülünü gösteren müteessir bir tavır. la devam eyledi: “Sofya ataşe mili- teri Mustafa Kemal Bey (Gazi Haz. istirahatini feda € retleri) mevkiini, be &iştirak etmişti. Çanakkalede pekderek başkumandanlık vekâletine mü kanlı bir mücadelenin cereyan ettiğilracaat etmiş, orduda faal bir hizmet sırada Beyazrtta harbiye nezareti bi.) (Al tarafı 5 inci sayfada) m An Hava âleminde en büyük bir zafer | İki Amerikalı tayyareci Nevyorktan bir uçuşta şehrimize geldiler Tayyareeiler 4984 mili 49 saat beş dakikada almışlar, Paris ve Londra üzerinden geçerek gazeteler âtmışlardır unan Fransız tayyarecisi Koste ait uzun mesafe istemişler fakat benzinleri dir Döğüysin riyasetinde uşlardır. Resmlmiz Fransız tayyarecilerini ibtiram halinde güsteriyor İnan Costes bu rökoru 27 ve 29 teşrini- raber Paristen kalkarak Çinde (Tsit. level 1929 da arkadaşı Bellonte ile be-İsikaâr) a uçmak suretile kazanmıştı. Aldığı mesafe 7905 kilometre idi, (Lülfen sayıfayı çeviriniz) RR