3 Ağustos 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

3 Ağustos 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

Adliye Haberleri 7 iki muharrir iki mes'ul müdür Hakkında açık ve müstehcen neşriyatta bulundukları kaydile, mahkümiyet kararı verlidi Istanbul birinci ceza mahke- | mesi, «Akşam» refikimiz aley- hindeki iki açık ve müstehcen neşriyât davasının ruyetini bitir- miştir. Davalar, birleştirilmiş olarak, ruyet — olunuyordu. o Mahkeme, Vaalâ Nurettin Beyin bir buçuk ay hapsine, 30 lira para cezası vermesine, Selâmi izzet Beyin 1 ay hapsine' 15 lira para ce- zası vermesine Karar vermiştir. Gazetenin eski mes'ul müdürü Hikmet Feridun Beyin 1,5 ay, yeni mes'ul müdürü iskender Fahreddin Beyin 1 ay hapsi ka- rarlaşlırılmıştır. Ayrıca Hikmet Feridun Beyden otuz, iskender Fahreddin Beyden 15 lira para cezası almacaktir. Cezalara t6'- cil edilmemiştir. Dava mevzuunu teşkil eden iki yazıdan birinin intişarı zama- nında gazetenin mesul müdürü Hikmet Feridun Bey, diğerinin intişarı zamanında iskender Fah- reddin B. olmak itibarile, muh- telif iki yazıdan dolayı eski ve yeni mes'ul müdürler mahküm edilmişlerdir. Muhtelit mahkemelerde yaz tadili Bütün muhtelit mahkemeler tatil devresine girmişlerdir. Per- şenbe gününden itibaren Yunan mahkemesi de resmen tadil ya- pacaktır. Eylâldenitibaren mah- Vilâyeette iadeye tabi emlâk Vali muavini, izahat veriyor ladeye tabi rum emlâkinden mübadillere tahsis ve tefrik edil- miş olanların istirdadı ile sahip- lerine iadeleri hakkındakı yeni kanunun bu günlerde vilâyete resmen tebliği beklenmektedir. Vali muavini Fazlı bey, bütün mübadilleri alakâcar eden bu kanun hakkında dün şu izahatı vermiştir. “— iadeye tabi emlâk geriye alınarak sahiplerine verilecek - tir. Harikzedelere, mahacirlere ve mültecilere istibkaklarına mu- kabil istanbul ve izmir haricinde mal verilecektir. Mübadillerin (| istihkaklarına mukabil yöde beş faizli baxine Bonoları ita edilecektir. | Bu bonolar, müzayedelerde (nakit gibi depozito olarak kabul edi- lecektir. Yeni kanun, istanbuldaki Yu- nan emlâkile füzulen işgal veya tahsis ve teffiz edilmiş olupta mahkeme kararı olmadıkça iade- lerine imkân olmıyan Rum em- lâkine aittir. Bu Rum emlâki de istanbullu olup ta, Cümburiye- tin teessüsünden sonra Cumhu- riyet pasaportile giden ve bina- enaleyk istanbula avdet hakları kabul oluman Rum emlâkinden ibarettir. Istanbuldaki Yunan em- lâki, hazinece vaziyet edilmiş ve icarları hâzinece tahsil ve gay- rimübadillere tevzi (edilmişti. rin iadesine esasen başlan- mış bulunmaktadır. Diğer iade hayet 150 parçayı geçmiyeceğini edilecek Rum emlâkini ise ni ediyorum. Kanun, res- 5 edilince bunların İis- Bir Alman gazetesinin heykeltraş Kenan Ali Beyin Her Gros adlı bir al- manın yaptığı heykellere kendi imza. sını koyduğu şeklinde bir iddiada bu- lunduğunu yazmış, Kenan Ali Beyin bu ithama karşı cevabımı heşretmistik. Kenan Ali Bey cevabında bu habe- ri hayretle karşıladığını, . bunun bir iftira olduğunu söyledikten sonra, Her Grosu yanında amele olarak çalıştır. dığını, maâamafih son zamanlarda ba- zı ahlâksızlıkları görüldüğü, oturduğu pansiyondaki halıları çaldığı için ken. disine yol verdiğini, Grosun Obundan muğber olduğu için gazete ile şantaj yaptığını ileriye sürmüş bu bahis e- pey dedikoduyu davet etmişti. Dün, Ferdinand Gras İsmini taşı- yan bu alman genci matbaamıza gele- rek, Kenan Ali beyin sözlerine cerap- ları olduğunu söyledi ve şunları ân- lattı; “.— Kenan Ali Beyin şahsıma karşı yaptığı sebepsiz (hakaretlerinden ve meselâ tamamen hakikati tağyiren naklettiği ve doğrudan doğruya kendi. sini alâkadar eden halı meselesinden bahsetmek istemiyorum. Bu mesailin daha yakından tetkiki ancak Kenan AK be; lesine karşı pek feci bir va- ziyete düşürmekten başka bir o netice vermiyecektir. Burada ise maksadım her (şeyden evel esas meseleyi tenvir etmektir: Kenan Ali beyle teşriki o mesâinin şekli tamamen yanlış bir tarzda ifade edilmiştir. Kendisile teşriki mesaim 11998 senesinin mayıs ayında başlamış. tır. Kenan Ali bey o zaman ticareta. İneler, bürolar, v. &, İçin aİçidan mamul büstler satmakta idi. Tâ © zamandahberi oatelyemizde meydana gelen taslaklar, ihzari &me- liyeler ve küçük modellerin kâffesi bei nim mahsulü fikrim olup © yine benim tarafımdan yapılmıştır. Kenan bey siparişleri benim yaptığım bu modeller; üzerine almıştır. Cesameti tabiiyede ve daha büyük eserlerin kâffesinin çamurdan modü. lâjları kısmen ezberden ve kısmen de canlı modellerden poz almak suretile tarafımdan — yapılmıştır. Kati cesa- metteki bu plâstiklerimin alçı döküm. leri ve bilâhara bronz veya o merme Darüfünunda: 65 yaşını geçen müderrisler Tekaüt ecek, ancak fahri müderris sıfatile ücretle çalışabileceklerdir Hukuk fakültesi meclisi dün toplanmış, baremin tatbikatına ait bususat hakkında görüşmüş- tür. Bilhassa müderrislerin ala» çakları maaşların tesbitide mü- zakere edilmiştir. Meclis gelecek haftatekrar toplanacaktır. Diğer fakülteler de toplanarak baremin tatbiki işi ile uğraşacaklardır. Barem kanunundaki bir madde mücibince bir memur 65 yaşında mutlak tekaüt edilecek, eğer liyakatinden | ve çalışmasından istifade etmek istenilirse, bu memurun vazifesi her sene hey- eti vekile kararile temdit oluna- caktır. Ancak bundan beş seneyi tecavöz oetmiyecektir. ,Darülfü- nun müderrisleri içinde bu va- ziyette buluuan ve yaşı yetmişi bulmuş müderrisler vardır. Ka- nunun sarabati karşısında bu müderrisler tekaüde sevkedile- cek, fakat kendilerine fahri mü- derrislik verilerek ücretle çalişa- caklardır. tesi çıkarılacaktır... Plâja gidip gelme ucuzlatılsın Flurya plâjı idaresi, vilâyete Heykelleri yapan kim ? Her Ferdinand Gros Kenan Ali Beye cevap veriyor iki heykeltraş Güzel San'atlar Akademisi muallim- lerinin kontrolu altında bir model yapamazlar mi ? kli, ; Her n: çilleri usta âmele tarafından yapıl- mıştır. Bu iddişlarımın şahitleri şun- lardir: (1) Büyük statülerin anatomisi için bana poz veren model. (2) Beni hemen her gün mesaim es. nasında ziyaret eden'bazı matbuat mü- imessilleri, | (3) Bu abidelerin imalindeki mesai- mi kâğıt üzerinde tevsik eden ( birçok fotoğrafiler, (4) Kenan beyin, abideletin M. Gros tarafından yapılmakta olduğuna, ken- disini bir kardeş gibi telâkki ettiğine ve istihkakı tediye edeceğine dair di- fer bir şahsa vaki olan idafesi, (5) Esnaf bankası sabık müdürü Faik (beyin diğer hir şahsa vaki ifa İdesi, Faik beyin de seramikten / biri portresini yapmıştım. - Bu son mesaimin mahsülü olan E- dirne ve İsparta heykellerinin mahalli ne vaz'ından ve resmi küşadından s0n- ra Çanakkalede rekzi mutasavver 50 ilâ 60 metre irtifatndaki abidenin bir taslağını yapmakla meşgul oldum ki bunun da modelini Faik beye vermiş. tim. Bundan başka bir de Relsieümhur| Gazi Hazretlerini at üzerinde göste ren bir abidenin modelini (yaptım ki bunun Üzerine Erzurum şehrile 20.000) .. Polis Haberleri 12 cam kırılmış ! Fenerde haratçı Kara Mehmet mahlesinde oturan Ethem efendi ile ayni mahallede sakin Halil usta Kavga etmişlerdir. Kavgadan sonra, Halil ustanın karısı Ayşe, gelini Nimet, veoğlu Kâmil, Ethem efendinin evine taarruz ederek 12 cam kırmış | lardır. Mütecavizler yakalanmıştır. Üfürükcülük mü yapmış ? Mahmüt paşadaotur. n Mustafa Hikmet efendinin, öfürükcülük yapmak suretile Eşinli - da Mevlut GP ği Get lirasım aldığı iddiaa edilmiş, zabıta şikâyet üzerine tahkikata başlamıştır. Bir çocuk bulundu Tophanede Hoğazkesen cad- desinde 3 aylık bir kız çocuğu bulunmuştur : O Çocuğa (Hava | ismi verilerek Darülâcezeye gu- türülmüştür, maa müracaat ederek Sirkeciden F- laryaya kadar olan şimendifer ücretinin indirilmesi için kum- panyâ nezdinde teşebbüsatta bu- İunulmağını istemiştir. Plâj idaresi, Fiurya plâjlarından | yalnız mali vaziyeti müsait olan- | İarın istifade ettiklerini, gidip İrinin nezaret ve kontrolünde bir müsa- — 3 — VAKIT 3 Ağustos 1931 — liraya bir sipariş mukavelesi aktetmiş-| tir. Kenan bey bana borçlu olduğu me) baliği tediye etmediğinden bu abidenin cesameti tabiiyede çamurdan O yapıla- cak olan kat'i modelinin başlamış ol- duğum çelik iskelelerinin imalini tatil ettim. Bu sipariş için beş bin lira a vans alan Kenan bey: — bizzat kendi ifadesine nazaran— Erzurum beledi. yediyesine bir alman amelenin yaptığı hatalı bir iş yüzünden heykelin ikma- linin teehhür ettiğini ve © yeniden Ya- pılması lâzım geldiğini o söylemiş. Fa- kat hakikatte heykelin imaline hiç baş- lanmamış bulunuyordu. Şimdi ise yi-i ne sipariş aldığı heykelleri yaptıracak diğer birini bulmağa çalışıyor, Aramızda mevcut ve şahitlerin ifa- delerile de tetyyüt eden şifahi muka. velelerimiz. mücebince bu iki © senelii san'atkârane mesaim mukabilinde Ke- nan bey bana ceman 9850 Jira borçlan- mıştır. Bütün bu müddet zarfında en mübrem ihtiyaçlarının tehvini için ces- te ceste almış olduğum bemaliğin vekü nu 2952 liradır. Binaenaleyh kendisin. den daha 6398 lira alacağım vardır. Kenan bey bu işlerden pek çok pa-| ra kazandığı ve bununla kendisine bir| otomobil satım aldığı ve mütebakisini israf eylediği halde benim hakkı sari- him olan şu parayı vermiştir. Yerine bir tesellim ve iftiharm var- sa o da güzel Türkiyenin birçok şehir- lerinde (Büyük Gazi o Hazretleri- nin O abidelerinin (kabiliyeti o sam atkârâneme birer (mücessem (şahit olmalarıdır. Eğer bu eserlerde san'"- atla ülfeti olan gözler, hatalar görü- yorlarsa bunlar da Kenan beyin; eser- leribir an evel bitirmek üzere beni taz-i yik etmesinden ileri gelmiştir. Almân yeticinin sözleri burada biti- yör, Pir türk san'atkârının başkasına ait eserlere imza koyücağına asla ih- timal vermiyoruz. Kenan Ali o Rey, Her Grosun iddiasmı fiil ile de tekzibe; muktedirdir. Şu halde Güzel San'at-| lar akademisi heykeltraşlık müğllimle| baka yapılamaz mi? Öyle tabii eesa- mette büyük heykeller yapmağa filân lüzum yoktur. Her hangi bir. Model yapmak, sanatkârın kudretini mey- dana çıkarabilir. P Belediyede Belediye bütçesi i Varidat azaldığı cihetle sarfi- yatta azaltılacak Belediye bütçesinin geldiğini dün yazmıştık, Yeni bütçeye gö- re belediye memürlerina dün maaşları verilmiştir, Bazı verği- ler indirildiği cibetle bu vergi lerden belediye hissesine düşen miktarlarda tabiatile azalmıştır. Dün bu mesele hakkında beledi- | ye reisi muavini Hâmit bey, şun- İarı söylemiştir: Biz bütçenin varidat kısmını galen azami miktar Üzerinden tahmin ederek hazırlarız. Şimdi varidat azaldığı cihetle ona göre sarfiyat azaltilir. Mamafih bu hususta telkikat yapmak ve büt- çeyi tevzin etmek şehir meclisi- ne aittir, Meclisin teşrinisani İç- timaında bu mesele görüşüle- cektir. Bu noksanlığın fazla ol madığı kanaatindeyim kadromuz- da bir değişklik yoktur. ——. Kablolar değiştiriliyor Elektrik şirketi, deniz altındaki kabloların değiştirmeğe © karar vermiştir. Bu ay içinde, Rumeli hisarı ile Kandilliburnu ve Ap. gelme ikinci mevki tren ücreti- nin 76 kuru! dar yüksek ol- masını bu olarak ileri , sürmek navut köyü ile Vaniköy arasın. İ maliye teftiş heyeti daki kablonun tamir için söküj mesine başlanacaktır. Günün Muhtırası Takvim — bizartesi 3 Ağusos 7 inci ay 1931, senenin günleri: geçen 215 kalan günler 150, 18 Rebiülevvel 1350 Güne: oğuşir 4,58; Batışe 19,24 Namaz yakitleri— Sıbak 315 Ole: 19,90: ikindi 16.14 Akşam: 19,24, Yatse 91,13; imssk 2,57 * Hava — Dünkü hersret dazami) 27 | 18 derece. Bugün rüzgür mütedil poyraz hava açıktır. * Bugün Gelenler - gidenler — Vekt- lerin daveti üzerine iki gün evvel An- karaya gitmiş Borsa komiseri ve reisi Âdil Bey dün öğle trerile şehrimize dönmüştür. $ Amerikalı tayrâreciler bu sabah & giderek molörlerini müsyene olan Yumurta ihrâcatçi- larımıs bugün e İhracat ofitinde planarak Romada yumurtaları dârga ma kongresi tarafından hazırlanan pro- jeyi tetkik edeceklerdir. * ölenler Kabataş lisesi bas musvini Münir Bey, dün Ant bir hasteliktan İrtil etmiştir. haya çok temiz ve mazbut olan Münir bihakâin nümunei imüsal olacak e adamı ve bir içki düşmanı idi, Cenazesi talebe ve arkadaşlarile ka- Jabahk bir cemsetin ihtiramkar omuz” lannda Beylerbeyindeki evinden kaldın» israk çehitlikteki ebedi medlenine tevdi edilmiştir. Merhuma rahmet okurken wlebe ve dostlanna taziyet beyan ederiz. Radyo Istanbul — Sin 18 den 19a kadar gramolon plâklan meğriysu 1980 dan 2090 « kâdar birinci “kisim alaturka saz, Ekrem Bey ve rilfekası iştrakile Anadolu Ajansı haberleri 2030 dan 2130a kadar orkestra 21,30 dan 29302 kadar ikinci kısım saz, , Emel Celâl H. ve Zeki B. iştirakile iazlo sim VakıtAbone şartları: I 3.b 12 Aybk Dahilde 150 400 730 1400 Kuraş Harlcte - £00 1450 9700 2 ——— same İlân sartlarımızı Resmi San 10 Kş Santimi 20. Küçük ilân şartlarımız: —————— m... 2 4 1510 Defahk o “0 75 100 Kuruş A — Abonelerimizin ber üç aylı p için bir defa meceanendir. B — 4 satiri geçen ilânlerın fazla ati içim 5 kuruş zammolunur Detterdarlıkta : Açıkta kalanlar münballere yerleştiriliyor Evvelki gün tebliğ edildiğini yazdığımız yeni defterdarlık kad rosunda açıkta kalan İl memu- Husust 12,50 Ki 25 3 05 | rün maliye vekâleti tarafından münballere yerleştirilmesine baş- lanmıştır. Kadroda beşinci şube müdürü Hilmi B. Beyoğlu; dördüncü şube müdürü Emin"B. Eminönü mal. müdürlüklerine tayin edilmişler» lerdir. Dördüncü şube müdürü Naci B.de açıkta kalanlar arasındadır. 1613 numaralı kanun mucibin- ce evvelki günden itibaren maliye tahsil şubeleri malmüdürlüklerine rabtedilmiştir. Akalliyetler için epi Bir Kanun lâyihası hazırlandı Dahiliye vekâleti tarafından akalliyetler için bir kanan lâyi- bası hazırlanmıştır. Bu lâyibada patrikhane, ha- bamhane gibi müesseselerin va- zifeleri ve faaliyet sahalari tas- rih olunmuştur. Lâyiha Meelisin teşrinievvel içtimainda müzakere